Άνω των προσδοκιών ο «Κάτω Παρθενώνας»… Είδαμε και σχολιάζουμε.

6055 Views
Άνω των προσδοκιών ο «Κάτω Παρθενώνας»… Είδαμε και σχολιάζουμε. Άνω των προσδοκιών ο «Κάτω Παρθενώνας»… Είδαμε και σχολιάζουμε.

 
Την παράσταση είδε και σχολιάζει ο Γιώργος Μπαστουνάς.
 
Ο «Κάτω Παρθενώνας» αποτελεί μία παράσταση σε κείμενο του Μηνά Βιντιάδη, που είχε παλαιότερα (2015) ανεβεί από το ΚΘΒΕ στη Μονή Λαζαριστών. Το ίδιο έργο με τη διαφορετική αυτήν την φορά σκηνοθετική ματιά της Βάνας Πεφάνη. παρακολουθήσαμε στο θέατρο Αμαλία, ενώ είχαμε και την ευκαιρία μετά το τέλος της πρώτης παράστασης να συζητήσουμε με τους συντελεστές της παράστασης στα πλαίσια Θεατρικής Κουλτουροβραδιάς (σχετικά με τη βραδιά, προσεχώς στην «Κ».)
 
Το έργο συνιστά ένα κωμικό δράμα με τους ήρωες τοποθετημένους στην σύγχρονη Ελλάδα της οικονομικής και ευρύτερα πολιτιστικής κρίσης. Κεντρικά πρόσωπα είναι ένας επιχειρηματίας, οποίος χρεοκοπεί και προκειμένου να διασφαλίσει στην οικογένειά του την αποζημίωση από την ασφαλιστική εταιρεία, ζητά από ένα άστεγο να τον δολοφονήσει. Το έργο παρά την δραματική όψη του κινείται σε κωμικά πλαίσια με το μαύρο χιούμορ να καταλαμβάνει μεγάλο μέρος της παράστασης και της υφολογίας αυτού.
 .
.
Πρωταρχικά, εκκινώντας από τα θετικά (+) στοιχεία της παράστασης θα εντάσσαμε την σκηνοθεσία της Βάνας Πεφάνη. Η ίδια φάνηκε να αξιοποιεί τις πολλαπλές πτυχές του κειμένου, προσπαθώντας να σκιαγραφήσει τους δύο αντίρροπους χαρακτήρες, υπογραμμίζοντας τα σημεία σύγκλισής τους και διαμορφώνοντας μία γέφυρα ένωσης των δύο διαφορετικών φαινομενικά κόσμων. Η κινησιολογία των ηρώων δεν ήταν στατική, αλλά περιείχε πολλαπλά σημεία κίνησης και αλληλεπίδρασης με το σκηνικό, για το οποίο θα γίνει λόγος στη συνέχεια. Η σκηνοθεσία ήταν προσανατολισμένη στη συνεχή στιχομυθία μεταξύ των δύο ηρώων, ακολουθώντας μία κλιμακούμενη μορφή αυξανόμενης έντασης.
 
 
Το κείμενο του Μηνά Βιντιάδη σε γενικές γραμμές είναι ενδιαφέρον με αναπτυσσόμενη πλοκή. Αρκετά εύστοχη η διαμόρφωση δύο αντίθετων χαρακτήρων με επίκεντρο το χρήμα και την παιδεία, δηλαδή του πλούσιου, αλλά ακαλλιέργητου επιχειρηματία, που θυσιάζει τις πνευματικές αξίες για χάρη του κέρδους, και του φτωχού, αλλά καλλιεργημένου ζητιάνου, ο οποίος ιδεολογικά αποστρέφεται κάθε μορφή πνευματικής παρακμής. Οι προσεκτικά σκιαγραφημένες διαφορές τους είναι εμφανείς ήδη από την αρχή του κειμένου, ενώ αναπτύσσονται καθόλη τη διάρκειά του. Οι προσωπικές τους ιστορίες ξετυλίγονται στα πλαίσια αναδρομικών αφηγήσεων, ώστε να σχηματίζονται δύο ολοκληρωμένοι ιστορικά χαρακτήρες. Το ύφος του κειμένου είναι διττό, δομημένο σε δραματικά πλαίσια με κωμικά στοιχεία σαρκασμού να καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος του, γεγονός που καταρχήν συμβάλλει σε ένα πολυδιάστατο περιεχόμενο. Πολύ σημαντική επίσης είναι η χρήση κοφτών διαλόγων, που παρουσίαζαν γρήγορο ρυθμό και κρατούσαν τους θεατές σε εγρήγορση.
 
Οι ήρωες είναι αρμονικά δεμένοι μεταξύ τους, με τους πρωταγωνιστές να έχουν αξιόλογη χημεία και αλληλεπίδραση.
 
Ο Λεωνίδας Κακούρης στο ρόλο του άστεγου φάνηκε να έχει άνεση στην απόδοση του ρόλου με σωστή άρθρωση και δυναμική σκηνική παρουσία με μετρημένο τρόπο, χωρίς ανούσιες υπερβολές. Ο αντίθετος πόλος, ο Χρήστος Σαπουντζής ενσάρκωσε τον επιχειρηματία ισορροπώντας αποτελεσματικά στη συναισθηματική κατάπτωση και τον προσωπικό σαρκασμό, με ορισμένες αποκλίσεις σε κάποια σημεία, που η υπερβολή υπερέβη το αρεστό μέτρο.
 
Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στο σκηνικό του Γιώργου Λυντζέρη, το οποίο αποτελούνταν από ένα σιδερένιο πλέγμα θυμίζοντας τα κάγκελα μίας φυλακής. Το πολύ εμπνευσμένο σκηνικό άλλαζε δομή και σχηματισμό κατά τη διάρκεια της παράστασης, δημιουργώντας το δίπολο της προσωπικής ελευθερίας και της σκλαβιάς των ηρώων, με ιδιαίτερα έξυπνο το σκηνοθετικό εύρημα της δημιουργίας μία κλειστοφοβικής ατμόσφαιρας σε δύο σημεία εξιστόρησης των προσωπικών ιστοριών των ηρώων. Το ψυχρό αυτό σκηνικό έδωσε την απαιτούμενη συμβολική βαρύτητα στο περιεχόμενο του έργου, ενισχύοντας την δραματικότητα.
 
Σημαντικό ρόλο στην ενδυνάμωση της σκηνοθεσίας αποτέλεσαν οι μουσικές συνθέσεις, οι οποίες συνόδευσαν ορισμένες παύσεις και την εναλλαγή των σκηνών, καθώς και οι φωτισμοί, οι οποίοι μεταβάλλονταν συχνά και έδεναν αρμονικά με το σύνολο.
 
Στα αρνητικά (-) στοιχεία παρατηρήσαμε σύγχυση ταυτότητας με το κωμικό στοιχείο ειδικά στο δεύτερο μισό της παράστασης να καταλαμβάνει την πλειοψηφία της διάρκειας, ώστε να αποκλίνει από τη σύνθεση, που ενδεχομένως ήθελε να σχηματίσει στο πρώτο μέρος. Τέλος, επιζητούμενη είναι μία περισσότερη εμβάθυνση στα κίνητρα και τα αντικίνητρα των ηρώων, που θα σχημάτιζε με πιο ολοκληρωμένο τρόπο τις φιγούρες τους.
 
Συνολικά (=), ο «Κάτω Παρθενώνας» αποτελεί μία ενδιαφέρουσα παράσταση, που τα δομικά της στοιχεία έδεναν αρκετά μεταξύ τους. Δυνατά σημεία αποτέλεσαν η σκηνοθεσία, η ιδιάζουσα σκηνογραφία, η ορθή εκτύλιξη της πλοκής, η ταιριαστή συνύπαρξη των πρωταγωνιστών και ένα απρόσμενο φινάλε.
 
Βαθμολογία:
6,1/10
.
Τυχαία αποσπάσματα από τη παράσταση


-k-
 
ΑΜΑΛΙΑ
«ΚΑΤΩ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ» του Μηνά Βιντιάδη.
Κοινωνικό 
 
Σε έναν κόσμο που κυβερνούν οι τράπεζες και οι οίκοι αξιολογήσεων, οι ήρωες έχουν, κυρίως, ν’ αντιμετωπίσουν τους προσωπικούς του δαίμονες.

Σκηνοθεσία: Βάνα Πεφάνη.
Ερμηνεύουν: Λεωνίδας Κακούρης και Χρήστος Σαπουντζής.
 
Ήμερες και ώρες παραστάσεων: -
.

Δείτε αυτά:

Όλες οι νέες παραστάσεις (πρεμιέρες) που θα δοθούν από 15/5/2019 έως 14/05/2020 στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αυτόματα συμμετέχουν για τα 3 Βραβεία Κοινού καθώς και για τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής στα 10α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης 2020.

Πληροφορίες για τα ΘΒΘ θα βρείτε ΕΔΩ  ΕΔΩ
.

& αυτά:
-Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα, κλικ εδώ.
-Τι παίζουν οι κινηματογράφοι στη Θεσσαλονίκη, κλικ εδώ.
-Θέατρο: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Συναυλίες: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Σινεμά: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Βιβλίο: Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
.
-Κερδίστε προσκλήσεις - Βιβλία, κλικ εδώ.
 
Ακολουθήστε μας στα social media
      
.

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Μπαστουνάς Γιώργος
Μπαστουνάς Γιώργος
Ως απόφοιτος της Νομικής του ΑΠΘ και με πολλαπλές… καλλιτεχνικές ανησυχίες, δοκίμασα την πένα μου, συντάσσοντας τηλεοπτικές κριτικές, ορισμένες συνεντεύξεις και ένα αστυνομικό-ψυχογραφικό μυθιστόρημα, και τη φωνή μου, διενεργώντας μία εκπομπή στο ραδιόφωνο. Μετά από έναν χρόνο στην kulturosupa έδειξα δείγματα γραφής σε διάφορες στήλες με κυριότερες τις θεατρικές κριτικές, τις συνεντεύξεις με δημοφιλή θεατρικά πρόσωπα, αλλά και με το νέο θεατρικό αίμα, καθώς και τα τηλεοπτικά σχόλια. Φέτος, για δεύτερη χρονιά, συνεχίζω με περισσότερο πάθος, θέλοντας να προσεγγίσω κάθε θέμα με απόλυτη ειλικρίνεια! Mail επικοινωνίας: georgebastounas@hotmail.gr.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή