Η ελευθερία στην εκπαίδευση. Γράφει ο εκπαιδευτής σκύλων Πήτερ Γκόνζεν.

2829 Views
Η ελευθερία στην εκπαίδευση. Γράφει ο εκπαιδευτής σκύλων Πήτερ Γκόνζεν. Η ελευθερία στην εκπαίδευση. Γράφει ο εκπαιδευτής σκύλων Πήτερ Γκόνζεν.

 
Οι σκύλοι όπως και όλα τα έμβια όντα συνεχώς μαθαίνουν πράγματα είτε το θέλουμε είτε όχι. Αν επιτρέπουμε στο σκύλο να βλέπει έξω από το μπαλκόνι του δίνουμε κάλλιστα μια ευκαιρία να μάθει να γαβγίζει σε διάφορα ερεθίσματα, θεωρώντας ότι τα διώχνει και εφόσον απομακρύνονται δικαιολογημένα ενισχύεται η συμπεριφορά αυτή. Ο τρόπος με τον οποίο μαθαίνουν είναι ο συσχετισμός μεταξύ ερεθίσματος και αποτελέσματος για αυτά θετικός ή αρνητικός. Ο αρνητικός συσχετισμός καλό είναι να αποφύγετε καθώς μπορεί να οδηγήσει σε επιθετικότητα ή φοβίες για το σκύλο αλλα ίσως σημαντικότερο είναι ότι «σκοτώνει» τη δημιουργικότητα που είναι απαραίτητη για την μάθηση και καθιστά την μάθηση δυσκολότερη.
 
Για να γίνουν θετικοί συσχετισμοί θα πρέπει να αντιληφθούμε το πώς νιώθει ο σκύλος όταν κάνει κάτι ώστε να μπορέσουμε να τον οδηγήσουμε μέσα από τα πράγματα που του αρέσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Το πιο εύκολο να βρούμε ως ενισχυτή συμπεριφοράς είναι το φαγητό! Ανάλογα με το κάθε σκυλί μπορεί να βρούμε τελείως διαφορετικές λιχουδιές που να αρέσουν σε κάθε σκύλο από κουλούρι μέχρι συκώτι ή σολομό. Πέρα από το φαγητό άλλα σκυλιά λατρεύουν το χάδι, το παιχνίδι, το τρέξιμο ή και όλα αυτά. Πώς όμως χρησιμοποιούμε όλα αυτά ώστε να καθοδηγήσουμε το σκύλο μας σε αυτό που θέλουμε; Τον αφήνουμε να είναι δημιουργικός και απλώς να απολαύσει τη διαδικασία, εμείς κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας τον παρακολουθούμε σαν να είμαστε εμείς οι μαθητές του, αφήνοντας τον να οδηγήσει αυτός και όταν κάνει κατι που μας αρέσει πχ όπως παίζουμε κάποια στιγμή έχουμε το παιχνίδι στα χέρια μας και περιμένουμε και αυτός περιμένοντας αποφασίζει να κάτσει την ώρα που κάθεται εμείς το μαρκάρουμε το κάθισμα με ένα ναι ή ένα μπράβο και συνεχίζουμε να παίζουμε μετά από δύο ή τρείς επαναλήψεις σταματάμε ώστε να μην τον κουράσουμε και να κρατήσουμε τη διαδικασία ενδιαφέρουσα. Κάτι που θα πρέπει να προσέξουμε είναι αν ο σκύλος μας κατά τη διάρκεια της διαδικασίας στραταριστεί δηλαδή κάνει κάποιο σήμα ηρεμίας που έχω αναφέρει σε προηγούμενο άρθρο.
 
Θα μου πείτε γιατί να πρέπει να γίνει με κάτι θετικό ή αρνητικό; Για να το καταλάβουμε αυτό πρέπει να αναλογιστούμε το πως αποτυπώνονται τα πράγματα στη μνήμη μας. Για να αποτυπωθεί κατι στη μνήμη, είτε θα πρέπει να επαναληφθεί πολλές φορές, είτε να έχει κάτι το γκροτέσκο. Γκροτέσκο με την έννοια του έντονου πολύ όμορφο ή πολύ άσχημο. Στον τρόπο που εξήγησα παραπάνω η διαδικασία γίνεται και επαναλαμβανόμενα και με κάτι το έντονο (εφόσον αρέσει στο σκύλο). Μπορούμε να βάλουμε και πολύ ενθουσιασμό ώστε να το κάνουμε πιο έντονο αρκεί να προσέξουμε να μην τρομάξει ο σκύλος.
 
Κλείνοντας θα ήθελα να μοιραστώ κάποιους προβληματισμούς. Γιατί να επιλέγουμε να χρησιμοποιούμε αρνητικές μεθόδους, εφόσον μακροχρόνια είναι αποδεδειγμένα λιγότερο αποτελεσματικές; Μήπως γιατί και εμείς έτσι μάθαμε; Και αν ναι, γιατί δεν προσπαθούμε να το αλλάξουμε εφόσον  πλέον έχουμε πληροφορηθεί για κάτι άλλο;
,

Φωτογραφικό υλικό





Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Συμπέθεροι απ’ τα Τίρανα: Ηχορύπανση ή αλλιώς της γκαρίδας το κάγκελο. Είδαμε & Σχολιάζουμε.
Συμπέθεροι απ’ τα Τίρανα: Ηχορύπανση ή αλλιώς της γκαρίδας το κάγκελο. Είδαμε & Σχολιάζουμε.
με 0 Σχόλια 2739 Views

Τελικά, ο τόσο μεγάλος ντόρος αποδείχθηκε πολλή φασαρία για το τίποτα… Είδε ο Γιώργος Μπαστουνάς και σχολιάζει για την Κουλτουρόσουπα.  

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
Εφημερεύοντα Νοσοκομεία ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή