Το διαχρονικό «Νυφικό Κρεβάτι» των Ρήγα-Αποστόλου κέρδισε τις εντυπώσεις… Είδαμε και σχολιάζουμε.

5922 Views
Το διαχρονικό «Νυφικό Κρεβάτι» των Ρήγα-Αποστόλου κέρδισε τις εντυπώσεις… Είδαμε και σχολιάζουμε. Το διαχρονικό «Νυφικό Κρεβάτι» των Ρήγα-Αποστόλου κέρδισε τις εντυπώσεις… Είδαμε και σχολιάζουμε.

 


Είδε ο Γιώργος Μπαστουνάς και σχολιάζει για την Κουλτουρόσουπα.

 
 
Η εκπνοή αυτού του δύσκολου για όλους καλοκαιριού φέρνει μία ανάσα στον πολιτισμό, με τα πολιτιστικά δρώμενα να βρίσκονται στο ζενίθ τους. Πλήθος παραστάσεων, αλλά και μουσικών επιλογών κάνουν την εμφάνισή τους στη Θεσσαλονίκη για να ενταθούν το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της ανταπόκρισης του κόσμου αποτελεί η παράσταση «Νυφικό Κρεβάτι» σε διασκευή του διδύμου Αλέξανδρου Ρήγα και Δημήτρη Αποστόλου, που έλαβε χώρα στο κατάμεστο «Θέατρο Κήπου».
 

Το «Νυφικό Κρεβάτι» αποτελεί ένα μνημειώδες έργο του Ολλανδού συγγραφέα Γιαν Ντε Χάρτογκ, το οποίο έχει παιχτεί αρκετές φορές στην Ελλάδα με διαφορετική σύνθεση πρωταγωνιστών. Συγκεκριμένα, πρωτοανέβηκε το 1957 με την Έλλη Λαμπέτη και τον Δημήτρη Χορν, στη συνέχεια το 1977 με την Αλίκη Βουγιουκλάκη και τον Γιάννη
Φέρτη, και το 2000 με το Νίκο Σεργιανόπουλο και τη Ρένια Λουιζίδου.
 
Το κείμενο πραγματεύεται τη ζωή ενός ζευγαριού από την πρώτη νύχτα του γάμου τους μέχρι και τα βαθιά γεράματα. Το έργο δομείται πάνω σε 6 σκηνές, οι οποίες δείχνουν τις ηλικιακές και συναισθηματικές μεταπτώσεις των ηρώων. Γάμος, συντροφικότητα, απωθημένα, άγχη, αγωνίες, αγάπη που αντέχει στον χρόνο παρά τις δοκιμασίες και απιστία αποτελούν μερικά από τα ζητήματα, που θίγονται. Το πέρασμα του χρόνου κάνει τη ματιά του κειμένου πιο διεισδυτική με τις στιγμές νοσταλγίας να μην λείπουν.
 

 
Αρχικά, ως προς τα θετικά (+) σημεία της παράστασης ανευρίσκουμε το κείμενο, το οποίο αποτελεί ένα διαχρονικό δημιούργημα. Συγκεκριμένα, παρότι τίθεται χρονικά στον προηγούμενο αιώνα, δεν χάνει την επικαιρότητα των ζητημάτων, που σχολιάζει. Η διασκευή των Αλέξανδρου Ρήγα και Δημήτρη Αποστόλου έχει μία ξεκάθαρη ταυτότητα με εμφανή την προσωπική τους σφραγίδα. Το έργο δομείται πάνω στη στιχομυθία των δύο πρωταγωνιστών, η οποία είναι συνεχής, έντονη και σχεδόν ασταμάτητη. Η μία ατάκα διαδέχεται την άλλη σε ένα κείμενο με επίκεντρο την κωμική ματιά. Ακόμη και στις πιο συναισθηματικές σκηνές το κωμικό στοιχείο είναι παρόν.
 
Παράλληλα, η σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ρήγα έρχεται σε απόλυτη ταύτιση με το κείμενο, διατηρώντας τον γρήγορο ρυθμό και επενδύοντας στην έντονη κινησιολογία. Το ίδιο το έργο δεν έδινε μεγάλα περιθώρια σε ένα σκηνοθετικό άνοιγμα με την πλοκή να έχει συγκεκριμένα πλαίσια. Ο Αλέξανδρος Ρήγας κατάφερε να αποφύγει την πεπατημένη της υπερβολής, που ακολουθεί σε άλλες παραστάσεις του, διατηρώντας ένα σωστό μέτρο, που κατάφερε να αναδείξει το κείμενο. Παράλληλα, δεν έλειψαν τα σκηνοθετικά ευρήματα με προεξέχον εκείνο τη διαδοχής των σκηνών. Συγκεκριμένα, από σκηνή σε σκηνή μεσολαβεί μία φιγούρα, που υπό τη υπόκρουση του εξαιρετικού «Historia De Un Amor» κάνει αλλαγές στο σκηνικό με κινήσεις, οι οποίες δείχνουν τις ηλικιακές μεταβάσεις του κειμένου. Ενώ στην πρώτη αλλαγή η φιγούρα είναι αεικίνητη σταδιακά μειώνει τον ρυθμό και την ένταση της κίνησής της.
 


Στα θετικά εντάσσουμε και το σκηνικό, το οποίο δομούνταν στο πρότυπο ενός δωματίου με το νυφικό κρεβάτι στο κέντρο και γύρω διάφορα έπιπλα. Απλοϊκή επιλογή, που ωστόσο ήταν οπτικά αποτελεσματική. Οι φωτισμοί του Πέτρου Γάλλια ήταν ιδιαίτερα επιτυχείς με το κύριο μέρος αυτών να βρίσκεται στο πίσω μέρος της σκηνής, δηλαδή πίσω από το νυφικό κρεβάτι στο σημείο, που είχαν τοποθετηθεί οι λευκές κουρτίνες. Οι αλλαγές ήταν έντονες, δημιουργώντας ιδιαίτερα στο σκηνοθετικό εύρημα, που αναφέρθηκε παραπάνω, μία ζεστή εικόνα. Τέλος, η ενδυματολογία της Ελένης Μπλέτσα συνδύασε τόσο τις ηλικιακές μεταβολές, όσο και την εποχή, που διαδραματίζεται.
 
Φυσικά πρέπει να τονίσουμε το μουσικό κομμάτι της παράστασης, το οποίο ήταν ζωντανό με τον καλλιτέχνη να παίζει στο πιάνο τη μελωδία του «Historia De Un Amor» και να το τραγουδά στην πρωτότυπη (ισπανική) και στην αγγλική εκδοχή. Έδωσε μία μεγαλύτερη ένταση στην παράσταση, δημιουργώντας ένα πολύ αρμονικό σύνολο.

Οι πρωταγωνιστές Ορέστης Τζιόβας και Πηνελόπη Αναστασοπούλου αποτέλεσαν ένα δίδυμο με σκηνική χημεία και αλληλεπίδραση. Ατομικά, ο Ορέστης Τζιόβας κέντρισε τα εντυπώσεις. Ωραίες εναλλαγές, ισορροπημένη απόδοση, δροσερή ματιά, καλή άρθρωση σε έναν ρόλο με απαιτήσεις. Δεν ξέφυγε παρά την υπερβολή, που κουβαλούσε ο ρόλος, που ενσάρκωσε. Η Πηνελόπη Αναστασοπούλου κινήθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα. Υπηρέτησε πολύ καλά τις κωμικές στιγμές δημιουργώντας έναν δυνατό πόλο στον χείμαρρο Τζιόβα, προσφέροντας δυναμικές αλλαγές στις ψυχολογικές μεταπτώσεις της ηρωίδας με ένα ρόλο, που ακροβατούσε στην κωμική απόδοση και την δραματική απόχρωση. Κάποια σημεία έχρηζαν μεγαλύτερης προσοχής.
 


Στα αρνητικά (-) σημεία της παράστασης ξεκινάμε από το έκτο και τελευταίο μέρος των σκηνών. Συγκεκριμένα, η τελευταία σκηνή, που οι ίδιοι βρίσκονται στην πιο γερασμένη ηλικιακά φάση τους υπήρξε μία παρωχημένη σκηνοθετική διαμόρφωση. Οι ηθοποιοί προσπαθώντας να μεταβάλουν τις φωνές τους και να αναπαραστήσουν τα γεράματα προσανατολίστηκαν σε μία καρικατουρίστικη απόδοση, η οποία θύμιζε περισσότερο σκετς επιθεώρησης παρά πράξη του συγκεκριμένου έργου. Αποκομμένο από το υπόλοιπο κομμάτι έμοιαζε μετέωρο και ασταθές.
 
Ακόμη, θα έπρεπε να περιοριστεί ακόμη περισσότερο το γνωστό χαρακτηριστικό του Ρήγα, οι φωνές. Η μετρημένη σκηνοθετική απόδοση σε μερικά σημεία εμφάνισε ορισμένα ψήγματα υπερβολής. Τέλος, κάποιες επαναλήψεις στο σενάριο (π.χ. οι αναφορές στην πεθερά) θα μπορούσαν να μαζευτούν…
 

Συνολικά (=), θα λέγαμε, πως η παράσταση αποτελεί μία έκπληξη για τους εξής λόγους: Πρώτον, επειδή δίνει τη αφορμή να γελάσεις με το ατακαδόρικο κείμενο, δεύτερον να ταυτιστείς με το περιεχόμενό του και τρίτον να απολαύσεις τη θετική μετάβαση του Ρήγα σε ένα συνολικά μετρημένο αποτέλεσμα. Το πρωτότυπο κείμενο διατηρεί τη δυναμική του, με τη διασκευή να προσφέρει μία κωμική κατεύθυνση, που ακολουθείται πιστά από την σκηνοθεσία και τους πρωταγωνιστές.
 
Βαθμολογία:

7/10
  
Γράψτε εντυπώσεις όσοι είδατε ή θα δείτε.
.

ΒΙΝΤΕΟ: Ουρές, αποσπάσματα, χειροκρότημα, θέατρο Κήπου 25/08/2021 εδω
.
-Κ-

Όλες οι νέες παραστάσεις (πρεμιέρες) που θα δοθούν έως 14/05/2022 στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αυτόματα συμμετέχουν για τα 3 Βραβεία Κοινού καθώς και για τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής στα 11α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης 2022 Πληροφορίες ΕΔΩ 

.

Δείτε & αυτά:

ΦΕΣΤΙΒΑΛ:  

ΘΕΑΤΡΟ: 

-Θέατρο: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Συναυλίες: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Σινεμά: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Βιβλίο: Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
΄΄

-Κερδίστε προσκλήσεις - Βιβλίακλικ εδώ.

Ακολουθήστε το Kulturosupa.gr στα social media
 ..
      

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Μπαστουνάς Γιώργος
Μπαστουνάς Γιώργος
Ως απόφοιτος της Νομικής του ΑΠΘ και με πολλαπλές… καλλιτεχνικές ανησυχίες, δοκίμασα την πένα μου, συντάσσοντας τηλεοπτικές κριτικές, ορισμένες συνεντεύξεις και ένα αστυνομικό-ψυχογραφικό μυθιστόρημα, και τη φωνή μου, διενεργώντας μία εκπομπή στο ραδιόφωνο. Μετά από έναν χρόνο στην kulturosupa έδειξα δείγματα γραφής σε διάφορες στήλες με κυριότερες τις θεατρικές κριτικές, τις συνεντεύξεις με δημοφιλή θεατρικά πρόσωπα, αλλά και με το νέο θεατρικό αίμα, καθώς και τα τηλεοπτικά σχόλια. Φέτος, για δεύτερη χρονιά, συνεχίζω με περισσότερο πάθος, θέλοντας να προσεγγίσω κάθε θέμα με απόλυτη ειλικρίνεια! Mail επικοινωνίας: georgebastounas@hotmail.gr.

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Κοίτα μην αρρωστήσεις: 12 καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις της πανδημίας στο Μπενσουσάν Χαν
Κοίτα μην αρρωστήσεις: 12 καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις της πανδημίας στο Μπενσουσάν Χαν
με 0 Σχόλια 410 Views

Οι σημερινές καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις του εγκλεισμού και της εμπειρίας της διαρκούς απειλής, με τη μορφή ενός πλήθους «ημερολογίων πανδημίας» στέκονται διστακτικά στο σταυροδρόμι της τέχνης, της πολιτικής και της ιατρικής.

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
Εφημερεύοντα Νοσοκομεία ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή