«Ρόζα Μπερντ»: Ενδιαφέρουσα σκηνοθετική άποψη και… μετ’ εμποδίων παρακολούθηση στην ΕΜΣ. Είδαμε & Σχολιάζουμε.

16 Views
«Ρόζα Μπερντ»: Ενδιαφέρουσα σκηνοθετική άποψη και… μετ’ εμποδίων παρακολούθηση στην ΕΜΣ. Είδαμε & Σχολιάζουμε. «Ρόζα Μπερντ»: Ενδιαφέρουσα σκηνοθετική άποψη και… μετ’ εμποδίων παρακολούθηση στην ΕΜΣ. Είδαμε & Σχολιάζουμε.

«Ρόζα Μπερντ»:  Ενδιαφέρουσα σκηνοθετική άποψη και… μετ’ εμποδίων παρακολούθηση στην ΕΜΣ. Είδαμε & Σχολιάζουμε.

       Πρεμιέρα για το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους στην ΕΜΣ, που συνέπεσε με την πρεμιέρα επίσης του… καλοκαιρινού καύσωνα και οδήγησε στην απόφαση του ΚΘΒΕ να προσφέρει δωρεάν είσοδο για τις παραστάσεις του διημέρου. Με συνέπεια, η άψογα κλιματιζόμενη αίθουσα της ΕΜΣ, να γεμίσει πλήρως από κόσμο, κάτι μη αναμενόμενο υπό άλλες συνθήκες, για το πρώτο καυτό Σαββατοκύριακο του Ιούλη. Όντως λοιπόν μια όαση δροσιάς στο χώρο, συνδυασμένη με την παρακολούθηση μιας ιδιαίτερης παράστασης, καταγόμενης από τη Σλοβενία  με τίτλο «Ρόζα Μπέρντ» του Gerhart Hauptmann και σε σκηνοθεσία της  Mateja Koleznik, την οποία ο θεατής παρακολουθούσε με τη βοήθεια υπέρτιτλων σε ελληνικά και αγγλικά. Μια θεατρική εμπειρία έτσι κι αλλιώς διαφορετική, που θα επιχειρήσουμε να αξιολογήσουμε….
 
       Η υπόθεση του έργου, εμπνευσμένη όπως διαβάζουμε από την αληθινή ιστορία μιας 25χρονης βρεφοκτόνου, εκτυλίσσεται στο ασφυκτικό περιβάλλον ενός τυπικού χωριού. Όπου όλοι γνωρίζουν τους πάντες και τα πάντα, οι ζωές των ανθρώπων εμπλέκονται χωρίς τη θέλησή τους, οι καθημερινές κινήσεις τους τίθενται υπό διαρκή έλεγχο χωρίς δυνατότητα διαφυγής. Η νεαρή Ρόζα, που παλινδρομεί ανάμεσα στα δικά της «θέλω» και τα σκληρά  «πρέπει» της κλειστής κοινωνίας , αναβάλλει διαρκώς έναν «καθωσπρέπει» γάμο που της επιβάλλει ο πατέρας της, καθώς είναι ερωτευμένη με παντρεμένο που την πολιορκεί στενά αλλά αρνείται να εγκαταλείψει την ανάπηρη συζυγό του, έχοντας μάλιστα βιώσει τον χαμό του παιδιού τους. Όταν η Ρόζα μείνει έγκυος, θα δεχτεί να υποκύψει στον επιβεβλημένο γάμο, ωστόσο μια σειρά από ατυχή γεγονότα, ασφυκτικές πιέσεις και κακόβουλες ενέργειες φθονερών συγχωριανών, θα την οδηγήσουν σε τραγικό αδιέξοδο και στο φόνο του μωρού της.
 
       Αυτό που κυρίως μας κέρδισε (+) στη συγκεκριμένη παράσταση ήταν η ενδιαφέρουσα σκηνοθετική άποψη στην απόδοση ενός έργου του οποίου η παρακολούθηση μας δυσκόλεψε και θα αναφερθούμε σχετικά παρακάτω. Μια σύγχρονη άποψη που χαρακτηρίστηκε από μινιμαλιστική απλότητα- σχεδόν δωρικότητα, διακριτή ταυτότητα, ιδιαίτερη αισθητική και ευφάνταστες παρεμβάσεις. Ήδη το σοφό σκηνικό, έδινε πολύ εύστοχα με την πρώτη ματιά, την αίσθηση ενός κλειστοφοβικού, περιοριστικού περιβάλλοντος, διάσπαρτου ωστόσο από πολλά ανοίγματα- πόρτες ως συμβολικά «μάτια ελέγχου» ή «είσοδοι» στις ζωές των ανθρώπων. Η δράση καθεαυτή με την έντονη τραγικότητα, κράτησε ιδανικές ισορροπίες, εστιάζοντας εφευρετικά στο υπόγειο δράμα που βίωναν οι ήρωες, εκδηλωμένο με εύγλωττες σιωπές, εσωτερικές εντάσεις, αδιόρατες επαναληπτικές κινήσεις ή λέξεις, κάποια στιγμιαία ξεσπάσματα. Δοσμένα όλα με τρόπο σοφά αφαιρετικό και ουσιαστικό, αποφεύγοντας οτιδήποτε περιττό, κάπως σαν τη γυμνή αλήθεια, σε μια ατμόσφαιρα που απέπνεε ασφυξία, ζόφο, μιζέρια, δόλο, κατάπτωση… Με εμπνευσμένες σκηνοθετικές στιγμές, τις ενδιάμεσες «παρεμβάσεις των χωριανών», όπου με αλλαγή των φωτισμών για την απαιτούμενη σκοτεινή ατμόσφαιρα και τη μεταφορά στο χρόνο,  το σύνολο των ηθοποιών ως ένα συντονισμένο «σώμα» και τραγουδώντας, σηματοδοτούσε συμβολικά την παρουσία όλου του χωριού στις εξελίξεις. Θαυμάσιες καλλιτεχνικές σκηνές με αισθητική «αρχαίου χορού».
 
       Όσον αφορά στον 12μελή θίασο των ηθοποιών σε επίπεδο υποκριτικής, οι ερμηνείες κυμάνθηκαν σε διαφορετικά επίπεδα. Υπήρξαν κάποιες εξαιρετικές, όπως της ανάπηρης συζύγου με την απαιτούμενη εκφραστικότητα και θαυμάσια δουλεμένη κινησιολογία που έπεισε απόλυτα ή του μέλλοντα συζύγου με τη χαρακτηριστική ιδιαιτερότητα που απέδωσε επίσης πειστικά ή του προβληματικού αδελφού που συγκίνησε… υπήρξαν ερμηνείες καλές αλλά με «ελλείμματα», σαν της Ρόζας που ανταποκρίθηκε ικανοποιητικά αλλά υπολειπόταν σε ένταση που απαιτούσε ο τραγικός ρόλος, ή του παντρεμένου εραστή της, ο οποίος επίσης έπεισε μέχρις ένα βαθμό υστερώντας σε πάθος ή  του πατέρα της που παρά την επάρκεια έμοιαζε ελαφρώς αποστασιοποιημένος η  του ανήθικου χωριανού που παρότι δυναμικός, έμοιαζε στημένος… τέλος υπήρξαν και ερμηνείες των υπολοίπων απλά διεκπεραιωτικές.
 
       Θα τονίσουμε ξανά τη σοφία του σκηνικού, που παρά την απλότητά του απέδωσε εμπνευσμένα την ατμόσφαιρα και ουσία του έργου, όπως αξίζει να μνημονεύσουμε τους περίφημους φωτισμούς, που χάρη στις διακυμάνσεις τους εξυπηρέτησαν τόσο εύστοχα τις σκηνοθετικές απαιτήσεις, προσφέροντας καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Εξίσου εύστοχα με μελετημένες λεπτομέρειες για τους χαρακτήρες των χωριανών υπήρξαν και τα κοστούμια, ενώ η συμβολή της μουσικής περιορίστηκε στα ενδιάμεσα «χορικά» με τα τραγούδια των ηθοποιών υπό μορφή χορωδίας- παρεμπιπτόντως με εξαιρετικές φωνές.
 
       Κι ερχόμαστε στη προαναφερθείσα δυσκολία της παρακολούθησης (-), που είναι γεγονός ότι στέρησε ένα σημαντικό κομμάτι της θεατρικής απόλαυσης. Την οποία δυσκολία θα χαρακτηρίζαμε πρακτική αλλά με ουσιαστικές επιπτώσεις, καθώς σε όλη τη διάρκεια των συνεχών διαλόγων έπρεπε να παίρνουμε τα μάτια από τη σκηνική δράση και να διαβάζουμε τους υπέρτιτλους, Όπως όταν παρακολουθείς στον κινηματογράφο ξένη ταινία, μόνο που εδώ, αλλού ήταν η δράση/ εικόνα κι αλλού το κείμενο- ψηλά στην οροφή…Γεγονός που αφενός αποσπούσε την προσοχή από τους ηθοποιούς χάνοντας κομμάτια της ερμηνείας και σκηνοθεσίας, και αφετέρου η διαρκής ένταση να… προλάβεις διάβασμα και δραματοποίηση ταυτόχρονα, κούρασε. Με συνέπεια να διαφεύγουν όχι απλά λεπτομέρειες- καθοριστικές ωστόσο σε μια θεατρική παράσταση- αλλά ακόμη και στοιχεία της υπόθεσης.
 
       Διότι εν προκειμένω: α) η μετάφραση στα ελληνικά ήταν κάκιστη με προβλήματα συντακτικού, β) ο συγχρονισμός κειμένου και ζωντανού διαλόγου ήταν ατυχής και συχνά διαβάζοντας τον γραμμένο διάλογο δεν ήξερες σε ποιο πρόσωπο της σκηνής αντιστοιχούσε, προσπαθώντας να μαντέψεις, γ)στους έντονους διαλόγους το κείμενο (μοιραία) έφευγε γρήγορα χωρίς να προλάβεις να διαβάσεις, προσπαθώντας και πάλι να μαντέψεις από τα συμφραζόμενα… Οπότε σαφώς έμεναν κενά και ερωτήματα στην πορεία των εξελίξεων, εισπράττοντας μια σχεδόν αποσπασματική εικόνα και μια μη ολοκληρωμένη αντίληψη του κειμένου. Το οποίο αν κριθεί με αυτά τα προβληματικά δεδομένα είναι σίγουρο ότι θα αδικηθεί λόγω χασμάτων στην πλοκή και λόγω κακής απόδοσης στη γλώσσα.
 
     Εν κατακλείδι (=) επανερχόμαστε στον τίτλο, για να πούμε ότι ναι μεν αναγνωρίζουμε το βαθύτερο- συμβολικό νόημα και την ενδιαφέρουσα σκηνοθετική οπτική της παράστασης με τις εμπνευσμένες στιγμές, ωστόσο δεν μπορούμε να παραβλέψουμε την  μετά σοβαρών εμποδίων παρακολούθηση, έστω κι αν σε ένα βαθμό ήταν προβλέψιμη εξαιτίας της γλώσσας, η οποία- κακά τα ψέματα- ως εργαλείο του Λόγου είναι κυρίαρχο στοιχείο μιας παράστασης…
 
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 
5,5  ΣΤΑ  10
'
#Κουλτουρόσουπα  #kulturosupa  #Θεατρομανία  #ΕίδαμεΚαιΣχολιάζουμε  #ΠίτσαΣτασινοπούλου  #ΔιεθνέςΦεστιβάλΔάσους  #ΚΘΒΕ  #ΕΜΣ  #ΡόζαΜπερντ  #GerhartHauptmann  # MatejaKoleznik
΄λ
Δείτε & αυτά:

-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: Η ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ 2017. [Ιούνιος, Ιούλιος, Αύγουστος & Σεπτέμβρης] Θέατρο, συναυλίες, φεστιβάλ και άλλα πολλά. ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ -ΕΔΩ
-Θέατρο Δάσους & Θέατρο Γης 2017: Θεατρικές παραστάσεις και συναυλίες -ΕΔΩ
-Καλοκαιρινές θεατρικές περιοδείες 2017 - ΕΔΩ
-Καλοκαιρινές Συναυλίες 2017 -ΕΔΩ
-Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα. Πρόγραμμα παραστάσεων -ΕΔΩ
-Τι παίζουν οι κινηματογράφοι στη Θεσσαλονίκη ΤΩΡΑ - ΕΔΩ
-Σινεμά με Θέα 2017 στο Μέγαρο Μουσικής: Πρόγραμμα προβολών – Ταινιών -ΕΔΩ
-ΕΙΔΑΜΕ θεατρικές παραστάσεις & ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΜΕ -ΕΔΩ
-ΕΙΔΑΜΕ μουσικές συναυλίες & ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΜΕ -ΕΔΩ
-Φεστιβάλ Καλοκαιριού 2017 -ΕΔΩ

Φωτογραφικό υλικό




Αρθρογραφος

Στασινοπούλου Π
Στασινοπούλου Π
Ο «εραστής» οποιασδήποτε τέχνης - εν προκειμένω της θεατρικής, θα κρατά πάντα μαζί της μια σχέση εξιδανικευμένη, ενίοτε παθιασμένη. Επενδύοντας κατά βάση σε συναίσθημα και ένστικτο δουλεμένα με γνώση και εμπειρία… Όταν ο ερασιτέχνης του θεάτρου με χρόνια ενασχόληση μαζί του, από τη θέση του «άρρωστα» θεατρόφιλου εκφέρει γνώμη, δεν χωρά ΤΙΠΟΤΑ ΑΛΛΟ παρά μόνο η αγνή αγάπη του γι αυτό! Και κάποιες φορές, «όποιος αγαπάει παιδεύει»… πάντα με την καλή έννοια! Και απαντά και στο kal.stassinopoulou@gmail.com

Γραψε το σχολιο σου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Λ. Κονιόρδου: Σε 3 χρόνια θα γίνει επισκέψιμο το μνημείο του τύμβου Καστά στην Αμφίπολη
Λ. Κονιόρδου: Σε 3 χρόνια θα γίνει επισκέψιμο το μνημείο του τύμβου Καστά στην Αμφίπολη
με 0 Σχόλια 203 Views

 «Σε τρία περίπου χρόνια θα γίνει επισκέψιμο το μνημείο του τύμβου Καστά στην Αμφίπολη. Προχωράμε ακάθεκτοι και με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και με το διασυνοριακό πρόγραμμα Interreg»

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη

Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή