Η Δήμητρα Αλουτζανίδου μιλά στην «Κ» για το ανεξερεύνητο επάγγελμα του φωτιστή παραστάσεων.

3235 Views
Η Δήμητρα Αλουτζανίδου μιλά στην «Κ» για το ανεξερεύνητο επάγγελμα του φωτιστή παραστάσεων. Η Δήμητρα Αλουτζανίδου μιλά στην «Κ» για το ανεξερεύνητο επάγγελμα του φωτιστή παραστάσεων.

  

 
 
Αποτελεί ένα πρόσωπο, που η δουλειά της είναι γεμάτη με φως. Με αφορμή την παράσταση «Γκόλφω» και έχοντας συμμετάσχει σε αρκετές παραστάσεις, για το ανεξερεύνητο επάγγελμα του φωτιστή παραστάσεων, για τις συνθήκες εργασίας, για την πολυσημαντότητα των φωτισμών στο τελικό οπτικό αποτέλεσμα, καθώς και για τα μελλοντικά της σχέδια.
 
Η Δήμητρα Αλουτζανίδου μιλά στον Γιώργο Μπαστουνά για την Κουλτουρόσουπα.
 
1.     Πες μας δύο λόγια για την παράσταση στην οποία συμμετέχεις.
Πρόκειται για ένα δραματικό ειδύλλιο, που εκτυλίσσεται στους πρόποδες της οροσειράς του Χελμού. Η Γκόλφω και ο Τάσος, δύο φτωχοί νέοι ερωτεύονται και ο έρωτας αυτός δοκιμάζεται έναντι της κοινωνικής τάξης, του πλούτου και ενός σωρού άλλων στερεοτύπων της εποχής.Παρά την, εν μέρει, γραφικότητα της, η «Γκόλφω», παραμένει διαχρονική, γιατί αποτελεί έναν ύμνο στην αγνότητα του έρωτα και στο ανώτερο συναίσθημα της αγάπης.
 
2.    Πότε και πώς ξεκίνησε η επαφή σου με το αντικείμενο ενασχόλησής σου; Ποια ήταν η αφορμή να ασχοληθείς με τον φωτισμό;
Αφορμή αποτέλεσε η συμμετοχή μου στο μάθημα της Ελευθερίας Ντεκώ, «Θεατρικός φωτισμός Ι». Εκεί με κάποιους από τους συμφοιτητές μου και φοιτητές της Αρχιτεκτονικής, που παρακολουθούσαν το μάθημα, δημιουργήσαμε μια ομάδα εικαστικού φωτισμού τους «Beforelight» με στόχο να πειραματιστούμε με το φως. Πολύ σύντομα μέσα από τα έργα μας αγάπησα την «ποιητική» πλευρά του ηλεκτρισμού και την «φυσική» πλευρά του φωτός.
 
3.   Μίλησέ μας για κάποιες  παραστάσεις στις οποίες συμμετείχες έως τώρα ξεχωρίζεις και γιατί;
Είχα την τύχη να συνεργαστώ με το ΚΘΒΕ σε αρκετές παραστάσεις τα τελευταία χρόνια και αυτό το θεωρώ μεγάλο κέρδος, γιατί οι συνθήκες εργασίας για έναν φωτιστή τείνουν να είναι ιδανικές.Ενδεικτικά, σχεδίασα τους φωτισμούς των παραστάσεων «Μόλλυ Σουήνη» (σκην.: Γλυκερία Καλαϊτζή), «Closer» (σκην.: Πέτρος Ζηβανός), «Υπέρ Ελλάδος (Η υπόθεση Πολκ στο προσκήνιο)» (σκην.: Πηγή Δημητρακοπούλου), και φυσικά της παράστασης «Μπανταρισμένοι –Και με τη Νίκη» όπου έγινε και η γνωριμία μου με την ομάδα της Γκόλφως κα τον Χρήστο Παπαδημητρίου.
 
Από εκεί και πέρα ξεχωριστές θεωρώ τις συνεργασίες μου με το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης στην «Ιζαντόρα Ντακ» (σκην.: Σ. Μιχαηλίδου), το θέατρο Πόρτα στην παράσταση «Ο Τυχερός στρατιώτης» (σκην.: Θωμάς Μοσχόπουλος) και τις δύο μου δουλειές με το καλλιτεχνικό δίδυμο Koka Panu: «Incaseofloss» και «Evi lUnicorns».
 
«Μόλλυ Σουήνη», Σκηνοθεσία: Γλυκερία Καλαϊτζή, Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, 15/10/2019, (Τάσος Θώμογλου – Φωτογράφος)
 
4.    Ποιό από τα έργα στα οποία έχεις συμμετάσχει σε έχει αγγίξει ως προσωπικότητα και θεωρείς ότι σε έχει επηρεάσει σε κάποιο βαθμό;
Η παράσταση «Ο Τυχερός Στρατιώτης», σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου είναι μια παράσταση που επιβεβαίωσε την απόφαση μου να ασχοληθώ με το θέατρο στην πολύ αρχή της πορείας μου. Επρόκειτο για μια παιδική παράσταση βασισμένη σε ένα ρωσικό παραμύθι με θέμα τον θάνατο. Ο τρόπος που ο Μοσχόπουλος και η Ξένια Καλογεροπούλου προσέγγισαν το παραμύθι, η μέθοδος που χτίστηκε η παράσταση και το τελικά συγκινητικό αποτέλεσμα, με έκαναν να συνειδητοποιήσω τον ρόλο,που μπορεί να παίξει η θέαση μιας καλής παράστασης στη ζωή μας.
 
5.    Πόσο περίπου χρόνο χρειάζεσαι για να ολοκληρώσεις το «ντύσιμο» μίας παράστασης με φωτισμούς; Θυμάσαι κάποια δουλειά που είχε ιδιαίτερες απαιτήσεις και σε δυσκόλεψε; 
Προτιμώ πάντα να δουλεύω παράλληλα με την υπόλοιπη ομάδα, οπότε για να ολοκληρώσω τον σχεδιασμό χρειάζομαι όσο χρόνο και οι υπόλοιποι συντελεστές για να ολοκληρώσουν τις πρόβες. Όσον αφορά το τελικό στήσιμο του φωτιστικού πλάνου ξεκινάει ιδανικά δύο εβδομάδες πριν τη πρεμιέρα και αλλαγές γίνονται μέχρι και την γενική δοκιμή.
 
Ιδιαίτερες απαιτήσεις αισθάνομαι ότι έχουν όλες οι παραστάσεις καθώς αποτελούν μοναδικές δουλειές και προκλήσεις για μένα. Πάντα μετά το τέλος του πρώτου ραντεβού με τον σκηνοθέτη σκέφτομαι, πως αυτή είναι μια δουλειά που θα με δυσκολέψει. Επί του πρακτέος βέβαια αυτό τελικά έχει να κάνει με τις συνθήκες και όχι με το έργο.
 
 
«Υπέρ Ελλάδος (Η υπόθεση Πολκ στο προσκήνιο)», Σκηνοθεσία: Πηγή Δημητρακοπούλου, Μονή Λαζαριστών - Μικρό θέατρο, 18/10/2018, (Τάσος Θώμογλου – Φωτογράφος)
 
6.       Πες μας μια αστεία ή άβολη στιγμή που είχες σε κάποια παράσταση;
Στην παράσταση «Incaseofloss» που έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ χορού της Καλαμάτας, μια σκηνή βασιζόταν εξ ολοκλήρου στην ψευδαίσθηση που δημιουργούνταν από μια φωτιστική κατασκευή την οποία και επισκεύασα λίγο πριν την έναρξη. Η αγωνία που πέρασα και οι προσευχές που είπα στο ηλεκτρολογείο μέχρι να τελειώσει αισίως η παράσταση είχαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον!
 
 
7.   Σε ποιόν βαθμό το κόστος της παραγωγής, που αφιερώνεται για το φωτιστικό σκέλος, επηρεάζει το τελικό αποτέλεσμα της δουλειάς σου;
Σε πολύ μεγάλο βαθμό. Ο φωτισμός είναι μια εφαρμοσμένη τέχνη που βασίζεται σχεδόν εξ ολοκλήρου στα μέσα της. Φυσικά και μπορείς να δημιουργήσεις μια ποιητική εικόνα με έναν μόνο γλόμπο επί σκηνής, αλλά αυτό καλό είναι να αποτελεί επιλογή και όχι μονόδρομο.
 
«Evilunicorns», Σύλληψη -σκηνοθεσία: Kóka&Panú, Θέατρο Kιβωτός, Αθήνα 5 / 2019, (Νικόλας Χρυσός – Φωτογράφος))
.
8.    Σε ένα θεατρικό έργο, πόση αυτονομία δίνεται σε έναν φωτιστή από το σενάριο και την σκηνοθεσία; Είναι μία διεκπεραιωτική ή καθόλα δημιουργική εργασία;
Θεωρώ πως το θέατρο είναι μεν ομαδική δουλειά, όμως, όλοι καλούμαστε να υπηρετήσουμε το όραμα του σκηνοθέτη. Το να επικοινωνηθεί αυτό το όραμα και να εμπνεύσει πρωτίστως τους συντελεστές είναι δουλειά του σκηνοθέτη. Το να το υπηρετήσω με τρόπο που να εκφράζει εμένα ως δημιουργό και να «πείσω» τον σκηνοθέτη γι’ αυτό είναι η από εκεί και πέρα η δική μου δουλειά.
 
 
9.       Στη διαμόρφωση των φωτισμών παίζει ρόλο ο χώρος της παράστασης, αν πρόκειται δηλαδή για κλειστό ή ανοιχτό θέατρο; Τι διαφορές υπάρχουν στον σχεδιασμό του φωτισμού και ποια περίπτωση θεωρείς μεγαλύτερη πρόκληση για σένα;
Φυσικά και παίζει ρόλο ο χώρος είτε πρόκειται για ανοιχτό ή κλειστό θέατρο είτε για ιταλική ή περιμετρική σκηνή. Κάθε χώρος έχει την χάρη του και τις δυσκολίες του. Ο σχεδιασμός φωτισμού στα ανοιχτά αμφιθέατρα έχει κάποιους περιορισμούς λόγω μη ύπαρξης ταβανιού και κάθετων θέσεων κρέμασης, ωστόσο την ατμόσφαιρα ενίοτε συμπληρώνει το φεγγάρι και αυτό είναι μοναδικό.
 
«IncaseofLoss»,  Σύλληψη - σκηνοθεσία : kóka&panú, 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, Καλαμάτα 7/ 2018
 
10.   Εκτός από τον σχεδιασμό φωτισμού έχεις ασχοληθεί και με την σκηνογραφία και την ενδυματολογία; Είναι ευκολότερος ο συνδυασμός σε μία παράσταση και των τριών ιδιοτήτων στο πρόσωπό σου ή προτιμάς κάθε φορά την ενασχόληση με ένα συγκεκριμένο αντικείμενο;
Και τα τρία αυτά στοιχεία συμπληρώνουν την συνολική εικαστική εικόνα μιας παράστασης και είναι σημαντικό να είναι αλληλοσυμπληρούμενα και να κινούνται σε έναν ενιαίο αισθητικό άξονα. Αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει και να σχεδιάζονται από το ίδιο πρόσωπο, απαραίτητα. Στηρίζω το «έκαστος στο είδος του» και το δικό μου είδος εδώ και πολλά χρόνια είναι αποκλειστικά ο φωτισμός.
 
 
11.   Πες μας τη γνώμη σου για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στον θεατρικό κόσμο και κυρίως για τις συνθήκες εργασίας που υπάρχουν; Αν μπορούσες να αλλάξεις κάτι προς το καλύτερο, τι θα ήταν αυτό;
Νομίζω πως λίγο ή πολύ τα προβλήματα στις συνθήκες εργασίας του χώρου είναι γνωστά. Εκτός από τα κρατικά θέατρα και λίγα ιδιωτικά στην Αθήνα, οι συνθήκες εργασίας είναι αυτό που λέμε μη βιώσιμες. Θεωρώ, πως για να αποκαλούμαστε επαγγελματίες του χώρου πρέπει πρωτίστως οι ίδιοι να αντιμετωπίζουμε έτσι τους εαυτούς μας με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Από εκεί και πέρα αλλαγές στο εν γένει σύστημα έχουν να κάνουν με την ευρύτερη αντιμετώπιση του πολιτισμού στην χώρα μας.
 
«Ιζαντόρα Ντακ», Σκηνοθεσία: Στέλλα Μιχαηλίδου, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης,  11/2018
 
12.   Ποια είναι η γνώμη σου για τις θεατρικές παραγωγές της Θεσσαλονίκης;
Θα επιθυμούσα ένα λίγο πιο σύγχρονο ρεπερτόριο στις μεγάλες σκηνές και μια λιγότερο πειραματική και περισσότερο ουσιαστική δουλειά από τις μικρές ομάδες. Όμως είμαστε μια πόλη των αντιθέσεων και αυτό φαίνεται και στο θέατρο.
 
 
13.   Τι θα συμβούλευες έναν νέο άνθρωπο, που θέλει να ασχοληθεί με το επάγγελμά σου;
Ό,τι θα συμβούλευα κάθε νέο άνθρωπο που επιλέγει να κάνει μια δουλειά με χαμηλή απορρόφηση, οικονομική ανασφάλεια και πολλή ψυχολογική πίεση. Υπομονή, επιμονή, και μια συμπληρωματική δουλειά,που να μπορεί να τον στηρίζει βιοποριστικά μέχρι να σταθεί ως επαγγελματίας. Σε αυτό το «τρέξιμο» θα φανεί και πόσο το θέλει ο καθένας πραγματικά.
 
 
14.   Εκτός από την οικονομική κρίση, η οποία για καιρό έχει ασκήσει πιέσεις στην θεατρική παραγωγή, πρόσφατα βιώσαμε κάτι πρωτόγνωρο με τον κορονοϊό. Πώς πέρασες το διάστημα της καραντίνας; Ποιες οι προσδοκίες σου για την πορεία της κατάστασης σχετικά με τις θεατρικές παραγωγές; Θα επηρεάσει την έλευση του κόσμου;
Έχω την τύχη να διατηρώ ένα μαγαζί - εργαστήρι με φωτιστικά κοντά στο σπίτι μου, το οποίο δεν σταμάτησα να επισκέπτομαι καθημερινά κατά την διάρκεια της καραντίνας. Ήταν ευκαιρία για καθαριότητα, ανασύνταξη και δημιουργία. Προσπαθώ να αισιοδοξώ για την πορεία της κατάστασης όσον αφορά την χειμερινή σεζόν, και για την ώρα επικεντρώνομαι στην επερχόμενη πρεμιέρα της «Γκόλφως» στις 17 Ιουλίου.
 
 
15.   Πώς αντιδράς σε μία ενδεχόμενη αρνητική κριτική; Σε επηρεάζει;
Για να είμαι ειλικρινής σπάνια υπάρχει μια ουσιαστική ανάλυση για τους φωτισμούς μιας παράστασης οπότε ένα εύστοχο σχόλιο, είτε θετικό, είτε αρνητικό θα με χαροποιήσει ιδιαίτερα.
 
16.   Ποια είναι τα προσεχή επαγγελματικά σου σχέδια;
Τα προσεχή επαγγελματικά μου σχέδια όσον αφορά τον θεατρικό φωτισμό είναι αβέβαια για τους λόγους που προαναφέρθηκαν. Από εκεί και πέρα, δουλεύω και αναπτύσσω την επιχείρηση και το προσωπικό μου μπραντ, που έχει να κάνει με τον custommade αρχιτεκτονικό φωτισμό και τις φωτιστικές εγκαταστάσεις (www.dimmer.gr).
..
Ευχαριστώ
---
--
-
Δείτε αυτά:
-Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα, κλικ εδώ.
-Τι παίζουν οι κινηματογράφοι στη Θεσσαλονίκη, κλικ εδώ.
-Θέατρο: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Συναυλίες: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Σινεμά: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Βιβλίο: Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
.
-Κερδίστε προσκλήσεις - Βιβλία, κλικ εδώ.
 .
Ακολουθήστε μας στα social media
       

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Μπαστουνάς Γιώργος
Μπαστουνάς Γιώργος
Ως απόφοιτος της Νομικής του ΑΠΘ και με πολλαπλές… καλλιτεχνικές ανησυχίες, δοκίμασα την πένα μου, συντάσσοντας τηλεοπτικές κριτικές, ορισμένες συνεντεύξεις και ένα αστυνομικό-ψυχογραφικό μυθιστόρημα, και τη φωνή μου, διενεργώντας μία εκπομπή στο ραδιόφωνο. Φέτος στην αγαπημένη kulturosupa ασχολούμαι με θεατρικές και ενίοτε κινηματογραφικές κριτικές, με συνεντεύξεις με γνωστά, αλλά και νέα θεατρικά πρόσωπα, και κάπου-κάπου με τηλεοπτικά σχόλια. Γνώμονάς μου η ειλικρίνεια απέναντι στο αναγνωστικό κοινό και ο σεβασμός απέναντι στους εκάστοτε δημιουργούς. Mail επικοινωνίας: georgebastounas@hotmail.gr.

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Κότσιρας, Μποφίλιου, Ξυδάκης & Trio Mousikanti δωρεάν στο Παρά Θιν΄Αλός 2020
Κότσιρας, Μποφίλιου, Ξυδάκης & Trio Mousikanti δωρεάν στο Παρά Θιν΄Αλός 2020
με 0 Σχόλια 2465 Views

4 επιλεγμένες μουσικές εκδηλώσεις οι οποίες  χαρακτηρίζονται από την ποιότητα της καλλιτεχνικής δουλειάς των δημιουργών τους, περιλαμβάνονται  στο φετινό πρόγραμμα του «Παρά θιν αλός» που συμπληρώνει αισίως τρεις δεκαετίες ζωής.


Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή