«Γράμμα στον πατέρα»: Ένας ιδιόμορφος μονόλογος, που εντυπωσιάζει… Είδαμε και σχολιάζουμε.

3266 Views
«Γράμμα στον πατέρα»: Ένας ιδιόμορφος μονόλογος, που εντυπωσιάζει… Είδαμε και σχολιάζουμε. «Γράμμα στον πατέρα»: Ένας ιδιόμορφος μονόλογος, που εντυπωσιάζει… Είδαμε και σχολιάζουμε.

 
Είδε και σχολιάζει ο Γιώργος Μπαστουνάς
 
Το «Γράμμα στον πατέρα» αποτελεί μία παράσταση, η οποία είναι βασισμένη σε τέσσερα κείμενα του Φραντς Κάφκα και συγκεκριμένα στο ομώνυμο «Γράμμα στον πατέρα», τα «Μπλε τετράδια», τη «Μεταμόρφωση» και τα «Ημερολόγια». Σκηνοθετικά η πρώτη εικόνα, που αντικρίζουμε ακόμη και πριν την έναρξη της παράστασης είναι τους τρείς πρωταγωνιστές ημίγυμνους μπροστά από ένα αρμόνιο, υπό τον ήχο ορισμένων νοτών, την μία στιγμή να κοιτούν το κοινό και την επόμενη να του γυρίζουν πλάτη. Η έναρξη αυτή ήδη προϊδεάζει για κάτι εσωτερικό και στοχαστικό.
 
Στα πολλαπλά θετικά στοιχεία της παράστασης εντάσσεται αρχικά το σκηνικό. Ο ιδιαίτερος χώρος της «Μαγικής σοφίτας» του Μπενσουσάν Χαν συνέβαλε καταλυτικά στη δημιουργία μίας ατμόσφαιρας απομόνωσης, μοναξιάς και περιχαράκωσης, η οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το έργο του Κάφκα. Τα λιγοστά φώτα, οι σκοτεινοί φωτισμοί, η άμεση οπτική επαφή των πρωταγωνιστών με το κοινό αύξησαν κατακόρυφα την ένταση του κειμένου και της συναισθηματικής φόρτισης, που επιχείρησε να μεταδώσει, εντάσσοντας επιτυχώς τους θεατές στο κλίμα της πλοκής. Σκηνογραφικά, η ένταση του χώρου αντιπαραβαλλόταν με την λιτότητα του σκηνικού, το οποίο συνέθεταν αποκλειστικά το αρμόνιο και ορισμένες παραταγμένες στοίβες με βιβλία, και με την απλότητα της ενδυματολογίας με τους πρωταγωνιστές να φορούν καθημερινά ρούχα.
 
Η απόδοση του κειμένου ήταν ιδιαίτερα επιτυχημένη. Το γεγονός, ότι δεν είχε επιλεχθεί ένα ενιαίο κείμενο, αλλά επιχειρήθηκε μία συρραφή των παραπάνω έργων, δεν ξένισε καθόλου, ούτε στερούνταν συνοχής και συνεκτικότητας. Οι μεταβάσεις ήταν ομαλές, ενώ η διατήρηση ορισμένων γερμανόφωνων στοιχείων σε ορισμένα σημεία της πλοκής είναι αξιέπαινη, καθώς έδωσε παλμό και ζωντάνια. Επί της ουσίας πρόκειται για έναν ιδιότυπο μονόλογο, ο οποίος δεν ερμηνεύεται από έναν εκ των πρωταγωνιστών, αλλά και από τους τρείς, οι οποίοι φαίνεται από κοινού να συνθέτουν το πρόσωπο του Κάφκα. Από άποψη περιεχομένου το κείμενο περιέγραφε την δύσκολη σχέση με τον πατέρα του μέσα από την αναπαράσταση των σκέψεων και των αναμνήσεων, που είχε από τις κοινές τους στιγμές. Το κείμενο είναι σκοτεινό, δραματικό, συναισθηματικό, με πολλές στιγμές του άλλοτε να αγγίζουν και άλλοτε να ξεπερνούν τα όρια της αμφιθυμίας. Στόχος είναι η παρουσίαση του ψυχισμού του Κάφκα, που προοικονομείται ήδη εξαρχής με την ημίγυμνη παρουσίαση των πρωταγωνιστών, κάτι που επαναλαμβάνεται στο τέλος της παράστασης, αναδεικνύοντας το «ξεγύμνωμα» μέσα από τον μονόλογο της ψυχής του συγγραφέα.
 
Οι πρωταγωνιστές (Βασίλης Μπόγδανος, Απόστολος Λινάρδος, Παναγιώτης Αναγνωστόπουλος) ήταν αρκετά ταιριαστοί υποκριτικά με τον έναν να συμπληρώνει τον άλλον και να αξιοποιούν από κοινού τις παύσεις, αλλά και τις στιγμές έντασης του καθενός, ώστε να υπάρχει ομαλής μετάβαση στην ευθύγραμμη αποτύπωση και από τους τρείς του ίδιου ρόλου. Άξιος αναφοράς ο καλά δουλεμένος συγχρονισμός μεταξύ τους στις κοινές τους κινησιολογικές στιγμές. Τις εντυπώσεις έκλεψε ο Βασίλης Μπόγδανος, ο οποίος φάνηκε σε ορισμένα σημεία να υπερέχει και να αποτελεί τον κεντρικό πόλο του κοινού ρόλου.
[Φωτογραφία 2]
 
Σκηνοθετικά ο Στέλιος Βραχνής φάνηκε να αξιοποιεί όλες τις δυνατότητες τόσο των πρωταγωνιστών, όσο και του χώρου, προσθέτοντας ένταση στο κείμενο. Η σκηνοθεσία είναι προσανατολισμένη στη ρήση του Κάφκα από τα «Μπλε τετράδια», πως «Κάθε άνθρωπος κουβαλάει μέσα του ένα δωμάτιο», αποσκοπώντας στη διαμόρφωση ενός «δωματίου σκέψεων», όπου ο ήρωας κλείνεται και εξιστορεί στοιχεία για τη ζωή και την πορεία του.Ευρηματική ήταν η εμφανιζόμενη αρκετές φορές στροφή του βλέμματος των πρωταγωνιστών στο κοινό και η απαγγελία μερών του κειμένου με τρόπο, που έδινε την αίσθηση, ότι απευθυνόταν στους θεατές.
 
Στις αρνητικές παρατηρήσεις θα ενέτασσα ορισμένες στιγμές της πλοκής, που επιλέχθηκαν με προφανή στόχο να αποφορτίσουν τη δημιουργούμενη ένταση, όταν έφτανε σε ένα υψηλό επίπεδο, χωρίςόμως να το καταφέρνουν επιτυχώς, αποτελώντας ένα περιττό και ανιαρό κομμάτι στην κατά τα άλλα σφιχτά δεμένη ροή. Έλειψαν επίσης σεναριακά ορισμένες επιπλέον αναφορές στη ζωή και την πορεία του Κάφκα, που θα αναδείκνυαν περισσότερο τον χαρακτήρα και την ιδιοσυγκρασία του, καθώς και το αντίκτυπο, που είχε σε πολλαπλές φάσεις της ζωής του η σχέση με τον πατέρατου.
 
Συνολικά θα λέγαμε, ότι πρόκειται για μία άκρως επιτυχημένη παράσταση, η οποία διατηρεί την αυθεντικότητα του κειμένου του Κάφκα και εκμεταλλευόμενη τις λεπτές συναισθηματικές πτυχές αυτούενισχύει τη δραματικότητα με έναν καλοκουρδισμένο σκηνοθετικά τρόπο.
 
Βαθμολογία:
6,6/10

.
-k-
.
ΜΠΕΝΣΟΥΣΑΝ ΧΑΝ (Σοφίτα)
«ΓΡΑΜΜΑ ΣΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ» του Κάφκα.
Λίγα χρόνια πριν πεθάνει από φυματίωση ο σπουδαίος γερμανόφωνος γράφει μια επιστολή στον πατέρα του, ρίχνοντας φως σε όλες τις σκοτεινές αναμνή­σεις των παιδικών του χρόνων και παραδέχεται μπροστά στο θεατή ότι εξακολουθεί να νιώθει φόβο απέναντι στο πρόσωπο του πατέρα του. 

Σκηνοθεσία:  Στέλιος Βραχνής.
Ερμηνεύουν: Βασίλης Μπόγδανος, Απόστολος Λινάρδος, Παναγιώτης Αναγνωστόπουλος.
 
Ήμερες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Σάββατο στις 21:30 και Κυριακή στις 20:00 (έως 10/11).
.

.

Δείτε αυτά:
/
Όλες οι νέες παραστάσεις (πρεμιέρες) που θα δοθούν από 15/5/2019 έως 14/05/2020 στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αυτόματα συμμετέχουν για τα 3 Βραβεία Κοινού καθώς και για τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής στα 10α -επετειακά- Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης 2020.
Πληροφορίες για τα ΘΒΘ θα βρείτε ΕΔΩ  ΕΔΩ
.
& αυτά:
 
-Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα, κλικ εδώ.
-Τι παίζουν οι κινηματογράφοι στη Θεσσαλονίκη, κλικ εδώ.
-Θέατρο: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Συναυλίες: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Σινεμά: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Βιβλίο: Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
.
-Κερδίστε προσκλήσεις - Βιβλία, κλικ εδώ.
 
Ακολουθήστε μας στα social media
       

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Μπαστουνάς Γιώργος
Μπαστουνάς Γιώργος
Ως απόφοιτος της Νομικής του ΑΠΘ και με πολλαπλές… καλλιτεχνικές ανησυχίες, δοκίμασα την πένα μου, συντάσσοντας τηλεοπτικές κριτικές, ορισμένες συνεντεύξεις και ένα αστυνομικό-ψυχογραφικό μυθιστόρημα, και τη φωνή μου, διενεργώντας μία εκπομπή στο ραδιόφωνο, για να καταλήξω φέτος στην αγαπημένη kulturosupa με στόχο να δοκιμαστώ σε γνωστά (τηλεοπτικά), αλλά και άγνωστα (θεατρικά) λημέρια.

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Οι «Επικίνδυνες μαγειρικές» «Πέρα από αυτό που βλέπεις»… Από την ψυχοθεραπεύτρια Νέλη Βυζαντιάδου.
Οι «Επικίνδυνες μαγειρικές» «Πέρα από αυτό που βλέπεις»… Από την ψυχοθεραπεύτρια Νέλη Βυζαντιάδου.
με 0 Σχόλια 642 Views
Θεατρική ανάλυση από τη ματιά της Ψυχοθεραπεύτριας Νέλης Βυζαντιάδου. Τι συναισθήματα προξενεί, τι σκέψεις δημιουργεί, με ποια ερωτήματα φεύγουμε, ποιες απαντήσεις καταφέρνουμε να δώσουμε και τι μνήμες ξυπνά η θεατρική παράσταση «Επικίνδυνες μαγειρικές»;  


Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή