Η «Δεσποινίς Μαργαρίτα» και το αιρετικό της μάθημα στην 41η Κουλτουροβραδιά (ρεπορτάζ – βίντεο)

3465 Views
Η «Δεσποινίς Μαργαρίτα» και το αιρετικό της μάθημα στην 41η Κουλτουροβραδιά (ρεπορτάζ – βίντεο) Η «Δεσποινίς Μαργαρίτα» και το αιρετικό της μάθημα στην 41η Κουλτουροβραδιά (ρεπορτάζ – βίντεο)

-41η θεατρική Κουλτουροβραδιά.
-Θέατρο Σοφούλη
-14/09/2022 - Ωρα 21:00
 
Ήταν τα «εγκαίνια» της φετινής σεζόν για τις αγαπημένες Κουλτουροβραδιές, που αισίως έφτασαν τις 41 τον αριθμό! Κι αν δεν μεσολαβούσε η αναγκαστική δίχρονη αποχή, τώρα θα μετρούσαμε πολύ περισσότερες! Λογικό λοιπόν να προσέλθουμε ορεξάτοι και γεμάτοι προσμονή για την καθιερωμένη θεατρική «μάζωξη», που συνδυάζει φιλικό παρείστικο κλίμα, γνωριμία με τους συντελεστές της παράστασης, ενημέρωση κι ανταλλαγή απόψεων, κρασάκι και χαλαρή κουβεντούλα…

Τί πιο όμορφο δηλαδή για θεατρική έξοδο μια υπέροχη γλυκιά βραδιά του Σεπτέμβρη στο θέατρο Σοφούλη, προκειμένου να παρακολουθήσουμε την παράσταση «Δεσποινίς Μαργαρίτα» του Ρομπέρτο Ατάιντε σε σκηνοθεσία Γρηγόρη Διδασκάλου και με την πρωτοεμφανιζόμενη Ανδρομάχη Γεωργιάδου στον ομώνυμο ρόλο…
 


 
‘Ένα έργο διάσημο και καταξιωμένο, ένας μονόλογος- πρόκληση για τον ηθοποιό που δελέασε καλλιτέχνες του μεγέθους  μιας Έλλης Λαμπέτη, αφήνοντας ανεξίτηλο στίγμα στον συγκεκριμένο ρόλο υψηλών απαιτήσεων… και ταυτόχρονα ένα έργο «ανοιχτό» σε καινούργιες προσεγγίσεις, καθότι διαχρονικό και πάντα επίκαιρο μέσα από την αλληγορία του που αφορά σε πολιτικό σχόλιο πάνω στην εξουσία κάθε μορφής… Την οποία εξουσία εν προκειμένω εκπροσωπεί η ιδιόμορφη δασκάλα δημοτικού σχολείου «δεσποινίς Μαργαρίτα», επιλέγοντας για τη διδασκαλία της μεθόδους άκρως αμφιλεγόμενες… καθώς σε όλη τη διάρκεια παλινδρομεί ανάμεσα στη λογική και τον παραλογισμό, τη γλυκύτητα και τον αυταρχισμό, το νοιάξιμο και την απειλή, το καλόπιασμα και τον εκφοβισμό, ακολουθώντας τις πάγιες πρακτικές των εξουσιαστών άλλοτε με το «καρώτο» κι άλλοτε με το «μαστίγιο», δοκιμάζοντας την αποτελεσματικότητα κάθε μέσου…
 


Η «δεσποινίς Μαργαρίτα» με τις υστερικές και αλλοπρόσαλλες αντιδράσεις απέναντι σε 12χρονα παιδιά, απλά προσωποποιεί- αναπαράγει σε μικρογραφία το μοντέλο ενός ανισόρροπου δικτάτορα με διαστροφικές τάσεις- έντεχνα καλυμμένες κάτω από κοινωνικά αποδεκτή εικόνα και πλαστό προσωπείο «γλυκύτητας» υπεράνω υποψίας- με μοναδικό στόχο την χειραγώγηση των υπηκόων του για την επιβολή των δικών του «θέλω»… μεταχειριζόμενος για τον σκοπό του οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο, αλλά κατά βάση τον ΦΟΒΟ ως την πλέον αποτελεσματική συνταγή ελέγχου της μάζας, κάτι που γνωρίζει πολύ καλά η δασκάλα βομβαρδίζοντας τους μαθητές της με διαρκείς τρομακτικές απειλές και δυσοίωνες προβλέψεις για το παραμικρό!

Ωστόσο ο ευφυής συγγραφέας που δόμησε έναν εξαιρετικό αλληγορικό χαρακτήρα προσεγμένο στις λεπτομέρειες, φρόντισε εν τέλει να τον παρουσιάσει ως «βιολογικά άρρωστο» (όπως είναι ψυχικά στην πραγματικότητα), να εκθέσει τις «ρωγμές» του τη στιγμή που καταρρέει και να μείνει αβοήθητος στα σκοτάδια του- έστω κι αν μέχρι την ύστατη στιγμή απειλεί ότι «θα είναι πάντα εδώ»…
 

 
Στην ελαφρώς «πειραγμένη» παράσταση που είδαμε με την φιλότιμη προσπάθεια της Ανδρομάχης Γεωργιάδου στον δυσκολότατο ρόλο, σχετικώς μετατοπίστηκε το επίκεντρο του έργου και αντί της σημαίνουσας πολιτικής - κοινωνικής αλληγορίας για την εξουσία, αναδείχθηκε το πρόσωπο της δασκάλας ως μια ψυχικά ασταθής, προβληματική προσωπικότητα με αρνητικό αντίκτυπο στα παιδιά, σε μια προσέγγιση που εστίασε στην «παράξενη συμπεριφορά» μιας «αιρετικής δασκάλας» με υστερίες ή καλοπιάσματα κι επιπλέον απόπειρες ανάλαφρου χιούμορ…
 
Εδώ βεβαίως όφειλε να συμβάλλει καθοριστικά ο σκηνοθέτης Γρηγόρης Διδασκάλου, αφενός για να διαφυλάξει το πνεύμα του έργου και αφετέρου για να προσδώσει όγκο στον μονόλογο – πέρα από λίγες συμβατικές παρεμβάσεις με μίνιμουμ κινήσεις- καθώς μας έλειψαν πχ. η μουσική εντελώς, η ατμόσφαιρα με κάποιο ηχητικό περιβάλλον «τάξης», πιο έντονες συναισθηματικές εναλλαγές, κάποια επιπλέον εποπτικά- σκηνικά μέσα κλπ, με μόνη βοήθεια τους προσεγμένους φωτισμούς… Παρά ταύτα, η Ανδρομάχη Γεωργιάδου αν και αβοήθητη ή λάθος καθοδηγούμενη σκηνοθετικά, κατέβαλε φιλότιμη προσπάθεια να αναμετρηθεί με έναν ρόλο αξιώσεων που εκ των πραγμάτων απαιτεί «πολλά» από την / τον ηθοποιό που θα τον υποδυθεί και για μια άπειρη στο σανίδι συνιστά τεράστιο τόλμημα, όταν ειδικά πρόκειται για μονόλογο… εντούτοις το επιχείρησε, αποδεικνύοντας ότι διαθέτει μια καλή βάση ως «πρώτη ύλη» σε επίπεδο εκφραστικότητας, άνεσης, αμεσότητας, καθαρού λόγου, που με την κατάλληλη τριβή και καθοδήγηση μπορεί να εξελιχθεί θαυμάσια…
 


Διαπιστώσεις που κάναμε και στην φιλική κουβέντα που ακολούθησε στη διάρκεια της Κουλτουροβραδιάς και με αρκετούς θεατές παρόντες έχοντας απέναντι την πάντα χαμογελαστή και ευπροσήγορη Ανδρομάχη… που όταν ρωτήθηκε για την επιλογή του ιδιαίτερου ρόλου ως πρώτη της θεατρική δουλειά, απάντησε ότι από μικρή την γοήτευσε η Λαμπέτη και μεγαλώνοντας θέλησε να αποβάλλει το φόβο και να δοκιμάσει τις δυνάμεις της, με ένα απλό «γιατί όχι;» παραβλέποντας τον κίνδυνο με αθωότητα ανυποψίαστου παιδιού…

 
Ειπώθηκαν πολλά στη ζωηρή συζήτηση - που μέρος τους καταγράφεται στο παρακάτω βίντεο της βραδιάς - όπως για τις αξιόλογες σπουδές και την παραμονή της στην Αμερική, για τον τρόπο που επενέβη στο κείμενο και προσέγγισε τον ρόλο, για τα σχόλια θεατών που ακούει προσεκτικά προσπαθώντας να βελτιωθεί, για τα φιλόδοξα μελλοντικά της σχέδια στον θεατρικό χώρο και όχι μόνο… Εισέπραξε με άδολη χαρά τον θαυμασμό θεατών που κατάφερε να αποστηθίσει έναν χειμαρρώδη λόγο και άκουσε με ειλικρινές ενδιαφέρον τις παρατηρήσεις άλλων για το πνεύμα της παράστασης και επιμέρους στοιχεία της, κατανοώντας τον προβληματισμό…
 
Αφού λοιπόν ανταλλάξαμε γόνιμες απόψεις με ευρεία συμμετοχή και ήπιαμε το κρασί μας στο φιλόξενο φουαγιέ του θεάτρου Σοφούλη που ευχαριστούμε θερμά, ευχηθήκαμε τα καλύτερα στην νέα ηθοποιό, τόσο για τη συγκεκριμένη παράσταση όσο και για τα μελλοντικά της σχέδια, που μακάρι να ευοδωθούν και να κερδίσει επάξια μια θέση στο χώρο, που πάντα θα έχει ανάγκη από νέο αίμα…
 
Και φυσικά ευχόμαστε καλή αρχή στις Κουλτουροβραδιές μας, σε μια σεζόν που προβλέπεται… «καυτή»!

-βίντεο αποσπάσματα από την παράσταση και συζήτηση με θεατές.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ:
.
-Τους συντελεστές της παράστασης, το θέατρο Σοφούλη για την φιλοξενία και όλους τους φίλους της «Κ» που γι΄ άλλη μια φορά αγκάλιασαν την θεατρική Κουλτουροβραδιά της "Κ".

-Θεατρικές Κουλτουροβραδιές- Ανοιχτή πρόσκληση συμμετοχής προς Θιάσους/Ομάδες ΕΔΩ
-Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης - Κάντε like στη σελίδα ΕΔΩ 
-Δείτε όλες τις Θεατρικές Κουλτουροβραδιές έως σήμερα, ΕΔΩ
.
Δείτε & αυτά:
 
-Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα, κλικ εδώ.
.
-Οι νέες ταινίες της εβδομάδας, κλικ εδώ.
.
-Θέατρο: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Συναυλίες: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Σινεμά: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Βιβλίο: Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
΄΄

-Κερδίστε προσκλήσεις - Βιβλία, κλικ εδώ.
.
Ακολουθήστε μας στα social media
       

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Στασινοπούλου Π
Στασινοπούλου Π
Ο «εραστής» οποιασδήποτε τέχνης - εν προκειμένω της θεατρικής, θα κρατά πάντα μαζί της μια σχέση εξιδανικευμένη, ενίοτε παθιασμένη. Επενδύοντας κατά βάση σε συναίσθημα και ένστικτο δουλεμένα με γνώση και εμπειρία… Όταν ο ερασιτέχνης του θεάτρου με χρόνια ενασχόληση μαζί του, από τη θέση του «άρρωστα» θεατρόφιλου εκφέρει γνώμη, δεν χωρά ΤΙΠΟΤΑ ΑΛΛΟ παρά μόνο η αγνή αγάπη του γι αυτό! Και κάποιες φορές, «όποιος αγαπάει παιδεύει»… πάντα με την καλή έννοια! Και απαντά και στο kal.stassinopoulou@gmail.com

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη

Περισσότερη Παράξενη ζωή