«Σκηνές από έναν γάμο» στο Θέατρο Σοφούλη, «Πέρα από αυτό που βλέπεις»… Από την ψυχοθεραπεύτρια Νέλη Βυζαντιάδου.

3437 Views
«Σκηνές από έναν γάμο» στο Θέατρο Σοφούλη, «Πέρα από αυτό που βλέπεις»… Από την ψυχοθεραπεύτρια Νέλη Βυζαντιάδου. «Σκηνές από έναν γάμο» στο Θέατρο Σοφούλη, «Πέρα από αυτό που βλέπεις»… Από την ψυχοθεραπεύτρια Νέλη Βυζαντιάδου.

  

.

ΝΕΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΣΤΗΛΗ
(2 φορές το μήνα στις σελίδες της "Κ")
,


Τι συναισθήματα μας προξενεί παρακολουθώντας μια θεατρική παράσταση; Τι σκέψεις δημιουργεί; Με ποια ερωτήματα φεύγουμε; Ποιες απαντήσεις καταφέρνουμε να δώσουμε και τι μνήμες μας ξυπνά;
 
Αφορμή, οι «Σκηνές από έναν γάμο» του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν σε σκηνοθεσία Αντώνη Λουδάρου που παρουσιάζεται με μεγάλη επιτυχία στο θέατρο Σοφούλη, γιατί «Πέρα από αυτό που βλέπεις»... θα δοθούν όλες οι απαντήσεις με τη ματιά της Ψυχοθεραπεύτριας Νέλης Βυζαντιάδου. 

.
Το ζέσταμα
Δεν ήταν καθόλου τυχαίο το ότι θα παρακολουθούσα αυτό το έργο σε ένα θέατρο που είναι υπόγειο. Έτσι όπως κατέβαινα τα σκαλιά για να μπω στην αίθουσα και να φτάσω στη θέση μου σκεφτόμουν πως θα πρέπει να είναι πολλά και βαθιά τα νοήματα μιας παράστασης που θα συμπύκνωνε μέσα σε έναν περιορισμένο χρόνο σκηνές από ένα γάμο.
 
Κοιτάζοντας γύρω μου είδα αρκετά ζευγάρια και αναρωτήθηκα αν προσδοκούσαν να δουν σκηνές και από τη δική τους ζωή πάνω στη σκηνή. Ήξεραν άραγε σε τι παιχνίδι έμπλεκαν; Ήταν έτοιμοι να δουν και να ακούσουν αλήθειες; Και τι θα τις έκαναν μετά; Θα γύριζαν ήσυχοι στο σπίτι τους σαν να μην είχαν δει και ακούσει ποτέ κάτι που θα τους είχε προβληματίσει; Θα συνέχιζαν να είναι αγαπημένοι; Ήταν αγαπημένοι;
 
Το πρώτο κουδούνι ήρθε να διακόψει τις σκέψεις μου και το βλέμμα μου καρφώθηκε πάνω στο σκηνικό. Ένα σκαμπώ, μια γυναικεία τσάντα πάνω του και ένα μπαράκι με ποτά και κρυστάλλινα ποτήρια. Μέχρι να ακουστεί το τρίτο κουδούνι είχα ήδη φανταστεί όλα αυτά τα ζευγάρια να κάθονται απέναντι από την καρέκλα μου στο γραφείο μου και να ξεδιπλώνουν τις δικές τους σκηνές από το γάμο τους.
 
.
Η δράση
Ο Γιόχαν και η Μαριάννα είναι ένα ζευγάρι που μοιράζεται 20 χρόνια κοινής ζωής. Δυο άνθρωποι που ένωσαν τις διαφορές τους και έδωσαν χώρο σε αγάπη και μίσος με την ίδια δύναμη. Οι εναλλαγές ρόλων ζωηρές και τα συναισθηματικά σκαμπανεβάσματα πλούσια. Είναι σίγουρο, σκέφτομαι από τα πρώτα λεπτά του έργου, πως χρειαζόμαστε τους άλλους στη ζωή μας τόσο για να τους αγαπήσουμε όσο και για να μας αγαπήσουν. Και ο Γιόχαν χρειαζόταν τη Μαριάννα τόσο όσο και εκείνη χρειαζόταν τον ίδιο.
 
Δεν μπαίνει στο ζύγι η αγάπη και αυτό το ήξεραν καλά οι δυο πρωταγωνιστές. Σε διαφορετικές φάσεις της κοινής τους ζωής αγάπησε ο ένας τον άλλον χωρίς να εισπράξει ίση αγάπη. Αυτό όμως δεν τους εμπόδισε από το να αγαπιούνται. Άλλωστε όπως λέει ο Leo Buscaglia αν περιμένει κανείς να αγαπήσει μόνον όταν θα είναι σίγουρος ότι θα δεχτεί ίση αγάπη σαν αντάλλαγμα, θα περιμένει για πάντα. Σύμφωνα με τον ίδιο για να αγαπήσει κανείς τους άλλους, θα πρέπει να αγαπήσει πρώτα τον εαυτό του. Το να αγαπά τον εαυτό του σημαίνει ότι ενδιαφέρεται για τις ανάγκες του, σέβεται τις επιθυμίες του και ενθουσιάζεται με την προοπτική για το τι μπορεί να γίνει. Και οι δύο πρωταγωνιστές αγάπησαν τον εαυτό τους μόνο όταν τόλμησαν να βγουν από το γάμο τους. Και μόλις βγήκαν από το γάμο τους βρήκαν τον εαυτό τους και αργότερα επέλεξαν να επιστρέψουν στο αρχικό τους σχήμα για να δώσουν κι άλλη αγάπη. Και δίνοντας ο ένας στον άλλον αγάπη κατάφεραν να κοιταχτούν καλύτερα, να αναγνωρίσουν τις ανάγκες τους, να εκτιμήσουν την προσφορά του άλλου και να σταματήσουν να λένε ψέματα μεταξύ τους. Είπε χαρακτηριστικά ο Γιόχαν προς το τέλος του έργου πως δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να λένε ψέματα ο ένας στον άλλον αφού τα λένε στους συζύγους τους. Γιατί αυτό το ζευγάρι δεν έπαψε ποτέ να είναι ζευγάρι. Ούτε καν όταν κάθε ένας ήταν με κάποιον άλλον σε μια νέα σχέση.
 
.
Τι μοιράστηκαν τελικά αυτοί οι δυο άνθρωποι; Μια δυνατή αγάπη ή μήπως την επιθυμία μιας δυνατής αγάπης; Οι σχέσεις, σύμφωνα με τον  
Χόρχε Μπουκάι
 , διαρκούν όσο πρέπει να διαρκέσουν, δηλαδή για όσον καιρό συνεπάγονται την ανάπτυξη και των δύο συντρόφων. Κάποιες φορές το διάστημα αυτό είναι μερικές εβδομάδες, άλλες πάλι μια ολόκληρη ζωή. Το να είναι κανείς πάντα διατεθειμένος να αποδεσμευτεί είναι ο μοναδικός τρόπος για να διατηρήσει μία σχέση που θα μπορεί να ανανεώνεται διαρκώς. Αυτό το τελευταίο φάνηκε να τήρησαν κατά γράμμα ο Γιόχαν και η Μαριάννα. Τόλμησαν να αποδεσμευτούν ο ένας από τον άλλον προκειμένου να επανέλθουν στη μεταξύ τους συνάντηση και να επαναλάβουν γνώριμα μοτίβα επικοινωνίας.
 
Όσο παρακολουθούσα το έργο σκεφτόμουν αν αυτοί οι δυο άνθρωποι συμπεριφέρονται ως ενήλικες ή παγιδεύονται στο ρόλο ενός μικρού παιδιού που είτε φοβάται να ζήσει χωρίς τον άλλον είτε αρνείται να συμβιβαστεί και κάνει τη δική του επανάσταση αγνοώντας τις συνέπειες που μπορεί να έχει. Σίγουρα πάντως δεν έβλεπα δύο ενήλικες που ήταν πρόθυμοι να ζυγίσουν τα υπέρ και τα κατά της σχέσης τους για να πάρουν την καλύτερη απόφαση. Σκεφτόμουν κάτι ακόμη. Πώς γίνεται δυο άνθρωποι που αγαπιούνται να λένε με τόση ευκολία ο ένας στον άλλον πως τον μισεί; Πώς γίνεται η αγάπη να μεταμορφώνεται τόσο γρήγορα σε μίσος και μετά πάλι σε αγάπη και πάει λέγοντας; Εκτός κι αν δεν υπήρξε ποτέ αγάπη.
 
.
Σε αυτές τις σκέψεις ήρθε να μου δώσει μια ώθηση για να πάω παραπέρα η αγαπημένη μου – κοντεύει να γίνει και δική σας αγαπημένη – θεωρία του Ρόμπερτ Στέρνμπεργκ που μας θυμίζει ότι κάθε συντροφική σχέση στηρίζεται τουλάχιστον σε μια ιστορία. Η πολεμική ιστορία είναι αυτή που χαρακτηρίζει το Γιόχαν και τη Μαριάννα. Σε μια πολεμική ιστορία, σύμφωνα με την περιγραφή του Ρόμπερτ Στέρνμπεργκ, το ζευγάρι αντιμετωπίζει την αγάπη σαν έναν πόλεμο. Οι δύο σύντροφοι είναι πολεμιστές, οι οποίοι δεν αποφεύγουν τους διαξιφισμούς και τις αντιπαραθέσεις καθώς πιστεύουν ότι το να αγωνίζονται για αυτό που θεωρούν σωστό είναι πολύ σημαντικό. Άλλοτε είναι πολεμιστές – κατακτητές και άλλοτε πολεμιστές – κατακτημένοι. Εκτοξεύουν συχνά απειλές για χωρισμό αλλά ουσιαστικά κανείς δεν επιθυμεί σοβαρά να φύγει.
 
Είδα όμως και κάτι άλλο πίσω από αυτό το ζευγάρι. Την εναλλαγή ρόλων μεταξύ προδότη και προδομένου. Συγκλονίστηκα με τη μετάβαση από τον ένα ρόλο στον άλλο. Τη μια στιγμή ο Γιόχαν ήταν αυτός που πρόδωσε τη Μαριάννα και την εγκατέλειψε προκειμένου να ζήσει τον έρωτα του με μια άλλη γυναίκα, την επόμενη στιγμή ήταν η Μαριάννα αυτή που πάτησε στα πόδια της, ερωτεύτηκε έναν άλλον άντρα και επιθυμούσε το διαζύγιο. Και τότε πλέον είχε αρχίσει να γίνεται όλο αυτό βασανιστικό για εκείνον. Εκείνος που δεν άντεχε να μείνει λεπτό δίπλα της, την παρακαλούσε να μην τον αφήσει. Τελικά ποιος πρόδωσε ποιον; Και ποιος πρόδωσε τον εαυτό του;
 
.
Λίγο πριν το τέλος της παράστασης συνέβη κάτι απρόοπτο. Κάποιος από το κοινό έπαιζε με το κινητό του και είχε αναμμένο το φακό που χτυπούσε στη σκηνή με αποτέλεσμα να ενοχλεί τους ηθοποιούς. Χρειάστηκε να γίνει μια ολιγόλεπτη διακοπή προκειμένου ο κύριος να βγει από την αίθουσα και οι ηθοποιοί να επιστρέψουν στη σκηνή για να ολοκληρώσουν το έργο. Την ώρα εκείνη σκέφτηκα πως κανένα ζευγάρι δεν μπορεί να παραμείνει ανεπηρέαστο από τα διασπαστικά φαινόμενα που λειτουργούν εις βάρος του. Τι τεράστια ευθύνη έχουν δυο σύντροφοι όταν αγαπιούνται. Οφείλουν στον εαυτό τους και στη σχέση τους να παραμένουν συγκεντρωμένοι σε αυτό που μοιράζονται και να απομακρύνουν οτιδήποτε τους δημιουργεί πρόβλημα.
 
Το κλείσιμο
Κάθε φορά που υποκλίνονται οι ηθοποιοί στο δικό μας χειροκρότημα συγκινούμαι. Έχουν ολοκληρώσει κάτι που θα χρειαστεί να επαναλάβουν την επόμενη φορά μπροστά σε ένα διαφορετικό κοινό. Κι όμως αυτοί θα πρέπει να είναι τόσο ενθουσιασμένοι με αυτό που θα παίξουν σαν να το κάνουν για πρώτη φορά. Κάπως έτσι είναι και με μια σχέση. Κάθε μέρα θα πρέπει να είναι μια καινούργια μέρα που μας δίνει τη δυνατότητα να ανακαλύψουμε κάτι ακόμη για το σύντροφό μας και επομένως για εμάς τους ίδιους. Κι αν η αγάπη μοιάζει με έναν καθρέφτη, όπως λέει ο  
Λέο Μπουσκγλιά
 όταν αγαπώ κάποιον γίνεται ο καθρέφτης μου και εγώ γίνομαι ο δικός του και αντανακλούμε ο ένας στον άλλον την αγάπη που τη βλέπουμε στο άπειρο. 
.
-k-
,
ΣΟΦΟΥΛΗ 
«ΣΚΗΝΕΣ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΓΑΜΟ» του Μπέργκμαν.
Επανάληψη 
Κοινωνικό
Είδαμε, βαθμολογήσαμε με 6,9 και σχολιάζουμε εδώ

Ένα ζευγάρι, μια ιστορία είκοσι χρόνων. Υπάρχει άραγε η τέλεια σχέση; Ο Γιόχαν και Μαριάννα είναι –φαινομενικά τουλάχιστον- το τέλειο ζευγάρι. Κι όμως μια ματιά, μια παύση, μια μισοτελειωμένη φράση, μια αδιόρατη κίνηση ίσως μαρτυρούν ένα χάσμα. Τι θα συμβεί όταν αυτό το χάσμα έρθει στο φως;

Σκηνοθεσία:  Αντώνης Λουδάρος. 
Ερμηνεύουν: Αντώνης Λουδάρος. Παυλίνα Χαρέλα.

Ήμερες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Δευτέρα και Τρίτη (έως 10 Δεκεμβρίου).

.

Δείτε αυτά:
/
Όλες οι νέες παραστάσεις (πρεμιέρες) που θα δοθούν από 15/5/2019 έως 14/05/2020 στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αυτόματα συμμετέχουν για τα 3 Βραβεία Κοινού καθώς και για τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής στα 10α -επετειακά- Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης 2020.
Πληροφορίες για τα ΘΒΘ θα βρείτε ΕΔΩ  ΕΔΩ
.
& αυτά:
 
-Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα, κλικ εδώ.
-Τι παίζουν οι κινηματογράφοι στη Θεσσαλονίκη, κλικ εδώ.
-Θέατρο: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Συναυλίες: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Σινεμά: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Βιβλίο: Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
.
-Κερδίστε προσκλήσεις - Βιβλία, κλικ εδώ.
 .

Actors Portfolio:
Εμπλουτίστε το βιογραφικό σας με φωτογραφίες υψηλών προδιαγραφών.
Επιπλέον αναλαμβάνουμε: Φωτογράφησης προβών, πρεμιέρας, φωτογραφίες δελτίων Τύπου, συνεντεύξεις, προώθηση φωτογραφιών κοινωνικών δικτύων κ.ά.
.
.
Ακολουθήστε μας στα social media
       

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Νέλη Βυζαντιάδου
Νέλη Βυζαντιάδου
Θεατρική ανάλυση από τη ματιά της Ψυχοθεραπεύτριας Νέλης Βυζαντιάδου όπου με λόγια απλά και κατανοητά δίνει την ευκαιρία να δούμε τι συναισθήματα προξενεί, τι σκέψεις δημιουργεί, με ποια ερωτήματα φεύγουμε, ποιες απαντήσεις καταφέρνουμε να δώσουμε μα και τι μνήμες ξυπνά μια θεατρική παράσταση. E-MAIL nelibyzantiadou@gmail.com TΗΛ: 6934 509311 - Facebook Neli Byzantiadou, Instagram neli_byzantiadou

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή