Περί δηθενισμού ο λόγος στον Δον Κιχώτη των Έφη Μπίρμπα & Αρη Σερβετάλη. Είδαμε και σχολιάζουμε…

7860 Views
Περί δηθενισμού ο λόγος στον Δον Κιχώτη των Έφη Μπίρμπα & Αρη Σερβετάλη. Είδαμε και σχολιάζουμε… Περί δηθενισμού ο λόγος στον Δον Κιχώτη των Έφη Μπίρμπα & Αρη Σερβετάλη. Είδαμε και σχολιάζουμε…

.

Είδε και σχολιάζει η Νάντια Νικολού.

 
Βασισμένη στο κλασικό έργο λογοτεχνίας του Ισπανού Μιχαήλ Θερβάντες, η παράσταση “Δον Κιχώτης”, μετά το πέρας της παρουσίασης της στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά ταξιδεύει στην Ελλάδα με τρεις στάσεις στην πόλη της Θεσσαλονίκης, των Ιωαννίνων και της Πάτρας. Τη παράσταση παρακολουθήσαμε στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και αποτυπώνουμε παρακάτω την άποψη μας.
 
Λίγα Λόγια για το έργο: O Δον Κιχώτης είναι το πρώτο μυθιστόρημα που εκδόθηκε σε δύο μέρη. Το έργο εξιστορεί τις περιπέτειες ενός αγρότη, του Αλόνσο Κιχάδα ο οποίος θεωρεί ότι είναι ιππότης και παίρνει το όνομα Δον Κιχώτης. Ξεκινάει τα ταξίδια του με το άλογο του, τον Ροσινάντε. Τραυματισμένος, επιστρέφει στο σπίτι του, μην έχοντας πια τη πολύτιμη μεταλλική του στολή. Δεν το βάζει κάτω και πείθει τον γείτονα του, Σάντσο Πάντσα, να τον ακολουθήσει στις νέες περιπέτειες του με αντάλλαγμα κάποιο μερίδιο σε ένα νησί. Ο Δον Κιχώτης είναι ερωτευμένος με τη Δουλτσινέα, μια γυναίκα που της έχει δώσει ο ίδιος αυτό το όνομα, μην έχοντας ιδέα η ίδια για τον έρωτα του και σαν χαρακτήρας δεν εμφανίζεται πουθενά στα βιβλία. Τα ταξίδια τους αποτελούν σημείο χλευασμού και γέλιου και καταλήγουν ατυχώς. Στο τέλος του δεύτερου βιβλίου ο Δον Κιχώτης λογικεύεται και επιστρέφουν στο σπίτι τους.
 
«Τρέλα μπορεί να είναι το να εγκαταλείπουμε τα όνειρά μας (…) Και η μεγαλύτερη τρέλα απ” όλες, να βλέπεις τη ζωή όπως είναι και όχι όπως θα έπρεπε να είναι (…) Να αλλάξεις τον κόσμο φίλε μου Σάντσο, δεν είναι τρέλα, ούτε ουτοπία. Είναι δικαιοσύνη!»

.
Η σκηνοθέτης της παράστασης Έφη Μπίρμπα σε συνεργασία με το Res Ratio Netwok παρουσίασε ένα χοροθέατρο με έμφαση στην σωματικότητα των ηθοποιών και σχεδόν την παντελή απουσία του λόγου. Σε μια αμμώδη σκηνή, με έναν επιβλητικό βράχο στα πλάγια και ένα άλογο να κείτεται στην άκρη διαμορφώθηκε η σκοτεινή, εικαστική σκηνοθετική επιμέλεια. Η αφήγηση γινόταν στα γερμανικά με την υποστήριξη υπερτίτλων. Στην δίωρη παράσταση παρακολουθούμε μια συγκεκριμένη πράξη απο το έργο του Θερβάντες. Σε αυτο το κεφάλαιο ο Δον Κιχώτης προσπαθεί να εξερευνήσει μια σπηλιά ενός μάγου. Ο ίδιος πέφτοντας σε μια ονειρική λήθη επαναφέρετε στην πραγματικότητα από τους συντρόφους του. Σύμφωνα με τον ίδιο η περιπλάνηση του, σε αυτό το χώρο κράτησε 3 μέρες ενώ η πραγματική της διάσταση ήταν μόλις μιας ώρας. Σε αυτό το δίπολο φαντασιακού και πραγματικού κινήθηκε η Ε. Μπίρμπα δημιουργώντας μια σωματική εξιστόρηση.
.

/
Υπάρχει όμως μια τεράστια ειδοποιός διαφορά όπου είναι η κύρια ένσταση μας σε αυτό που παρακολουθήσαμε. Είναι άλλο να κάνεις σωματικό θέατρο-χοροθέατρο και άλλο γυμναστικές επιδείξεις χωρίς ουσία. Είναι άλλο το σώμα να εκφράζει συναισθήματα και άλλο να το βασανίζεις με την απουσία οποιουδήποτε νοήματος. Είναι κάτι πολύ διαφορετικό το να παρουσιάζεις μια εναλλακτική, εικαστική εκδοχή και άλλο μια κουλτούρα δηθενισμού. Το σωστό θέατρο δεν είναι για λίγους. Το σωστό θέατρο είναι για να παραδίδει καθολικά μηνύματα. Είναι ο λόγος που δημιουργήθηκε. Η τέχνη δεν έχει ταυτότητα, μπορεί να είναι πρόζα, μπορεί να είναι μίμηση, μπορεί να είναι μονόλογος, μπορεί να είναι χοροθέατρο και να αγγίξει. Γιατι η αλήθεια της τέχνης και του ταλέντου είναι χείμαρρος και σε παρασύρει. Και επειδή έχουν γίνει πολλές συζητήσεις περί της ικανότητας των Ελλήνων σκηνοθετών σχετικά με το σωματικό θέατρο-χοροθέατρο στην Ελλάδα, θεωρούμε οτι ο Δ. Παπαϊωάννου και Κ. Ρήγος είναι δυο πολύ καλά αντιπροσωπευτικά δείγματα πάνω σε αυτόν τον καλλιτεχνικό τομέα.
 
Παραθέτουμε παρακάτω ένα απόσπασμα από το ερευνητικό πρόγραμμα DAS με τίτλο “To χοροθέατρο στην εκπαίδευση: o χορός ενώνει συγκρατεί παρηγορεί” με ομιλήτρια τη Μαρία Γαλάνη.

“Το χοροθέατρο μπορεί να εννοηθεί ως ακολουθία η οποία αναπλάθει τους διαχρονικούς κώδικες των τεχνών χορού και θεάτρου σε νέα χορογραφική, επιτελεστική γραφή. Αποτελεί πεδίο αναζητήσεων τρόπων καλλιτεχνικής εµπειρίας που εξασφαλίζουν πρόσβαση στην πρωταρχική σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο και τον κόσμο, με μέσο το προνομιακό στοιχείο της ανθρώπινης φύσης, το σώμα”
.
 
Ο Homo Ludens της παράστασης, Άρης Σερβετάλης, ένας εξαιρετικός ηθοποιός και σχεδόν άρτιος πάνω στο συγκεκριμένο είδος, έμελλε να περιφέρεται στην σκηνή μαζί με τους υπόλοιπους ηθοποιούς-χορευτές σε ένα δίωρο επαναλαμβανόμενο μοτίβο. Οι συμβολισμοί καταστράφηκαν, οι δεύτερες αναγνώσεις εξαφανίστηκαν και όλα αυτά οδήγησαν εν κατακλείδι σε μια κουραστική θέαση ενός βασανιστικού δρώμενου. Η απουσία διαλείμματος θεωρούμε ότι ήταν μια έξυπνη κίνηση καθώς η εκκίνηση του δεύτερου μέρος θα έβρισκε το θέατρο με πολύ λιγότερους θεατές καθώς οι περισσότεροι έψαχναν την έξοδο διαφυγής.
 
Όταν το όνειρο δε γίνεται αληθινό…
…τότε κάνε την αλήθεια σου όνειρο!
 
.
Kαταλήγοντας,
 
Το όραμα της σκηνοθεσίας περί επίπονης αναζήτησης της αλήθειας και το γεγονός οτι οι χαρακτήρες αυτής της προσέγγισης μοχθούν, κατόρθωσε να γίνει μια αρκετά βιωματική εμπειρία. Η θέαση υπήρξε επίπονη με μια ταυτότητα καλλιτεχνικότητας που δεν την άξιζε. Ο Μ.Θερβάντες λέγεται πως έγραψε αυτό το εμπνευσμένο έργο της νεότερης δυτικής λογοτεχνίας ως κρατούμενος σε κάποια φυλακή. Η Ε.Μπίρμπα κατόρθωσε μόνο να φυλακίσει το οποιοδήποτε συναίσθημα, να χαντακώσει έναν σπουδαίο πρωταγωνιστή και να δημιουργήσει ένα έργο κουραστικής επανάληψης λανθασμένων τεχνικών.
 
Μην παραδίδετε τέτοια έργα στον κόσμο, οι εποχές ουρλιάζουν για καλλιτεχνική τόνωση και καθοδήγηση.
 
 “Να πολεμάτε τους κακούς...να υπερασπίζεστε τους αδύνατους...πάντα...πάντα!
Και με αυτά τα λόγια ξεψύχησε ο περιπλανώμενος ιππότης, ο αθάνατος Δον Κιχώτης από τη Μάντσα.”
(Το απόσπασμα είναι από τη διασκευή του Κώστα Βάρναλη)
 
Βαθμολογία:
2,7/10
 .

-k-

Όλες οι νέες παραστάσεις (πρεμιέρες) που θα δοθούν από 20/9/2018 έως 20/05/2019 στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αυτόματα συμμετέχουν για τα 3 Βραβεία Κοινού καθώς και για τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής στα 9α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης 2019 που θα πραγματοποιηθούν Τρίτη 11 Ιουνίου 2019.

 
Πληροφορίες για τα 9α ΘΒΘ 2019 θα βρείτε ΕΔΩ - Facebook pages ΕΔΩ
.
.
Δείτε αυτά:
-Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα ΕΔΩ
-Τι παίζουν οι κινηματογράφοι στη Θεσσαλονίκη τώρα  ΕΔΩ
-Θέατρο: Είδαμε & Σχολιάζουμε ΕΔΩ
-Συναυλίες: Είδαμε & Σχολιάζουμε  ΕΔΩ
-Σινεμά: Είδαμε & Σχολιάζουμε  ΕΔΩ
-Βιβλίο: Διαβάσαμε & Σχολιαζουμε ΕΔΩ
-Κερδίστε προσκλήσεις - Βιβλία ΕΔΩ
-k-
Kάντε like στη σελίδα του Kulturosupa.gr στο facebook ακολουθήστε μας στο twitter περιπλανηθείτε στο instagram για να βλέπετε πρώτοι όλη την ροή πληροφοριών και να μαθαίνετε όλους τους νέους διαγωνισμούς προσκλήσεων.


Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Νάντια Νικολού
Νάντια Νικολού

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Το Εθνικό Θέατρο με την «Ορέστεια» στο Θέατρο Δάσους. Αγαμέμνων 26 & Χοηφόροι–Ευμενίδες 27/8.
Το Εθνικό Θέατρο με την «Ορέστεια» στο Θέατρο Δάσους. Αγαμέμνων 26 & Χοηφόροι–Ευμενίδες 27/8.
με 0 Σχόλια 845 Views

 Τη Δευτέρα 26 και την Τρίτη 27 Αυγούστου το Εθνικό Θέατρο θα παρουσιάσει στο Θέατρο Δάσους την μοναδική σωζόμενη τριλογία του Αισχύλου Ορέστεια.


Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή