Τι μηνύματα στέλνει η νίκη της Πορτογαλίας στη Eurovision; Από τον Ματθαίο Οικονόμου

217 Views
Τι μηνύματα στέλνει η νίκη της Πορτογαλίας στη Eurovision; Από τον Ματθαίο Οικονόμου Τι μηνύματα στέλνει η νίκη της Πορτογαλίας στη Eurovision; Από τον Ματθαίο Οικονόμου

 Τι μηνύματα στέλνει η νίκη της Πορτογαλίας στη Eurovision; Από τον Ματθαίο Οικονόμου

«Θα μπορούσε να είναι μία νίκη για την μουσική» δήλωσε ο εκπρόσωπος της Πορτογαλίας και δεν μπορώ παρά να αναρωτηθώ τι σημαίνει αυτό για τον μέλλον του διαγωνισμού.
.
 Ο 62ος διαγωνισμός της Eurovision ανήκει ήδη στη σφαίρα του παρελθόντος με την Πορτογαλία να έχει στεφθεί για πρώτη φορά νικήτρια συγκεντρώνοντας την πλειοψηφία των βαθμών τόσο από το κοινό όσο και από τις κριτικές  επιτροπές. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η Βουλγαρία, στην τρίτη η Μολδαβία, στην τέταρτη το Βέλγιο και στην πέμπτη η Σουηδία. Η Ιταλία, αν και αποτελούσε επί μήνες το αδιαφιλονίκητο φαβορί, κατέκτησε τελικά την έκτη θέση (σίγουρα προς μεγάλη απογοήτευση του Φραντζέσκο Γκαμπάνι και των Ιταλών). Παρατηρούμε, λοιπόν, πως οι πρώτες θέσεις καταλήφθηκαν από χώρες που φλέρταραν με την κορυφή στα πρακτορεία στοιχημάτων με εξαίρεση τη Μολδαβία που εξέπληξε αρχικά με την πρόκρισή της στον τελικό και στη συνέχεια με την κατάκτηση της τρίτης θέσης χάρη στην ψηφοφορία του κοινού. Όσον αφορά τη δική μας συμμετοχή, το “This is love” απεδείχθη μεν οπτικοακουστικά αξιοπρεπέστατο αλλά δεν στάθηκε ικανό να συγκινήσει καταλήγοντας τελικά στην 19η θέση και αρκετά μακριά από την πολυπόθητη δεκάδα! Ελαφρώς χειρότερα τα αποτελέσματα για τον Hovig καθώς η Κύπρος τερμάτισε 21η.
 
Ο 27χρονος Σαλβαντόρ Σομπράλ, μετά την ανακοίνωση της νίκης του ανέβηκε στην σκηνή και δήλωσε τα εξής: «Ζούμε σε ένα κόσμο αναλώσιμης μουσικής χωρίς περιεχόμενο. Αυτή θα μπορούσε να είναι μια νίκη της μουσικής και όσων κάνουν μουσική που πράγματι σημαίνει κάτι». «Η μουσική δεν είναι πυροτεχνήματα, είναι συναίσθημα» πρόσθεσε στηλιτεύοντας προφανώς τις υπόλοιπες συμμετοχές που -άκου να δεις τώρα- αποδίδουν τη δέουσα προσοχή στην εικόνα ενός μουσικού τηλεοπτικού διαγωνισμού. Και ολοκλήρωσε λέγοντας: «Ας προσπαθήσουμε να το αλλάξουμε και να φέρουμε πίσω τη μουσική που είναι αυτό που έχει πράγματι σημασία». Αναμφισβήτητα το concept του Σαλβαντόρ ήταν απολύτως εναρμονισμένο με τις δηλώσεις του καθώς έκανε μια δωρική ως και απλοϊκή εμφάνιση, με μια σχεδόν στατική εικόνα ενός δάσους στο φόντο, χωρίς κάποιον άλλο πάνω στη σκηνή, βασισμένος αποκλειστικά στην συμπαθητική μελωδία του τραγουδιού του και την «ιδιόμορφη» (για να το θέσω ευγενικά) σκηνική του παρουσία. Και αυτή η λιτή προσπάθεια επικροτήθηκε στον ύψιστο βαθμό όχι μόνο από τις επιτροπές (που ήταν αναμενόμενο) αλλά και από το τηλεοπτικό κοινό που θα ήταν, ωστόσο, αρκετά μικρότερο πληθυσμιακά αν ο διαγωνισμός περιλάμβανε μόνο αντίστοιχες συμμετοχές. Διότι, επί της ουσίας, αυτό που προτείνει ο πορτογάλος καλλιτέχνης είναι 43 εμφανίσεις χωρίς σκηνικά, χωρίς χορογραφίες, χωρίς εντυπωσιακά γραφικά και την αξιοποίηση των τρομερών δυνατοτήτων που μπορεί να προσφέρει η τεχνολογία σε ένα show. Σε αυτή την περίπτωση θα είχαμε να κάνουμε με έναν καθαρόαιμο διαγωνισμό τραγουδιού με την απαιτούμενη έμφαση στη μελωδία, τον στίχο και την φωνητική απόδοση των καλλιτεχνών. Μόνο που η Eurovision είναι πολλά περισσότερα από έναν στείρο διαγωνισμό τραγουδιού και αυτή είναι η μαγεία του.
 
Από πολλούς χρησιμοποιείται υποτιμητικά η λέξη «πανηγυράκι» ενώ το περιοδικό Billboard σε πρόσφατο άρθρο την χαρακτήρισε ως ένα κιτς διαγωνισμό κακόγουστης pop. Και ναι, υπήρξαν και θα συνεχίσουν να υπάρχουν στιγμές που δικαιολογούν τις εκάστοτε αποδοκιμασίες. Πάνω από όλα όμως, πρόκειται για μία θαυμάσια πρωτοβουλία που καταφέρνει να ενώσει δεκάδες χώρες με το πρόσχημα ενός διαγωνισμού, έναν θεσμό αφιερωμένο στην τέχνη της μουσικής και το τραγούδι, με εξαιρετικές στην πλειοψηφία των συμμετοχών φωνές και με κυρίαρχο στόχο να προσφέρει εντυπωσιακό θέαμα με ποικίλες αποχρώσεις, να ψυχαγωγήσει και να διασκεδάσει. Και στα πλαίσια αυτού του στόχου, η Eurovision ενθαρρύνει την καλλιτεχνική δημιουργία (ακόμη και αν αυτή συνοδεύεται από πειραματισμούς και ρίσκα) και αποδεδειγμένα αγκαλιάζει όλα τα μουσικά είδη παρόλο που οι περισσότεροι καλλιτέχνες επιλέγουν να κινηθούν στα mainstream μονοπάτια της pop μουσικής με μεγάλη έμφαση στην ολοκληρωμένη και άρτια σκηνική τους παρουσία.
 
Μάλιστα, θεωρώ πως σε αυτήν ακριβώς την καταδικαστέα από τον Σαλβαντόρ πλευρά του διαγωνισμού οφείλει τη νίκη της η Πορτογαλία αφού κατάφερε να διαφοροποιηθεί και να ξεχωρίσει μέσα στα δεκάδες pop κομμάτια που παρουσιάστηκαν. Σίγουρα, αντίστροφες αναλογίες στα είδη των τραγουδιών θα συνεπάγονταν και διαφορετικά αποτελέσματα. Από εκεί και πέρα, άξια αναφοράς είναι η τρίτη θέση που κατέλαβε η Μολδαβία προς μεγάλη έκπληξη όλων, χάρη στην ψηφοφορία του κοινού γεγονός που αποδεικνύει την παράλληλη ανάγκη που υπάρχει για κάτι ανάλαφρο και διασκεδαστικό ακόμη και αν αυτό φλερτάρει επικίνδυνα με το κιτς. Ακόμη, δε θα πρέπει να αγνοηθεί η κατάληψη υψηλών θέσεων στη δεκάδα από εξαιρετικές pop συμμετοχές όπως αυτή της Βουλγαρίας, της Σουηδίας και του Βελγίου. Επομένως, αποκωδικοποιώντας τα αποτελέσματα συνολικά, συνάγεται το συμπέρασμα πως ο κόσμος απλώς επιθυμεί κάτι διαφορετικό μα όχι απαραίτητα απογυμνωμένο από τα «πυροτεχνήματα» καθιστώντας τις δηλώσεις του Σαλβαντόρ ελαφρώς πομπώδεις ίσως και άτοπες. Το ζητούμενο είναι να πλασάρεις το όποιο «πυροτέχνημα» με πρωτότυπο τρόπο και επαγγελματισμό. Και το «πυροτέχνημα» της φετινής χρονιάς ήταν η δωρικότητα.


Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Ματθαίος Οικονόμου
Ματθαίος Οικονόμου
Ματθαίος Οικονόμου – Με το βλέμμα στραμμένο στην Ευρώπη και την αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, παρακολουθώ με αμείωτο ενδιαφέρον τις εξελίξεις σε σχέση με τους stars της παγκόσμιας μουσικής βιομηχανίας. Λατρεύω τα φαντασμαγορικά shows και τις υψηλού επιπέδου παραγωγές. Ενθουσιάζομαι εύκολα και απογοητεύομαι ευκολότερα. Με βρίσκετε κάθε πρώτη και τελευταία Παρασκευή του μήνα, μέσα από τη Μουσικομανία με τη στήλη “Popular Culture Alert”. Facebook: Matthaios Oikonomou

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Το Εθνικό Θέατρο με την «Ορέστεια» στο Θέατρο Δάσους. Αγαμέμνων 26 & Χοηφόροι–Ευμενίδες 27/8.
Το Εθνικό Θέατρο με την «Ορέστεια» στο Θέατρο Δάσους. Αγαμέμνων 26 & Χοηφόροι–Ευμενίδες 27/8.
με 0 Σχόλια 845 Views

 Τη Δευτέρα 26 και την Τρίτη 27 Αυγούστου το Εθνικό Θέατρο θα παρουσιάσει στο Θέατρο Δάσους την μοναδική σωζόμενη τριλογία του Αισχύλου Ορέστεια.


Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή