Ο συναρπαστικός Ερωτόκριτος του Δημήτρη Μαραμή στο Μέγαρο Μουσικής. Είδαμε, ακούσαμε, σχολιάζουμε.

5306 Views
Ο συναρπαστικός Ερωτόκριτος του Δημήτρη Μαραμή στο Μέγαρο Μουσικής. Είδαμε, ακούσαμε, σχολιάζουμε. Ο συναρπαστικός Ερωτόκριτος του Δημήτρη Μαραμή στο Μέγαρο Μουσικής. Είδαμε, ακούσαμε, σχολιάζουμε.

.

«Kαι πώς μπορώ να σ' αρνηθώ; Kι α' θέλω, δε μ' αφήνει τούτ' η καρδιά που εσύ'βαλες σ' τσ' Aγάπης το καμίνι…

Κάλλια `χω σε με θάνατο παρ’ άλλη με ζωή μου
Γιά σέναν εγεννήθηκε στον κόσμο το κορμί μου».

 
Αυτοί είναι ένα ελάχιστο δείγμα από ιαμβικούς δεκαπεντασύλλαβους ομοιοκατάληκτους στίχους σε Κρητική διάλεκτο, όπως ακριβώς μας τους παρουσίασε με το λιμπρέτο του ο Δημήτρης Μαραμής. Στην εποχή του snapchat και του sexting, πλάκα κάνεις έτσι; Ποιους και τι ηλικίες μπορεί να αφορούν, πόσο μάλλον να συγκινούν;
 
Πλάκα πλάκα όμως, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης ήταν κατάμεστο για τρίτη (και δυστυχώς τελευταία) βραδιά την περασμένη Κυριακή, με ένα θεαματικό ηλικιακό εύρος. Μπορούσε άνετα να κάθεται ο παππούς δίπλα στο εγγόνι του λέγοντας «έτσι ερωτευόμασταν εμείς στην εποχή μου!», ενώ αυτό έκανε κοινοποίηση στα social media «αισθάνεται “ερωτευμένος” στην περιοχή Μέγαρο Μουσικής».
 
Ο λόγος βέβαια γίνεται για το έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου, Ερωτόκριτος. Η υπόθεση έχει ως εξής: Τη βασιλοπούλα, Αρετούσα, ερωτεύεται ο άσημος Ερωτόκριτος. Ανήμπορος να φανερώσει τον έρωτά του, πηγαίνει κάτω από το παράθυρό της τα βράδια και της τραγουδά, κάτι που κάνει και την κοπέλα να ερωτευτεί τον άγνωστο τραγουδιστή. Ο Ερωτόκριτος αναγκάζεται να φύγει από τη χώρα για να κρυφτεί, αφού έχει σκοτώσει τους στρατιώτες που του είχαν στήσει ενέδρα. Η Αρετούσα σε τυχαία επίσκεψη στο σπίτι του, ανακαλύπτει την ταυτότητά του όταν βρίσκει τα τραγούδια που της είχε γράψει. Επιστρέφοντας ο Ερωτόκριτος συναντά επιτέλους την αγαπημένη του, αποφασίζει να τη «ζητήσει» από τον μπαμπά, αυτός θυμώνει, και πριν φύγει εξόριστος οι δυο νέοι αρραβωνιάζονται. Η Αρετούσα αρνείται τα προξενιά που της κάνουν και ο μπαμπάς τη φυλακίζει μαζί με την παραμάνα της. Έπειτα από χρόνια ο Ερωτόκριτος επιστρέφει μεταμφιεσμένος και σώζει τη ζωή του βασιλιά σε μάχη. Αυτός για να τον ευχαριστήσει του προτείνει να γίνει γαμπρός του. Η Αρετούσα πιστή στον αρραβώνα της αρνείται και μετά από δοκιμασίες ο νέος αποκαλύπτεται και ζήσαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα.
 
Πίσω στην παράσταση, ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Ρήγος, παρουσιάζει τους νέους με σύγχρονο νεανικό ντύσιμο, σκισμένα τζιν, φούτερ με κουκούλες, αρβύλες, χρήστες της τεχνολογίας με laptop και ακουστικά, αλλά χωρίς social media. Σε video wall προβάλλονται κάποιες πληροφορίες σχετικά με την πλοκή όποτε χρειάζεται και κάποια close ups στους πρωταγωνιστές προσδίδοντας ένταση στα συναισθήματα. Η εμφάνιση της Νένας από την άλλη δικαιολογημένα έχει κάτι πιο παλιομοδίτικο και συντηρητικό, ενώ με του Βασιλιά διακωμωδεί κάποιες φορές την έννοια της «εξουσίας», όπως όταν βγαίνει με σορτσάκι και ρακέτα του τένις.
 
Η επιλογή των πρωταγωνιστών έδωσε όλη αυτή τη νεανική φρεσκάδα που έχουν οι νέοι της ιστορίας. Η Μαρίνα Σάττι είναι το allegro κορίτσι με το πάθος και τη φρεσκάδα που είχε η 14χρονη Αρετούσα. Ομοίως και τα αγόρια του έργου, ο Θοδωρής Βουτσικάκης, ως Ερωτόκριτος και ο Γκοτιέ Βελισσάρης, ως Πολύδωρος, επίσης δύο ταλαντούχοι νέοι με εξαιρετικές φωνές. Σε μια άλλη κατηγορία, αυτή της όπερας, ανήκουν και δημιουργούν την ανάλογη ατμόσφαιρα, η μεσόφωνος Ιωάννα Φόρτη, Νένα, και ο βαρύτονος Κωστής Μαυρογένης, που ως Ρήγας επιβάλλεται αμέσως μ’αυτή τη φωνή.
 
«Εν αρχήν ην ο λόγος», οι στίχοι του Κορνάρου, ο οποίος αν ζούσε στην κοινωνία του Σαίξπηρ και με το «μάρκετινγκ» της εποχής, θα άφηνε το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» να αραχνιάζει σε κάποιο συρτάρι. Οι λέξεις δημιουργούν εικόνες και νοήματα που συγκινούν και τους λιγότερο ευαίσθητους, κρύβουν μουσικότητα που κάθονται σαν νότες στο πεντάγραμμο. Ο Μαραμής «ένιωσε» το κείμενο και απέδωσε τη διαχρονικότητά του προσαρμόζοντάς το αβίαστα στη σύγχρονη εποχή. Σε ρυθμό τζαζ ο Ρωτόκριτος εκφράζει τον έρωτά του, με μπλουζ η Αρετούσα δηλώνει τον πόθο της, με ατμόσφαιρα καμπαρέ η Νένα αποδίδει τις οδύνες του έρωτα.
 
Χορευτικές και υποκριτικές απαιτήσεις στην παράσταση δεν υπήρχαν, ο λόγος και η μουσική έφταναν με εξαιρετική μαεστρία σε συναισθηματική κορύφωση, κάνοντας μας να ανατριχιάσουμε, να συγκινηθούμε. Ναι με στίχους όπως: «Kι α' δε θελήσει η Mοίρα μας να σμίξομεν ομάδι, η ψη σου ας έρθει να με βρει χαιράμενη στον Άδη. Πάντα σε θέλω καρτερεί, ζώντας, κι αποθαμένη, γιατί μιά Aγάπη μπιστική στα κόκκαλα απομένει.» Ναι με ένα κλασικό ελληνικό κείμενο, δημιουργήθηκε ένα ελληνικό μιούζικαλ υψηλής αισθητικής σε μια εποχή που ο τίτλος του κειμένου θα μπορούσε να είναι «Έρωτας στα χρόνια της κρίσης (οικονομικής και πολιτισμικής)». Και φυσικά το κοινό το καταχάρηκε, το απόλαυσε και το έδειξε με πάθος στο χειροκρότημα με ζητωκραυγές. Και αν μπορούσαμε, θα φωνάζαμε «κι άλλο, κι άλλο!». Και το οξύμωρο είναι ότι μπορεί σήμερα να μην ερωτεύονται έτσι, όπως λέγαμε παραπάνω, αλλά θα κοινοποιούσα ευχαρίστως «νιώθει “συγκλονισμένη” στην περιοχή Μέγαρο Μουσικής»…


Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Ρένα Καλπάκη
Ρένα Καλπάκη
Σπουδές στην Αγγλική Φιλολογία, Γαλλικά και πιάνο, όλα αυτά της ακούγονταν πολύ συνηθισμένα και είπε να βάλει λίγο ενδιαφέρον στη ζωή της με τη δημοσιογραφία. Η μουσική παρέμεινε μεγάλη αγάπη, ασχολήθηκε και με ραδιόφωνο και δεν παρέλειπε να ταξιδεύει στο εξωτερικό για να δει κάποιο αγαπημένο συγκρότημα. Κι επειδή το ένα φέρνει το άλλο, τα ταξίδια έπρεπε να ανανεώνονται, οπότε κάπως έτσι προέκυψε και η ιστιοπλοΐα για να πιάσει πλέον λιμάνι στην Κουλτουρόσουπα. Παντός καιρού λοιπόν, ταξιδεύεις μαζί της σε αυτή τη στήλη.

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

τελευταιες αναρτησεις
Η «Τελευταία Συνάντηση της Πηνελόπης Δέλτα – Ίωνα Δραγούμη στην 30η θεατρική Κουλτουροβραδιά (πληροφορίες – προσκλήσεις)
Η «Τελευταία Συνάντηση της Πηνελόπης Δέλτα – Ίωνα Δραγούμη στην 30η θεατρική Κουλτουροβραδιά (πληροφορίες – προσκλήσεις)
με 0 Σχόλια 234 Views

Η Κουλτουρόσουπα διοργανώνει θεατρική Κουλτουροβραδιά της παράστασης «Πηνελόπη Δέλτα – Ίωνας Δραγούμης: Τελευταία Συνάντηση» με την Δήμητρα Παπαδήμα  κα τον  Μάνο Κωστή, την Παρασκευή 21/12/2018 στο Αθήναιον. Μετά το τέλος της παράστασης συζητάμε με τους συντελεστές στο φουαγιέ του Θεάτρου Αθήναιον (συνοδεία κρασιού). ΕΙΣΟΔΟΣ στην 30η θΚ της «Κ» με ΔΩΡΕΑΝ ΔΙΠΛΕΣ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ που θα διατεθούν μέσω διαγωνισμού στο WWW.KULTUROSUPA.GR

Περισσότερα ...
  • Ο Σωφέρ Θεάτρου στην παράσταση «Πέφτει η Νύχτα»...
    Ο Σωφέρ Θεάτρου στην παράσταση «Πέφτει η Νύχτα»...
    με 0 Σχόλια 541 Views

    Στην παράσταση “Πέφτει η Νύχτα” σε κείμενο του Μάριου Κωνσταντίνου και σκηνοθεσία του Κώστα Μελίδη από την Πειραματική Ομάδα  ‘’SO FULL’’ στο Θέατρο Σοφούλη, τα μέλη μιας οικογένειας μαζεύονται γύρω από το  χριστουγεννιάτικο τραπέζι, περιμένοντας και τη συμμετοχή του πατέρα τους σε αυτό.  Φαίνεται ωστόσο πως υπάρχει ένα έγκλημα κι ένας νεκρός σε ένα ερμητικά κλειστό δωμάτιο. Ποιος σκότωσε;  Γράφει η Ζωή Ταυλαρίδου για τον Σωφέρ Θεάτρου.

    Περισσότερα ...
  • Χριστούγεννα με τον «Μολυβένιο Στρατιώτη» στο Θέατρο Αριστοτέλειον
    Χριστούγεννα με τον «Μολυβένιο Στρατιώτη» στο Θέατρο Αριστοτέλειον
    με 0 Σχόλια 421 Views

     Τα Χριστούγεννα είναι και μια αφετηρία. Η αφετηρία μιας διαδρομής με προορισμό την αλλαγή και κατεύθυνση πρώτα τον εαυτό μας και μετά τους άλλους. «Όταν ξύπνησα, δεν ήμουν πια ο ίδιος», λέει ο Μολυβένιος Στρατιώτης στην αγαπημένη του Μπαλαρίνα και τους φίλους του. 

    Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
...
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή