50 αποχρώσεις του... Μπλέ.

2655 Views
50 αποχρώσεις του... Μπλέ. 50 αποχρώσεις του... Μπλέ.

Γράφει ο Γιάννης Φασούλας

 
Η Α1 κατηγορία της ελληνικής μουσικής δεν έχει (και ποτέ δεν θα έχει) θέση για μπάντες όπως αυτή.
Στην Α2 όμως, οι Μπλε είναι αφεντικό εδώ και χρόνια.
Τι ακριβώς συμβαίνει με αυτή την μπάντα…;

Οι Μπλε δεν θα γέμιζαν ποτέ το Καυταντζόγλειο ή το Παλαί ντε Σπορ. Με το ζόρι γέμισαν προχτές την ανθυποσκηνή του «Μύλος Club». Κι όμως, τους ξέρει κι η κουτσή Μαρία. Τα σουξέ τους είναι αληθινά σουξέ. Έχουν πωλήσεις και views που κοντράρουν στα ίσια τον Κότσιρα, τον Αλκίνοο, ακόμα και τους Πυξ Λαξ. Έχουν κι ένα βραβείο Αρίων καλύτερου ποπ (a.k.a. δημοφιλούς) συγκροτήματος, που σήκωσαν το 2003 στο κεφάλι των Antique και των One, που τότε γέμιζαν και το Μαρακανά. Και σε αντίθεση με τις ψευτομπάντες μίας χρήσεως, είναι 20+ χρόνια μαζί, πανταχού παρόντες, ακούραστοι, συνεπέστατοι και τα πιο well-spent λεφτά που θα δώσεις για συναυλία.
 
Κι όμως. Δεν είναι μεγάλο όνομα. Παίζουν μπαλάρα, αλλά δεν θα σηκώσουν ποτέ τσου-λου. Είναι η Άρσεναλ της ελληνικής ποπ-ροκ.
 
Ποτς γενέν αυτό;
/

Την πρώτη ουσία, την αρχή…

Οι Μπλε δεν ήταν πάντα φασαριόζοι. Τουναντίον. Υπήρχε μια εποχή, εκεί στα ξεκινήματα, που ο Παπαποστόλου έγραφε μόνο νανουρίσματα. Κάντε μια youtubότσαρκα και θα το καταλάβετε: Φοβάμαι, Νιώθω ενοχές, Σ’ αγαπώ, Τώρα με ζητάς, Σιγά, Καρδιά μου χτύπα ένα λάθος, Χωρίς τίτλο, Μια φορά (το αγαπημένο μου), και το αρχινανούρισμα «Μη λες ποτέ», που το πήρε κι ο Πλιάτσικας και το έκανε ρέκβιεμ για νυχτερίδες.
 
Οι Μπλε ήταν μια μπάντα αποκλειστικά για χαμηλά φώτα, ερωτόλογα στο αυτί, αγγίγματα κάτω από το τραπέζι, χουφτώματα στα μουλωχτά. Μέχρι και το όργανο του ιδρυτή τους θεωρείται το κατ’ εξοχήν ατμοσφαιρικό και αισθησιακό πνευστό. Κι αφού πέρασαν ήσυχη παιδική ηλικία με ένα καλό κορίτσι που την έλεγαν Θεοδοσία, κάποια στιγμή έμειναν μπακούρια, το έριξαν άτσαλα στις αλητείες, τις καταλήψεις και τα γκράφιτι, γνώρισαν και μια αγριογκόμενα ονόματι Τζώρτζια, και έκτοτε διανύουν μια έξαλλη παρατεταμένη εφηβεία, σε φάση Ανυπόταχτες Καρδιές.
 
Δυστυχώς όμως για την Τζώρτζια, οι φύσεις αλλάζουν δύσκολα. Το αντράκι της μπορεί να το παίζει σκληρός, αλλά γεννήθηκε και μεγάλωσε μέσα σε κατηχητικό. Κι όσο τα ντεσιμπέλ πέφτουν, τόσο το φάντασμα της Θεοδοσίας θα έρχεται και θα στοιχειώνει τη σχέση τους.
 
Πρώτο clue. Πλησιάζουμε σιγά-σιγά στην απάντηση.
 
Ώρα για μια παρένθεση.
.

Τζώρτζια

Την παραδέχομαι για δυο λόγους.
 
Πρώτον: Στα 90ies δεν θα είχε διανοηθεί κανένας άλλος να κάνει καλλιτεχνική καριέρα κρατώντας το επίθετο «Κεφαλά». Όσο κι αν το ενενήντα, στις αρχές, είπε «θ’ αλλάξω αυτόν τον κόσμο», όλο και κάποιος image maker θα της είχε πει να ξεκινήσει από τα πιο βασικά.
 
Δεύτερον, έχει ένα προσόν που σπάνια έχουν οι ταλαντούχοι: Είναι φιλότιμη. Σε κάθε συναυλία βγαίνει και τραγουδάει στο ταβάνι με ρομποτικά χορευτικά που θα ζήλευε κι ο Πίτερ Κράουτς, και γεννάται η απορία, τι είδους φύλλα δάφνης μπορεί να μασάει στο καμαρίνι. Ωστόσο ο επαγγελματισμός της είναι ατσαλάκωτος: Έντεκα o’clock πάνω στη σκηνή χωρίς καθυστερήσεις και παρακάλια, φωνητικά αλάνθαστη, νηφάλια, με χιούμορ και επικοινωνία με το κοινό χωρίς παράσιτα και χιονάκια. Πολύ περίεργο για μια τραγουδίστρια, η αφίσα της οποίας θα μπορούσε κάλλιστα να κοσμεί το δωμάτιο της συγχωρεμένης Amy Winehouse. Και δεν είναι μόνο ο τρόπος με τον οποίο παντρεύει την παλαβομάρα με τη σοβαρότητα. Η Τζώρτζια ξέρει την αξία της ομάδας. Ξέρει ότι για να είσαι πρώτη μούρη πρέπει να υπάρχουν και κάποιες δεύτερες. Είκοσι χρόνια τώρα το μυαλό της δεν δείχνει να πέταξε ποτέ σε σόλο καριέρες. Μόνα της ψεγάδια κατά τη γνώμη μου, είναι τα τσιπροειδή αγγλικά της και τα τραγούδια που περιλαμβάνουν τον στίχο «Σ’ αγαπώ». Είναι μια κουβέντα που δείχνει να μην την υποστηρίζει.
 
Κλείνει η παρένθεση.
 
Σόλο καριέρες. Ωραία πάσα για να συνδεθούμε με τα προηγούμενα… και να δώσουμε την απάντηση στην ανεξήγητη παραμονή των Μπλε στην Α2 κατηγορία.
 

Θεοδοσία

“Έχω την εντύπωση ότι η μουσική των Μπλε είναι επηρεασμένη από blues.”
.
Ατάκα της Γιάννας κατά τη διάρκεια της προχτεσινής συναυλίας. Η Γιάννα είναι μια κοπέλα, από εκείνες που σε έχουν φτυσμένο όλο τον χρόνο, αλλά αποφασίζουν να σου δώσουν μια δεύτερη ευκαιρία όταν φτάνουν εκείνες οι άγιες, γιορτινές μέρες, που διαθέτεις διπλή πρόσκληση από την Κουλτουρόσουπα και πληρώνεις και ταξί πήγαινε-έλα.
.
Σοβαρά τώρα; «Έχω την εντύπωση»; Δηλαδή το όνομα της μπάντας δεν σε πονήρεψε ποτέ;
Η Θεοδοσία Τσάτσου, η πρώτη αγάπη των Μπλε, που υπό το πρίσμα του χρόνου μοιάζει να ήταν περισσότερο συνοικέσιο παρά έρωτας, είναι μια ελληνοαυστραλή Janis Joplin που είχε στενέψει και φαρδύνει το στυλ της μπάντας απολύτως στα μέτρα της. Έφυγε με κρότο και νιώθοντας «καταπιεσμένη» (sic), αφήνοντας κενό στη θέση της απαλής γυναικείας μπλουζοφωνής. Έλα όμως που ο Γιώργος Παπαποστόλου την είχε καταβρεί με τη συνθήκη μιας σοφτ ερμηνεύτριας για τις σοφτ συνθέσεις του.
 
Και φτάνει το 1998 και έρχεται μια αγριόγατα να γεμίσει το κενό που άφησε η ψιψίνα. Πού να πας τώρα να βγάλεις γκόμενα με ταχινόπιτα, που έλεγε κι ο Μάνθος Φουστάνος; Το όλο εγχείρημα ήθελε αναπροσαρμογή εν τη γενέσει του. Και κάπως έτσι άρχισαν τα όργανα: Δεν θέλω, Τον ίδιο τον Θεό,  Πιάνω φωτιά, Κοίταξε με δυο φορές… and so the story goes, di da di da di da di….
 

Ποιος είμαι…; Πού πάω…;

Οι Μπλε βιώνουν εδώ και 20 χρόνια μια απώλεια ταυτότητας. Γι’ αυτό σαπίζουν στην Α2. Και το χειρότερο είναι ότι αυτή η απώλεια αντί να θεραπεύεται, όσο πάει και επιδεινώνεται. Αν ακούσετε το τελευταίο χιτ της μπάντας  με τίτλο «Μπορώ και μόνη», θα καταλάβετε. Στίχοι και κόνσεπτ βγαλμένα από τα συρτάρια του Φοίβου, μουσική και ενορχήστρωση που θα είχαν γράψει οι Μίκρο αν είχαν για φωνή τη Ντόνα Σάμερ,  βίντεο κλιπ που αδυνατώ να καταλάβω αν μου θυμίζει περισσότερο τις κρεβατομαχίες των t.A.T.u. ή τους πολεμικούς χορούς των Σταβέντο.
 
Έτσι οι Μπλε ανοίχτηκαν τόσο, που τώρα δεν συμμαζεύονται. Προσπάθησαν να πείσουν τους blues ότι παραμένουν blues, τους τζαζ ότι παίζουν σαν τζαζ, τους ροκ ότι ερμηνεύουν σαν ροκ,τους έντεχνους ότι γράφουν έντεχνα, τους ποπ ότι είναι ανοιχτοί στους κανόνες της ποπ μουσικής βιομηχανίας.
 
Κι όπως ξέρουμε, όταν είσαι λίγο απ’ όλα, δεν είσαι τίποτα.

Φωτογραφικό υλικό





Με ετικέτα: ΦασούλαςΜπλεΜουσικάΆρθρα

Αρθρογραφος

Γιάννης Φασούλας
Γιάννης Φασούλας
Εντεχνόπληκτος εκπαιδευτικός ετών 32. Ανθρωπος του λόγου και του δεξιού εγκεφαλικού ημισφαιρίου, προσφάτως επαναπατρισθείς από τον ανεπτυγμένο κόσμο, που αποδείχθηκε άνθρακας. Από πιτσιρίκος μπαινοβγαίνει σε συναυλίες και σχηματίζει "άποψη". Μια φορά την εβδομάδα καλύπτει την εντεχνοεπικαιρότητα της πόλης υπό μορφή ιστοριών νυχτερινής μουσικής "περιπέτειας".

Γραψε το σχολιο σου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Θερμή κι αποκαλυπτική η 28η Κουλτουροβραδιά της «Πελότας» [ρεπορτάζ – βίντεο - φωτογραφίες]
Θερμή κι αποκαλυπτική η 28η Κουλτουροβραδιά της «Πελότας» [ρεπορτάζ – βίντεο - φωτογραφίες]
με 0 Σχόλια 1135 Views

 Όλα όσα έγιναν στην 28η θεατρική Κουλτουροβραδιά της «Κ» για την παράσταση «Πελότα» με τους Κρίτωνα Ζαχαριάδη, Δημήτρη Χατζηθεοδοσίου και  Χάρη Γκατζόφλια στο θέατρο Σοφούλη [ρεπορτάζ – βίντεο: όλη η συζήτηση + τυχαία πλάνα από τη παράσταση + χειροκρότημα - φωτογραφίες]. [10/10/2018]

Περισσότερα ...
  • Φωνή βοοειδών στην έρημο. Από τον Δημήτρη Χατζηθεοδοσίου.
    Φωνή βοοειδών στην έρημο. Από τον Δημήτρη Χατζηθεοδοσίου.
    με 0 Σχόλια 1130 Views

    Φωνές υπ-ανθρώπων, κάθε πάστας, ιδιότητας και ηλικίας αντηχούν στην έρημο του πραγματικού σαν μουγκανίσματα βοοειδών που αναζητούν λίγο χορταράκι. Χωρίς πολλές πλαισιώσεις και με άφθονη μυθοπλασία, ο αρθρογράφος μεταφράζει και μεταφέρει με διάφορα μέσα τα μουγκανίσματα αυτά, για εμάς, επισημαίνοντας πως «κάθε ομοιότητα με την πραγματικότητα είναι εντελώς συμπτωματική και πέραν των προθέσεων του συγγραφέα». Από τον Δημήτρη Χατζηθεοδοσίου.

    Περισσότερα ...
  • Νύχτα Τέχνης: O μεγάλος εικαστικός περίπατος της πόλης επιστρέφει.
    Νύχτα Τέχνης: O μεγάλος εικαστικός περίπατος της πόλης επιστρέφει.
    με 0 Σχόλια 729 Views
    Κριτικοί τέχνης, επιμελητές και καλλιτέχνες αναλαμβάνουν ρόλο ξεναγού στο σύγχρονο εικαστικό τοπίο. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ενημερωθεί για εκθέσεις, εικαστικά projects και εγκαταστάσεις, που φιλοξενούνται σε μουσεία και αίθουσες τέχνης της πόλης.

    Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή