Αιμίλιος Τσαρουχάς: «Ραδιοφωνικός Παραγωγός - παρεξηγημένο επάγγελμα, δυστυχώς! Χομπίστες είναι, σου λέει, θέλουν και λεφτά;»

7199 Views
Αιμίλιος Τσαρουχάς: «Ραδιοφωνικός Παραγωγός - παρεξηγημένο επάγγελμα, δυστυχώς! Χομπίστες είναι, σου λέει, θέλουν και λεφτά;» Αιμίλιος Τσαρουχάς: «Ραδιοφωνικός Παραγωγός - παρεξηγημένο επάγγελμα, δυστυχώς! Χομπίστες είναι, σου λέει, θέλουν και λεφτά;»

 
Φέτος συμπληρώνει 30 χρόνια ραδιοφωνικής εμπειρίας, αλλά αισθάνεται ότι ήταν μόλις χθες η μέρα που από ακροατής του Κώστα Καπετανίδη, έγινε βοηθός παραγωγής στον FM100, στο ξεκίνημά της ελεύθερης ραδιοφωνίας.
Από τότε κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι, πέρασε μια βόλτα από την ΕΡΤ, πειραματίστηκε στην Αθήνα, επέστρεψε τελικά στο Δημοτικό Ραδιόφωνο, και τον ακούτε κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 4 το απόγευμα, στην επιτυχημένη εκπομπή τουριστικού ενδιαφέροντος (μία από τις ελάχιστες που παίζουν σε ελληνικά ραδιόφωνα) CHECK-IN στον FM100.
.
Σημερινός μας καλεσμένος, ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Ραδιοφωνικών Παραγωγών Μακεδονίας – Θράκης, Αιμίλιος Τσαρουχάς.   
 
Τι θυμάσαι από την πρώτη σου επαφή με το ραδιόφωνο;
Θυμάμαι το δοκιμαστικό που έκανα στον FM100,  όπου πήγαινα ως φίλος και ακροατής του Κώστα Καπετανίδη, και δεν το πίστευα ότι μιλάω σε μικρόφωνο.
Με ενθάρρυνε ο τότε διευθυντής προγράμματος του ραδιοφώνου, ο αείμνηστος Ηλίας Πανάς, ο οποίος με τίμησε με την εμπιστοσύνη του, δίνοντάς μου αρχικά μια νυχτερινή εκπομπή στον FM101 και μετά στον FM100. Θυμάμαι σαββατόβραδα να παίζω τα εμπορικά τραγούδια της εποχής, αυτά που κάποιοι αποκαλούσαν σκυλάδικα, ακόμη και τα ποπ.
Πρώτος και καλύτερος ο Καπετανίδης που με «κορόιδευε» και μετά από λίγα χρόνια σκηνοθετούσε τα βιντεοκλίπ όλων αυτών που τα τραγουδούσαν, οπότε καταλαβαίνεις τι καζούρα έφαγε!
 
Παράλληλα έκανες και τηλεόραση θυμάμαι… 
Ναι το ’89 που ανοίγει η TV100, μπαίνω βοηθός στην παραγωγή της εκπομπής «Γειτονιές και δρόμοι της Θεσσαλονίκης», ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία, βγαίναμε στους δρόμους της πόλης, γυρνούσαμε στις γειτονιές της έμαθα πολλά για την πόλη μου. Αρκετά χρόνια αργότερα πρότεινα να την ξανακάνουμε, θεώρησα πως ήμουν έτοιμος να περάσω και στην παρουσίαση, όπως κι έγινε. Έχω τις πιο γλυκές αναμνήσεις από αυτές τις βόλτες στις γειτονιές της Θεσσαλονίκης.
 
Θεωρείς ότι ήταν ένα καθοριστικό ξεκίνημα για την μετέπειτα επαγγελματική ζωή σου; 
 Σαφέστατα! Όχι μόνο για την επαγγελματική, για τη ζωή μου γενικότερα μπορώ να σου πω. Σε όλο αυτό που κάνουμε στο ραδιόφωνο αλλά και στην τηλεόραση, πρέπει να έχεις μια οργάνωση, μια αυτοπειθαρχία για να τα καταφέρεις και να έχεις το επιθυμητό αποτέλεσμα. Πρέπει να μάθεις να συνεργάζεσαι αρμονικά και να έχεις στόχο. Ε, όλο αυτό με επηρέασε και στην προσωπική μου ζωή, να οργανώνω καλύτερα το χρόνο μου, την καθημερινότητά μου. Να φανταστείς κάθε πρωί κάνω στο μυαλό μου ένα  σκριπτ της ημέρας μου και προσπαθώ να το ακολουθώ, εκτός απροόπτου.
 .
.
Πέρα από την οργάνωση τι άλλο πρέπει να διαθέτει ένας ραδιοφωνικός παραγωγός;
Κοίτα, εδώ στην Ελλάδα οι ραδιοφωνικοί παραγωγοί είμαστε multitask.
Τα κάνουμε όλα αναγκαστικά. Έτσι λοιπόν ένας παραγωγός πρέπει να έχει αρχικά μια ευχάριστη φωνή και μια άνεση επικοινωνίας. Βασικό να έχει γνώσεις πάνω στη μουσική, στην ιστορία της μουσικής, να μιλάει καλά ελληνικά, να ξέρει από ραδιοσκηνοθεσία, να έχει και πέντε γνώσεις τεχνικής φύσεως, με μηχανήματα έχει να κάνει.
.
Λέω στην Ελλάδα, γιατί στο εξωτερικό, ο ραδιοφωνικός παραγωγός είναι κάτι τελείως διαφορετικό. Εκεί προτείνει μια ιδέα για εκπομπή, την οργανώνει κι επιλέγει τον παρουσιαστή, τον μουσικό επιμελητή, τον ηχολήπτη, καταλαβαίνεις μιλάμε για άλλου τύπου παραγωγή. Έχει ακόμη και την ευθύνη της διαχείρισης των χορηγών, των διαφημίσεων που θα παίξουν, όλα αυτά σε συνεργασία με τον υπεύθυνο προγράμματος που έχει τον πρώτο λόγο.
.
Γι’ αυτό  και λέγεται παραγωγός, παράγει την εκπομπή, εδώ όμως είπαμε είναι κάτι άλλο.
 
Αυτό το «τα κάνω όλα» μήπως έχει δημιουργήσει μια σύγχυση κι ένα θολό επαγγελματικό προσανατολισμό;
Η πρόσφατη ίδρυση ενός επαγγελματικού σωματείου του οποίου είσαι αντιπρόεδρος, έρχεται μαζί με την ψηφιακή εποχή να ξεκαθαρίσει κάπως αυτό το τοπίο;
Είναι πολύ παρεξηγημένο το επάγγελμα δυστυχώς! Εμείς οι πιο παλιοί κάναμε το χόμπι μας επάγγελμα και πολλοί έσπευσαν να το εκμεταλλευτούν, κυρίως ιδιοκτήτες ραδιοφωνικών σταθμών. Χομπίστες είναι σου λέει, θέλουν και λεφτά;  Κάποιοι αντιστάθηκαν, κάποιοι άλλαξαν δουλειά, κάποιοι άλλοι έμειναν για να κάνουν το κομμάτι τους και περιουσίες από «γκρίζες» παράλληλες δραστηριότητες.
Έχουμε και τους αλεξιπτωτιστές που βαπτίστηκαν εν μία νυκτί παραγωγοί, έβγαλαν και μία κάρτα που έγραφε Παραγωγός στο Αχ-βαχ radio
Αυτό συνέβη και σε άλλους χώρους, το γνωρίζουμε όλοι, στο δημοσιογραφικό, στην τηλεόραση, στη διαφήμιση, ήταν μια ολόκληρη εποχή που εξέθρεψε τέτοιου είδους καταστάσεις.  Οι συνθήκες ειδικά την τελευταία δεκαετία, μας οδήγησαν στο να οργανωθούμε, να συντονιστούμε, να δούμε ποιοι είμαστε και που πάμε. Οργανωνόμαστε πρωτίστως για να κατανοήσουμε τις υποχρεώσεις μας και δευτερευόντως για να διεκδικήσουμε τα δικαιώματά μας!
Η ένστασή μου στο νέο νόμο που ψηφίστηκε είναι ότι δεν κάνει αναφορά στο ελάχιστο προσωπικό που πρέπει να έχει ένας ραδιοφωνικός σταθμός για να λειτουργήσει, αυτό με βάζει σε σκέψεις και ανησυχίες. Περιμένουμε να δούμε πως θα εφαρμοστεί στην πράξη και με τι κριτήρια.
  
.
Πάμε λίγο στην εκπομπή που παρουσιάζεις τα σαββατοκύριακα στον FM100, το CHECK-IN. Πως σου προέκυψε η τουριστική εκπομπή;
Σε μια ραγδαία αναπτυσσόμενη τουριστικά Θεσσαλονίκη, ήταν μία ανάγκη, όσο υπάρχουν ανάγκες θα υπάρχουν κι εκπομπές, αυτό είναι ένα κομμάτι της δουλειάς μας, να αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες της εποχής.
Είναι μια πρόταση διαφορετική που χτίζει σιγά σιγά το κοινό της, θέλει το χρόνο της, εμπλουτίζεται με τη συμβολή επαγγελματιών στο χώρο του τουρισμού αλλά και ακροατών που μοιράζονται μαζί μας τις ταξιδιωτικές εμπειρίες τους. Είμαι ενθουσιασμένος με την ανταπόκριση, ειλικρινά δεν το περίμενα, ανακαλύπτω συνεχώς νέα πράγματα κι ανυπομονώ να τα μοιραστώ με τους ακροατές.  Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον του κόσμου τόσο για την πόλη μας, όσο και για προορισμούς κοντινούς, μακρινούς που προτείνουμε.
Η Θεσσαλονίκη μας με τα 17 μνημεία UNESCO, με τη γαστρονομία της, την ιστορία της, την ομορφιά της, γίνεται ολοένα και πιο ελκυστικός προορισμός κι αυτό μου δημιουργεί τη διάθεση να συμμετέχω στην προβολή της. Συνδέεται αεροπορικά όλο και με περισσότερους προορισμούς, τώρα και με Ντουμπάι και με Κατάρ, γίνεται πιο εξωστρεφής από ποτέ!
 
Θα σε εκμεταλλευτώ τώρα, το Πάσχα είναι κοντά, ακούω προτάσεις! 
Θα σου πω! Χριστούγεννα στο σπίτι και Πάσχα στο χωριό, έτσι δεν έλεγαν οι παλιότεροι; Λοιπόν φέτος το Πάσχα είναι νωρίς και θα έχει ψύχρα, γι’ αυτό προτείνω να κινηθείτε νότια. Ένας πολύ ωραίος προορισμός και σχετικά κοντά τώρα με την Ιόνια Οδό, είναι η περιοχή του Ευήνου ποταμού, η Ναύπακτος, το Μεσολόγγι. Εκεί έχει υπέροχα χωριά με ωραία καταλύματα, δυνατότητα για πολλές δραστηριότητες με τα παιδιά, όμορφες διαδρομές. Μια βόλτα μέχρι το Γαλαξίδι, ένα μαγικό νησάκι που δεν το ξέρουν πολλοί, τα Τριζόνια στον Κορινθιακό κόλπο, ψάξτε το και θα με θυμηθείτε!
 
Θέλω κλείνοντας, να μοιραστείς μαζί μας μια πολύ δυνατή στιγμή σου από όλα αυτά τα χρόνια σου στο ραδιόφωνο.
Για πολλά χρόνια έκανα κάθε Κυριακή πρωί μια εκπομπή με τραγούδια ρετρό που την άκουγαν κυρίως άνθρωποι μεγάλης ηλικίας.  
Επικοινωνούσαν μαζί μου, είχαμε αναπτύξει σχέσεις αγαπησιάρικες, μου έλεγαν ιστορίες, μοιράζονταν τις αναμνήσεις τους με τραγούδια, ήταν πολύ τιμητικό και συγκινητικό για μένα να μου τις εκμυστηρεύονται.
Η κυρία Κυβέλη ήταν μία τακτική ακροάτρια που με έπαιρνε τηλέφωνο κάθε Κυριακή. Για ένα μεγάλο διάστημα δεν ακούστηκε, μια Κυριακή δέχομαι ένα τηλεφώνημα από την κόρη της που λέει πως η μητέρα της έπαθε ένα βαρύ εγκεφαλικό και δεν μπορούσε να μιλήσει καθόλου. Με νοήματα της έδειχνε το ραδιόφωνο και της έλεγε να με πάρει να μεταδώσω το αγαπημένο της τραγούδι, το «Γλυκά μου μάτια» του Νίκου Γούναρη. Το μετέδιδα κάθε Κυριακή και η κυρία Κυβέλη προσπαθούσε να το τραγουδήσει. Μια Κυριακή δεν με πήρε η κόρη της, αλλά η ίδια για να μου πει πως χάρη στο τραγούδι μας μπορεί και μιλάει πάλι, με δυσκολία μεν, αλλά με ακούς Αιμίλιε, μιλάω! Ήταν ότι πιο δυνατό έχω ζήσει, δε θα την ξεχάσω ποτέ την κυρία Κυβέλη!
Αυτό είναι το ραδιόφωνο για μένα, οι άνθρωποι, οι ιστορίες τους, η ζωή η ίδια!
.
Ευχαριστούμε το Wine Bar White rabbit,  Τσόπελα 4 για τη φιλοξενία.  
.
-Φωτογραφίες Δέσποινα Αυγερίδου.


Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Δέσποινα Αυγερίδου
Δέσποινα Αυγερίδου
Ραδιοφωνατζού αναντάμ παπαντάμ, βγήκε στα μικρόφωνα ας πούμε από τα πέντε της (αφού μετράει κιόλας 25 χρόνια συνεχούς παρουσίας στα ερτζιανά). Την ακούτε κάθε απόγευμα στο Δημοτικό Ραδιόφωνο Θεσσαλονίκης FM100 από τις 6 έως τις 8 σε μια εκπομπή που σκοπό έχει να σας ενημερώσει για αυτά που συμβαίνουν στην πόλη μας, τις περισσότερες φορές παρέα με τους πρωταγωνιστές τους. . Της αρέσει να δοκιμάζει νέα πράγματα και να συλλέγει εμπειρίες. Είναι η πρώτη φορά που θα δοκιμάσει να πάρει συνεντεύξεις από συναδέλφους της κι έχει πολύ τρακ γιατί οι περισσότεροι είναι φίλοι της και δε θέλει να της κόψουν την καλημέρα. Ελπίζει μετά από τις συνεντεύξεις να της λένε τουλάχιστον καλησπέρα...

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Το Εθνικό Θέατρο με την «Ορέστεια» στο Θέατρο Δάσους. Αγαμέμνων 26 & Χοηφόροι–Ευμενίδες 27/8.
Το Εθνικό Θέατρο με την «Ορέστεια» στο Θέατρο Δάσους. Αγαμέμνων 26 & Χοηφόροι–Ευμενίδες 27/8.
με 0 Σχόλια 834 Views

 Τη Δευτέρα 26 και την Τρίτη 27 Αυγούστου το Εθνικό Θέατρο θα παρουσιάσει στο Θέατρο Δάσους την μοναδική σωζόμενη τριλογία του Αισχύλου Ορέστεια.


Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή