Νέοι σκηνογράφοι - ενδυματολόγοι μιλούν στην «Κ»: Εβελίνα Δαρζέντα

3175 Views
Νέοι σκηνογράφοι - ενδυματολόγοι μιλούν στην «Κ»:  Εβελίνα Δαρζέντα Νέοι σκηνογράφοι - ενδυματολόγοι μιλούν στην «Κ»: Εβελίνα Δαρζέντα

 

Παρά το μικρό της ηλικίας της και τα λίγα χρόνια, που βρίσκεται στον χώρο, έχει καταφέρει να συμμετάσχει σε αρκετές θεατρικές, αλλά και κινηματογραφικές παραγωγές, ενώ παράλληλα ασχολείται με τη διαφήμιση στην τηλεόραση.
.
Για την επαφή με το θέατρο, τα πρώτα της βήματα στον χώρο, αλλά και σε γενικότερο πλαίσιο για τις συνθήκες εργασίες και τις δυσκολίες του επαγγέλματος στην σύγχρονη ελληνική σκηνή η σκηνογράφος - ενδυματολόγος της παράστασης «Himmelweg (Ο δρόμος για τον ουρανό) Εβελίνα Δαρζέντα μιλά στον Γιώργο Μπαστουνά για την Κουλτουρόσουπα.
 
1. Πες µας δύο λόγια για τον εαυτό σου, την οικογένειά σου, τον τόπο καταγωγής, τις σπουδές σου, τις προηγούµενες ασχολίες και γενικότερα τα ενδιαφέροντα σου.
Γεννήθηκα στην Αθήνα το 1990 με καταγωγή από την Σαντορίνη. Σπούδασα Graphic Design (BA), ύστερα σκηνογραφία και ενδυµατολογία στο Κολλέγιο Βακαλό Art & Design (University of Derby UK) και τώρα παρακολουθώ σεµινάριο φωτισµού και διεύθυνση φωτογραφίας µε την Κατερίνα Μαραγκουδάκη. Οι γονείς µου δεν έχουν σχέση µε το χώρο, αλλά πάντα µε στήριζαν στις αποφάσεις µου. Έχω µία αδελφή 11 χρόνια µικρότερη.
 
2. Πότε και πώς ξεκίνησε η επαφή σου µε το αντικείµενο ενασχόλησής σου; Ποια ήταν η αφορµή να ασχοληθείς µε την ενδυµατολογία και την σκηνογραφία;
Ξεκίνησε το 2014, όταν γνωρίστηκα µε τη σκηνογράφο-ενδυµατολόγο Εύα Νάθενα, την οποία θεωρώ δασκάλα µου και µε την οποία συνεργάστηκα τελικά σχεδόν 3 χρόνια. Είχα την τιµή και τη χαρά η πρώτη µου δουλειά να είναι ως βοηθός της στην παράσταση «Βάτραχοι» σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, που έκανε πρεµιέρα στην Επίδαυρο. Όπως καταλαβαίνετε µετά από αυτήν την αρχή δεν θα µπορούσα να αλλάξω επάγγελµα και κατεύθυνση, είπα «αυτό είναι»!
 .
.
3. Εκτός από το θέατρο έχεις ασχοληθεί και µε τον κινηµατογράφο ή την τηλεόραση;
Ναι, έχω συµµετάσχει σε διάφορες κινηµατογραφικές ταινίες, όπως ο «Νοτιάς», οι «Τέλειοι Ξένοι», το «Αιγαίο SOS» κ.ά. Ακόμη, έχω συνυπογράψει µε τη συνεργάτιδά µου Δάφνη Κολυβά τα κοστούµια για την ταινία «1968» του Τάσου Μπουλµέτη, για την οποία ήµασταν υποψήφιες για το βραβείο ενδυµατολογίας από την Ακαδηµία Κινηµατογράφου. Για την τηλεόραση δουλεύω τα τελευταία 2 χρόνια στη διαφήµιση.
 
4. Ποιος πιστεύεις ότι είναι ο ρόλος του θεάτρου στη σηµερινή κοινωνία και ειδικότερα στην ελληνική πραγµατικότητα; Θεωρείς, ότι, στα πλαίσια και της οικονοµικής κρίσης, που επικρατεί, παρακολουθεί ο κόσµος θέατρο ή έχει µειωθεί το θεατρόφιλο κοινό;
Πιστεύω, πως πάντα το θέατρο βοηθούσε τους ανθρώπους να ξεφύγουν για λίγο από την πραγµατικότητα και τις δύσκολες καταστάσεις. Το ίδιο συµβαίνει και τώρα στα πλαίσια της οικονοµικής κρίσης που βρισκόµαστε, ο κόσµος παρακολουθεί θέατρο, γι’ αυτό άλλωστε υπάρχουν τόσες πολλές παραστάσεις και πολλές από αυτές και µε πολύ µεγάλη απήχηση.
 
5. Ποια είναι η γνώµη σου για θεατρική παραγωγή στην Ελλάδα των τελευταίων χρόνων;
Τα τελευταία χρόνια γίνονται όλο και περισσότερες θεατρικές παραγωγές στην Ελλάδα. Έχουµε περίπου 200 παραστάσεις κάθε χρόνο, πράγµα, το οποίο δεν συµβαίνει συνήθως σε άλλες χώρες. Δεν είναι απαραίτητο, ότι όλες οι παραστάσεις θα είναι το ίδιο άρτιες, αλλά µε αυτό τον τρόπο υπάρχει χώρος για όλους και για όλα τα γούστα. Τα τελευταία χρόνια το κοινό έχει εξοικειωθεί και σε άλλα είδη όπως περφόρμανς, μιούσικαλ, χορό. Δηµιουργούνται όλο και περισσότερες οµάδες, νέοι άνθρωποι που µπορεί να γνωριστούν κάτω από διαφορετικές συνθήκες, ενώνονται και παρουσιάζουν νέα πράγµατα και καινοτόµες ιδέες. Η ποσότητα και η ποιότητα δεν είναι πάντα αλληλένδετα μεγέθη.
 .
Στιγμιότυπο από τη ταινία "Νοτιάς" του Τάσου Μπουλμέτη
.
6. Σε ποιόν βαθµό το κόστος της παραγωγής, που αφιερώνεται για το σκηνικό και την ένδυση, επηρεάζει το τελικό αποτέλεσµα της δουλειάς σου;
Πάντα πριν ξεκινήσουµε µία νέα συνεργασία συζητάµε το διαθέσιµο μπάτζετ της εκάστοτε παραγωγής και κάπου εκεί ξεκινάει και η διαπραγµάτευση µε τον κάθε παραγωγό. Έχω µάθει το ποσό που θα µου ανατεθεί να είναι το µέγιστο όριο και από εκεί και πέρα πάντα προσπαθώ να είναι και πιο κάτω από αυτό. Φυσικά και αν υπάρχει κάποια ειδική περίπτωση κατασκευής είτε σκηνικού, είτε κοστουµιού θα του δώσω µία προτεραιότητα και θα κόψω από κάτι άλλο δευτερεύον έτσι ώστε η δουλειά µου να µην επηρεαστεί άµεσα και να βγει το τελικό, επιθυµητό αποτέλεσµα που θέλω.
 
7. Σε ένα θεατρικό έργο, πόση αυτονοµία δίνεται σε έναν σκηνογράφο ή ενδυµατολόγο από το σενάριο και την σκηνοθεσία; Είναι µία διεκπαιρεωτική ή καθόλα δηµιουργική εργασία;
Αυτό πάντα έχει να κάνει µε τον σκηνοθέτη, πόσο διαλλακτικός και πόσο απόλυτος είναι σε σχέση µε την εικόνα που έχει σκεφτεί. Συνηθίζεται, µετά από πρόβες αν πρόκειται για παράσταση, είτε µετά από μίτινγκς αν πρόκειται για ταινία ή διαφήµιση, να κάνουµε τις προτάσεις µας και από εκεί και πέρα να καταλήγουµε στο τελικό αποτέλεσµα. Το καλύτερο είναι να είσαι τυχερός και η δουλειά σου να είναι δηµιουργική.
 
8. Πες µας τη γνώµη σου για την κατάσταση που επικρατεί σήµερα στον θεατρικό κόσµο και κυρίως για τις συνθήκες εργασίας που υπάρχουν; Αν µπορούσες να αλλάξεις κάτι προς το καλύτερο, τι θα ήταν αυτό;
Όποιος θέλει να ακολουθήσει αυτό το επάγγελµα, δεν θα µπορεί να έχει συνδυασµό προσωπικής και επαγγελµατικής ζωής. Τουλάχιστον τα πρώτα χρόνια θέλει πολλή υποµονή, τα ωράρια πολλές φορές είναι εξαντλητικά και οι µισθοί πολύ χαµηλοί. Τώρα το τι θα µπορούσε να αλλάξει είναι µία µεγάλη κουβέντα που θα µπορούσε να πάρει και πολιτικές διαστάσεις, χωρίς να θέλω να επεκταθώ.
 .
.
9. Θεωρείς ότι οι µέχρι τώρα οικονοµικές απολαβές σου είναι ικανοποιητικές; Θα είναι το επάγγελµα αυτό ικανό να σε καλύψει βιοποριστικά στο µέλλον;
Δυστυχώς το θέατρο µόνο δεν θα ήταν αρκετό για να µε καλύψει βιοποριστικά και οι ταινίες ναι µεν έχουν αυξηθεί, αλλά στατιστικά δεν γίνεται να δουλεύει πάντα η ίδια ομάδα. Πιστεύω ότι χρειάζεται ένας συνδυασµός ταινία-θέατρο-διαφήµιση και γενικά µία ευελιξία για να µπορέσεις να βιοποριστείς από αυτό το επάγγελµα.
 
10. Πιστεύεις ότι το επάγγελµα που διάλεξες θα σου προσφέρει ηθική ικανοποίηση;
Όπως προείπα για τις συνθήκες, δεν είναι αρκετές για να κρατήσουν κάποιο στο επάγγελµα. Χρειάζεται το αίσθηµα της αυτοεκπλήρωσης και είναι κάτι που µου το προσφέρει ήδη. Δεν κάνουµε πράγµατα ανιδιοτελώς, αλλά αφού οι συνθήκες και οι αµοιβές δεν είναι πάντα καλές, ας κρατήσουµε την αυτοεκπλήρωση που µας κάνει να µένουµε και να επιµένουµε στο επάγγελµα.
 
11. Με τι ακριβώς ασχολείσαι αυτήν την εποχή;
Αυτήν την περίοδο βρίσκομαι στη Θεσσαλονίκη με το «Himmelweg – Ο δρόµος για τον ουρανό» σε σκηνοθεσία Έλενας Καρακούλη. Είναι µια παράσταση που ανέβηκε πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2019 στο φεστιβάλ Αθηνών και ύστερα στο θέατρο Τζένη Καρέζη. Η Εύα Νάθενα είχε την σύλληψη-εικαστική επιµέλεια και εγώ είχα αναλάβει τα σκηνικά και τα κοστούµια. Επίσης βρίσκοµαι στην προετοιµασία µιας κινηµατογραφικής ταινίας και παίζονται δύο παραστάσεις ακόµα που είχα συµµετοχή, ο «Θάνατος του Εµποράκου» στο θέατρο Εµπορικόν και το «Τάλγκο» στο θεατρο Αλκµήνη.
 
Από τη παράσταση «Himmelweg» (Ο δρόμος για τον ουρανό).

.
12. Ποια είναι τα µελλοντικά σου σχέδια; Υπάρχει κάποιο συγκεκριµένο πρότζεκτ στο οποίο θα ήθελες να συµµετάσχεις;
Δεν υπάρχει κάτι συγκεκριµένο. Περιµένω µε την ίδια προσµονή και αγωνία κάθε φορά να διαβάσω ένα νέο project.
 
13. Με ποιον/ποια ηθοποιό ή σκηνοθέτη θα ήθελες να συνεργαστείς;
Από σκηνοθέτες που δεν έχω συνεργαστεί µέχρι στιγµής, θα ήθελα να συνεργαστώ µε την Κατερίνα Ευαγγελάτου και µε τον Άρη Μπινιάρη.
 .
Από τη παράσταση «Θάνατος του Εµποράκου» στο θέατρο Εµπορικόν 
.
14. Ποιος σκηνογράφος ή ενδυµατολόγος αποτελεί πρότυπο για εσένα;
Η Εύα Νάθενα αποτελεί πρότυπο για εµένα για τη δηµιουργικότητα και τη συνέπειά της.
 
15. Τι θα συµβούλευες σε άλλα νέα παιδιά που επιθυµούν να ασχοληθούν µε αυτό το επάγγελµα;
Θα τους έλεγα, αν πραγµατικά αγαπάνε αυτόν τον χώρο και το επάγγελµα να προσπαθήσουν και να επιµείνουν. Θέλει σίγουρα υποµονή και επιµονή, να είναι ευέλικτοι και διαθέσιµοι γιατί δεν υπάρχουν συγκεκριµένα ωράρια και συγκεκριµένο µηνιαίο εισόδηµα, παρόλα αυτά παραµένει ένας µαγικός χώρος και όταν φτάνει η στιγµή να δεις το αποτέλεσµα στην πρεµιέρα, τότε δικαιώνεσαι και καταλαβαίνεις όλη τη µαγεία.
.
Ευχαριστώ
---
--
-
Δείτε αυτά:
-Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα, κλικ εδώ.
-Τι παίζουν οι κινηματογράφοι στη Θεσσαλονίκη, κλικ εδώ.
-Θέατρο: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Συναυλίες: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Σινεμά: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Βιβλίο: Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
.
-Κερδίστε προσκλήσεις - Βιβλία, κλικ εδώ.
 .
Ακολουθήστε μας στα social media
       

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Μπαστουνάς Γιώργος
Μπαστουνάς Γιώργος
Ως απόφοιτος της Νομικής του ΑΠΘ και με πολλαπλές… καλλιτεχνικές ανησυχίες, δοκίμασα την πένα μου, συντάσσοντας τηλεοπτικές κριτικές, ορισμένες συνεντεύξεις και ένα αστυνομικό-ψυχογραφικό μυθιστόρημα, και τη φωνή μου, διενεργώντας μία εκπομπή στο ραδιόφωνο. Φέτος στην αγαπημένη kulturosupa ασχολούμαι με θεατρικές και ενίοτε κινηματογραφικές κριτικές, με συνεντεύξεις με γνωστά, αλλά και νέα θεατρικά πρόσωπα, και κάπου-κάπου με τηλεοπτικά σχόλια. Γνώμονάς μου η ειλικρίνεια απέναντι στο αναγνωστικό κοινό και ο σεβασμός απέναντι στους εκάστοτε δημιουργούς. Mail επικοινωνίας: georgebastounas@hotmail.gr.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή