Δεχθήκαμε την «ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΕ ΧΟΡΟ» από τη Συμφωνική του Δήμου στη Μονή Λαζαριστών, αλλά… δεν «χορέψαμε»! Ήμασταν εκεί και σχολιάζουμε.

336 Views
Δεχθήκαμε την «ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΕ ΧΟΡΟ» από τη Συμφωνική του Δήμου στη Μονή Λαζαριστών, αλλά… δεν «χορέψαμε»! Ήμασταν εκεί και σχολιάζουμε. Δεχθήκαμε την «ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΕ ΧΟΡΟ» από τη Συμφωνική του Δήμου στη Μονή Λαζαριστών, αλλά… δεν «χορέψαμε»! Ήμασταν εκεί και σχολιάζουμε.

Δεχθήκαμε την «ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΕ ΧΟΡΟ» από τη Συμφωνική του Δήμου στη Μονή Λαζαριστών, αλλά… δεν «χορέψαμε»!

Ήμασταν εκεί και σχολιάζουμε.

      Ας επιχειρήσουμε, χάριν αλλαγής, την περιγραφή της συναυλίας τη δροσερή βραδιά της 11ης Ιουλίου - στην οποία λόγω απροόπτου κατέφθασα δυστυχώς με 10λεπτη καθυστέρηση, που σημαίνει απίστευτη ακρίβεια στην έναρξη - με «στοιχεία ταυτότητας»:

ΤΟΠΟΣ: Το προαύλιο της Μονής Λαζαριστών, ένας χώρος εξαιρετικά ατμοσφαιρικός και παράλληλα λειτουργικός.
ΘΕΜΑ: 
«Πρόσκληση σε χορό» με επιλεγμένα μουσικά κομμάτια πάνω σε ρυθμούς χορευτικούς από το κλασικό ρεπερτόριο, την ελληνική και βαλκανική παράδοση, αναφέροντας ενδεικτικά: την πασίγνωστη εισαγωγή του «Ορφέα στον Άδη» του Όφενμπαχ, την «pizzicato polka» του Στράους, τους διάσημους ουγγρικούς χορούς του Μπράμς, τον σλάβικο χορό του Dvorak, τον ρουμάνικο του Dumitrescu, αλλά και ελληνικούς χορούς του μεγάλου Σκαλκώτα, δωδεκανησιακά τραγούδια, μέχρι την περίφημη «La Bamba”…
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗΣ:
 Η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης υπό την διεύθυνση του μαέστρου Παναγιώτη Διαμαντή. Ένα πολυπληθές σύνολο επαγγελματιών μουσικών σε πλήρη σύνθεση, άριστα συγχρονισμένο κι αποτελεσματικό, με την καθοδήγηση ενός πεπειραμένου μαέστρου με περγαμηνές και… στυλ!
ΚΟΙΝΟ: Απογοητευτικά ολιγομελές, τόσο, που συγκρινόμενο με τα μέλη της ορχήστρας ίσως και να… υστερούσε σε αριθμό, αλλά με ενδιαφέρον και προσοχή στην παρακολούθηση της συναυλίας, παρά τις χλιαρές αντιδράσεις, αποτελούμενο από όλες τις ηλικίες.
ΘΕΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ :
 Κατ’ αρχήν η έξυπνη ιδέα του θέματος «Πρόσκληση σε χορό» με μουσικές επιλογές από ένα ευρύ φάσμα, καλύπτοντας μια μεγάλη γκάμα από χορευτικά κομμάτια κλασικά, μέχρι δημοτικά και μέχρι λάτιν… Μια ιδέα εξαιρετικά προσαρμοσμένη στο ανάλαφρο καλοκαιρινό κλίμα, δίνοντας παράλληλα τη δυνατότητα σε μια «αυστηρή» και «τυπική» συμφωνική ορχήστρα, να παρουσιάσει ένα πρόσωπο πιο οικείο, ελαφρό και «διασκεδαστικό». Επίσης το ρεπερτόριο ποιοτικό, βασισμένο κυρίως σε δημοφιλή ακούσματα, ακόμη και για ακροατές αμύητους στην κλασική μουσική, ενώ η ένταξη στο πρόγραμμα και παραδοσιακών κομματιών με συνδυασμό τραγουδιού – βιολιού – λαούτου από παραδοσιακούς μουσικούς, έκανε το σύνολο πιο ενδιαφέρον με τις εναλλαγές και τις εξαιρετικές ενορχηστρώσεις. Βέβαια τις εντυπώσεις και το θερμότερο χειροκρότημα απέσπασαν ο… λαοφιλής ουγγρικός χορός Νο 5 του Μπράμς και εν συνεχεία το τελευταίο… ξεσηκωτικό «La Bamba» που ξαναπαίχτηκε στο encore! Φυσικά στα συν της βραδιάς συγκαταλέγεται η άψογη μουσική εκτέλεση από πλευράς μιας ορχήστρας επαγγελματικού επιπέδου.
ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ:
 Όσον αφορά στο καθεαυτό μουσικό μέρος, μόνο μια επισήμανση: το ιδιαίτερο κομμάτι στης συναυλίας που αφορούσε στα «4 Δωδεκανησιακά τραγούδια» (Χρ. Παπαμόσχος), όπου συνέπραξαν επί σκηνής ο τραγουδιστής με τους παραδοσιακούς μουσικούς (βιολί – λαούτο) και το σύνολο της συμφωνικής, έχασε κατά τη γνώμη μου τη δυναμική του από ακατάλληλο «δέσιμο» των δύο παραγόντων. Το έστω και μικρό κενό που μεσολαβούσε μεταξύ της πρώτης τραγουδιστικής, παραδοσιακής εκτέλεσης και της δεύτερης από την ορχήστρα, δημιουργούσε ένα δυσάρεστο χάσμα, ικανό να διασπάσει την ενότητα του ακούσματος ως ολοκληρωμένου συνόλου, ενώ ένα είδος «γέφυρας» μεταξύ των δύο εκτελέσεων, ώστε να δεθούν και όχι να αντιπαρατεθούν, ίσως ήταν προτιμότερο. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι από μια βραδιά αφιερωμένη στο ρυθμό και το χορό, έλειψε το κλίμα μιας διαφορετικής, ανάλαφρης ατμόσφαιρας που θα περίμενε κανείς, έχοντας απέναντί του τη ίδια, γνωστή τυπικότητα μιας κλασικής συμφωνικής και ο μαέστρος, παρά το ωραίο στυλ διεύθυνσης κι ενώ θα μπορούσε να δώσει επικοινωνιακά έναν τόνο χαράς, παρέμεινε εντυπωσιακά βουβός για μια παρόμοια βραδιά, παραλείποντας ακόμη και να μας συστήσει ανθρώπους που ευχαριστούσε στη σκηνή ή καλλιτέχνες που αποχαιρετούσε. Και βέβαια όπως ήταν αναμενόμενο, το τελευταίο λάτιν κομμάτι «La Bamba» σε μια υπέροχη διασκευή, έφερε επιτέλους μια αίσθηση κεφιού και ρυθμικών χειροκροτημάτων, προκαλώντας την εύλογη απορία: δεν θα μπορούσαν άραγε σε μια καλοκαιρινή «Πρόσκληση σε χορό» να διανθίσουν το πρόγραμμα με αρκετά παρόμοια κομμάτια που παιγμένα από συμφωνική είναι μια πραγματική μουσική απόλαυση;
ΣΧΟΛΙΑ – ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:
Δεν μπορείς να μη σχολιάσεις την τόσο περιορισμένη προσέλευση του κοινού, γιατί είναι ένας παράγοντας που επηρεάζει καθοριστικά την συνολική ενέργεια, ειδικά μιας συναυλίας. Σίγουρα  ένα μέρος του κόσμου ακούει για «συμφωνική ορχήστρα» και… κουμπώνεται. Παράλληλα όμως το γεγονός, εν μέρει οφείλεται στην επιλογή της Παρασκευής στην καρδιά του Ιουλίου και εν μέρει στην ύπαρξη εισιτηρίου, έστω και 5 ευρώ. Ακόμη κι αν πρόκειται για μικρό, ενδεικτικό ποσό, τη στιγμή που τόσα αξιόλογα καλλιτεχνικά δρώμενα προσφέρονται δωρεάν, είναι ανεπίτρεπτο ο Δήμος ως κορυφαίος φορέας της πόλης που λειτουργεί ανταποδοτικά προς τους δημότες να βάζει εισιτήριο στις εκδηλώσεις του, έστω και του ενός ευρώ, γιατί αφορά στην σημειολογία του πράγματος και το θέμα είναι ηθικό και όχι οικονομικό. Τέλος, το πρόχειρο φωτοτυπημένο φυλλάδιο του προγράμματος, κάκιστης αισθητικής, που σχεδόν δεν διαβαζόταν, δεν υπήρχε δυνατότητα να γίνει πιο ευπρόσωπο;

      Κλείνοντας, θα χαρακτηρίζαμε τη βραδιά με το ευφάνταστο και ενδιαφέρον θέμα, άρτια από καθαρά μουσικής άποψης, όμως υποτονική από πλευράς ρεπερτορίου και κυρίως ενέργειας και κλίματος, που δεν κατάφερε να κάνει τα ακίνητα πόδια μας να κινηθούν «υπόγεια» στο ρυθμό του χορού…

 

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Ιωάννης Κυφωνίδης
Ιωάννης Κυφωνίδης

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη

Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή