Εξερευνώντας με απρόοπτα και κακή συνεννόηση την αρχιτεκτονική και την ιστορία του Βασιλικού Θεάτρου στο Open House

2145 Views
Εξερευνώντας με απρόοπτα και κακή συνεννόηση την αρχιτεκτονική και την ιστορία του Βασιλικού Θεάτρου στο Open House Εξερευνώντας με απρόοπτα και κακή συνεννόηση την αρχιτεκτονική και την ιστορία του Βασιλικού Θεάτρου στο Open House

 
Μόλις σε τέσσερις ώρες 242 επισκέπτες την Κυριακή 26 Νοεμβρίου είχαν την δυνατότητα να ξεναγηθούν στο Βασιλικό Θέατρο του ΚΘΒΕ, το οποίο εντάχθηκε για πρώτη φορά στα επισκέψιμα κτίρια της δράσης Open House.
 
Η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία Open House Greece, η οποία ανήκει στην ευρύτερη οικογένεια του Open House Worldwide, για έκτη συνεχόμενη χρονιά μέσα στο χρονικό πλαίσιο δύο ημερών (στο οποίο πραγματοποιήθηκε το κύριο πρόγραμμα ξεναγήσεων) επιδίωξε την προώθηση και την προβολή της αρχιτεκτονικής και του πολιτισμού. Με την βοήθεια 500 φοιτητών-εθελοντών αρκετός κόσμος που βρισκόταν στην Θεσσαλονίκη το διήμερο 25-26 Νοεμβρίου επισκέφθηκε 100 κτίρια -του κύριου προγράμματος- και έλαβε μέρος σε παράλληλες δράσεις παρόμοιου χαρακτήρα. Στα κτίρια αυτά περιλαμβάνονταν κατοικίες, πολιτιστικά, εκπαιδευτικά, δημόσια κτίρια, επαγγελματικοί χώροι, ξενοδοχεία και μνημεία που χρονολογούνται από τον 16Ο μέχρι τον 21Ο αιώνα και βρίσκονται στις περιοχές της ανατολικής και της δυτικής Θεσσαλονίκης, στο κέντρο, στην άνω πόλη και στα προάστια. Στα καινούργια κτίρια της φετινής  χρονιάς προστέθηκε και το Βασιλικό θέατρο εκπροσωπώντας (μαζί με την συμμετοχή της Μονής Λαζαριστών)  την πρώτη εμφάνιση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος στο Open House της Θεσσαλονίκης.
 
Πολλοί επισκέπτες παρακινήθηκαν και επισκέφθηκαν το Βασιλικό Θέατρο, καθώς είχαν πληροφορηθεί από την επίσημη ιστοσελίδα του ΚΘΒΕ, ότι κατά την διάρκεια της πρώτης ξενάγησης θα τους δινόταν η ευκαιρία να παρακολουθήσουν αλλαγή σκηνικού -από την πρωινή παράσταση της παιδικής σκηνής «Ελίζα», στην βραδινή παράσταση «Ρώσικη Επανάσταση»- που πάντα υλοποιείται χωρίς την παρουσία θεατών. Δυστυχώς, μάλλον λόγω κακής επικοινωνίας, οι τεχνικοί του θεάτρου πρόλαβαν και άλλαξαν τα σκηνικά πριν ξεκινήσει η πρώτη ξενάγηση· κάτι που δυσαρέστησε αρκετούς επισκέπτες.
 
Ωστόσο, μέσα από την εικοσάλεπτη ξενάγηση των εθελοντών μάθαμε την μακρόχρονη ιστορία του θεάτρου, η οποία ξεκινάει από την άνοιξη του 1938, όταν αποφασίστηκε από τον Κωστή Μπαστιά η ανέγερση ενός θερινού θέατρου. Έπειτα από δύο χρόνια, η κατασκευή της θερινής σκηνής ολοκληρώθηκε βασισμένη στα σχέδια του αρχιτέκτονα-πολεοδόμου Κωνσταντίνου Δοξιάδη. Αποτελούσε ένα ιδιαίτερο κτίσμα για την εποχή, διότι σε περίπτωση βροχής η ανοιχτή αίθουσα μετατρεπόταν σε στεγαζόμενη με την χρήση ενός καραβόπανου. Η πρώτη παράσταση που ανεβάστηκε στην ιστορία του βασιλικού θεάτρου ήταν το σαιξπηρικό έργο Ριχάρδος ο Γ’.
 
Την εποχή της Κατοχής, το θέατρο αξιοποιήθηκε από τους Γερμανούς ως χώρος πολιτισμικών εκδηλώσεων, ενώ το θέρος του 1943 για να αποφευχθεί η παρουσία και η κυριαρχία του εθνικού θεάτρου της Βουλγαρίας που υποκινείτο από την γερμανική και την βουλγαρική πλευρά, ιδρύεται από την Κατοχική κυβέρνηση της Αθήνας το Κρατικό Θέατρο Θεσσαλονίκης, και με διευθυντή τον διανοούμενο - μεταφραστή Λέων Κουκούλα ζητείται και τελικά επιτρέπεται η πλήρης μετατροπή του θερινού θεάτρου σε χειμερινό.
 
Εν γένει το Βασιλικό Θέατρο αποτέλεσε το πρώτο κτίριο που στέγασε το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος από το 1961 μέχρι το 1962 όταν χρειάστηκε η αποκατάσταση των φθορών του και για αυτό το λόγο το ΚΘΒΕ μεταφέρθηκε στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών. Μετά από 24 χρόνια, το 1986 πριν την ολοκλήρωση των εργασιών στο Βασιλικό Θέατρο φιλοξενήθηκαν οι εκδηλώσεις της Β’ biennale νέων Καλλιτεχνών Ευρωπαϊκών Χωρών της Μεσογείου και από τις 11 Φεβρουαρίου 1987 με την πλήρη επισκευή του, το Βασιλικό Θέατρο επαναλειτούργησε κανονικά ως η δεύτερη θεατρική σκηνή του ΚΘΒΕ με την άδεια του Υπουργείου Πολιτισμού.
 
Βέβαια, το Βασιλικό Θέατρο του 1987 διαφέρει από αυτό που γνωρίζουμε σήμερα, εφόσον ανακατασκευάστηκε το 1996. Τότε χτίστηκε η μπροστινή πλευρά του κτίσματος και το φουαγιέ.
 
Όσον αφορά την αίθουσα του θεάτρου, αυτή καλύπτει χωρητικότητα 800 θεατών με πέντε σειρές των 31 θέσεων στον εξώστη και 18 σειρές των 26 θέσεων που συμπληρώνονται από πέντε θεωρεία των έξι θέσεων.
 
Ελπίζουμε παρόμοιες ξεναγήσεις -χωρίς απρόοπτα και κακή συνεννόηση- να συνεχίσουν και στις επόμενες δράσεις του Open House, γιατί μέσα από την ιστορία πολιτισμικών οργανισμών μαθαίνουμε καλύτερα την πόλη μας και ξαναφρεσκάρουμε την πολυτάραχη ιστορία της!

Φωτογραφικό υλικό





Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

τελευταιες αναρτησεις
Εξαιρετικές και καλοπαιγμένες «Δάφνες και Πικροδάφνες» από τον θίασο του Π. Φιλιππίδη. Είδαμε και σχολιάζουμε.
Εξαιρετικές και καλοπαιγμένες «Δάφνες και Πικροδάφνες» από τον θίασο του Π. Φιλιππίδη. Είδαμε και σχολιάζουμε.
με 0 Σχόλια 931 Views

Φτάνοντας στο θέατρο Γης ελάχιστες προσδοκίες είχα από το θίασο και από τον χώρο. Το μόνο που με «τράβηξε» ήταν το έργο. Ευτυχώς που με διέψευσαν. Μην το χάσετε όπου κι αν παίζετε. Είδε και σχολιάζει ο Γιάννης Τσιρόγλου.

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή