«Jumbo-διαφημίσεων» φιλολογία. Τυχαία τις συζητάμε άραγε; Ή αλλιώς, όταν η στόχευση πετυχαίνει κέντρο!

166 Views
«Jumbo-διαφημίσεων» φιλολογία. Τυχαία τις συζητάμε άραγε;  Ή αλλιώς, όταν η στόχευση πετυχαίνει κέντρο! «Jumbo-διαφημίσεων» φιλολογία. Τυχαία τις συζητάμε άραγε; Ή αλλιώς, όταν η στόχευση πετυχαίνει κέντρο!

«Jumbo-διαφημίσεων» φιλολογία. Τυχαία τις συζητάμε άραγε;  Ή αλλιώς, όταν η στόχευση πετυχαίνει κέντρο!

       Αφορμή για το παρόν άρθρο μου έδωσε η τελευταία «χριστουγεννιάτικη» διαφήμιση της εταιρίας που μόλις πρόσφατα άρχισε να προβάλλεται με την περίφημη «αντίστροφη μέτρηση» και αιτία, η πολυζητημένη διαφημιστική πολιτική της. Στην οποία ήδη αναφέρθηκε συνάδελφος της Κουλτουρόσουπας με αφορμή την προηγούμενη διαφήμιση «τα Jumbo δεν ξεχνώ». Και δεν θα είχα κανένα λόγο να τα θυμηθώ, ΑΝ η αντίθεση μεταξύ των δύο διαφημίσεων δεν ήταν ΤΟΣΟ κραυγαλέα, γεγονός που με εξιτάρισε γιατί σηματοδοτεί πολλά για την φιλοσοφία προβολής της εταιρίας. Αυτή που έχει κατακριθεί ή επαινεθεί όσο λίγες και πάντως έντονα συζητηθεί από πολλούς. Πέρα από το κόστος των ακριβών παραγωγών, ως κοινό παρονομαστή όλων σχεδόν των σχετικών διαφημίσεων, η διαφορά ποιότητας μεταξύ των δύο πρόσφατων, είναι τόσο εμφανής που δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη ή ασχολίαστη.
 
       Δεν είναι δυνατόν να μη θαυμάσει κανείς  τη φαντασία, την έμπνευση, το κλίμα, το συναίσθημα που αποπνέει η τελευταία διαφήμιση, αυτή που μετρά αντίστροφα μέχρι τα Χριστούγεννα.Με τις υπέροχες εικόνες, την ατμόσφαιρα, τα χρώματα, τα γραφικά και τον εμπνευσμένο τρόπο που όλα δέθηκαν σε ένα αποτέλεσμα γεμάτο ομορφιά,  τρυφερότητα και γλυκειά προσμονή… Όπως ακριβώς και πέρσι τέτοιο καιρό, με το εκπληκτικό σποτάκι των παιδιών κάτω από το δένδρο, πάνω στην ίδια λογική, μετρώντας με παιδιάστικη λαχτάρα μέχρι την πολυπόθητη γιορτή… Δίνοντας και πάλι ένα εξαιρετικό δείγμα γραφής με ολοκληρωμένα σποτ- ταινιούλες, με το «σενάριο» τους, τη σκηνοθεσία τους, τη μουσική, τα σκηνικά. Όπως ακριβώς και παλιότερα με την περίφημη και βραβευμένη διαφήμιση της Jumbo- σακούλας που «ταξίδευε» σε μέρη απρόσμενα για να βρει χρήσεις απρόσμενες… κάνοντας το ατμοσφαιρικό «ταξίδι» της ένα κινηματογραφικό «ποίημα», που δεν άφησε κανέναν αδιάφορο με την μοναδική του έμπνευση…
 
       Και δίπλα σ’αυτά τα διαφημιστικά «διαμάντια», σε παράλληλη πορεία, συναντάμε και «τα Jumbo δεν ξεχνώ», τη νονά -Στανίση με τα μπούτια, την αιχμάλωτη- Στανίση με το φούμο, τον Jumbo-τιμωρό με τα πιστόλια, τα «μεταλλαγμένα» σουξέ από όπερα μέχρι ρεμπέτικο κλπ, κάποια με  αισθητική τόσο κόντρα με τα προηγούμενα καλλιτεχνικά, που ο μέσος, ορθολογιστής  διαφημιστής αναρωτιέται αν πρέπει να  σχίσει τα πτυχία του! Είναι δυνατόν μια εταιρία να δίνει τόσο ετερόκλητα διαφημιστικά στίγματα; Να μη διαμορφώνει ένα ενιαίο και σταθερό προφίλ προβολής; Να κινείται με τόση άνεση από την ποιότητα στο αμφιλεγόμενο «trush»; Να χειρίζεται με τόση ευκολία, από τη μια την εξαιρετική έμπνευση και από την άλλη τη γραφικότητα; Κι όμως… φαίνεται πως είναι! Διότι πολύ απλά και πολύ έξυπνα, είναι προφανές ότι η εταιρία επέλεξε ένα πολυσυλλεκτικό διαφημιστικό στίγμα,αποτελούμενο από ΟΛΑ αυτά και … άλλα τόσα, όσα η φαντασία του εμπνευστή της εφεύρει! Απευθυνόμενη στους πάντες και μιλώντας στον καθένα με τη δική του γλώσσα. Παρόλο που ουδεμία σχέση ή πληροφόρηση έχω «εκ των έσω», πιστεύω ενστικτωδώς, ότι ο εμπνευστής (όποιος κι αν είναι αυτός), επέλεξε να αποδεσμευτεί από διαφημιστικά κλισέ ή στεγανά και προσωπικά μου δίνει την εντύπωση ενός «λανθάνοντος… τρελού καλλιτέχνη» που τολμά υπερβάσεις,είτε προς τα πάνω, είτε προς τα κάτω, κάπως σαν… ζαβολιάρικο παιδί που πρώτα απολαμβάνει το ίδιο τη «ζαβολιά» του και μετά κοιτά να δει αν αυτή τράβηξε την προσοχή που επιζητούσε.
 
       Οι οποίες «ζαβολιές» παρ’ όλα αυτά, αντικειμενικά διακρίνονται από κάποια κοινά χαρακτηριστικά, όσο κι αν κινούνται σε εκ διαμέτρου αντίθετους χώρους. Ας πούμε, είναι κατά κανόνα  φροντισμένες παραγωγές, με εξωτερικά γυρίσματα, σκηνοθεσία, κοστούμια, ηχογραφήσεις, λεπτομέρειες. Επιπλέον οι εκάστοτε διαφημίσεις αγγίζουν συνήθως την επικαιρότητα και το κλίμα της εποχής με έξυπνο τρόπο, κάποτε και ανατρεπτικό- σατυρικό. Φροντίζουν να είναι ευρηματικές, διαφορετικές, απρόβλεπτες, με φαντασία. Και επίσης διακρίνονται από χιούμορ, περισσότερο ή λιγότερο εύστοχο, αλλά πάντως διακριτό και με πασιάρικες ατάκες- λογοπαίγνια, ειδικά στις διασκευές γνωστών τραγουδιών στο τομέα της ραδιοφωνικής διαφήμισης, όπου το Jumbo – αρέσει, δεν αρέσει – έχει πρωτοπορήσει.  Όλα αυτά τα κοινά χαρακτηριστικά λοιπόν, σηματοδοτούν τη «δική του» διαφημιστική σφραγίδα, αυτή που άλλοτε προκαλεί θαυμασμό, συγκίνηση ή γέλιο και έχει επαινεθεί κι άλλοτε δίνει μέτρια ή ακαλαίσθητα δείγματα και έχει κατακριθεί. Με τελικό συμπέρασμα, ότι καμία Jumbo-διαφήμιση, όχι μόνο δεν περνά απαρατήρητη, όχι μόνο συζητιέται έντονα, υπέρ ή κατά, αλλά κάποιες σούπερ επιτυχημένες  δημιουργούν προσμονή και απορία για την επόμενη!  Αν δεν είναι ΑΥΤΟΣ ο στόχος μιας διαφήμισης… τότε ποιος είναι;
 
       Υπάρχει θεωρητικά διαφημιστής που δεν θα ζήλευε την κατάκτηση αυτού του στόχου; Οι όποιες δημιουργίες του – καλές ή κακές- να αποτελούν αντικείμενο συζήτησης ευρέως, αντικείμενο ίσως διχασμού, αντικείμενο αρθρογράφων, όπως καλή ώρα… Ίσως κάποιος μιλήσει για το χρήμα, ως κινητήριο μοχλό. Μόνο που αυτό, μπορεί μεν να σου λύνει τα χέρια για να κάνεις κάτι ακριβό, προσεγμένο κλπ. σε επίπεδο υλοποίησης, αλλά φυσικά δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη φαντασία, την ιδέα, την έμπνευση. Που όταν τις έχεις, μπορείς και με ελάχιστα να δώσεις αριστούργημα, ενώ όταν σου λείπουν, όσα και να επενδύσεις, θα δώσεις απλά ένα «τίποτα» ακριβοπληρωμένο. Εκεί όμως που το χρήμα παίζει  καθοριστικό ρόλο είναι στην αγορά του διαφημιστικού χρόνου και τη συχνότητα της επανάληψης. Και αν κρίνουμε από τη συχνότητα των συγκεκριμένων διαφημίσεων, όντως το χρήμα εν προκειμένω πρέπει να … ρέει άφθονο. Είναι όμως παράλογο να κατηγορείς μια επιχείρηση επειδή επενδύει πολλά στη προβολή της στηρίζοντας ταυτόχρονα σε δύσκολους καιρούς τον τομέα της επικοινωνίας και της διαφήμισης ή να κατηγορείς τα Μέσα που εισπράττουν για να την προβάλλουν, εξασφαλίζοντας τη συντήρησή τους. Διότι  πρόκειται για αυτονόητα ζητούμενα σε κάθε ελεύθερη αγορά… Προς αποφυγή δε, οποιασδήποτε παρεξήγησης, μιλώ ΜΟΝΟ για την διαφημιστική πολιτική της επιχείρησης και για ΤΙΠΟΤΑ άλλο που την αφορά ως λειτουργία.
 

       Και ναι… ομολογώ κι εγώ ότι η καταιγιστική επανάληψη, μπορεί μεν να λειτουργεί ως «πλύση εγκεφάλου», αλλά πάνω από ένα κρίσιμο όριο φτάνει στον κορεσμό, την ενόχληση και μοιραία στο αντίθετο αποτέλεσμα, ειδικά όταν πρόκειται για μια μετριότητα. Και είναι απορίας άξιο πώς δεν το αντιλαμβάνονται οι ιθύνοντες και να κάνουν λίγο… κράτει! Η αίσθηση του μέτρου γενικώς είναι σπουδαία αρετή. Ομολογώ όμως επίσης, ότι αν πρόκειται για διαφήμιση σαν την τελευταία χριστουγεννιάτικη, την υπέροχα  ποιητική,  όσες φορές κι αν τη δω, θα χαίρομαι την ομορφιά της!  Κι άντε μετά απ’ αυτό… ο διαφημιστής να βγάλει άκρη μαζί μου!


Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Π. Στασινοπούλου
Π. Στασινοπούλου
Δεν ξέρω ποιος είπε το ευφυές «αν δεν μπορείς να αποφύγεις ένα βιασμό, κάτσε κι απόλαυσέ τον»! Είναι αλήθεια ότι οι βιασμοί τριγύρω σε όλα τα επίπεδα, δεν μετριούνται καν… είναι επίσης αλήθεια ότι όσο κι αν προσπαθείς να τους αποφύγεις, μάταιος κόπος… ε, ΟΧΙ όμως φίλε μου και να τους «απολαύσω»! Θα κραυγάζω την ώρα που «βιάζομαι» κι ας ενοχλώ τα ευαίσθητα ή βουλωμένα αυτιά. Κι αν θέλεις να μοιραστούμε τον πόνο μας… kal.stassinopoulou@gmail.com

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Η Ν. Βυζαντιάδου απαντάει με ειλικρίνεια σε δέκα ερωτήματα για έναν ψυχοθεραπευτή
Η Ν. Βυζαντιάδου απαντάει με ειλικρίνεια σε δέκα ερωτήματα για έναν ψυχοθεραπευτή
με 0 Σχόλια 1059 Views

Μπορεί να υπάρξει ερωτική έλξη μεταξύ ψυχοθεραπευτή και θεραπευόμενου; Έχει κάνει κάποιος θεραπευόμενός της ότι δεν την γνωρίζει στον δρόμο; Αυτές κι άλλες 8 ερωτήσεις και οι απαντήσεις τους, από την ψυχοθεραπέυτρια, Νέλη Βυζαντιάδου. Από την Ιωάννα Δούνδη

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή