Χορταστικό υπερθέαμα αλλά με σημαντικές αδυναμίες ο Κουρέας της Σεβίλλης. Είδαμε & Σχολιάζουμε

14349 Views
Χορταστικό υπερθέαμα αλλά με σημαντικές αδυναμίες ο Κουρέας της Σεβίλλης. Είδαμε & Σχολιάζουμε Χορταστικό υπερθέαμα αλλά με σημαντικές αδυναμίες ο Κουρέας της Σεβίλλης. Είδαμε & Σχολιάζουμε

  Είδαμε & Σχολιάζουμε 

(δείτε όλες τις κριτικές μας με μια ματιά)

.

 Facebook - Instagram

Είδε και σχολιάζει για την Κουλτουρόσουπα.
.

Μια ανάλαφρη, χαρούμενη παράσταση με κέφι, μουσική, τραγούδια και χορό απολαύσαμε στο Μέγαρο Μουσικής. Το θεατρόφιλο κοινό της πόλης μας τίμησε τον «Κουρέα της Σεβίλλης» του Πιέρ Ωγκιστέν Καρόν Μπωμαρσαί, σε σκηνοθεσία της Σοφίας Σπυράτου, με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο στον αβανταδόρικο ρόλο του Φίγκαρο, γεμίζοντας τον χώρο του Μεγάρου.

 
Πρόκειται για ένα έργο που γράφτηκε το 1775, δεκατέσσερα χρόνια πριν την Γαλλική Επανάσταση, γεγονός που έχει σημασία καθώς φαίνονται οι επιρροές του συγγραφέα από τις αρχές του διαφωτισμού (ισότητα, ελευθερία). Ο κεντρικός ήρωας δηλαδή, ο Φίγκαρο, αποτελεί εκπρόσωπο του λαϊκού στρώματος που αμφισβητεί τις παραδοσιακές αρχές και διεκδικεί περισσότερη κοινωνική δικαιοσύνη την οποία αξίζει, λόγω της ευφυΐας του και του δυναμισμού του. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι ένας προπομπός της επανάστασης που έμελλε να αλλάξει τον κόσμο. Όλα αυτά όμως μέσα σε ένα κλίμα ανάλαφρο και χαρούμενο καθώς όπως είχε πει ο ίδιος ο Μπωμαρσαί για το έργο του: «Αφέθηκα στον χαρούμενο χαρακτήρα μου και επιχείρησα με τον Κουρέα της Σεβίλλης, να επαναφέρω στο θέατρο την παλαιά και αληθινή [ειλικρινή] χαρά, συνδέοντάς το με την ελαφρότητα του σημερινού αστεϊσμού».
 

 
Περί τίνος όμως πρόκειται;
 
Ο νεαρός κόμης Αλμαβίβα ερωτεύεται την όμορφη Ροζίνα, η οποία ζει καταπιεσμένη ζωή εξαιτίας της κηδεμονίας του ηλικιωμένου γιατρού Μπαρτόλο, που επιθυμεί διακαώς να την παντρευτεί ακόμα και παρά τη θέλησή της. Στην προσπάθεια του κόμη να κερδίσει και να ελευθερώσει την Ροζίνα έχει σύμμαχο τον τετραπέρατο κουρέα Φίγκαρο που με την ιδιότητα του μπαινοβγαίνει ανενόχλητος στο σπίτι του γιατρού. Χάρη στην καπατσοσύνη του Φίγκαρο τα νιάτα νικούν και ο έρωτας θριαμβεύει.
 
Όσον αφορά το συγκεκριμένο ανέβασμα, ξεκινώντας, ας αναφερθούμε πρώτα στη μετάφραση και στη διασκευή της Λουίζας Μητσάκου. Πρόκειται για ένα καλοδουλεμένο έμμετρο, στο μεγαλύτερο μέρος του, κείμενο με κραυγαλέο όμως αρνητικό στοιχείο κυρίως σε ότι αφορά τον ρόλο του Δον Μπαρτόλο. Σε αρκετά σημεία τα αστεία ήταν τραβηγμένα με ξεκάθαρο στόχο να εκμαιεύσουν το γέλιο, τόσο που θα μπορούσαν άνετα να αποτελούν κάποιο σκετς από παράσταση του Μάρκου Σεφερλή. Με θετικό πρόσημο οι εξωκειμενικές επίκαιρες αναφορές όπως αυτές για την πανδημία και την απογραφή.
 
Ως προς την σκηνοθεσία, η ματιά της Σοφίας Σπυράτου θυμίζει έναν συνδυασμό παράτας και κομέντια ντελ άρτε. Με πλανόδιο θίασο, με ορχήστρα πάνω στη σκηνή, χορό, ακροβατικά κόλπα , ζωντάνια, ρυθμό, όμορφη αισθητική, αυθορμητισμό κατάφερε να στήσει ένα θέαμα πλούσιο κι απολαυστικό για όλη την οικογένεια. Παρά όμως τα πολλά θετικά, υπέπεσε σε σκηνοθετικά ατοπήματα που στοίχισαν τελικά στην παράσταση της την «απογείωση». Ο στόχος της ήταν ξεκάθαρος: μία παράσταση τόσο εξωστρεφής που να θυμίζει παράσταση του δρόμου( κομέντια ντελ άρτε). Επετεύχθη. Όμως αρκετές φορές χάθηκε το μέτρο με αποτέλεσμα η παράσταση στιγμές στιγμές να θυμίζει επιθεώρηση (κι όχι από τις καλές). Το δεύτερο μισό της παράστασης θα μπορούσε να είναι πιο δεμένο, αν δεν πλατείαζαν οι σκηνές με τον γιατρό Μπαρτόλο που σχεδόν εκβίαζαν το γέλιο των θεατών. Πολύ ωραία η έναρξη με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο να ανεβαίνει πάνω στη σκηνή μέσα από του θεατές και να μιλάει για την « μαγεία του Θεάτρου όπου όλα μπορούν να συμβούν». Με τον ίδιο τρόπο κλείνει το έργο δημιουργώντας έτσι την εντύπωση της ολοκλήρωσης μέσα από το σχήμα του κύκλου. Πολύ ωραία στιγμή και η σκηνή του «θεάτρου μέσα στο θέατρο» όπου χρησιμοποιήθηκαν κούκλες ομοιώματα των βασικών ηρώων. Γενικά μια ωραία σκηνοθεσία που «ξέφυγε» στα σημεία, και απομάκρυνε την παράσταση από την αρτιότητα.
 

 
Ως προς τις ερμηνείες:
Ο Κουρέας της Σεβίλλης είναι χαρούμενος, ζωηρός, καταφερτζής, επαναστάτης, κυνικός στις κουβέντες αλλά κατά βάθος συναισθηματικός, ενθουσιώδης, ένθερμος λάτρης της ελευθερίας και της δικαιοσύνης. Φαίνεται να δίνει προτεραιότητα στον αστεϊσμό και την πλάκα, είναι όμως έτοιμος να πολεμήσει όλες τις μορφές τυραννίας. Γι’ αυτό και αποφασίζει να βοηθήσει τον νεαρό κόμη, όχι τόσο για τα λεφτά όσο από καθαρό αίσθημα δικαίου. Ο Φίγκαρο του Βασίλη Χαραλαμπόπουλου όλα τα προαναφερθέντα τα είχε κι ήταν απολαυστικός. Γέμισε τη σκηνή με την αστείρευτη ενέργειά του και δημιούργησε τον απόλυτο Φίγκαρο. Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι επαναλαμβάνει τα εκφραστικά του μέσα, όμως δύσκολα δε θα του αναγνωρίσει την σκηνική πληθωρικότητα. Χόρεψε, τραγούδησε αξιοπρεπέστατα το Largo Al Factotum (Figaro), και ερμήνευσε με ορμή, κέφι και ευθυμία τον καταφερτζή Κουρέα.
 
Ο Φάνης Μουρατίδης εκπλήρωσε στο έπακρον τις σκηνοθετικές επιταγές ερμηνεύοντας πειστικά τον Ντοτόρε Μπαρτόλο. Τσαλακώσε την εικόνα του ωραίου άντρα, έδωσε στον ήρωα μια ζωηράδα και έναν ωραίο ρυθμό. Βλέποντας την απίθανη περπατησιά με την οποία «στόλισε» κινησιολογικά τον Μπαρτόλο σε συνδυασμό με τα παπούτσια του που μπροστά είχαν φιόγκους, χαμογελούσες ακόμα κι άθελα σου. Και τι να πει κανείς για την κοτσίδα του που αρνιόταν σε όλη την παράσταση να υπακούσει στον «νόμο της βαρύτητας» . Τα στοιχεία αυτά έκαναν τον ήρωα συμπαθή ενώ είναι ο «κακός» της ιστορίας. Ήταν η προσωποποίηση του «γερομπισμπίκη». Υπήρχε μια υπερβολή αλλά ήταν θέμα σκηνοθεσίας κι όχι υποκριτικής απόδοσης.
 


Το νεαρό ζευγάρι ερμηνεύουν η Νίκη Βακάλη και ο Ρένος Ρώτας. Η μεν πρώτη ως Ροζίνα ήταν χαριτωμένη και φρέσκια. Με νάζι και γοητεία απέδωσε ικανοποιητικά την καταπιεσμένη, πλην όμως θαρραλέα και πολυμήχανη νέα της εποχής που προσπαθεί να απαλλαγεί από τον καταπιεστικό κηδεμόνα/ γαμπρό. Ο δε Ρώτας ως κόμης Αλμαβίβας ήταν γοητευτικός και με ωραία κίνηση.  Έπεισε ως νέος που θέλει να κερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του και να τη σώσει από το ερωτοχτυπημένο ραμολιμέντο. Είχε φυσικότητα και χάρη.
 
Πολύ καλή η παρουσία του  Γιώργου Συμεωνίδη στο ρόλο του πονηρού Δον Μπαζίλιο. Οι Γιάννης Ζαράγκαλης και Μάριος Πετκίδης ως υπηρέτες του Μπαρτόλο ήταν ευχάριστοι και αποδοτικοί.
 
Οι βασικοί ρόλοι πλαισιώνονται από την ομάδα των ταλαντούχων χορευτών που απαρτίζεται από τους A. Vega, Σ. Μαρτίου, Γκ. Μιρτσέα, Φ. Νταϊόγλου, Κ. Παπαματθαιάκης, Γ. Σμέρος, Κ. Τσιαμάγκας, Τ. Χατζημπίνου. Η παρουσία τους εμπλουτίζει τις σκηνές σε χορογραφίες και πάλι της Σοφίας Σπυράτου.
 
Η σκηνογραφία και η ενδυματολογία είναι του Μανόλη Παντελιδάκη. Τα σκηνικά τα οποία εναλλάσσονταν ήταν λιτά και σε κάποιες σκηνές αφαιρετικά. Θα ταίριαζε το εσωτερικό του σπιτιού του Μπαρτόλο να ήταν πιο πλούσιο. Σε γενικές γραμμές είχαν μια αισθητική χωρίς όμως να πρόκειται και για κάτι ιδιαίτερα εντυπωσιακό.
 
Τα κοστούμια ήταν πολύ ωραία και βοηθούσαν τους ηθοποιούς όπως τα απίστευτα παπούτσια του Μπαρτόλο. Ενώ ανταποκρίνονταν στην εποχή του έργου ο Παντελιδάκης πρόσθεσε κάποια ροκ στοιχεία (όπως τα αρβυλάκια της Ροζίνας) που τα έκαναν σύγχρονα και ενδιαφέροντα.
 
Η πρωτότυπη μουσική κι η επιμέλεια ανήκουν  στον Μιλτιάδη Παπαστάμου κι ήταν από τα μεγάλα συν.  Έντονη, χαρούμενη και διασκεδαστική αναμφισβήτητα χάρισε πόντους στην παράσταση.
 
Οι φωτισμοί του Λευτέρη Παυλόπουλου ήταν χωρίς υπερβολές και οι εναλλαγές, που δεν ήταν πολλές, εξυπηρετούσαν την πλοκή του έργου.

Συμπερασματικά: μια παράσταση φροντισμένη, χαρούμενη με μουσικές, χορούς, τραγούδια και ωραίες ερμηνείες. Έργο γεμάτο αισιοδοξία όπου η δικαιοσύνη βασιλεύει και ο έρωτας είναι ο νικητής. Αν είχαν αποφευχθεί οι υπερβολές στο κείμενο με αστεία διαδικτύου και τη σκηνοθεσία που γλιστρούσε ώρες ώρες προς την επιθεώρηση θα μιλούσαμε για μια άρτια προσπάθεια. Όπως και να’ χει όμως ο θεατής θα φύγει από το θέατρο με εύθυμη διάθεση, έχοντας γελάσει και χορτάσει θέαμα. 
 
Βαθμoλoγία:
6,1/10
.
-k-
 
ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
«Ο Κουρεάς της Σεβίλλης» του Μπομαρσέ.
Ο περίφημος Φίγκαρο εμφανίζεται για πρώτη φορά στη θεατρική πινακοθήκη ως ένας μυθικός  χαρακτήρας τυχοδιώκτη πονηρού καταφερτζή αλλά και ονειροπόλου ο οποίος ήταν προάγγελος μιας επανάστασης που έμελλε να αλλάξει τον κόσμο.Στην ιστορία του έργου μπαίνει ανάμεσα στη διαμάχη του γέρο Ντοτόρε Μπαρτόλο και του νεότερού του κόμη Αλμαβίβα που μάχονται για το ποιος θα καταφέρει να παντρευτεί την πανέμορφη Ροζίνα.
 
Σκηνοθεσία: Σοφία Σπυράτου.
Ερμηνεύουν: Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, Φάνης Μουρατίδης, Γιώργος Συμεωνίδης, Ρένος Ρώτας, Νίκη Βακάλη, Μάριος Πετκίδης, Γιάννης Ζαράγκαλης.
 
Ήμερες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη 4/5: 19.00. Πέμπτη 5/5 – Παρασκευή 6/5: 21.00. Σάββατο 7/5 : 18.00 και 21.00. Κυριακή 8/5: 18.00
.

-Κ-

Όλες οι νέες παραστάσεις (πρεμιέρες) που θα δοθούν έως 15/05/2022 στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αυτόματα συμμετέχουν για τα 3 Βραβεία Κοινού καθώς και για τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής στα 11α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης 2022 
.
Δείτε & αυτά:
-Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα, εδώ.
-Οι νέες ταινίες της εβδομάδαςεδώ.
.
-Είδαμε & Σχολιάζουμε: 
Θέατρο εδώ. Συναυλίες εδώΣινεμά εδώ
Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε Βιβλίο εδώ 
Κερδίστε προσκλήσεις - Βιβλία εδώ.

.
Ακολουθήστε μας στα social media
       

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Σοφιανίδου Ειρήνη
Σοφιανίδου Ειρήνη
Ονομάζομαι Σοφιανίδου Ειρήνη κι είμαι δασκάλα. Λατρεύω το θέατρο από παιδί. Θεωρώ ότι είναι μια τέχνη μαγική. Ασχολούμαι με το θέατρο ενεργά εδώ και 10 χρόνια παίζοντας σε ομάδες της πόλης και παρακολουθώντας όσες περισσότερες παραστάσεις μπορώ. θα σας μεταφέρω τη δική μου αίσθηση και αισθητική για τα έργα των οποίων θα έχω την τύχη της θέασης . Ένα συναρπαστικό ταξίδι ξεκινά για μένα. Εύχομαι κι ελπίζω να σας έχω συνοδοιπόρους.

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

1 Comments

  1. <strong>ΠΟΛΥΞΕΝΗ</strong>
    ΠΟΛΥΞΕΝΗ
    Εξαιρετική η κριτική σας!άκριβεστατη!!ότι επισημαναμε εγω κ η παρέα μου τα είδα γραμμενα! Λεπτομερεστατη κ αληθινή !!πολλά μπραβο!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Στα σινεμά η πολυβραβευμένη ταινία
Στα σινεμά η πολυβραβευμένη ταινία "Tár" του Τοντ Φιλντ με την συγκλονιστική ερμηνεία της Κέιτ Μπλάνσετ
με 0 Σχόλια 3262 Views

Η ταινία “Tár”  του Τοντ Φλιντ με την σπουδαία Κέιτ Μπλάνσετ θα προβάλλεται στους κινηματογράφους στις 9 Φεβρουαρίου από τη Tulip

Περισσότερα ...

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη