9 βασικές ενστάσεις για τον «Βαφτιστικό» στο Μέγαρο. Κριτική του Σταμάτη Γαργαλιάνου

3594 Views
9 βασικές ενστάσεις για τον «Βαφτιστικό» στο Μέγαρο. Κριτική του Σταμάτη Γαργαλιάνου 9 βασικές ενστάσεις για τον «Βαφτιστικό» στο Μέγαρο. Κριτική του Σταμάτη Γαργαλιάνου

Κριτική του Σταμάτη Γαργαλιάνου
 
Σε παραγωγή της Εταιρίας Λυρικού Θεάτρου Ελλάδος  (η οποία συνέπραξε με το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης που παρείχε τα σκηνικά και κάποια από τα κοστούμια),  είδαμε πριν λίγες μέρες μια ενδιαφέρουσα εκδοχή της οπερέτας "ο Βαφτιστικός"..
.
΄Ολοι οι ηθοποιοί, οι μουσικοί (Συμφωνική Ορχήστρα Δημοτικού Ωδείου Κοζάνης) και οι χορωδοί (Μικτή Χορωδία Δημοτικού Ωδείου Κοζάνης) έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό για να μας χαρίσουν 2 ώρες χαράς και διασκέδασης. Μεγάλο τους "ατού" (αυτό που κρύβει πολλές ατέλειες από όλους τους θιάσους) τα τραγούδια μιας οπερέτας που παίζεται συχνά στα ελληνικά θέατρα στα 100 τελευταία χρόνια, διότι αποτελεί το "διαμάντι" του είδους στη χώρα μας. Γράφτηκε από τον Θεόφραστο Σακελλαρίδη το 1918, με βάση μια φάρσα των Ενεκέν, Βεμπέρ και ντε Γκόρς.
.
Πάντως, αυτό το κωμικό έργο θα μπορούσε να σταθεί επί σκηνής και χωρίς τα τραγούδια, προσφέροντας άφθονο γέλιο με τις απίστευτες παρεξηγήσεις του. Από την άλλη πλευρά, και μόνο τα υπέροχα αυτά τραγούδια θα μπορούσαν να αποτελέσουν τον κορμό μιας συναυλίας χωρίς κείμενο !

Οι κυριότερες ενστάσεις μας όσον αφορά την σκηνοθεσία και την όλη παραγωγή, έγκεινται σε 9 βασικά σημεία :

1. Στην όλη σύλληψη υπάρχει μια μεγάλη αντίθεση: το τραγούδι που κυριαρχεί επί σκηνής (ακούγεται 2 φορές) είναι το πατριωτικό "Ψηλά στο Μέτωπο", ενώ η όλη υπόθεση είναι μια κωμική φάρσα! Ακόμη περισσότερο: η ιδιότητα των στρατιωτικών δεν συνδέεται άμεσα με την συγκεκριμένη - δανεισμένη και ξενόφερτη - υπόθεση !... Ο Σακελλαρίδης, εδώ, μάλλον διακωμωδεί τον ελληνικό στρατό, παρά τον υποστηρίζει ... Μάλιστα, τα όσα λένε οι ήρωές του, μας κάνουν να σκεφτούμε ότι στον πόλεμο αυτό πήγαν μερικοί αφελείς, έχοντας το μυαλό τους στις άδειες και στους έρωτες! Αλήθεια, γίνεται να μαίνεται ένας σφοδρός πόλεμος στο μέτωπο του 1ου Παγκόσμιου Πολέμου και στην πόλη να οργανώνουν γενέθλια και να διασκεδάζουν ξέφρενα; Εντάξει, να δανειζόμαστε ξένες φάρσες, αλλά να προσέχουμε τις ελληνικές ευαισθησίες !

2. Οι χορωδοί δεν σκηνοθετήθηκαν σωστά στις σκηνές του συνόλου, ειδικά στην έναρξη. Εκεί τους είδαμε να κάνουν κύκλους και άλλα σχήματα ανά ζεύγη, χωρίς όμως αυτά να δικαιολογούνται δραματουργικά. Μερικοί από αυτούς δεν βάδιζαν σωστά, ίσως γιατί έπρεπε να κρατούν από το μπράτσο ένα/μια παρτενέρ και να το "παίζουν" άνετοι σε ένα πάρτι, που δεν έμοιαζε να προσφέρει χαρά και άνεση σε όλους τους παρευρισκόμενους (αν εξαιρέσουμε τα υπέροχα τραγούδια που απέδιδαν πολύ καλά με τις καλοδουλεμένες φωνές τους). ΄Ενα πάρτι πολύπλοκων και άβολων γεωμετρικών ασκήσεων παρά καλής θεατρικότητας !

3. Ο χώρος ήταν πολύ μικρός για να χωρέσει τους υπεράριθμους χορωδούς, με αποτέλεσμα να υπάρχει μια μικρή "ασφυξία" που μεταδιδόταν και στο συνολικό παίξιμο των χορωδών. Το θέαμα αυτό έπρεπε να παρουσιασθεί στην αίθουσα Μ-1 !..Πότε οι σύγχρονοι σκηνοθέτες και παραγωγοί θα μελετούν ΚΑΙ αυτήν την παράμετρο (σχέση αριθμού ηθοποιών προς τα διαθέσιμα τετραγωνικά μέτρα);

4. Τα σκηνικά ήταν 4 πόρτες (που ποτέ δεν ...άνοιγαν) και οι είσοδοι-έξοδοι των ηθοποιών γινόταν από τα ενδιάμεσα των πορτών!.. Υπήρχαν, επίσης, μια ξύλινη σκάλα στο κέντρο και κάποια άσπρα πανιά, που όλα τους εμπόδιζαν τους ηθοποιούς να κινούνται με άνεση ! Αναρωτιόμαστε αν αυτό ήταν θέμα εξοικονόμησης χρημάτων, άκρατου συμβολισμού/αφαιρετικότητας, ή απλά το ότι το "βάρος" από πλευράς παραγωγής, έπεσε στα τραγούδια και την υποκριτική...

5. Μερικοί ηθοποιοί αλλοίωναν (βλ. βάραιναν) την φωνή τους για να προσεγγίσουν το ρόλο, αλλά αυτό είχε ένα κωμικό αποτέλεσμα, ειδικά σε σχέση με τις υπόλοιπες φωνές που ήταν στη "θέση" τους και ακριβώς στο περίγραμμα του ρόλου.

6. Πολλά τραγουδιστικά ντουέτα θα μπορούσαν να εμπλουτιστούν με μια άλλη, αδιόρατη και "χλωμή" δράση πίσω από αυτά, ενώ η όλη σκηνοθεσία έπρεπε να εντάξει και μικρά χορευτικά στο όλο θέαμα, ώστε να ομορφύνει ακόμη περισσότερο η συνολική δουλειά.

7. Υπήρξε ένα αδικαιολόγητο χάσμα του ενός λεπτού λίγο πριν αρχίσει η τελική σκηνή, όπου η αυλαία ήταν κλειστή και η ορχήστρα δεν έπαιζε τίποτε. ΄Ολοι οι θεατές κοιτούσαν απορημένοι και περίμεναν να συμβεί κάτι, αλλά ματαίως. ΄Ισως οι ηθοποιοί να ετοίμαζαν κάτι πίσω από την αυλαία (τελικά τίποτε δεν άλλαξε, όταν άνοιξε)! ΄Ομως, αυτό το τραγικό σιωπηλό λεπτό "έσπασε" τον μέχρι τότε καλό ρυθμό της παράστασης! Η σκηνοθέτις κ. Δημοπούλου, θα μπορούσε να βάλει δυο ηθοποιούς να κάνουν έναν αυτοσχεδιασμό σχετικό με τη δράση (τα υπονοούμενα, άλλωστε, του κειμένου, είναι πολλά) ή και ένα φλάουτο να παίζει κάποια από τις μελωδίες που ακούστηκαν πριν λίγο... Ακόμη και ένα προβολέας να κάνει σχήματα επί της κλειστής αυλαίας !

8. Αδικαιολόγητα μεγάλο το διάλειμμα, ούτε στις όπερες του Παρισιού τόσο μεγάλο! Αυτό συμβαίνει τακτικά στο ΜΜΘ και δεν ξέρουμε αν είναι επιθυμία της διεύθυνσης (να δουλέψει και το μπαρ...) ή των εκάστοτε συντελεστών. Εντούτοις η ώρα έναρξης (19.00) μας βοήθησε να γυρίσουμε έγκαιρα στα σπίτια μας, χωρίς να νοιαζόμαστε για τις μεγάλες καθυστερήσεις των λεωφορείων στην πόλη μας !

9. Τα πιο πολλά από όσα γράφουμε εδώ -και εκ των υστέρων- θα μπορούσαν να είχαν εξηγηθεί ή δικαιολογηθεί από τους παραγωγούς, αν οι κριτικοί καλούντο να δουν την παράσταση έστω και σε πρόβες -ή ακόμη και σε βίντεο- ώστε να αποσοβήσουν μερικά ατοπήματα που τελικά είδαν όλοι οι θεατές... Αυτό είναι το μόνιμο πρόβλημα των ελλήνων παραγωγών: λησμονούν πάντα τους κριτικούς - όμως αυτοί, πρωτίστως, περισώζουν τη θεατρική μνήμη... Μας καλούν στις συνεντεύξεις τύπου, αλλά τότε είναι πολύ αργά ! Αν είχαμε δει την παράσταση έγκαιρα έστω και σε βίντεο θα κάναμε άλλες ερωτήσεις στους συντελεστές, και δη στην σκηνοθέτιδα και τον παραγωγό την ημέρα της συνέντευξης τύπου...

Εντούτοις δίνουμε συγχαρητήρια στην Ομάδα αυτή και ευχόμαστε να επαναλάβουν τόσο την ίδια παράσταση, όσο και κάποια άλλη του είδους, ώστε να αρχίσουν να δημιουργούν μια παράδοση οπερέτας στην Κοζάνη και σε όλη την Ελλάδα! Να είναι σίγουροι ότι το κοινό θα τους αγκαλιάσει με αγάπη...

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

kulturosupa.gr
kulturosupa.gr

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

τελευταιες αναρτησεις
«Το καρέ του έρωτα» του Κώστα Πρετεντέρη σε καλοκαιρινή περιοδεία.
«Το καρέ του έρωτα» του Κώστα Πρετεντέρη σε καλοκαιρινή περιοδεία.
με 0 Σχόλια 452 Views

 Στην ατμόσφαιρα και την εποχή της ξένοιαστης και πολύχρωμης δεκαετίας του '70 μας μεταφέρει η φετινή καλοκαιρινή παράσταση “Το καρέ του έρωτα”,  που ανεβάζει ο Γιώργος Φρατζεσκάκης.


Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή