Η απολαυστική «Κατσαρίδα» στην εκδοχή του «Μικρού Βορρά». Είδαμε και σχολιάζουμε…

3520 Views
Η απολαυστική «Κατσαρίδα» στην εκδοχή του «Μικρού Βορρά». Είδαμε και σχολιάζουμε… Η απολαυστική «Κατσαρίδα» στην εκδοχή του «Μικρού Βορρά». Είδαμε και σχολιάζουμε…

 
Ομολογώ ότι προσωπικά είχα καημό για τη συγκεκριμένη παράσταση, καθώς εισέπραττα επί χρόνια τη θετική της φήμη χωρίς να έχω καταφέρει να τη δω. Γιατί είναι γεγονός ότι από το πρώτο της ανέβασμα, κάπου το 2005, έκανε αίσθηση και συζητήθηκε ευρέως με κολακευτικά σχόλια ως κάτι φρέσκο, πρωτότυπο, νεανικό, με εύστοχο συμβολισμό. Έκτοτε βέβαια μεσολάβησαν 13 χρόνια και κύλησε πολύ νερό στο θεατρικό αυλάκι… Με αρκετές δουλειές που έφεραν εμπνευσμένη φρεσκάδα και καινοτομία στις σκηνές, ωστόσο η φήμη της «Κατσαρίδας» του Βασίλη Μαυρογεωργίου στα διάφορα ανεβάσματά της, παρέμενε. Και το τελευταίο εξ αυτών, από την ομάδα «Μικρός Βορράς», αξιώθηκα επιτέλους να παρακολουθήσω κι εγώ στο θέατρο Σοφούλη, ασφυκτικά γεμάτο…
 
Πρόκειται για ένα παραμύθι ενηλίκων -αλλά γιατί όχι και μεγάλων παιδιών- που εξιστορεί τις απίθανες περιπέτειες μιας μικρής κατσαρίδας στη διαδρομή της προς το… φεγγάρι! Ένα όνειρο άπιαστο, ένας στόχος ανέφικτος, και μάλιστα για έντομο χωρίς φτερά… Ωστόσο η επιμονή και πίστη της μικρής κατσαρίδας θα κάνουν το σύμπαν να συνωμοτήσει υπέρ της και το αδύνατο θα γίνει δυνατό, αφού στο μεταξύ βιώσει την προδοσία, την απόρριψη, το χλευασμό, αλλά και τη συντροφικότητα, την αλληλεγγύη, τη στήριξη  στο τρελό της όνειρο… Θα τρέξει μέσα σε υπονόμους, θα διασχίσει ωκεανούς, θα συνεργαστεί με ανθρώπους και ζώα, θα μοιραστεί  σκέψεις  με μουσικούς, θα ακούσει παράξενες ιστορίες, θα ταξιδέψει μέχρι «το τέλος του κόσμου», θα επιβιβαστεί σε διαστημόπλοιο και… θα βρεθεί στο φεγγάρι, αποδεικνύοντας ότι όταν ποθείς κάτι δυνατά, τίποτα δεν μπορεί να σε σταματήσει!
 
Μιλώντας για μια απολαυστική παράσταση (+) στην παρούσα εκδοχή που παρασύρει τον θεατή σε ένα απρόβλεπτο ταξίδι γεμάτο εκπλήξεις, το λαμπερό κείμενο του Βασίλη Μαυρογεωργίου, προσφέρει ιδανικό «σχέδιο πτήσης». Δεν θα ισχυρισθούμε ότι πρόκειται για πρωτοφανή έμπνευση με βαθιά νοήματα, καθώς το έργο  διακρίνεται από ένα είδος χαριτωμένης αφέλειας και παιδιάστικης αθωότητας στο στόχο/συμβολισμό του, που το καθιστούν ιδιαίτερα αγαπητό και εύληπτο, ενώ τα σουρεαλιστικά στοιχεία που το πλαισιώνουν, ενισχύουν τον «παραμυθένιο» χαρακτήρα της υπέρβασης. Χάρη στην οποία αναιρείται το «αδύνατο», αφού όμως  αναδειχθούν τα απίθανα εμπόδια αλλά και οι ανέλπιστες βοήθειες στην πορεία προς το «δυνατό», με σταθερή παράμετρο τον διακαή πόθο για την επίτευξη του στόχου. Ένα ολοκάθαρο μήνυμα, βγαλμένο από μια ευφάνταστη πλοκή γεμάτη εκπλήξεις, ανατροπές, απρόοπτα, συγκίνηση και πολύ γέλιο…
 
Το εν λόγω «σχέδιο πτήσης» με τους ευρηματικούς σταθμούς του, ανέλαβε να υλοποιήσει σκηνοθετικά ο Τάσος Ράτζος, ανταποκρινόμενος εξαιρετικά στο αντισυμβατικό, παιχνιδιάρικο πνεύμα του, τον παραμυθένιο χαρακτήρα  και τον τρελό ρυθμό του. Τοποθετώντας στην άδεια σκηνή, πέραν των δύο ηθοποιών με τα άπειρα πρόσωπα, επιπλέον δύο μουσικούς και μία ερμηνεύτρια, οι οποίοι συνέβαλαν σημαντικά στη ροή της παράστασης με τα ζωντανά τραγούδια αλλά και τα ηχητικά εφέ των οργάνων- μιας κιθάρας κι ενός βιολιού. Ωστόσο πρόκειται κατ΄ουσίαν για παράσταση των δύο… ηρωικών ηθοποιών, που εν προκειμένω σηκώνουν όλο το βάρος της και επωμίζονται γύρω στους δέκα ρόλους ο καθένας με αντίστοιχες αλλαγές φωνών, κοστουμιών, κινησιολογίας…
 
Ένα εγχείρημα δύσκολο, όχι μόνο υποκριτικά αλλά και σκηνοθετικά, καθώς απαιτεί συγχρονισμό ακριβείας για τις συνεχείς αλλαγές, χωρίς να χαθεί η συνοχή και να δημιουργηθούν χάσματα. Και αυτό το κομμάτι υπήρξε απόλυτα επιτυχές, υπηρετώντας με το παραπάνω και σε όλη τη διάρκεια τον γρήγορο, σφιχτό ρυθμό που υπαγορεύει το έργο. Με την έννοια ότι συνεχώς και αδιαλείπτως συνέβαινε κάτι  ελκυστικό επί σκηνής, είτε δράση και πρόζα των ηρώων, είτε χορός, είτε τραγούδι, με τη μορφή ενός ιδιότυπου μιούζικαλ, πέραν της διαδραστικής επικοινωνίας με το κοινό… Επιπλέον αναδείχθηκε εύστοχα, αφαιρετικά και χαριτωμένα η σουρεαλιστική ατμόσφαιρα- με τη βοήθεια έξυπνων  αντικειμένων ή αξεσουάρ,  αξιοποιήθηκε θαυμάσια η συμμετοχή των μουσικών και κυρίως της τραγουδίστριας που επιπλέον συμμετείχε χορευτικά και υποκριτικά, αποδόθηκε ξεκάθαρα ο στόχος και ο συμβολισμός, ενώ κυριάρχησε το αβίαστο γέλιο μέσα από ατάκες, εύστοχη κινησιολογία, τεχνικές παντομίμας ή πρακτικές stand up comedy και επ’ αυτού θα εκφράσουμε μια μικρή ένσταση παρακάτω…
 
Κεφάλαιο «ερμηνείες» και εδώ οφείλουμε να συγχαρούμε! Διότι πρόκειται για δύο  εξαιρετικά ταλαντούχους ηθοποιούς, που τουλάχιστον σε αυτό το απαιτητικό που είδαμε, μας κέρδισαν ολοκληρωτικά και σε στιγμές μας συνεπήραν. Με την αστείρευτη ενέργεια και ζωντάνια, πηγαία κωμικότητα, σπάνια αμεσότητα  και συνάμα ετοιμότητα,  προσεκτικά δουλεμένα εκφραστικά μέσα σε λόγο και κίνηση, επικοινωνιακό χάρισμα… Τόσο ο Χρήστος Τσάβος όσο και ο Κωνσταντίνος Φωτίου - που ομολογούμε σάρωσε επί σκηνής και πρόκειται για σπουδαίο αυθεντικό ταλέντο- ανταποκρίθηκαν αξιοθαύμαστα και «ηρωικά» σε όλους τους ετερόκλητους ρόλους, οι οποίοι πέραν των συνεχών αλλαγών, είχαν μια επιπλέον δυσκολία- πρόκληση, καθώς δεν επρόκειτο για ρεαλιστικά πραγματικά πρόσωπα, αλλά για φανταστικά πλάσματα που οφείλει να «εφεύρει»  ο ηθοποιός με τη βοήθεια του σκηνοθέτη και να πείσει για την ύπαρξή τους. Και τα κατάφεραν περίφημα, μεταφέροντας έναν αισιόδοξο, συναισθηματικό, απρόβλεπτο κόσμο παραμυθιού στη σκηνή, αλωνίζοντάς την ακούραστα από άκρη σε άκρη και χαρίζοντας απλόχερα ευφορία. Μπράβο!
 
Ένα ακόμη ξεχωριστό μπράβο αξίζει στην τραγουδίστρια Αφροδίτη Νικολιουδάκη - άριστα ενσωματωμένη στην παράσταση,  με  ταιριαστό παρουσιαστικό και ένα μικρό πιανάκι, άψογη φωνή, δουλεμένη κίνηση, σημειώνοντας ότι ενώ τραγουδούσε εκτελώντας εναέρια… ακροβατικά, δεν έχασε ούτε μισή νότα στην εκτέλεση! Αξιοθαύμαστο! Άψογοι επίσης ο  Χρήστος Πασχαλίδης στην ηλεκτρική κιθάρα και η Νάσια Σιαμέτη στο «δαιμονισμένο» βιολί, που πέραν των μουσικών κομματιών σε πρωτότυπες συνθέσεις του Θοδωρή Παπαδημητρίου, συντρόφευσαν ηχητικά το ταξίδι της κατσαρίδας. Όσον αφορά στο ανύπαρκτο σκηνικό, ουδόλως μας έλειψε, καθώς διάφορα συμβολικά αντικείμενα κάλυψαν εύστοχα τις ανάγκες του έργου, το ίδιο και τα κοστούμια, άλλοτε απλά κι απέριττα, κι άλλοτε με  κατάλληλα αξεσουάρ και  έντονη θεατρικότητα. Σε σχέση με τους φωτισμούς, αν και ικανοποιητικοί, θεωρούμε ότι μπορούσαν να συμβάλλουν  περισσότερο.
 
Η ένσταση (-) που προαναφέραμε, αφορά στο κομμάτι του standupcomedy, το οποίο κατά τη γνώμη μας πλατείασε υπέρ το δέον, παρότι ο Κωνσταντίνος Φωτίου ως εκτελεστής, «το έχει» ασυζητητί όσο λίγοι. Όπου με την ευκαιρία να επισημάνουμε ότι παρόμοια πληθωρικά ταλέντα είναι μεν γοητευτικότατα, αλλά απαιτούν συνεχή άσκηση στον αυτοέλεγχο για την κατάκτηση της ισορροπίας και του μέτρου, καθώς ενίοτε υποκύπτουν στην υπερβολή. Όπως στην προκειμένη περίπτωση, που οι συχνές διακοπές στη ροή της παράστασης για απεύθυνση στο κοινό ξεφεύγοντας από το θέμα της και μπαίνοντας σε προσωπικούς διαλόγους, παρά το γέλιο, προκάλεσαν χάσματα στην ενότητά της και  αδίκησαν μια παράσταση σκηνοθετικά  σφιχτοδεμένη. Με αποτέλεσμα ο θεατής να βιώνει ένα ιδιότυπο «σκωτσέζικο ντουζ»  κρύου- ζέστης και να μπαινοβγαίνει στο κλίμα πασχίζοντας να συνδέσει τα κομμάτια… Όπως επίσης την αδίκησε η έναρξη ανάλογου τύπου με μουσικές οδηγίες στο κοινό επί κοντά 10λεπτο, ως ξένο σώμα… Χιουμοριστικές μεν και αξιοπρεπείς  οι παρεμβάσεις από τον  ετοιμόλογο ηθοποιό, όμως θα μπορούσαν σαφώς να περιοριστούν σε συχνότητα και έκταση για το καλό του συνόλου.
 
Κλείνοντας (=) και υποβαθμίζοντας συνειδητά την τελευταία ένσταση, ως μικρό ατυχές κομμάτι σε ένα καλοστημένο σύνολο, θα πούμε ότι φύγαμε με θαυμάσια αίσθηση ευφορίας από μια απολαυστική παράσταση με στόχο και μια αξιέπαινη ταλαντούχα ομάδα σαν τον «Μικρό Βορρά»!
 
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ:
6,5  στα  10
.
------------------------------------------------
Όλες οι νέες παραστάσεις (πρεμιέρες) που θα δοθούν από 20/9/2017 έως 31/05/2018 στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αυτόματα συμμετέχουν για τα 3 Βραβεία Κοινού καθώς και για τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής στα 8α Θεατρικά (Κουλτουρο) Βραβεία Θεσσαλονίκης 2018 που θα πραγματοποιηθούν πρώτο 15νθήμερο Ιουνίου 2018
– Πληροφορίες για τα 8α ΘΒΘ θα βρείτε εδώ - Facebook pages εδώ
==========================
Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα.
Πρόγραμμα παραστάσεων ΚΛΙΚ ΕΔΩ
=========================
ΕΙΔΑΜΕ & ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΜΕ ΕΔΩ
===========================
Θεατρικά Κουλτουροβραβεία Θεσσαλονίκης [σελίδα ανακοινώσεων] ΕΔΩ
Facebook page ΕΔΩ
==============================
Kάντε like στη σελίδα του Kulturosupa.gr στο facebook και ακολουθήστε μας στο twitter για να βλέπετε πρώτοι όλη την ροή πληροφοριών και να μαθαίνετε όλους τους νέους διαγωνισμούς προσκλήσεων.

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Στασινοπούλου Π
Στασινοπούλου Π
Ο «εραστής» οποιασδήποτε τέχνης - εν προκειμένω της θεατρικής, θα κρατά πάντα μαζί της μια σχέση εξιδανικευμένη, ενίοτε παθιασμένη. Επενδύοντας κατά βάση σε συναίσθημα και ένστικτο δουλεμένα με γνώση και εμπειρία… Όταν ο ερασιτέχνης του θεάτρου με χρόνια ενασχόληση μαζί του, από τη θέση του «άρρωστα» θεατρόφιλου εκφέρει γνώμη, δεν χωρά ΤΙΠΟΤΑ ΑΛΛΟ παρά μόνο η αγνή αγάπη του γι αυτό! Και κάποιες φορές, «όποιος αγαπάει παιδεύει»… πάντα με την καλή έννοια! Και απαντά και στο kal.stassinopoulou@gmail.com

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη