«ΜΑΥΡΟ ΑΙΜΑ»: Προσχηματική, ωστόσο σημαντική προσπάθεια η παράσταση που είδαμε στο Ίδρυμα Κακογιάννη και σχολιάζουμε…

508 Views
«ΜΑΥΡΟ ΑΙΜΑ»: Προσχηματική, ωστόσο σημαντική προσπάθεια η παράσταση που είδαμε στο Ίδρυμα Κακογιάννη και σχολιάζουμε… «ΜΑΥΡΟ ΑΙΜΑ»: Προσχηματική, ωστόσο σημαντική προσπάθεια η παράσταση που είδαμε στο Ίδρυμα Κακογιάννη και σχολιάζουμε…

Προσχηματική, ωστόσο σημαντική προσπάθεια η παράσταση «ΜΑΥΡΟ ΑΙΜΑ». Είδαμε στο Ίδρυμα Κακογιάννης και σχολιάζουμε…

Βρεθήκαμε στο Ίδρυμα M. Κακογιάννη για την πρώτη παράσταση ενώπιον του κοινού, «Μαύρο αίμα». Αυτοτιτλοφορείται ως «Μαύρο αίμα» μία παράσταση/περφόρμανς βασισμένη στην Ορέστεια του Αισχύλου (458 π.Χ) και άλλα κείμενα, με την μετάφραση του Κ.Χ Μύρη και τη σκηνοθεσία(&video) του Τηλέμαχου Κρεβάικα. Στους ερμηνευτικούς ρόλους η Βίκυ Βολιώτη και ο Χρήστος Σαπουντζής. Τα σκηνικά –κοστούμια είναι της Εύας Νάθενα, οι φωτισμοί του Σίμου Σαρκετζή ενώ η μουσική the Boy.
 
Η Ορέστεια του Αισχύλου, η μοναδική τριλογία που έχει διασωθεί από την αρχαία ελληνική γραμματεία μας, αποτελείται από τον Αγαμέμνονα, τις Χοηφόρους και τις Ευμενίδες. Και ουσιαστικά ο αρχαίος μας τραγικός στην τριλογία του διαπραγματεύεται ένα ανθρώπινο αρχετυπικό τρίπτυχο μέσω του Οίκου των Ατρειδών : την ύβρη –το φόνο και την ενοχή. Συνοπτικά : ο Αγαμέμνων, νικητής της εκστρατείας εναντίον των Τρώων, επιστρέφει έπειτα από πολλά χρόνια στο παλάτι του στις Μυκήνες και βρίσκει τη γυναίκα του, την Κλυταιμνήστρα, η οποία αποφασίζει να τον σκοτώσει αφενός γιατί τον μισεί για τη θυσία της αγαπημένης της κόρης Ιφιγένειας, την οποία είχε θανατώσει ο ίδιος πριν τον πόλεμο και αφετέρου γιατί έχει εραστή ήδη τον Αίγισθο. Στις Χοηφόρους ο γιός τους Ορέστης επιστρέφει μετά από χρόνια απουσίας στο βασιλικό σπίτι και σκοτώνει τη μητέρα του γιατί θέλει να εκδικηθεί το θάνατο του πατρός –ήρωα Αγαμέμνονα και τρίτον στις Ευμενίδες, ο Ορέστης παρουσιάζεται ενώπιον του δικαστηρίου της θεάς Αθηνάς ,καταδιωκόμενος από τις Ερινύες ,για να αθωωθεί τελικά με την παρουσία ενός ορθού λόγου.
 
Και κάπως έτσι αρχίζει ο Δυτικός πολιτισμός με τα μορφοείδωλα και των τριών [Αγαμέμνονας (ύβρις)- Κλυταιμνήστρα (φόνος)-Ορέστης (ενοχή)] σηματοδοτώντας την απαρχή ή μάλλον σφραγίζοντας την απαρχή της Πατριαρχίας έναντι της πανάρχαιας Μητριαρχίας που προϋπήρχε ως νόμος φυσικός. Ο Αισχύλος υπήρξε θεατής των γεγονότων που με το ποιητικό/συγγραφικό του ταλέντο, μας θέτει τα θεμέλια ενός τεράστιου προβληματισμού και μας φέρνει αντιμέτωπους, από τότε μέχρι σήμερα, με την πατριαρχική εξέλιξη που μας έλαχε και σηματοδότησε τα φοβερότερα κατά εαυτών και ανθρωπότητας. Εαυτών, γιατί υπογραμμίζει ότι οι θεωρητικοί του 19ου αιώνα υποστήριξαν αναφορικά με το ανθρώπινο είδος και την αρχετυπική ενοχή που φέρει (Φρόυντ, Γιούγνκ/πρωταρχικός φόνος κτλ) και οικουμενικά αναφορικά με την ανδρική ηγεμονική εξουσία που έσπειρε και θέρισε την καταστροφή, σχεδόν συλλογικά και εξόχως αλαζονικά (εδώ η ύβρις), κυρίως με την οικουμενικότητα μιας διάχυτης βίας.
Αυτή ακριβώς την ειδοποιό διαφορά ανάμεσα στην Πατριαρχία και τη Μητριαρχία επιδιώκει και η παράσταση/περφόμανς που παρακολουθήσαμε, με γνώμονα το θάνατο και την αλήθεια της γυναικός/ών (Κλυταιμνήστρα/Ιφιγένεια) το αληθινό προπατορικό αμάρτημα (πρωταρχικός φόνος), και τον προαιώνιο φόβο του ανδρός προς τη γυναίκα (Ορέστεια).
.
Μαύρο αίμα ή μαύρο γάλα… και ο Τηλέμαχος Κρεβάικας σκηνοθέτησε πλουραλιστικά την άνωθεν ιδέα, με συνεχόμενους ακροβατισμούς και ευφυείς κινησιολο-γικές στιγμές, δανειζόμενος στοιχεία από τον κινηματογράφο (επιμέρους σκηνοθετικοί φωτισμοί & video wall) μέχρι το κουκλοθέατρο (μαριονέτα/ Κασσάνδρα), και με ραχοκοκαλιά τη συνεργασία στη δραματουργική επεξεργασία ολόκληρης της ομάδος. Μια συλλογική δουλεία όπως θα λέγαμε, μια αρετή. Ωστόσο το θεατρικό αποτέλεσμα ήταν συγχυσμένο και αρκετά υπερφίαλο, με μοναδικές φωτεινές στιγμές τους έκαστους μονολόγους των πρωταγωνιστών και κυρίως αυτούς της Βίκυς Βολιώτη, που κατόρθωσε να μεταστρέψει τον όλο “σκηνοθετικό ιμπρεσιονισμό” σε εκείνο το θεατρικό θηλυκό/μητριαρχικό αίσθημα της συγκεκριμένης ιστορίας. Η προσπάθεια της θεατρικής αναπαράστασης μιας αλήθειας πολύ αιματηρής και αρκετά επώδυνης, οφείλει  τουλάχιστον να διαθέτει μια σφαιρική ευκρίνεια και όχι καταρχήν τη χαλαρότητα/σκηνοθετική οδηγία της αφήγησης σε αντιδιαστολή με τον τηλεοπτικό/τεχνολογικό πυροβολισμό, διότι είναι σαν να ζούμε επί σκηνής και συγχυσμένα, τον προαιώνιο πόλεμο των φύλων κακέκτυπα [προσχηματική και αρκετά αυτιστική σκηνοθεσία].
.
Άρτεμις η ελεούσα …* και η Βίκυ Βολιώτη με τη συνεχώς εξελισσόμενη τέχνη της κατόρθωσε να αποτυπώσει το μαύρο αίμα, την μορφή της Κλυταιμνήστρας, με περισσό και έντεχνο τρόπο ,αποδίδοντας το γυναικείο/μητρικό αίσθημα με μέτρο, θερμοκρασίες γενετήσια εσωτερικές ,ερμηνεία και αφήγηση εξαιρετικά σημαντικές, αυτό-αναφορικά ως ρόλος στη σκηνή και έτερο-αναφορικά ως θεατρική επαφή. Στα πλεονεκτήματά της πλέον οι ευαίσθητοι μονόλογοι ακόμα και των πιο τρομερά ειπωμένων ή ιδωμένων πράξεων. Συνεπίκουρος και συνετός ως προς την ερμηνείας ο Χρήστος Σαπουντζής που ωστόσο κατόρθωσε να “ζεσταθεί” αρκετά αργά.

Στο σύνολο

στα συν [+] της παράστασης
1.    Η ερμηνεία της Βίκυς Βολιώτη
2.    Τα σκηνικά της Εύας Νάθενα
3.    Οι υπέροχοι φωτισμοί του Σίμου Σαρκετζή
 
στα πλην [-] της παράστασης
1.    Η ιμπρεσιονιστική σκηνοθεσία του Τηλέμαχου Κρεβάικα
2.    Η αγχωτική μουσική επιμέλεια και ο κακός ήχος
3.    Τα κατακερματισμένα βίντεο
Εν κατακλείδι[=]
Η παράσταση «Μαύρο αίμα» είναι για την αποκατάσταση της αλήθειας που έχει εδώ και χρόνια επισημανθεί, αναφορικά με το θάνατο της Μητριαρχίας και για τη σημαντική προσπάθεια μιας συλλογικής σκέψης/ θεατρικής αναπαράστασης.

Βαθμολογία

6 στα 10
 
ΥΓ: «Άρτεμις η ελεούσα» φράση από την τριλογία «Ορέστεια» του Αισχύλου.
 
Μετάφραση: Κώστας Γεωργουσόπουλος
Σκηνοθεσία: Τηλέμαχος Κρεβάικας
Κίνηση - χορογραφία: Μαρίζα Τσίγκα
Σκηνικά - Κοστούμια: Εύα Νάθενα
Μουσική: The Boy
Video - φωτισμοί: Σίμος Σαρκετζής

Παίζουν: Βίκυ Βολιώτη & Χρήστος Σαπουντζής

Διάρκεια 90 λεπτά
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206, Ταύρος, Αθήνα

Δευτέρα & Τρίτη στις 21.00
Προπώληση: Αγορά εισιτηρίων μέσω πιστωτικής κάρτας:
210 3418579 Δευ-Παρ 11:00 - 14:00 και στην Ιστοσελίδα του Ιδρύματος www.mcf.gr 
Ταμεία του Ιδρύματος (Πειραιώς 206, Ταύρος) Δευ-Παρ 11:00 - 14:00 και τα απογεύματα μία ώρα πριν την παράσταση/ προβολή.
Public: Σύνταγμα, Πειραιά, Γλυφάδας, Αγ. Δημητρίου Metro Mall, Athens Mall Μαρούσι
Ωράριο λειτουργίας PUBLIC: Σάββατο, 09:00 – 20:00
Καθημερινές, 09:00 – 21:00
Πληροφορίες - κρατήσεις: Τηλ.: 210.34.18.550


Φωτογραφικό υλικό





Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή