Δυνατή ιστορία σε μια «Προσωπική συμφωνία» δύο ταχυτήτων. Είδαμε & Σχολιάζουμε.

3951 Views
Δυνατή ιστορία σε μια «Προσωπική συμφωνία» δύο ταχυτήτων. Είδαμε & Σχολιάζουμε. Δυνατή ιστορία σε μια «Προσωπική συμφωνία» δύο ταχυτήτων. Είδαμε & Σχολιάζουμε.

Αρθρογραφικός προγραμματισμός Kulturosupa.gr

Συντάκτες & Στήλες 2019/20 - δείτε εδώ
Επίσημη έναρξη: Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2019

----------

 

Είδε και σχολιάζει η Πίτσα Στασινοπούλου.
.
 
Ένα βασικό κριτήριο που ορίζει την ποιότητα μιας παράστασης είναι αν κατάφερε να επηρεάσει το συναίσθημα και το πνεύμα του θεατή ή τον άφησε ανέγγιχτο- όπως μπήκε έτσι ακριβώς βγήκε… Όταν λοιπόν φεύγεις από την αίθουσα και το μυαλό σου τριβελίζουν σκέψεις, ερωτήματα, προβληματισμοί που σου γέννησαν τα πάθη των ηρώων και τα αποθηκεύεις προσεκτικά για περαιτέρω επεξεργασία, σημαίνει ότι η παράσταση πέτυχε τον υψηλό θεατρικό της στόχο. Κατάφερε, πέρα από συναισθηματικά, να αγγίξει εγκεφαλικά κι αυτό είναι σαφώς δυσκολότερο στοίχημα.

Ο λόγος για την παράσταση «Προσωπική συμφωνία» του Ρόναλντ Χάργουντ και σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά, που παρακολουθήσαμε στο θέατρο Κολοσσαίον…
 
Τέλος του Β Παγκοσμίου Πολέμου και στο κατεχόμενο Βερολίνο ο αμερικανός ταγματάρχης Άρνολντ διενεργεί ανακρίσεις... στόχος του ο διάσημος γερμανός μαέστρος της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Βερολίνου, τον οποίο κατηγορεί για σοβαρή εμπλοκή με το ναζιστικό κόμμα και ως ευνοούμενο του ίδιου του Χίτλερ, παρότι τα στοιχεία και οι μαρτυρίες όχι μόνο δεν αποδεικνύουν  ενοχή, αντίθετα τον εμφανίζουν ως ευεργέτη των διωκόμενων Εβραίων έχοντας συνδράμει πολλούς από αυτούς… Ωστόσο, το δεύτερο βιολί της ορχήστρας – επίσης κατηγορούμενος ως ναζιστής και με αντάλλαγμα την απαλλαγή του, θα αποκαλύψει στον ανακριτή κρυφές πτυχές της ζωής του μαέστρου, που θα οδηγήσουν στην οδυνηρή αλήθεια… ένα κομβικό σημείο με τον διευθυντή ορχήστρας να υπερασπίζεται τη δύναμη της τέχνης και των αξιών και τον στρατιωτικό να αντιπαραβάλλει  μνήμες από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και τους αμέτρητους νεκρούς…
 
.
Αναμφίβολα μια δυνατή, αυθεντική ιστορία (+), από αυτές τις «μικρές» προσωπικές που συνθέτουν τον καμβά της μεγάλης, της οποίας τα γεγονότα σημάδεψαν τον κόσμο. Δεδομένου ότι, όπως διαβάζουμε, δεν πρόκειται για μυθοπλασία αλλά βασίζεται στα πραγματικά ημερολόγια που κρατούσε ο μαέστρος κατά την ανάκρισή του. Εν προκειμένω, τα στοιχεία που ελκύουν πέραν της αυθεντικότητας και των ιστορικών δεδομένων, είναι η διαμόρφωση πολυσύνθετων και όχι απλοϊκά μονόπλευρων χαρακτήρων («καλός» ή «κακός») και άρα απόλυτα αληθινών με ποικίλες ετερόκλητες όψεις... η κλιμακούμενη ανάπτυξη της πλοκής που επιφυλάσσει δραματικές αποκαλύψεις και απρόσμενη κατάληξη… η πολύ δυνατή αντιπαράθεση σε φιλοσοφικό, υπαρξιακό επίπεδο μεταξύ καλλιτέχνη - στρατιωτικού για τον ρόλο της τέχνης και της πολιτικής, ιδιαίτερα σε ζοφερές συνθήκες και σκοτεινές εποχές… οι εναλλαγές τραγικότητας, σαρκασμού, εντάσεων σε προσεγμένες δόσεις, ενώ μια μικρή ένσταση θα αναφερθεί παρακάτω…
 
Σε επίπεδο σκηνοθεσίας από τον Δημήτρη Μυλωνά και κρίνοντας συνολικά το εγχείρημα, θα μιλήσουμε για μια αξιοπρεπή, προσεγμένη, ρεαλιστική και αποτελεσματική γενικά διαχείριση, εντός κλίματος της εποχής, με πειστική αληθοφάνεια και ομαλό ρυθμό - αν και κάποιες παύσεις μπορούσαν να συντομευθούν- με έντονη κλιμάκωση στο δεύτερο μέρος, χάρη στη δύναμη του οποίου η παράσταση αποκτά μοναδική ταυτότητα και ξεχωριστό ενδιαφέρον, κάτι που έλειπε από το πρώτο μέρος και η εν λόγω ανομοιογένεια οδηγεί στη διαπίστωση περί «δύο ταχυτήτων», όπως θα δούμε παρακάτω… Ωστόσο, μένοντας στα θετικά, θα πούμε ότι πρόκειται για ένα εξαιρετικό δεύτερο μέρος, με αποκαλυπτικές εξελίξεις, δράση στην πλοκή, σκληρές ψυχολογικές εντάσεις και ξεσπάσματα, βαθιά στοχαστικούς διαλόγους, συναίσθημα, ανατροπές… Όπου στα σημαντικότατα συν της ατμόσφαιρας θα αναφέρουμε την καθοριστική συμβολή της κλασικής μουσικής με κυρίαρχο τον Μπετόβεν και την 5η Συμφωνία του, αλλά και θαυμάσιες τζαζ - σουίνγκ επιλογές ως ακούσματα της εποχής. Επιπλέον πολύ εύστοχα λειτούργησαν οι φωτισμοί και τα σωστά μελετημένα κοστούμια, ενώ το προσεγμένο στις λεπτομέρειες ρεαλιστικό σκηνικό μετέφερε αυθεντικά την αίσθηση στρατιωτικού γραφείου.
 
.
Περνώντας στις ερμηνείες, θα σταθούμε αρχικά στον άξιο, πολύπειρο Νικήτα Τσακίρογλου στο ρόλο του μαέστρου, του οποίου η σκηνική παρουσία εμπνέει αυθόρμητα σεβασμό και ο συγκεκριμένος ρόλος ταίριαζε «γάντι» πάνω του, με όλη την ευαισθησία και ψυχική ευγένεια του οραματιστή καλλιτέχνη που κουβαλά, αποδίδοντας συνάμα στη συγκινητική ερμηνεία του και την οδύνη, καταρράκωση, αδιέξοδο του ήρωα…
.
Ο Χρήστος Βαλαβανίδης ως «δεύτερο βιολί» (και παράλληλα… καρφί) επίσης έδεσε εξαιρετικά με τον χαρακτήρα που υποδύθηκε, πείθοντας απόλυτα για τα δικά του πάθη, έντονα εκφραστικός, τραγικός και αμφιλεγόμενος, υποχείριο ενός συστήματος, βολικό γρανάζι εξουσιών…
.
Ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης ως ταγματάρχης- ανακριτής, παρότι φαινομενικά ανταποκρίθηκε φιλότιμα στις απαιτήσεις του ρόλου, εντούτοις έμεινε στην επιδερμική προσέγγιση μιας τυπικής φόρμας, μη προχωρώντας βαθύτερα στις εσωτερικές «πληγές» του ήρωα και η «μπλαζέ» απόδοσή του δεν παρέπεμπε σε άνθρωπο σημαδεμένο από εικόνες φρίκης…
Επαρκής και αποτελεσματικός ο Παναγιώτης Γουρζουλίδης ως υπολοχαγός (θα τον θέλαμε λιγότερο στατικό), το ίδιο και οι δύο στρατιώτες με μικρή παρουσία, ενώ η Άννα Ελεφάντη με σωστή, ιδιαίτερη κινησιολογία και η Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου με τα αληθοφανέστατα πεσίματα, υπήρξαν πολύ καλές, ωστόσο αν μείωναν ελαφρώς την υπερβολή στα δραματικά ξεσπάσματα θα ήταν ακόμα καλύτερες.
 
.
Όσον αφορά στις παρατηρήσεις (-), θα ξεκινήσουμε από το κείμενο, το οποίο σε κάποια σημεία γίνεται ελαφρώς χαοτικό ή έστω θολό, καθώς εμπλέκει πρόσωπα και καταστάσεις χωρίς δυνατή συνάφεια και καθαρό ειρμό στην εξέλιξη της πλοκής, Όμως η σοβαρότερη ένσταση αφορά στην ανομοιογένεια και διαφορά «ταχυτήτων» μεταξύ των δύο μερών της παράστασης, όπου συγκριτικά με το δυνατό δεύτερο, το πρώτο έμοιαζε αρκετά αδύναμο κάπως υποτονικό, μάλλον στατικό και επίπεδο, χωρίς ενέργεια και λεκτικό ή σκηνικό ενδιαφέρον, με συνέπεια να κουράζει και να πλατειάζει…
.
Επίσης κάτι πολύ σοβαρό και ενοχλητικό που θα επισημαίναμε αφορά στο πώς έφταναν ή σωστότερα ΔΕΝ έφταναν τα λόγια των ηθοποιών στα αυτιά μας, χάνοντας λόγω άρθρωσης (;), ακουστικής(;), ηχοληψίας(;) μέρος των διαλόγων, σε μια κοπιώδη προσπάθεια να  ακούσουμε στήνοντας κυριολεκτικά αυτί, ιδιαίτερα στα σημεία που η ένταση της μουσικής  κάλυπτε τα λόγια..
 
Καταλήγοντας (=) είναι αλήθεια ότι εντοπίσαμε κάποιες αδυναμίες που επηρέασαν τη γενικότερη αίσθηση, όμως επειδή «η τελευταία εντύπωση μένει» και αυτή ήταν εξαιρετικά δυνατή, κατάφερε να «εξιλεώσει» την παράσταση και κυρίως να προσφέρει ουσιαστική, ποιοτική τροφή για σκέψη…
 
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ:
6,6/10
 
Πληροφορίες για τη παράσταση θα βρείτε ΕΔΩ
.
Αποκλειστικά πλάνα και υπόκλιση ηθοποιών και σκηνοθέτη από τη πρεμιέρα της παράστασης 25/09/2019
.

Δείτε αυτά:

Όλες οι νέες παραστάσεις (πρεμιέρες) που θα δοθούν από 15/5/2019 έως 14/05/2020 στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αυτόματα συμμετέχουν για τα 3 Βραβεία Κοινού καθώς και για τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής στα 10α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης 2020.

Πληροφορίες για τα ΘΒΘ θα βρείτε ΕΔΩ  ΕΔΩ
.

& αυτά:
-Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα, κλικ εδώ.
-Τι παίζουν οι κινηματογράφοι στη Θεσσαλονίκη, κλικ εδώ.
-Θέατρο: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Συναυλίες: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Σινεμά: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Βιβλίο: Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
.
-Κερδίστε προσκλήσεις - Βιβλία, κλικ εδώ.
.
Ακολουθήστε μας στα social media
      


Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Στασινοπούλου Π
Στασινοπούλου Π
Ο «εραστής» οποιασδήποτε τέχνης - εν προκειμένω της θεατρικής, θα κρατά πάντα μαζί της μια σχέση εξιδανικευμένη, ενίοτε παθιασμένη. Επενδύοντας κατά βάση σε συναίσθημα και ένστικτο δουλεμένα με γνώση και εμπειρία… Όταν ο ερασιτέχνης του θεάτρου με χρόνια ενασχόληση μαζί του, από τη θέση του «άρρωστα» θεατρόφιλου εκφέρει γνώμη, δεν χωρά ΤΙΠΟΤΑ ΑΛΛΟ παρά μόνο η αγνή αγάπη του γι αυτό! Και κάποιες φορές, «όποιος αγαπάει παιδεύει»… πάντα με την καλή έννοια! Και απαντά και στο kal.stassinopoulou@gmail.com

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

20 Comments

  1. <strong>10' src='images/gravatar.gif' class='avatar avatar-60 photo' height='60' width='60' />
    10'
    Καταπληκτική παράσταση αναμφισβήτητα έπαθα πλακα καλε τι βάλατε; για 10 είναι και με τονο αχ οτι θελετε ψηφιζετε μη το χασετε θα ξαναπαω σημερα
  2. <strong>10' src='images/gravatar.gif' class='avatar avatar-60 photo' height='60' width='60' />
    10'
    Καταπληκτική παράσταση αναμφισβήτητα έπαθα πλακα καλε τι βάλατε; για 10 είναι και με τονο αχ οτι θελετε ψηφιζετε μη το χασετε θα ξαναπαω σημερα
  3. <strong>10' src='images/gravatar.gif' class='avatar avatar-60 photo' height='60' width='60' />
    10'
    Καταπληκτική παράσταση αναμφισβήτητα έπαθα πλακα καλε τι βάλατε; για 10 είναι και με τονο αχ οτι θελετε ψηφιζετε μη το χασετε θα ξαναπαω σημερα
  4. <strong>10' src='images/gravatar.gif' class='avatar avatar-60 photo' height='60' width='60' />
    10'
    Καταπληκτική παράσταση αναμφισβήτητα έπαθα πλακα καλε τι βάλατε; για 10 είναι και με τονο αχ οτι θελετε ψηφιζετε μη το χασετε θα ξαναπαω σημερα
  5. <strong>10' src='images/gravatar.gif' class='avatar avatar-60 photo' height='60' width='60' />
    10'
    Καταπληκτική παράσταση αναμφισβήτητα έπαθα πλακα καλε τι βάλατε; για 10 είναι και με τονο αχ οτι θελετε ψηφιζετε μη το χασετε θα ξαναπαω σημερα

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Νέες παραστάσεις για το επιτυχημένο «Γράμμα στον πατέρα» στην σοφίτα του Μπενσουσάν.
Νέες παραστάσεις για το επιτυχημένο «Γράμμα στον πατέρα» στην σοφίτα του Μπενσουσάν.
με 0 Σχόλια 332 Views

 Μετά τη θερμή υποδοχή του κοινού της Θεσσαλονίκης και την ολοκλήρωση ενός επιτυχημένου κύκλου παραστάσεων, το «Γράμμα στον πατέρα» του Φραντς Κάφκα από την ομάδα Θέατρο Πρόταση σε σκηνοθεσία Στέλιου Βραχνή, επιστρέφει 

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή