Η μελό Τζαμπο-διαφήμιση που ευτελίζει τα πάντα…

9935 Views
Η μελό Τζαμπο-διαφήμιση που ευτελίζει τα πάντα… Η μελό Τζαμπο-διαφήμιση που ευτελίζει τα πάντα…

 

Γράφει η Π. Στασινοπούλου

 
Το να μπαίνει Δεκέμβρης χωρίς να εμφανιστεί στους δέκτες διαφήμιση του Τζαμπομάγαζου με την κλασική αντίστροφη μέτρηση, συνιστά τόσο ισχυρό πλήγμα στα ήθη, έθιμα και παραδόσεις του τόπου, που για πολλούς μεταφράζεται σε… αμφισβήτηση της Θείας Γέννησης. Σου λέει, αποκλείεται να γεννηθεί ο Χριστός αφού δεν διαλαλεί το χαρμόσυνο μήνυμα κάνα δίμηνο πριν ο εξουσιοδοτημένος αγγελιοφόρος!      Eίναι προφανές ότι το Θείο Βρέφος το … ανέβαλλε για πιο ευνοϊκές συγκυρίες, καθώς η εκδοχή να φαλίρισε η επιχείρηση του αγγελιοφόρου και να σιώπησε, φαντάζει πιο απίθανη! Αντιθέτως, χρόνια τώρα στις εμπορικές επάλξεις, το τρίγωνο «Τζάμπο- Θρησκευτική γιορτή- Κατανάλωση», όσο πάει κι απογειώνεται και δεν νοούνται Χριστούγεννα και Πάσχα χωρίς το ανάλογο διαφημιστικό και πάντα πολυσυζητημένο σποτάκι, δικαιώνοντας βεβαίως τον στόχο των εμπνευστών.
 
Οι οποίοι μέχρι τώρα μας είχαν συνηθίσει σε μια περίεργη «ιδιομορφία», διαπιστώνοντας ενίοτε χάος ανάμεσα στην αισθητική του Χριστουγεννιάτικου και του Πασχαλινού σποτ… Το μεν πρώτο ξεχώριζε σχεδόν πάντα για την εμπνευσμένη ιδέα του, την προσεγμένη αισθητική του, την ατμοσφαιρική εικόνα, τη φροντισμένη σκηνοθεσία, δίνοντας ένα θαυμάσιο αποτέλεσμα που γλύκαινε τις αισθήσεις αφυπνίζοντας το κρυμμένο σε κάθε ενήλικα «μικρό παιδί», ενώ συχνά μετέφερε ένα όμορφο κοινωνικό μήνυμα για τις μέρες αγάπης… Το δε δεύτερο, το πασχαλινό, ακριβώς στον αντίποδα κι άστα να πάνε! Ό,τι πιο κιτσάτο, προκλητικό, κακόγουστο, ανέμπνευστο, με την αισθητική στα πατώματα και τα μυαλά στα κάγκελα! Σε σημείο να μη πιστεύεις επ’ ουδενί ότι πρόκειται για τους ίδιους εγκεφάλους και να νιώθεις τον δικό σου να καίγεται από τον πρωτοφανή διχασμό! Από τη μια να θαυμάζεις μια υψηλού καλλιτεχνικού επιπέδου χριστουγεννιάτικη δημιουργία, και από την άλλη να τρίβεις τα μάτια με το πασχαλιάτικο καρκατσουλιό!
 .
.
Να όμως που φέτος έγινε η ανατροπή και το καρκατσουλιό πήρε τη θέση της υψηλής αισθητικής στη χριστουγεννιάτικη διαφήμιση. Όπου επιπλέον το «άλλοθι» του χιούμορ στα πασχαλιάτικα ανεκδιήγητα σποτάκια, εδώ αντικαταστάθηκε από μελό του θανατά και το σιρόπι ήρθε κι έδεσε στο μη περαιτέρω, φτιάχνοντας ένα κατασκεύασμα που δεν τρώγεται με τίποτα! Το σενάριο αφορά σε έναν ναυτικό που χριστουγεννιάτικα ταξιδεύει μακριά από την οικογένεια και τα παιδιά του και όταν δέχεται κλήση από τους αγαπημένους του, ο γιος του τον ρωτά τί δώρο του πήρε (!) Περίλυπος εκείνος στη μοναξιά του και βουρκωμένος, με ένα κόμπο στο λαιμό, χαζεύει μια σακούλα Τζάμπο μεσοπέλαγα (!) και κοιτώντας τις αποτυπωμένες εικόνες παιχνιδιών,  απαριθμεί όσα θεωρητικά του αγόρασε από τα λιμάνια- σταθμούς του, για να αποσυρθεί μετά στην ερημική του κουκέτα κλαίγοντας και υπό τη δραματική μουσική υπόκρουση των «Κόκκινων φαναριών»… ξέρετε, αυτή που συνοδεύει στις σπαρακτικές σκηνές της Α. Λαδικού με τον αδικοπνιγμένο καπετάνιο Μ. Κατράκη, για να δέσει σωστά ο συνειρμός, μήπως μείνει κανείς ασυγκίνητος…
 
Κρίνοντας από λογής αντιδράσεις στον περίγυρο, είναι αλήθεια ότι η κατανάλωση χαρτομάντηλου έφτασε σε ύψιστα επίπεδα, τόσο που υποψιάζομαι ότι οι διαφημιστές έχουν συμβληθεί κρυφά με χαρτοβιομηχανίες… Διότι δεν υπάρχει τίποτα ευκολότερο από το να εκβιάσεις το θυμικό τερματίζοντας τη μελούρα, που εδώ παραδίδει μαθήματα ευτέλειας! Δεν χρειάστηκε να σπαζοκεφαλιάσουν λεπτό οι συντελεστές για να ψάξουν τη βαθιά, υπόγεια, αυθεντική συγκίνηση, αυτή που πηγάζει από «βουβούς» πόνους, αδιόρατες κινήσεις, στεγνά μάτια με ανείπωτη θλίψη… Επέλεξαν χριστουγεννιάτικα ένα φουλ μελοδραματικό κόνσεπτ και επένδυσαν στην εύκολη κλάψα (!) χωρίς πολλά- πολλά, με επιτηδευμένο- εκβιασμένο συναίσθημα, με μπόλικο κολλύριο στα μάτια του ήρωα, με προκάτ «εγγυημένη» μουσική, μέχρι να μουλιάσουν οθόνες και καναπέδες, εν όψει των,,, χαρούμενων γιορτών- καθότι έτσι ξύπνησε φέτος ο «αγγελιοφόρος», με κατάμαυρο μουντ, και έτσι κλαμένοι και κακορίζικοι οφείλουμε να υποδεχτούμε μαζί με τον πονεμένο ναυτικό το Christmas μετρώντας αντίστροφα…
 .
.
Κι όλο τούτο για να γεμίσει ο Τζάμπος άλλη μια φορά τα αδηφάγα ταμεία του, στοχεύοντας στις πωλήσεις. Ένας στόχος «ιερός» που μπροστά του δεν καταλαβαίνει Χριστό καλή ώρα! Δεν διστάζει ας πούμε να επιλέξει ένα διαφημιστικό κόνσεπτ που καθημερινά ξύνει πληγές για την μεγάλη κατηγορία των πραγματικών οικογενειών ναυτικών… που τέτοιες γιορτινές μέρες ο καημός της αναγκαστικής απουσίας του πατέρα μεγαλώνει για τη διαμελισμένη οικογένεια και τα στερημένα παιδιά του… που τόσο ο ίδιος όσο και οι δικοί του πίσω βιώνουν μια οδυνηρή απώλεια και μια συνεχή αγωνία για λόγους επιβίωσης… και σαν να μη τους φτάνει η επώδυνη ρεαλιστική πραγματικότητα που ζουν στο πετσί τους και ανθρώπινα τέτοιες μέρες προσπαθούν να ελαφρύνουν, έρχεται ο ανάλγητος έμπορος να τους τη θυμίζει πιεστικά, κάθε μέρα, κάθε ώρα, επί μέρες και με τον πιο δραματικό τρόπο, προκειμένου να πουλήσει… Αναλογίζομαι σοκαρισμένη, πώς άραγε νιώθουν όλοι αυτοί οι άνθρωποι και κυρίως παιδιά ναυτικών, βλέποντας ως «διαφήμιση», την μοναξιά, τη θλίψη, την ανημπόρια, τον καημό, το κλάμα του ξενιτεμένου πατέρα τους… με τί κουράγιο να του ευχηθούν και να τους ευχηθεί «καλά Χριστούγεννα», έχοντας την εικόνα με τα δακρυσμένα μάτια του σφηνωμένη στο μυαλό…
 
Ειλικρινά απορώ, από τί είδους υλικό είναι φτιαγμένοι κάποιοι που έχουν το απύθμενο θράσος να χρησιμοποιούν τα πιο βαθιά, τα πιο ανθρώπινα, τα πιο ΙΕΡΑ συναισθήματα, μετατρέποντάς τα σε πιασάρικο μελό ως δόλωμα στο βωμό της κατανάλωσης! Κάποιοι που στο όνομα του κέρδους μεταφράζουν ακόμα και την άδολη γονεϊκή αγάπη σε υλικά δώρα, καρφώνοντας ύπουλα το μήνυμα στο παιδικό μυαλό και υποβάλλοντας έντεχνα ενοχές στον ανήμπορο για οποιονδήποτε λόγο γονιό… Κάποιοι που πιστεύουν και προσπαθούν δόλια να επιβάλλουν, ότι η απουσία του γονιού από το παιδί του μπορεί να υποκατασταθεί με αγορές παιχνιδιών από το μαγαζί τους κι όταν αυτός εκπληρώσει τον υπέρτατο ρόλο του χορηγού δώρων, παρέχει ευτυχία στο παιδί του και πληρότητα στον εαυτό του… Κάποιοι που για λίγο (ή πολύ) παραπάνω τζίρο, δεν σέβονται τίποτα, εκμεταλλευόμενοι εμπορικά τον ευάλωτο ψυχισμό, την αδύναμη στιγμή, τις «ρωγμές» του άλλου, ευτελίζοντας τα πάντα, στην υπηρεσία της ύψιστης καταναλωτικής αξίας…
.
.
Δεν είναι λίγα μέχρι στιγμής τα φάουλ του Τζαμπομάγαζου στο διαφημιστικό κομμάτι, για να μην αναφερθώ σε όσα αισχρά ακούγονται για το εργασιακό του καθεστώς. Έχουμε ανεχθεί άκομψες υπερβολές, αντιαισθητικές εικόνες, σεξιστικά υπονοούμενα, αφελές χιούμορ και λοιπές ατυχείς εμπνεύσεις στα πλαίσια του να κάνει ντόρο και να συζητηθεί, μη δίνοντας δεκάρα για το αν θίγει ομάδες ανθρώπων ή το κοινό αίσθημα. Εδώ όμως το τερμάτισε, πατώντας ανάλγητα πάνω σε ευαίσθητη ανθρώπινη χορδή με τρόπο φτηνό και απαράδεκτο. ΟΧΙ κύριε, ΔΕΝ είναι τα πάντα σε τούτη τη ζωή τηλεοπτικά αναλώσιμα, ούτε τόσο ευτελή όσο τα εμπορεύματά σου! Κι αν συνεχίσεις έτσι, βλέπω οσονούπω την αντίστροφη μέτρηση να σε αφορά προσωπικά!
 
Ακολουθήστε μας στα social media
       

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Π. Στασινοπούλου
Π. Στασινοπούλου
Δεν ξέρω ποιος είπε το ευφυές «αν δεν μπορείς να αποφύγεις ένα βιασμό, κάτσε κι απόλαυσέ τον»! Είναι αλήθεια ότι οι βιασμοί τριγύρω σε όλα τα επίπεδα, δεν μετριούνται καν… είναι επίσης αλήθεια ότι όσο κι αν προσπαθείς να τους αποφύγεις, μάταιος κόπος… ε, ΟΧΙ όμως φίλε μου και να τους «απολαύσω»! Θα κραυγάζω την ώρα που «βιάζομαι» κι ας ενοχλώ τα ευαίσθητα ή βουλωμένα αυτιά. Κι αν θέλεις να μοιραστούμε τον πόνο μας… kal.stassinopoulou@gmail.com

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή