Χάριετ Τάμπμαν. Από τη στήλη Mamma Music του Κωνσταντίνου Πρωτόπαππα.

2280 Views
Χάριετ Τάμπμαν. Από τη στήλη Mamma Music του Κωνσταντίνου Πρωτόπαππα. Χάριετ Τάμπμαν. Από τη στήλη Mamma Music του Κωνσταντίνου Πρωτόπαππα.

 
      Όταν άνθισε το δουλεμπόριο τα πλοία δε προσέγγιζαν τις ακτές της αφρικανικής ηπείρου μην μολυνθούν. Υπήρχαν φρούρια όπου η διακίνηση των μαύρων δαιμόνων, γιατί περί τέτοιους πρόκειται, προέβαλε σαν καθημερινή ρουτίνα. Πλοία με ονόματα όπως “ψυχή”, “ευσπλαχνία”, “Ιησούς”, “ισότητα”, “επιθυμία”, “Άγιος Μιχαήλ”, “Βολτέρος”, “ελπίδα”, έπλεαν για να φορτώσουν με αλυσίδες τους μαύρους σκλάβους μέχρι να τους πετάξουν στην αντίπερα όχθη του αλλαντικού. Αμερική. Κυρίως μέσα στις φυτείες ζαχαροκάλαμου όπου η τιμή του ήταν στα ύψη.
 
      Στις αρχές του 16ου αιώνα παρατηρούνται και οι πρώτες προσπάθειες για ελευθερία σε ολόκληρη την αμερικανική ήπειρο χωρίς όμως αξιόλογη κατάληξη. Η γη παράγει ζάχαρη. Μόνο ζάχαρη. Πολύ αργότερα, στο 19ο αιώνα και ενώ ουσιαστικά δεν έχουν αλλάξει και πολλά πράγματα μια γυναίκα εν ονόματι Χάριετ Τάμπμαν κάνει την μεγάλη της απόδραση. Ο Υπόγειος Σιδηρόδρομος ήταν ένας κώδικας επικοινωνίας απελευθέρωσης των σκλάβων, πράγμα που εκμεταλλεύτηκε η Τσαπμαν. 145 χιλιόμετρα πεζή, μόνη και μαύρη. To be young, gifted and black. Σχεδόν αυτό.
 
      Την λένε τρελή μα εκείνη επιστρέφει 19 ολόκληρες φορές για να ελευθερώσει ανθρώπους της οικογένειας της και όχι μόνο. Συνολικά πάνω από 300 σκλάβοι ελευθερώθηκαν χάρη στην Χάριετ. Όσοι κουράζονται στο δρόμο μια πιστόλια είναι η λύση και η ίδια λέει «δεν έχω χάσει κανέναν επιβάτη», είναι αλήθεια. Σαράντα χιλιάδες δολάρια αμοιβή για το κεφάλι της. Δεν τα παίρνει ποτέ κανείς. Η ίδια τους χειμερινούς μήνες δούλευε και επέστρεφε τα καλοκαίρια. Οι μεταμφιέσεις της ήταν αξιομνημόνευτες. Επιδέξια και ικανή όσο κανείς είχε το παρατσούκλι Μωυσής.
 
      Στον αμερικάνικο εμφύλιο τάχθηκε στο πλευρό της Ένωσης, η μαχήτρια Χάριετ βοηθούσε με όποιον τρόπο μπορούσε στον αγώνα κατά της δουλείας. Θα πεθάνει το 1913 και η κηδεία της έγινε με στρατιωτικές τιμές. Πρόσφατα θελήσανε να την τιμήσουν με το προφίλ της στο χαρτονόμισμα των 20 δολαρίων. Δεν ξέρω αν ποτέ έγινε αυτό.
 
 
      Και αυτό φαντάζομαι είναι μια από τις τόσες ιστορίες που ξέρουμε. Μέσα στα έλη και στα δάση θα διαδραματίστηκαν πολλές τέτοιες ιστορίες με παρόμοιο στόρι. Οι ήρωες των δούλων κοιμούνται καλά μέσα στην ιστορία περιμένοντας μια πιθαμή χαρτιού για να αναγνωριστεί, έστω αναφερθεί το όνομα και το σθένος τους.
  
      Κυρίως στους δούλους, τα μαύρα αυτά κορμιά που ήρθαν από την Αφρικάνικη ήπειρο στοιβαγμένα και όρθια στα καράβια των μεγαλοκαρχαριών, οφείλουμε την προέλευση των blues και της jazz.
 
      Τόσο απλά

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Κωνσταντίνος Πρωτόπαππας
Κωνσταντίνος Πρωτόπαππας
Ο Κωνσταντίνος Πρωτόπαππας, ζει και κοιμάται στην Αθήνα. Μεγάλωσε κάπου πιο έξω από αυτήν ενώ έχει ζήσει και αλλού. Η μουσική σουλατσάρει καθημερινά πάνω του. Λάτρης της ιστορίας, των sixties, του earl grey και των t-shirt.

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Τρεις Χιλιάδες Χρόνια Προσμονής: Φιλόδοξη, αλλά ρηχή, η ταινία του Τζωρτζ Μίλερ! Είδαμε & σχολιάζουμε
Τρεις Χιλιάδες Χρόνια Προσμονής: Φιλόδοξη, αλλά ρηχή, η ταινία του Τζωρτζ Μίλερ! Είδαμε & σχολιάζουμε
με 0 Σχόλια 2612 Views

Παρά τις εξαιρετικές ερμηνείες και τον καλογραμμένο διάλογο, το “Τρεις Χιλιάδες Χρόνια Προσμονής” δεν γίνεται ποτέ πραγματικά ενδιαφέρον. Είδε ο Γιώργος Κελεσίδης και σχολιάζει  για την Κουλτουρόσουπα.

Περισσότερα ...

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη

Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή