ΑΝΘΟΕΚΘΕΣΕΙΣ ή αλλιώς ΑΝΘΟΠΑΖΑΡΙΑ του ποδαριού! Από την «ΟΙΚΟνική πραγματικότητα» της Π. Στασινοπούλου

226 Views
ΑΝΘΟΕΚΘΕΣΕΙΣ ή αλλιώς ΑΝΘΟΠΑΖΑΡΙΑ του ποδαριού! Από την «ΟΙΚΟνική πραγματικότητα» της Π. Στασινοπούλου ΑΝΘΟΕΚΘΕΣΕΙΣ ή αλλιώς ΑΝΘΟΠΑΖΑΡΙΑ του ποδαριού! Από την «ΟΙΚΟνική πραγματικότητα» της Π. Στασινοπούλου

 ΑΝΘΟΕΚΘΕΣΕΙΣ ή αλλιώς ΑΝΘΟΠΑΖΑΡΙΑ του ποδαριού! Από την «ΟΙΚΟνική πραγματικότητα» της Π. Στασινοπούλου

       Είθισται τον Μάη, καθότι «μήνας των λουλουδιών», να λαμβάνουν χώρα απανταχού στην πόλη, λογής «ανθοεκθέσεις»… Ετυμολογικά «εκθέτω άνθη». Το αν θα τα πουλήσω, θα τα χαρίσω, θα τα φυτέψω ή θα τα… φάω, σαφώς έπεται και πάντως ΔΕΝ συνδέεται αυτονόητα με το ότι τα «θέτω σε κοινή θέα» προς τέρψη, ενημέρωση, ευαισθητοποίηση κλπ. του κοινού. Απαραίτητες διευκρινίσεις όταν έχουν χαθεί τα αυτονόητα και το νόημα των λέξεων, που αξίζει κάπου- κάπου να θυμόμαστε… τί σημαίνουν! Θα μου πεις… τί σε έπιασε τώρα- γεωπόνος πράμα και τα βάζεις με τις ανθοεκθέσεις! Δεν χαίρεσαι που προωθούν το πράσινο και την ανθοκομία; Που στηρίζουν το εισόδημα των φυτωριούχων; Που ομορφαίνουν με χρώμα, έστω για λίγες μέρες, κάποιες άχαρες αστικές γωνιές; Δεν διαφωνώ αναγνώστη μου σε τίποτα από αυτά, αλλά θα σου διηγηθώ μια ιστορία  «από τα παλιά» και θα καταλάβεις…
 
       Ήταν καμιά τριανταριά χρόνια πριν, φοιτήτρια ακόμη γεωπονίας, που ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής Τοπίου είχε μια εμπνευσμένη ιδέα. Καθόλου τυχαία βέβαια ο συγκεκριμένος, γιατί επρόκειτο για τον πιο… ροκ καθηγητή που πέρασε από τον κλάδο! Μια ιδιαίτερη φιγούρα που κυκλοφορούσε με εργατική φόρμα και εργαλεία, έπαιζε βιολί στα ενδιάμεσα, παθιασμένος με το αντικείμενό του, χιουμορίστας από τους λίγους, φοβερός γνώστης της γλώσσας των φυτών… Ετούτος λοιπόν πρότεινε τότε να οργανωθεί στο Αγρόκτημα του ΑΠΘ όπου κάναμε την πρακτική μας άσκηση, η πρώτη ανθοέκθεση! Όπερ και εγένετο, με συμμετοχή  των εκπαιδευόμενων και τον ίδιο όχι απλά να επιστατεί, αλλά να… ρίχνει τη χειρωνακτική δουλειά της ζωής του! Γιατί; Διότι το πνεύμα εκείνης της δράσης και όσων ακολούθησαν τα πρώτα χρόνια ήταν μια αυθεντική  ΕΚΘΕΣΗ ΑΝΘΕΩΝ.
 
       Που σημαίνει ότι επιλέχθηκε η κατάλληλη θέση στο χώρο του αγροκτήματος και εν συνεχεία ξεκίνησε η διαμόρφωση και  μετατροπή της σε έναν αληθινό λουλουδένιο παράδεισο που δεν υπήρχε περίπτωση να μην αιχμαλωτίσει το βλέμμα! Καθαρίστηκε ο χώρος, ξεχορταριάστηκε, φρεζαρίστηκε, μεταφέρθηκε κατάλληλο φυτόχωμα  και με εντυπωσιακή μαεστρία, βάσει μελετημένου κηποτεχνικού σχεδίου, άρχισαν οι φυτεύσεις… με ό,τι πιο περίτεχνο υπήρχε σε λουλούδι, με ό,τι πιο σπάνιο ή «πρωτοεμφανιζόμενο» για την περίσταση σε επιλεγμένες γωνιές, ακολουθώντας  κατάλληλους συνδυασμούς χρωμάτων, μεγεθών, μορφών και δημιουργώντας πολυσύνθετες αλέες που παρέπεμπαν σε ζωγραφικό πίνακα κι άφησαν έκθαμβους τους πάντες!
 
       Αυτά το πάλαι ποτέ… Έκτοτε πολλά ήρθαν τα πάνω- κάτω, φθάνοντας στο σημερινό σκηνικό των «ανθοεκθέσεων». Στημένων όπου υπάρχει ελεύθερος και προσβάσιμος χώρος, οργανωμένων κατά βάση από ενώσεις παραγωγών σε συνεργασία με δήμους, φορείς κλπ και φροντίζοντας  στη διάρκειά τους να περιλαμβάνεται οπωσδήποτε μια γιορτή- συνυφασμένη με ανθο-κατανάλωση, σαν τη γιορτή της μητέρας. Όπου οι φυτωριούχοι κουβαλούν ό,τι γλάστρα διαθέτει το φυτώριο με προτίμηση βεβαίως στα πλέον… σουξεδιάρικα είδη, ήτοι τριαντάφυλλο, μολόχα, μπουκαμβίλια, γαρδένια, πετούνια, πανσέ και βεβαίως αρωματικά που είναι «της μοδός». Άντε και καμιά πρασινάδα να «σπάει» το χρώμα, άντε και κανένα αναρριχώμενο γιασεμί… Τα αραδιάζουν σε ομάδες κατάχαμα κι αν η «υποδομή» διαθέτει… σιδεριές, τα τακτοποιούν στη σκουριασμένη σκαλωσιά, τοποθετούν τα ταμπελάκια με την τιμή, κρεμάνε σε μια άκρη τις πλαστικές σακούλες μεταφοράς και περιμένουν τον φιλανθή πελάτη... με το φορτηγάκι υπ’ ατμόν, μόλις εξαντληθεί μια παρτίδα, να ανανεωθεί τάχιστα.
 
       Και φυσικά από δίπλα τα σχετικά ή… παντελώς άσχετα: χώματα, γλάστρες, λιπάσματα, εργαλεία, έπιπλα κήπου, ψησταριές, κεραμικά και γενικώς, ευκαιρίας δοθείσης, ό,τι προαιρείται καθείς έμπορος. Από μπιχλιμπίδια και «βιολογικά» μέχρι ό,τι βάλει ο νους… Έχω αγοράσει από ανθοέκθεση ωραιότατο μαξιλάρι ύπνου, χρησιμότατο φασολοκαθαριστή, ένα εξαιρετικό κολιέ και επίσης κρέμα προσώπου, βεβαίως χειροποίητα. Αντίθετα, μια λεμονιά που λιμπίστηκα, με αποχαιρέτησε πάνω στο μήνα κι μια καμέλια δυο χρόνια τώρα φυτοζωεί αναποφάσιστη… Με λίγα λόγια ένα υπαίθριο παζάρι χείριστης αισθητικής με κράχτες τα πολύχρωμα λουλούδια παραταγμένα καταγής και δέλεαρ την τάχα μου «καλύτερη τιμή». Η οποία ουδόλως διαφέρει από την τιμή στο φυτώριο ή στις λαϊκές αγορές. Άλλωστε και το συνολικό «δρώμενο» ουδόλως διαφέρει ως πνεύμα και στήσιμο από μια συνοικιακή λαϊκή και μάλιστα υποβαθμισμένη.
 
       Διότι αν όλη αυτή η παρακμιακή εικόνα φτηνοπάζαρου, στημένου στο πόδι και με  λογική  αρπαχτής, λέγεται «ανθοέκθεση», τότε ο Σύριζα λέγεται… Αριστερά άνευ ουδεμίας αμφισβήτησης! Παρόλο που υποσυνείδητα κρατώ ως σημείο αναφοράς εκείνη την πρωτοπόρα, αυθεντική ανθοέκθεση του ΑΠΘ, εντούτοις δεν προσδοκώ βέβαια την σήμερον ημέραν κάτι αντίστοιχο. Καθότι πολλά αυτονόητα  και μάλιστα πολύ σοβαρότερα, μοιάζουν πλέον ουτοπικά! Όμως από εκείνον τον επίγειο ανθο-παράδεισο μέχρι τα πρόσφατα κακόγουστα φτηνοπάζαρα… απλά το χάος! Που ωστόσο κράτησαν τον εύηχο, ρομαντικό και εν τέλει πιασάρικο τίτλο της ανθοέκθεσης, «εκθέτοντας» (βλέπε πουλώντας) κοινότατο εμπόρευμα, τις πιο συνηθισμένες γλάστρες που συναντάς στην τελευταία λαϊκή/ φυτώριο/ πολυκατάστημα και με την ίδια τιμή.
 
       Ναι, σίγουρα οι πωλήσεις αυξάνουν το εισόδημα των παραγωγών (πρωτότυπο ε;) και σίγουρα με τις πωλήσεις προωθείται η ανθοκομία (κι άλλο… πρωτότυπο!) ΓΙΑΤΙ όμως  οι συγκεκριμένες πωλήσεις βαφτίζονται παραπλανητικά «ανθοέκθεση»; Λόγω μπούγιου από τους πολλούς μαζεμένους παραγωγούς με τις πανομοιότυπες γλάστρες τους;  Εντάξει, κατανοώ ότι δεν θα μπουν στη διαδικασία απλά να τις «εκθέσουν», στόχος είναι να τις πουλήσουν. ‘Αλλωστε δεν θα έκανε το κοινό ουρές για να θαυμάσει την… πρωτοπόρα έκθεση από γλάστρες τριανταφυλλιάς και μολόχας. Χάθηκε όμως  λίγη αισθητική;  Διάολε, λουλούδια πουλάς, όχι φαράσια! Χάθηκε λίγη φαντασία στη διάταξη για ένα καλαίσθητο αποτέλεσμα οπτικά; Χάθηκαν κάποια φυσικά υλικά ή κατασκευές να πλαισιώνουν τα λουλούδια, έστω ως δείγμα  ελκυστικής προώθησης; Χάθηκαν κάποιες απλές ιδέες  για την όμορφη παρουσίασή τους; Στο κάτω- κάτω είναι  ένδειξη πολιτισμού και σωστής εμπορίας.
 
        Φυσικά κάνω λόγο για τα απλούστερα, τα ανέξοδα, τα εύκολα υλοποιήσιμα. Δεν τολμώ ας πούμε να πω ότι μια έκθεση με όλη τη σημασία του όρου, είθισται να παρουσιάζει στο κοινό προϊόντα καινούργια και καινοτόμα π.χ. κάποιες νέες ποικιλίες φυτών που ετοιμάστηκαν από καλλιεργητές για να κάνουν πανηγυρική πρεμιέρα ειδικά σε μια ανθοέκθεση… ούτε τολμώ να μιλήσω για παράλληλες δράσεις σχετικές με την ανθοκομία, με ιδανική αφορμή μια ανθοέκθεση, π.χ. κάποια κηποτεχνικά εργαστήρια με απλές επιδείξεις τεχνικών καλλιέργειας, ίσως κάποιες προβολές για την ευαισθητοποίηση σχετικά με το πράσινο, έστω ένα μοίρασμα φυλλαδίων με κατάλληλες συμβουλές… ούτε διανοούμαι να μιλήσω για πρωτότυπες διαμορφώσεις- κατασκευές ως «δείγματα» π.χ. κηπάκια- μινιατούρες ή ιδέες αξιοποίησης άχρηστων υλικών ως παρτέρια ή έστω κάθε ανθοέκθεση μετά το πέρας να αφήνει στο χώρο κάτι μόνιμο σε πράσινο…
 
       Αυτά προφανώς ανήκουν στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας και όταν η πώληση ως μοναδικός και ιερός στόχος- που μπροστά του οτιδήποτε άλλο ωχριά-  επιτυγχάνεται με το καρκατσουλιό και την αρπακόλλα, προς τί η αναζήτησις; Προς τί ο κόπος και το ξόδεμα φαιάς ουσίας; Αν υπήρχε «επιδότηση» να το συζητούσαμε… Τώρα μια πετούνια στη λασπωμένη  γλάστρα και που σου έχει στην τιμή και πλαστική σακούλα να τη μεταφέρεις, πολύ σου είναι φίλτατε πελάτη! Εμένα πάντως επειδή τα άνθη δεν μου φτούρησαν, αλλά μου λείπουν κάτι… σκουλαρίκια χειροποίητα, ένα αντικολλητικό τηγάνι, ένα βάζο και ένα πλαστικό σκαμπώ, λέω να την επισκεφθώ οσονούπω… 

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Στασινοπούλου Πίτσα
Στασινοπούλου Πίτσα
Για ό,τι οικο-λογικό ή παράλογο προβληματίζει τον σύγχρονο άνθρωπο, ως θεωρία και πρακτική σε επίπεδο καθημερινότητας. Χωρίς καθόλου φόβο, με πολύ πάθος και έξω από «ορθά καλούπια». Οικολογικά θέματα και συμβουλές, με άποψη, χιούμορ και χρησιμότητα. Και επιμονή στην… χαμένη αυθεντικότητα! «ΟΙΚΟ…νική Πραγματικότητα», κάθε 3, 13, 23 του μηνός από τη γεωπόνο Πίτσα Στασινοπούλου.…] Mail επικοινωνίας: kal.stassinopoulou@gmail.com

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
ΘΒΘ 2020: Αποδόθηκαν τα βραβεία στη καλύτερη παράσταση της χρονιάς, «Ιστορία χωρίς Όνομα».
ΘΒΘ 2020: Αποδόθηκαν τα βραβεία στη καλύτερη παράσταση της χρονιάς, «Ιστορία χωρίς Όνομα».
με 0 Σχόλια 3788 Views

 Στα χέρια των νικητών της καλύτερης παράστασης της χρονιάς για το 2020 βρίσκονται τα 4 κορυφαία #βραβεία που κέρδισαν στα 10α θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης οι συντελεστές της εμπνευσμένης «Ιστορίας χωρίς όνομα». Φώτο και βίντεο από το Αριστοτέλειον


Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή