Χορηγοί, σπόνσορες και... παραγωγοί. Γράφει ο ηθοποιός Γιάννης Κυφωvίδης.

1527 Views
Χορηγοί, σπόνσορες και... παραγωγοί. Γράφει ο ηθοποιός Γιάννης Κυφωvίδης. Χορηγοί, σπόνσορες και... παραγωγοί. Γράφει ο ηθοποιός Γιάννης Κυφωvίδης.

 

Τι είναι χορηγός; Τι θεωρείται χορηγός στο θέατρο, τις τέχνες; Πόσο σημαντικός είναι ο χορηγός; Και αλήθεια εν μέσω κρίσης υπάρχουν χορηγοί; Τι είναι χορηγός; Τι θεωρείται χορηγός στο θέατρο, τις τέχνες; Πόσο σημαντικός είναι ο χορηγός; Και αλήθεια εν μέσω κρίσης υπάρχουν χορηγοί;

Αναρωτιούνται πολλοί γιατί οι καλλιτέχνες αναζητούν διαρκώς χορηγούς. Μα γιατί δεν υπάρχουν παραγωγοί , υπάρχει έλλειψη στο συγκεκριμένο είδος. Και η πλειοψηφία των όσων υπάρχουν κάνουν εκτέλεση παραγωγής. Που σημαίνει ότι άλλοι βάζουν ή βρίσκουν τα χρήματα. Πως οι περισσότεροι εκδοτικοί οίκοι εκδίδουν έργα με χρήματα των ίδιων των συγγραφέων Έτσι και οι παραγωγοί βάζουν στις παραστάσεις τα χρήματα των ηθοποιών, αυτά που έχουν ή δεν έχουν. Όχι ότι δεν υπάρχουν εξαιρέσεις. Υπάρχουν και είναι και λαμπρές. Αλλά τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι ηθοποιοί χρηματοδοτούν τις παραστάσεις τους. Γιατί ούτε οι χορηγοί φτάνουν αλλά ακόμη και εάν θεωρητικά φθάνουν, πρακτικά δεν εγκρίνουν τα αιτούμενα ποσά.

Οι περισσότεροι εκ των θεωρητικών χορηγών δε συγκινούνται από τις αιτήσεις και τις προτάσεις, ειδικά αυτών που προέρχονται από τη δεξαμενή των ανεξάρτητων δημιουργών Κι εν τέλει ενισχύουν παραστάσεις που έχουν μικρότερη ανάγκη αλλά διαθέτουν αναγνωρίσιμο προσωπικό. Επιπλέον ένας νόμος που θεωρεί ούτε λίγο ούτε πολύ το χορηγό εμπορικά διαφημιζόμενο περιπλέκει τα πράγματα και περιορίζει το εύρος του ανταποδοτικού οφέλους για το χορηγό Οπότε ο τελευταίος θεωρεί πως δεν τον συμφέρει να χορηγήσει.
 
Πάντως στην αρχαία Αθήνα χορηγός ήταν ο ιδιώτης που αναλάμβανε τα έξοδα μιας παράστασης δράματος. Σύμφωνα μάλιστα με τη Βικιπαιδεία χορηγός ονομάζονταν κυριολεκτικά ο αρχηγός του θεατρικού χορού, αλλά και ο κάθε πολίτης που έκανε δωρεές για την ανάπτυξη των πολιτισμικών θεσμών. Το επίσημο αξίωμα ονομάζονταν χορηγία . Στους ρωμαϊκούς χρόνους το αξίωμα ονομάζονταν χοραγίαΟ χορηγός συγκροτούσε μια ομάδα πολιτών, οι οποίοι υπηρετούσαν στο θέατρο ως χορός, και τους προσέφερε στέγαση αλλά και σίτιση για τις πρόβες. Φρόντιζε για όλες τις ανάγκες τους και συχνά πλήρωνε και τον χοροδιδάσκαλο  που τους έκανε μαθήματα. Πλήρωνε τις φορεσιές για τους ηθοποιούς και άλλες έκτακτες ανάγκες, τα «παραχορήματα», τους κομπάρσους, δεύτερο βοηθητικό χορό, και διάφορες άλλες ανάγκες, μέχρι και το γεύμα μετά την παράσταση. Για την προσφορά του αυτή ο χορηγός ανταμείβονταν με κοινωνική καταξίωση, έφερε τον τρίποδα, ενώ το όνομά του αποθανατίζονταν στις επίσημες επιγραφές πριν ακόμα και από τον ποιητή. Στους ρωμαϊκούς χρόνους, ο χοραγός, όπως ονομάζονταν μετά, είχε λιγότερα καθήκοντα και ήταν υπεύθυνος μόνο για τις ενδυμασίες των ηθοποιών. Τελικά οι χορηγοί θεωρούνταν ιερά πρόσωπα, αφού χωρίς τη συνδρομή τους δεν θα γίνονταν αγώνες, τελετές και λειτουργίες που διασφάλιζαν τη δικαιοσύνη και την κοινωνική συνοχή. 

Το χορηγό συχνά πυκνά τον αποκαλούν και σπόνσορα καθώς προσφέρει χρήματα ή άλλα αγαθά ή υπηρεσίες, τις λεγόμενες χορηγίες , για κάποιο σκοπό. 
 
Η λογική της προσφοράς είναι ότι αυτός που επωφελείται ανακοινώνει ότι ο τάδε είναι σπόνσορας του με σκοπό να του κάνει “ διαφήμιση” . 
Αυτή η προβολή είναι και η ανταπόδοση που παίρνει ο σπόνσορας για την προσφορά του.

Ετυμολογικά, η λέξη σπόνσορας είναι αντιδάνειο από την αγγλική sponsor η οποία με τη σειρά της βγαίνει από την αρχαιοελληνική λέξη σπονδή που σημαίνει προσφορά (πχ σπονδή στους Θεούς).


Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Γιάννης Κυφωνίδης
Γιάννης Κυφωνίδης
Με λένε Ιωάννη (Γιάννη) Κυφωνίδη και αυτό για το οποίο είμαι βέβαιος είναι πως θέλω να εκφράζομαι και πως ότι κάνω το κάνω με αγάπη και συναίσθηση. Σπούδασα αρχικά Κοινωνικές Επιστήμες και Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και στη συνέχεια Live Art Theater, γιατί πάντα ήθελα να εκφραστώ μέσα από την υποκριτική και τη συγγραφή και ενίοτε τη σκηνοθεσία. Συνειδητά ή μη συνδεόμουν πάντοτε με τις τέχνες και την έκφραση μέσα από αυτές. Σε ηλικία, εάν θυμάμαι καλά, 7 ετών κέρδισα και ένα Β΄Βραβείο στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ζωγραφικής με θέμα το διάστημα, που κανείς δεν το περίμενε τότε, παρά μόνο η φαντασία μου η πλανεύτρα. Ακόμη και τη δημοσιογραφία στη ζωή μου την αντιμετώπισα ως ένα είδος παραστατικής τέχνης. Μέσα από τη στήλη αυτή, θα ήθελα και πάλι να εκφράζομαι χωρίς αναστολές, αλλά με ειλικρίνεια και αγάπη για ότι και όσα λέω. Πάντα με γνώμονα την ταπεινή υποκειμενική μου αίσθηση και χωρίς διάθεση ορισμών και αφορισμών, και πάνω από όλα με απόλυτο και ουσιαστικό σεβασμό στη διαφορετική γνώμη και θεώρηση. Το Kif Express του Γιάννη Κυφωνίδη στις σελίδες του Kulturosupa.gr. Κάθε 5, 15 και 25 του μηνός.

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Η Εθνική Λυρική Σκηνή ανακοινώνει ένα πολυσυλλεκτικό, μεγάλης κλίμακας πρόγραμμα για το 2021
Η Εθνική Λυρική Σκηνή ανακοινώνει ένα πολυσυλλεκτικό, μεγάλης κλίμακας πρόγραμμα για το 2021
με 0 Σχόλια 307 Views

 Διακεκριμένοι Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες συμπράττουν με τα σύνολα της ΕΛΣ σε νέες παραγωγές όπερας, μπαλέτου, μουσικού θεάτρου, συναυλίες

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή