M for Monster: Ποιος είναι τελικά το τέρας στις σειρές εγκλημάτων; «Drama for Life»| Δ. Καλαϊτζίδου.

5024 Views
M for Monster: Ποιος είναι τελικά το τέρας στις σειρές εγκλημάτων; «Drama for Life»| Δ. Καλαϊτζίδου. M for Monster: Ποιος είναι τελικά το τέρας στις σειρές εγκλημάτων; «Drama for Life»| Δ. Καλαϊτζίδου.

 
Από την Άγκαθα Κρίστι μέχρι το Criminal Minds, η γοητεία που ασκούν τα θεατρικά έργα, οι ταινίες, οι σειρές και τα βιβλία που ασχολούνται με εγκλήματα, είναι κάτι που θεωρείται σχεδόν δεδομένο. Αυτό που μας ενδιαφέρει όταν παρακολουθούμε κάποιο θέαμα όπου οι πρωταγωνιστές προσπαθούν να βρουν το δολοφόνο, είναι κυρίως το ποιος το έκανε (Whoddunit).
.
Θα παραδεχτώ ότι είμαι φαν του είδους και θα προσπαθήσω να εξηγήσω το γιατί. Κατ’ αρχάς πιστεύω ότι «πατάει» κάποια κουμπιά στους ανθρώπους, ένα από τα οποία είναι η περιέργεια. Ποιος άραγε είναι ο δολοφόνος; Κάποιος που ήδη έχουμε συναντήσει, κάποιος που δε θα μπορούσαμε ποτέ να φανταστούμε, ή αυτός που εξ’ αρχής είχαμε φανταστεί; Και βέβαια, η φαντασία είναι ένα άλλο κουμπί που πατάνε όλα αυτά τα κείμενα. Βάζουμε το μυαλό μας να σκεφτεί επαγωγικά, συνεξετάζουμε υπόπτους, μπαίνουμε και καμιά φορά στα παπούτσια των ντετέκτιβ ή και των ίδιων των θυμάτων, αν αυτά παραμένουν ζωντανά.
 

 
Ένα άλλο κουμπί, ίσως το πιο μεγάλο, είναι το ότι αυτού του είδους τα θεάματα στοχεύουν άμεσα στο υποσυνείδητό μας. Οι σκοτεινές πλευρές του εαυτού μας μπορεί να έχουν φαντασιωθεί να κάνουν κακό σε κάποιον που μας έχει πληγώσει σφόδρα ή ακόμα και να του παίρνουν τη ζωή. Μέσα από το θέατρο, το σινεμά και τα βιβλία, μπορούμε για λίγο ακόμα και να ταυτιστούμε με τον άνθρωπο που εκδικείταιφόνους ή/και βιασμούς (βλ. Sleepers, Oldboy,T he Girl with the Dragon Tattoo, Kill Bill κ.ά). Θυμάμαι πιο συγκεκριμένα την ταινία Monster με την Σαρλιζ Θέρον, στην οποία έπαιζε την Αϊλίν Γουόρνος, την κατά συρροή δολοφόνο ανδρών. Μια ταινία που ήταν αρκετά διαφορετική από τις άλλες, γιατί, παρ’ ότι έχει τον τίτλο «Τέρας», παρουσίαζε πολλές πτυχές της δολοφόνου και υπήρχε μια αμφισημία στον τίτλο. Από μικρή ηλικία η Γουόρνος γνώρισε την τερατώδη μορφή των ανθρώπων, καθώς ο παππούς της μαζί με φίλους του τη βίαζαν και μία από τις φορές την άφησαν έγκυο στα 14 της. Βιασμοί, ναρκωτικά, πορνεία από την προεφηβεία της. Πόσο εύκολο είναι να γίνεις ένας ισορροπημένος άνθρωπος, και μάλιστα σε μια κοινωνία που δε θα ασχοληθεί ιδιαίτερα με τους «καταδικασμένους» από τη ζωή ανθρώπους;
 
 
Μου έρχεται στο μυαλό και η υπόθεση τις 19χρονης κοπέλας που ήρθε στο φως της δημοσιότητας πριν από λίγες μέρες… Αν από τα 11 της χρόνια είχε κατά συρροή κακοποιητικά τραύματα, πώς περιμένουμε το παιδί αυτό να ζήσει μια φυσιολογική ζωή, αν δεν λάβει ψυχολογική υποστήριξη; Πόσοι θα κατηγορούσαν την κοπέλα αυτή αν έκανε κακό στον πατέρα της; Και πάλι, θα μπορούσε να ερευνηθεί το παρελθόν του πατέρα της κι αν ο ίδιος είχε πέσει θύμα κακοποίησης… Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, τον απίστευτο φαύλο κύκλο δημιουργίας «τεράτων» που συνεχίζεται κυρίως λόγω της αδιαφορίας των κρατικών φορέων, αλλά και των ίδιων των γειτόνων που «κοιτάνε τη δουλειά τους». Για μένα το κράτος είναι αυτό που αφήνει τους ανθρώπους στη δυστυχία τους, με την κοινωνική πρόνοια να είναι ένα σύντομο ανέκδοτο.
 

 
Θυμάμαι τα λόγια του μεγάλου Άγγλου συγγραφέα Έντουαρντ Μπόντ για την Άγκαθα Κρίστι πως «είναι μια γιαγιά που ασχολείται με το να στέλνει ανθρώπους στην κρεμάλα», και συνεχίζει: οι αρχαίοι Έλληνες «θα έθεταν το ερώτημα της δικαιοσύνης, των κινήτρων και τις πράξεις αυτών των ανθρώπων, και θα έφερναν και του θεούς μέσα στο δράμα». Το να ψάχνουμε απλώς να βρούμε ποιος το έκανε, είναι απλώς διασκεδαστικό. Διασκεδάζουμε εμείς που το βλέπουμε μόνοι στο σπίτι μας, στο θέατρο, στο σινεμά. Όμως, όπως αναφέρει ο Μποντ, «αν διαπράττεται ένας φόνος, είναι ένα κοινωνικό θέμα…συλλογικό…Το θέατρό μας αυτό που κάνει είναι να παίρνει τα μεγάλα ζητήματα και να τα ευτελίζει».
 

 
Προφανώς ένα κοινωνικό δράμα σαν το Monster δεν είναι τόσο sexy όσο η σειρά Criminal Minds ή το αγαπημένο μου CSI, τα οποία κυρίως επικεντρώνονται στο ποιος και πώς κι όχι τόσο στο γιατί το έκανε, κι αν το κάνουν θα είναι επιδερμικά για να δώσουν ένα κάποιο βάθος στο/η δολοφόνο. Δεν ξέρω ποιες είναι οι αγαπημένες σειρές του Μποντ, που ακόμα είναι εν ζωή. Θα κλείσω, όμως, με την άποψή του πως το θέατρο που πραγματικά σέβεται τις ρίζες του έχει μόνο ένα θέμα: τη δικαιοσύνη. «[Θέλω] να κάνω τους ανθρώπους να αντιληφθούν ότι χρειάζονται τη δικαιοσύνη για να είναι ανθρώπινοι και ότι η δικαιοσύνη είναι συλλογική υπόθεση». Η άποψη αυτή μπορεί να ακούγεται απόλυτη, αλλά σκεφτείτε πόσο στη μεταμοντέρνα κοινωνία δεν ασχολούμαστε με την έννοια του «δίκαιου», αλλά με τους μικρούς και μεγάλους φόβους μας, που στο τέλος μάλλον θα καθησυχαστούν, και θα βγούμε από την αίθουσα ανάλαφροι κι ίσως με ένα μικρό χαμόγελο στα χείλη, ικανοποιημένοι με το ελάχιστο που βιώσαμε.
 
Ότι μας ελκύουν πολύ οι σειρές και ταινίες μυστηρίου και εγκλημάτων, είναι φανερό από τα νούμερα που φέρνουν. Ποιος είναι όμως το κακό «τέρας», και ποιος μπαίνει όντως μέσα στο μυαλό και τα βιώματα του εγκληματία;
 
Πηγές: 1  2  3
.
Δείτε όλα τα άρθρα της Δ.Κ με μια ματιά εδώ
.
«Drama for Life» της Δέσποινας Καλαϊτζίδου.

.
 ..
Ακολουθήστε το Kulturosupa.gr στα social media
 ..
      


Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Δέσποινα Καλαϊτζίδου
Δέσποινα Καλαϊτζίδου
Έξω από τις μεγάλες θεατρικές σκηνές, το θέατρο αναπνέει, δημιουργεί, και θεραπεύει. Η στήλη αυτή θα προσπαθήσει να δείξει πτυχές θεατρικών κειμένων και θεατρικών τεχνικών που συνδέονται με τον άνθρωπο και την κοινωνία στην οποία ζει, βασανίζεται, αλλά συνεχίζειμε τόλμη να αγαπά. Η Δέσποινα Καλαϊτζίδου είναι βραβευμένη θεατρική συγγραφέας, σκηνοθέτηςκαι καθηγήτρια. Έχει εργαστεί στην Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Έχει σπουδάσει Αγγλική Φιλολογία (ΑΠΘ), Λογοτεχνική Μετάφραση και Συγκριτική Λογοτεχνία (UniversityofEssex) και Θέατρο στην Εκπαίδευση (TrinityCollege, Dublin), ενώ συνεχίζει τις σπουδές της στον τομέα του Εφαρμοσμένου Θεάτρου και της Ψυχικής Υγείας στο Ινστιτούτο Θεραπείας & Εκπαίδευσης Μέσω των Τεχνών «Επίνειο». E-mail: deskalai@yahoo.com

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Αισιοδοξία, δονητές και τρύπες... Ιωάννα Δούνδη | Ντόρος και Ντόπιος
Αισιοδοξία, δονητές και τρύπες... Ιωάννα Δούνδη | Ντόρος και Ντόπιος
με 0 Σχόλια 1378 Views
Νέα θεραπεία σε δοκιμαστικό στάδιο με πολύ θετικά αποτελέσματα κατά μορφών καρκίνου, το κόκαλο του σκύλου της Σ. Καρύδη, και μια τρύπα σε δρόμο της Θεσσαλονίκης. Γράφει η Ιωάννα Δούνδη για την Κουλτουρόσουπα.

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
Εφημερεύοντα Νοσοκομεία ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή