Εξαίρετη βιωματική εμπειρία τα «Βυζαντινά Πάθη» του Χ. Σαμαρά από την ΚΟΘ - Είδαμε & Σχολιάζουμε

7421 Views
Εξαίρετη βιωματική εμπειρία τα «Βυζαντινά Πάθη» του Χ. Σαμαρά από την ΚΟΘ - Είδαμε & Σχολιάζουμε Εξαίρετη βιωματική εμπειρία τα «Βυζαντινά Πάθη» του Χ. Σαμαρά από την ΚΟΘ - Είδαμε & Σχολιάζουμε

Είδε και σχολιάζει για την Κουλτουρόσουπα. 

 

Facebook Instagram

 
Σε μια κατανυκτική ατμόσφαιρα παρουσιάστηκε το έργο του συνθέτη Χρήστου Σαμαρά «Βυζαντινά Πάθη» από την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, την Παρασκευή 15 Απριλίου, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης στην αίθουσα Φίλων Μουσικής. Την ορχήστρα στα χορικά μέρη συνόδευσε η Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης υπό τη διδασκαλία της Μαίρης Κωνσταντινίδου και ο Χορός Ψαλτών «Θεσσαλονίκη» υπό τη διεύθυνση του Αντώνη Κωνσταντινίδη ενώ στην αφήγηση με τον ρόλο του Ευαγγελιστή βρισκόταν ο ηθοποιός Λεωνίδας Κακούρης.
 
Το έργο παρουσιάστηκε σε Α’ Παγκόσμια εκτέλεση και το κοινό το υποδέχτηκε με ιδιαίτερη θέρμη κι ενθουσιασμό.



Τα «Βυζαντινά Πάθη» είναι ένα έργο που γράφτηκε το 2018 από το συνθέτη Χρήστο Σαμαρά σε μια ανανεωμένη φόρμα «ορατορίου» που συνδυάζει τη βυζαντινή παράδοση με τη δυτική θρησκευτική μουσική. Χωρίζεται σε τέσσερα μέρη, Εισαγωγή, Προδοσία, Σύλληψη και Σταύρωση ενώ πηγή τους είναι αποσπάσματα των ευαγγελίων και την Υμνογραφίας της εσπερινής ακολουθίας της Μεγάλης Πέμπτης. Ο συνδυασμός του θείου λόγου με το μουσικό μέλος δημιουργεί μια μελωδική πορεία προς το Πάθος, μια πορεία που όσο κορυφώνεται προς τη Σταύρωση εντείνονται οι εντάσεις της μουσικής, οι ήχοι γιγαντώνονται κι όλα αυτά προκαλούν στον ακροατή μια εσωτερική ένταση κι αγωνία. Καθοριστικό ρόλο σε αυτά τα συναισθήματα έχουν οι χορωδοί και οι ψάλτες που σε κάποια σημεία παίρνουν τη θέση του όχλου με τις φωνές τους και προσθέτουν περισσότερη παραστατικότητα στα κείμενα της αφήγησης. Ακολουθώντας τη μουσική διαδρομή του έργου είναι σα να ακολουθεί κανείς τη διαδρομή των Παθών, από το μυστικό Δείπνο στο Όρος των Ελαιών, από τη Σύλληψη στο Πραιτώριο κι από τον Πόντιο Πιλάτο στην κορυφή του Γολγοθά πάνω στο Σταυρό. Το έργο είναι πλούσιο σε μουσικές εναλλαγές καθώς από την ένταση οδηγείται στην ηρεμία, από τον όχλο σε μια αρμονική κορύφωση, από μια δραματική μελωδία σ’ έναν κατανυκτικό ύμνο και τελικά σ’ έναν γαλήνιο θρίαμβο.
 

 
Στη διάρκεια του έργου θα λέγαμε ότι μέσω της μουσικής σύνθεσης σχηματίζονταν εικόνες μέσα στο μυαλό του ακροατή κι αυτό δημιουργούσε μια κινηματογραφική αίσθηση στη μουσική. Έτσι το έργο δεν περιοριζόταν μόνο σε μια συναυλιακή μορφή «ορατορίου», μια μουσική παράσταση με θρησκευτικό περιεχόμενο αλλά άγγιζε τη μορφή ενός δρώμενου, μιας ζωντανής ιστορίας που εξελισσόταν σχεδόν μπροστά μας αλλά κυρίως την αισθανόσουν μέσα σου. Το έργο περιείχε και μια «πρωτοπορία» καθώς οι βυζαντινοί ύμνοι, τους οποίους έχουμε συνηθίσει να ακούμε αυτές τις μέρες στο μεγαλοπρεπές πατριαρχικό ύφος, είχαν μετατραπεί πλέον σε πιο δυτικά μέλη για τη Μικτή Χορωδία χωρίς όμως να χάσουν τη σαφή αναφορά τους. Με αυτόν τον τρόπο κυρίως η σύνθεση αλλά και οι συντελεστές με τις ερμηνείες τους εισήγαγαν τους ακροατές στο έργο και ο καθένας αισθανόταν να γίνεται μέρος αυτού, να βρίσκεται μπροστά σε μια δίκη ακούγοντας «Άρχοντες λαών συνήχθησαν», να παρακολουθεί τους εμπαιγμούς και τα Πάθη του Θεανθρώπου μέσα από το«Εξέδυσαν με τα ιμάτιά μου», να Τον ακολουθεί στο σταυρό λέγοντας «Σήμερον κρεμάται επί ξύλου», να ιστορεί το θρήνο της Παναγίας με το «Επί ξύλου βλέπουσα» και να συμμετέχει στη μεταφυσική αντίδραση της πλάσης «Πάσα η Κτίσης, ηλλοιούτοφόβω» ώσπου να φτάσει σ’ ένα δοξολογικό«Εξηγόρασας ημάς εκ της κατάρας του νόμου». Κι όλα αυτά σε έναν βυζαντινό και δυτικό συνδυασμό μουσικής δημιουργίας, με έντονα δραματικά στοιχεία, διαφορετικά απ’ ότι είχαμε συνηθίσει.
 
 
 

Παρακολουθώντας τα «Βυζαντινά Πάθη» μας εντυπωσίασε η διεύθυνση της αρχιμουσικού Ζωής Τσόκανου, η οποία συντόνισε με ιδιαίτερη μαεστρία όλους τους καλλιτέχνες. Το έργο της ήταν βαρύ και περίπλοκο όμως το αποτέλεσμα μας ενθουσίασε. Κατάφερε να συντονίσει αρμονικά την ορχήστρα με τους χορωδούς και τους ψάλτες αλλά και τον αφηγητή. Ιδιαίτερα παραστατική στις κινήσεις της, γεμάτη ζωντάνια και πάθος ερμήνευσε το έργο με έναν σωματικό τρόπο κι έτσι αποτέλεσε και η ίδια κύριο μέρος αυτού επικοινωνώντας έμμεσα μέσω της μουσικής με το κοινό.
 

Οι Χορωδοί και οι Ψάλτες ήταν αυτοί που με τις φωνές τους απέδιδαν με ξεχωριστό τρόπο τους ύμνους, γέμιζαν περισσότερο τον ήχο ενώ ανήγαν ψυχικά τους ακροατές. Ήταν τα όργανα που ερμήνευσαν και ένωσαν την παράδοση με το σύγχρονο, το βυζαντινό μέλος με τη δυτική θρησκευτική μουσική. Επιπλέον, τη δραματικότητα του έργου ενίσχυε με την αφήγησή του ο αγαπημένος ηθοποιός Λεωνίδας Κακούρης, που με τη βαθιά φωνή του ζωντάνευε το λόγο των Ευαγγελίων και συνέπασχε από τη σκηνή με την εξέλιξη του έργου.
 
Φυσικά όλοι οι συντελεστές και τα συναισθήματα δένονταν με την ερμηνεία της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης. Η αγωνιώδης μουσική των βιολιών, η κορύφωση των κρουστών, η αρμονία όλων των οργάνων διήγειραν αμέσως το συναίσθημα του ακροατή προκαλώντας του έντονη συγκίνηση και προσέθεταν μια μουσική δραματικότητα στη σύνθεση ενώ έδιναν ρυθμό στην αφήγηση και γιγάντωναν το μέλος, τους ύμνους και τις ερμηνείες των χορωδών και των ψαλτών.
 
 

 

Εν κατακλείδι, τα «Βυζαντινά Πάθη» του Χρήστου Σαμαρά ήταν ένα σπουδαίο ορατόριο, ένα ξεχωριστό μουσικό δρώμενο που μετέφερε το κατανυκτικό κλίμα του Πάσχα. Ήταν μια πορεία στην οποία ενώθηκαν ορχήστρα, χορωδοί, ψάλτες κι αφηγητής που με τις ερμηνείες τους συμπαρέσυραν το κοινό στην πορεία του Θείου Πάθους. Ένα έργο πλούσιο σε μουσικές εντάσεις, μελωδικές ποικιλίες, έντονα συναισθήματα, οδήγησε το κοινό σε μια εσωτερική αναζήτηση και τελικά σε μια ικανοποίηση που ήταν εμφανής στο παρατεταμένο χειροκρότημά του, το οποίο χάρισε γενναιόδωρα σε όλους τους συντελεστές και ιδίως στον συγκινημένο συνθέτη.

Τα «Βυζαντινά Πάθη», η φετινή πασχαλινή συναυλία της ΚΟΘ, αποτέλεσαν μια εξαιρετική βιωματική μουσική εμπειρία.

 ..
Ακολουθήστε το Kulturosupa.gr στα social media

      

           

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Μαρία Γρηγοριάδου
Μαρία Γρηγοριάδου
Από μικρή λάτρευα τη μουσική και μέχρι σήμερα νιώθω ότι έχω ανακαλύψει έναν σπουδαίο κόσμο μέσω αυτής. Ασχολούμενη με τη μουσική πλέον νιώθω ότι μπορώ να ξεχωρίσω την ποιότητά της και να τη μοιραστώ μαζί σας. Μέσω της Κουλτουρόσουπας θα ήθελα να μοιραστώ τις σκέψεις μου για τη μουσική, πώς μπορούμε να τη βάλουμε σε κάθε πτυχή της ζωής μας και να παρουσιάσω αξιόλογους καλλιτέχνες και παραστάσεις που δεν πρέπει να χάσετε. Email: mariagr.music@gmail.com

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Τι παίζουν τα Θερινά Σινεμά της Θεσσαλονίκης τώρα. Πρόγραμμα Ταινιών – Προβολών 18- 24/08/2022
Τι παίζουν τα Θερινά Σινεμά της Θεσσαλονίκης τώρα. Πρόγραμμα Ταινιών – Προβολών 18- 24/08/2022
με 0 Σχόλια 516 Views

Αναλυτική παρουσίαση όλων των προγραμμάτων (ταινίες, ημέρες, ώρες κλπ.) στα θερινά σινεμά  της Θεσσαλονίκης. Δείτε τι θα δείτε από Πέμπτη 18 έως Τετάρτη 24 Αυγούστου 2022

Περισσότερα ...

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη

Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή