Μυστικά και Ψέματα στη Eurovision | Ιωάννης Κυφωνίδης | Kif Express

2595 Views
Μυστικά και Ψέματα στη Eurovision | Ιωάννης Κυφωνίδης | Kif Express Μυστικά και Ψέματα στη Eurovision | Ιωάννης Κυφωνίδης | Kif Express

 

Γράφει για την Κουλτουρόσουπα. 

 
 
Ένα σχεδόν μήνα μετά το διαγωνισμό της Eurovision στο Τορίνο, ο θετικός απόηχος από τη δική μας εμφάνιση  προκαλεί συζητήσεις που αφορούν στο παρελθόν της χώρας μας, δηλαδή πως επέλεγε το κομμάτι της και τι γινόταν πριν το διαγωνισμό και κατά τη διάρκεια και μετά.
 
Μιλάμε βέβαια για τις συμμετοχές μας μέχρι το 1998. Τότε που υπήρχε ακόμη live ορχήστρα και η γλώσσα δεν ήταν απελευθερωμένη. Δε θα σταθούμε σε όλες τις χρονιές παρά μόνο σε όσες τα πράγματα θα μπορούσαν να ναι διαφορετικά.
 

 
1983: Η χρονιά που επελέγη το "Μου λες" των Αντώνη Πλέσσα και Σοφίας Φίλντιση σε ερμηνεία Κρίστης Στασινοπούλου.
Έντεχνο, λυρικό, ολίγον ρετρό, αλλά και τζαζ. Ωστόσο τότε είχαν γραφτεί σχόλια ότι αλλά δυο ή τρία κομμάτια ήταν πιο Eurovision. Κι ενώ το κομμάτι ανέβαινε κι έπαιρνε αρκετά καλές κριτικές, στο live το σόλο σαξόφωνο θεωρήθηκε υπερβολικό κι ότι αφαιρούσε από τη λυρικότητα του τραγουδιού και πως τελικά χαλούσε τη γενική εικόνα και ήχο.
 

 
1985: Στείλαμε το "Μοιάζουμε" με ερμηνευτή τον Τάκη Μπινιάρη. Στην προβολή των video clip πήρε καλές κριτικές. Ωστόσο στο live το τραγούδι παίχτηκε πιο γρήγορα και πιο παλιομοδίτικα, προκαλώντας τρακ στον ίδιο τον ερμηνευτή που δεν το ξεπέρασε στη διάρκεια της εμφάνισης του. Ο Μπινιάρης ήταν πάντα πιο άνετος και καλός ερμηνευτικά σε ένα σκαμπό με μια κιθάρα, γεγονός που δεν αξιοποιήθηκε σκηνικά, βγάζοντας τον ίσως έξω από τα νερά του. Επίσης στη στουντιακή του ηχογράφηση ακουγόταν σαφώς πιο σύγχρονο. Αλλά η Ελλάδα μέχρι τότε δεν είχε ποτέ αξιοποιήσει το δικαίωμα να έχει backing tracks για ορισμένα μουσικά όργανα, όπως ήδη έκαναν άλλες χώρες.
 
1986: Δε διαγωνιστήκαμε ποτέ λόγω Ανάστασης, με το φόβο της αντίδρασης από την …Εκκλησία. Η Κύπρος ωστόσο διαγωνίστηκε χωρίς εκκλησιαστικές αντιδράσεις. Ίσα ίσα χρησίμευσε εκείνο το βράδυ στο ΡΙΚ αντί Αναστάσιμου και Πασχαλινού σώου. Τότε ήταν να διαγωνιστούμε με το Wagon Li που ερμήνευε η Πωλίνα και τελικά έγινε μεγάλη ραδιοφωνική επιτυχία.
 

 
1988: Ακόμη και τώρα ένα μεγάλο μυστήριο πλανάται γύρω από το πως δεν επελέγη η Άντζελα Δημητρίου και η μπαλάντα "Αν" ή το τραγούδι " Για σένα μόνο ζω" σε στίχους Γιάννη Πάριου με ερμηνευτές την ταλαντούχα κι ανερχόμενη τότε Ηλέκτρα που έφυγε από τη ζωή λίγα χρόνια αργότερα και τον καταξιωμένο Γιώργο Μελέτη κάποτε μέλος του δημοφιλούς συγκροτήματος Charms. Και τα δυο κομμάτια είχαν κοινό παρονομαστή το υπέροχο σόλο σαξόφωνο του Φίλιππου Τσεμπερούλη.
 
Και οι τρεις ερμηνευτές ανήκαν σε μεγάλες εταιρείες, αλλά η Επιτροπή τότε αψυχολόγητα επέλεξε αρχικά το Χικ με την Αγγελική Μπαζιγου, μέλος του συγκροτήματος του Λουκιανού Κηλαηδόνη και ηθοποιός κυρίως σε μιούζικαλ και μετά το «Κλόουν» με την επίσης όμορφη και καλλίφωνη Αφροδίτη Φρυδά. Ωστόσο τα τραγούδια που ερμήνευαν ως τραγούδια ήταν από ανύπαρκτα έως κακά που στέκονταν μετά βίας χάρη στις ίδιες τις ερμηνεύτριες. Και αναρωτιέται κανείς πως μια Επιτροπή με μέλη έως και το Φρέντυ Γερμανό κάνουν τέτοιες επιλογές. Προσωπικά πίστευα ότι προτιμότερο ήταν ένα συνηθισμένο αξιοπρεπές και μέτριο ελαφρολαϊκό, παρά ένα σχεδόν ερασιτεχνικό έως κακό κι άχαρο ποπάκι.
 
Τότε είχε ακουστεί πως το τραγούδι "Συναινετικό", πολύ έντεχνο για τα δεδομένα της Eurovision, με δημιουργό κι ερμηνευτή το Χρήστο Γκάρτζο, είχε την ηθική υποστήριξη της Δήμητρας Γαλάνη, με την έννοια ότι ο Γκάρτζος ήταν συνεργάτης της και δεν ήθελαν να κατηγορηθεί ότι η ΕΡΤ επηρεάζεται από τέτοιες σχέσεις, λες και δεν είχε ήδη επηρεαστεί ή δεν επηρεάστηκε ξανά ποτέ. Προσωπικά πιστεύω επειδή είχε το δικαίωμα η ΕΡΤ να άλλαζε τον ερμηνευτή μετά και να το πρότεινε στην ίδια τη Γαλάνη, με το Γκάρτζο να παραμένει ο δημιουργός. Αλλά ποια είναι τα μυστικά σε αυτή τη χρονιά και ποια τα ψέματα.
 


1990: Επιλέγεται το "Χωρίς Σκοπό" με ερμηνευτή το Χρήστο Κάλλοου που το χρωστούσαν. Διότι τόσο το ντουέτο Νίκου Ιγνατιαδη Μαντούς ήταν κατά πολύ καλύτερο, αλλά και πιο σύγχρονο, όσο και το μετέπειτα χιτ του Μπίγαλη "Του Αιγαίου τα μπλουζ"  που κόπηκε πριν από τη φάση των τελικών έξι υποψηφίων κομματιών, θα πήγαιναν πολύ καλύτερα. Αλλά και σε ότι αφορά αυτό καθαυτό το "Χωρίς Σκοπό" έγινε προσπάθεια να εμπλουτιστεί με την προσθήκη της πολύ δυναμικής και ιδιαίτερης  ερμηνεύτριας Φωτεινής Σαββατιανού και του χορωδία της ΕΡΤ Εμάνουελ. Κι ενώ, όπως μου είπε η ίδια η Φωτεινή, στην τελική πρόβα που μαγνητοσκοπήθηκε κιόλας, βγήκαν φωνητικά και σκηνικά ως ντουέτο, τελικά ο ίδιος ο Κάλλοου μάλλον αποφάσισε να είναι σκηνικά και ερμηνευτικά ο κύριος ερμηνευτής με τη Φωτεινή Σαββατιανού να περιορίζεται σε Β φωνή και με χαμηλωμένο μάλιστα μικρόφωνο και φευγαλέα πλανα, κι ο Εμάνουελ στα λοιπά φωνητικά. Κανείς δεν αμφισβητεί ότι ο Κάλλοου ήταν φωνάρα και ότι ο ίδιος έβαλε βαθιά τότε το χέρι στην τσέπη του, αλλά όλοι λένε πως χαμήλωσαν την τελευταία στιγμή τα μικρόφωνα και τη σκηνική παρουσία της Φωτεινής Σαββατιανού και του Εμάνουελ. Και θα το έκανε η τότε Γιουγκοσλαβική τηλεόραση από μόνη της; Ποιος λοιπόν το ζήτησε αυτό; Ποιά είναι λοιπόν τα Μυστικά και Ψέματα αυτής της ιστορίας. Προσωπικά θεωρώ ότι η Φωτεινή Σαββατιανού δε θα μου έλεγε ποτέ σάλτσες ή ψέματα. Πάντως τότε στα πάρτι που γίνονταν από την Ελληνική αποστολή την παράσταση έκλεβαν η Σαββατιανού κι ο Εμάνουελ.
 
1995: Αν και το "Ποιά Προσευχή" των Νίκου Τερζή και Αντώνη Παππά με ερμηνεύτρια την Ελίνα Κωνσταντοπούλου άρεσε πολύ, ωστόσο ειπώθηκε πως η backing vocalist Μαριάντα Ρόη και μετέπειτα Πιερίδη, έκλεβε από την κυρία ερμηνεύτρια σε ορισμένα σημεία του τραγουδιού  την παράσταση.
 


1998: Η πρωτοβάθμια επιτροπή επέλεξε 24 τραγούδια που χωρίστηκαν σε 8 ημιτελικούς των 3. Από τον κάθε ημιτελικό το πρώτο θα έμπαινε απευθείας στον τελικό. Και για πρώτη φορά τότε με τη μέθοδο του televoting. Πολλοί λένε πως η μία ώρα και που είχαν στη διάθεσή τους οι τηλεθεατές αλλοίωνε πλασματικά, αλλά πάντα νομότυπα, το τελικό αποτέλεσμα. Διότι φίλοι συγγενείς κτλ οργανώνονταν με τέτοιο τρόπο, ώστε μέσα σε αυτή τη μια ώρα να κατευθύνουν το αποτέλεσμα.
 
Διότι πως να εξηγηθεί ότι το πιο σύγχρονο τραγούδι από τα 24 με τίτλο "Παλιές Αγάπες" με ερμηνευτή το Διονύση Σχοινά να μη μπει καν τελικό, όπως κι ότι κανένα από τα 3 της έμπειρης στη Eurovision Μαριάννας Ευστρατίου, επίσης δεν είδε τελικό.
 


Τότε μάλιστα η Ηρώ που είχε έρθει δεύτερη με το "Τίποτα" και με λίγα τηλεφωνήματα διαφορά, είχε κάνει ένσταση ώστε να γίνει επανακαταμέτρηση ώστε να ελεγχθεί ποια τηλεφωνήματα ήταν όντως έγκυρα σύμφωνα με την τότε ισχύουσα νομοθεσία και διαδικασία.
 
Ωστόσο το αποτέλεσμα της ένστασης  δε βγήκε πριν από το διαγωνισμό.
 
Κι έτσι η Διονυσία Καρόκη με το συγκρότημα "Θάλασσα", χωρίς το δημιουργό Γιάννη Βάλβη, που ήταν λόγω συμπεριφοράς persona non grata στη διοργάνωση, πήγε στη σκηνή ως εγκαταλελειμμένη και ξυπόλητη  στα αγγούρια, δίνοντας όμως μια αξιοπρεπή ερμηνεία.
 
Σίγουρα σε όλα αυτά υπάρχουν και σάλτσες και ερμηνείες προσωπικές, όπως και απόψεις. Ωστόσο όλο αυτό καταδεικνύει πως μέχρι το 1998 η χώρα μας έβγαζε συχνά πυκνά τα ματάκια της από μόνη της στο διαγωνισμό.
 
Ποιά είναι τα Μυστικά και Ποιά τα ψέματα ίσως δε μάθουμε ποτέ με ακρίβεια, αλλά αρκετά συχνά καπνός χωρίς φωτιά δε γίνεται.
 
«Kif Express» 
Κάθε 5, 15 και 25 του μηνός.


Ακολουθήστε μας στα social media
      

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Ιωάννης Κυφωνίδης
Ιωάννης Κυφωνίδης

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη

Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή