«Έστιν ουν τραγωδία». Γράφει ο ηθοποιός Γιάννης Κυφωνίδης.

3358 Views
«Έστιν ουν τραγωδία». Γράφει ο ηθοποιός Γιάννης Κυφωνίδης. «Έστιν ουν τραγωδία». Γράφει ο ηθοποιός Γιάννης Κυφωνίδης.

 
Αλήθεια, εδώ στην Ελλάδα, την πατρίδα του δράματος, γνωρίζουμε άραγε τι είναι η τραγωδία; Η τραγωδία είναι δραματικό είδος ποιητικού λόγου που εμφανίστηκε στην Αρχαία Ελλάδα με Μούσα που την αντιπροσωπεύει να είναι η Μελπομένη. Όπως άλλωστε διδαχτήκαμε, ο μέγας φιλόσοφος και διδάσκαλος Αριστοτέλης στο έργο του Περί Ποιητικής, δίνει τον εξής ορισμό της τραγωδίας:
 
"Ἔστιν οὖν τραγωδία μίμησις πράξεως σπουδαίας καὶ τελείας, μέγεθος ἐχούσης, ἡδυσμένῳ λόγῳ, χωρὶς ἑκάστῳ τῶν εἰδὼν ἐν τοῖς μορίοις, δρώντων καὶ οὐ δι' ἀπαγγελίας, δι' ἐλέου καὶ φόβου περαίνουσα τὴν τῶν τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν»"
 
Σύμφωνα με τη Βικιπαιδεία :
«μίμησις πράξεως». Ο Αριστοτέλης θεωρούσε την τραγωδία σαν το ύψιστο είδος καλλιτεχνίας. Πρόκειται για την μεταφορά στην σκηνή μιας ανθρώπινης πράξεως. Αντίθετα ο δάσκαλός του, Πλάτωνας, υποστήριζε ότι πρόκειται για μίμηση των συναισθημάτων που προέρχονται από την απομίμηση μιας πράξεως, δηλαδή η τραγωδία για τον Πλάτωνα, ήταν «μίμηση της μίμησης» η οποία ξέφευγε από την πραγματικότητα.
 
«μέγεθος ἐχούσης». >Η τραγωδία θα πρέπει να έχει αρχή, μέση και τέλος, πρέπει το μέγεθός της να είναι κανονικό, ούτε μικρό ώστε να μην μπορεί να αποδώσει όλα τα νοήματα, αλλά ούτε και μεγάλο που να προκαλεί ανία στον θεατή.
 
«κάθαρσιν» Είναι απαραίτητο ο θεατής να «καθαίρεται» από το άγχος και τις έντονες ψυχολογικές μεταπτώσεις που τον κατακλύζουν, παρακολουθώντας την εξέλιξη του δράματος. Γι’ αυτό ο ήρωας θα πρέπει να διαλεχτεί με μεγάλη προσοχή, δεν πρέπει να είναι κακός και ανέντιμος, γιατί ο θεατής θεωρεί αναπόφευκτη την τιμωρία του και δεν συμπάσχει. Δεν πρέπει να είναι αδιάβλητος και εξαίρετος γιατί ο θεατής οργίζεται με τους θεούς, όταν ο ήρωας δεινοπαθεί χωρίς να φταίει. Ο ήρωας, πρέπει να είναι σαν τον «Οιδίποδα», ο οποίος είναι ένας άνθρωπος με πολλές διακυμάνσεις στον χαρακτήρα του, είναι καλός, δίκαιος, θρασύς, καχύποπτος, ένας συνηθισμένος άνθρωπος.
 
Τα μέρη της τραγωδίας κατά ποσόν είναι: Πρόλογος, επεισόδιο, έξοδος χορικό. Το χορικό διακρίνεται σε πάροδο και στάσιμο. Αυτή η ταξινόμηση είναι κοινή σε όλες τις τραγωδίες, όμως σε ορισμένες απαντώνται ως ιδιαίτερα μέρη τα τραγούδια από σκηνής και οι κομμοί. Είναι σημαντικό να τα γνωρίζουν οι θεατές; Και βέβαια είναι. Η λεπτομέρεια έχει μεγάλη αξία, ειδικά στην αρχαία τραγωδία. 
 
Πρόλογος: διακριτό τμήμα της τραγωδίας, πριν από την πάροδο του χορού, που εισάγει κυρίως τον θεατή στην υπόθεση του δράματος.
 
Πάροδος: το πρώτο χορικό που τραγουδά ο χορός.
 
Επεισόδιο: διακριτό μέρος της τραγωδίας που εκτυλίσσεται ανάμεσα σε δύο χορικά.
 
Στάσιμον: Τραγούδι του χορού, χωρίς όμως αναπαίστους και τροχαίους.
 
Έξοδος: διακριτό τμήμα της τραγωδίας, μετά το οποίο δεν υπάρχει χορικό.
 
Κομμός: θρήνος που εκτελείται από τον χορό και τους υποκριτές μαζί.
 
Οι πηγές και η παράδοση αποδίδουν τη δημιουργία της τραγωδίας στον Θέσπι. Ο Φρύνιχος κατά τον Ηρόδοτο τιμωρήθηκε με πρόστιμο και απαγόρευση για το έργο του Μιλήτου Άλωσις, γιατί υπενθύμισε στους Αθηναίους «οικεία κακά», δραματοποιώντας την υποδούλωση της φυλετικά συγγενικής Μιλήτου. Έτσι, ο Φρύνιχος συνδέεται με το πρώτο μέτρο λογοκρισίας στην ιστορία του θεάτρου, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί η πρωτοβουλία του να δραματοποιήσει, αντί για μυθολογικό υλικό, γεγονότα της ιστορίας. Η λογοκρισία λοιπόν έκανε από πολύ νωρίς την εμφάνισή της αποτελώντας εις τους αιώνας σημείο αρνητικής αναφοράς.
 
Θα αναρωτηθεί κανείς, γιατί αυτό το “μάθημα” αρχαίας τραγωδίας; Όχι δεν είναι μάθημα. Είναι βασικές λεπτομέρειες, βασικές αρχές και κανόνες που οφείλουν οι θεατές να γνωρίζουν, ειδικά όταν καλούνται να παρακολουθήσουν μία παράσταση βασισμένη σε Αρχαία Ελληνική Τραγωδία.

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Γιάννης Κυφωνίδης
Γιάννης Κυφωνίδης
Με λένε Ιωάννη (Γιάννη) Κυφωνίδη και αυτό για το οποίο είμαι βέβαιος είναι πως θέλω να εκφράζομαι και πως ότι κάνω το κάνω με αγάπη και συναίσθηση. Σπούδασα αρχικά Κοινωνικές Επιστήμες και Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και στη συνέχεια Live Art Theater, γιατί πάντα ήθελα να εκφραστώ μέσα από την υποκριτική και τη συγγραφή και ενίοτε τη σκηνοθεσία. Συνειδητά ή μη συνδεόμουν πάντοτε με τις τέχνες και την έκφραση μέσα από αυτές. Σε ηλικία, εάν θυμάμαι καλά, 7 ετών κέρδισα και ένα Β΄Βραβείο στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ζωγραφικής με θέμα το διάστημα, που κανείς δεν το περίμενε τότε, παρά μόνο η φαντασία μου η πλανεύτρα. Ακόμη και τη δημοσιογραφία στη ζωή μου την αντιμετώπισα ως ένα είδος παραστατικής τέχνης. Μέσα από τη στήλη αυτή, θα ήθελα και πάλι να εκφράζομαι χωρίς αναστολές, αλλά με ειλικρίνεια και αγάπη για ότι και όσα λέω. Πάντα με γνώμονα την ταπεινή υποκειμενική μου αίσθηση και χωρίς διάθεση ορισμών και αφορισμών, και πάνω από όλα με απόλυτο και ουσιαστικό σεβασμό στη διαφορετική γνώμη και θεώρηση. Το Kif Express του Γιάννη Κυφωνίδη στις σελίδες του Kulturosupa.gr. Κάθε 5, 15 και 25 του μηνός.

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας απονέμει τα κορυφαία βραβεία στα 10 ΘΒΘ 2020
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας απονέμει τα κορυφαία βραβεία στα 10 ΘΒΘ 2020
με 0 Σχόλια 2518 Views

 Η τιμή είναι μεγάλη και η αναγνώριση από τον πρώτο πολίτη της πόλης, για ένα θεατρικό θεσμό που αισίως κλείνει φέτος τα 10 χρόνια, ακόμη μεγαλύτερη. Τον ευχαριστούμε θερμά

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο
  • Το.. λάθος της στο σεξ που προδίδει ότι σας απατά
    Το.. λάθος της στο σεξ που προδίδει ότι σας απατά

     Σε κάθε ζευγάρι υπάρχει το "πράσινο τερατάκι" της ζήλειας και της αμφισβήτησης για το κατά πόσον ο ένας είναι αφοσιωμένος και πιστός στον άλλο. Όσον αφορά τις γυναίκες, ωστόσο, υπάρχει μια μικρή λεπτομέρεια που μπορεί να "προδώσει" το αν έχουν απατήσει τον σύντροφό τους...


    Περισσότερα ...
  • Αφθώδης Στοματίτιδα.
    Αφθώδης Στοματίτιδα.

     Στη χαβούζα του ’20 επιπλέουν (με σειρά εμφάνισης) ένας καράφλας οδηγός ΚΤΕΛ, η γιαγιά μου, ο Τζορτζ Όργουελ, ο Αμβρόσιος, η θεία Τούλα, ο Μπακογιάννης, η Λέχου, ένας υποψήφιος πανελληνίων με αφθώδη στοματίτιδα, εγώ, εσύ που διαβάζεις αυτό το άρθρο και ο άλλος που θα το αγνοήσει. Γράφει η Ντόρα Παπάζη.

    Περισσότερα ...
  • Αύγουστος Κορτώ: «Οταν είπα στη μάνα μου ότι μου αρέσουνε τ΄αγόρια»…
    Αύγουστος Κορτώ: «Οταν είπα στη μάνα μου ότι μου αρέσουνε τ΄αγόρια»…

     Ο Έλληνας συγγραφέας, που δεν έχει κρύψει τις σεξουαλικές του προτιμήσεις, γράφει με αφορμή τη σημερινή, Παγκόσμια Ημέρα κατά της Ομοφοβίας, για την ανάγκη να σκοτώσουμε τη ντροπή...


    Περισσότερα ...

Περισσότερη Παράξενη ζωή