InTempο με την κιθαρίστρια και συνθέτρια Εύα Ατματζίδου | Interview

2731 Views
InTempο με την κιθαρίστρια και συνθέτρια Εύα Ατματζίδου | Interview InTempο με την κιθαρίστρια και συνθέτρια Εύα Ατματζίδου | Interview

  

Facebook Instagram

Συνέντευξη στην Βένια Αδαμάκου για την Κουλτουρόσουπα.

 
Ξεκίνησε να συνθέτει για σόλο κιθάρα το 2013. Το πρώτο της σόλο άλμπουμ κυκλοφόρησε το 2016 από την αμερικανική δισκογραφική εταιρεία Candyrat Records και εως σήμερα παραμένει δημιουργική και πολυπράγμων.
 
InTempο με την Εύα Ατματζίδου
 
-Πες μου λίγα λόγια για σένα. Πώς θα περιέγραφες τον εαυτό σου σε κάποιον που δε σε γνωρίζει;
Δεν ξέρω αν θα ήθελα να περιγράψω τον εαυτό μου ως κάτι τόσο μόνιμο, από τη στιγμή που θέλω να είμαι ζωντανή επί της ουσίας, να δοκιμάζω, να αλλάζω, να παραδέχομαι, να κατανοώ, να απολαμβάνω, να μαθαίνω, να σκέφτομαι, να αναζητώ, να τολμώ. Αγαπώ τη διαφορετικότητα, τις αδυναμίες (μου και των άλλων), τη συγκυρία, την Τέχνη, τις αντιθέσεις, την απλότητα, τα λάθη, τη ζωή την ίδια δηλαδή.

-Είσαι η πρώτη Ελληνίδα κιθαρίστρια και συνθέτης που υπέγραψε με την αμερικανική δισκογραφική εταιρεία Candyrat Records. Πώς έφτασες σε αυτό το σημείο;
Η αλήθεια είναι ότι χαίρομαι για αυτήν τη συνεργασία και σίγουρα λειτούργησε ως κάποιου είδους δικαίωση αυτό μέσα μου, όχι μόνο σε επίπεδο καλλιτεχνικό, αλλά κυρίως σε επίπεδο ιδεολογικό, με την έννοια ότι βρέθηκα επιτέλους σε ένα περιβάλλον με ξεκάθαρο και εμφανή σεβασμό προς το καλλιτεχνικό μου κομμάτι, χωρίς άλλες προσωπικές εμπλοκές ή ζητήματα, κάτι το οποίο στην Ελλάδα με βασάνισε, με κούρασε και με απομάκρυνε τελικά από τις εδώ διαδικασίες.
 


Επικοινώνησα με την Candyrat στέλνοντας μια σύνθεσή μου, χωρίς κανένα αίτημα, απλά για να την ακούσουν. Μου απάντησαν αμεσότατα, τη βρήκαν ενδιαφέρουσα και μου πρότειναν, αν θέλω, να την κοινοποιήσουν στο κανάλι τους στο YouTube με εμένα ως guest artist. Είχε καλή έκβαση αυτό. Στη συνέχεια, είχα κι άλλες συνθέσεις, οι οποίες τους ενδιέφερα νεπίσης και συμφωνήσαμε να κάνουμε έναν δίσκο, κάτι το οποίο έγινεμε πολύ αξιοπρεπείς και ξεκάθαρους όρους, μέσα σε ένα περιβάλλον αμοιβαίας εκτίμησης και εμπιστοσύνης. Αρκούσε αυτό που κάνω καλλιτεχνικά. Ξεκούραστο και πολύτιμο.
 
-Έχουν κυκλοφορήσει ήδη δύο ολοκληρωμένες δουλειές σου. Μιλώ για το «Μάταιο Ροζ» και το σόλο άλμπουμ σου «TRENOVA». Και οι δύο δουλειές εκτιμήθηκαν και αναγνωρίστηκαν από το κοινό. Πού πιστεύεις ότι οφείλεται αυτό;
Δεν ξέρω αν έχω αυτήν την αίσθηση για το Μάταιο Ροζ, όμως έχω αγαπήσει την πορεία του, ως ένα κομμάτι του εαυτού μου που μεγάλωνε μέσα από αυτά που ονειρεύτηκε και τα έκανε όσο πιο καλά μπορούσε κι όπως τα καταλάβαινε τότε. Άλλωστε το ίδιο συμβαίνει και τώρα και το ίδιο θα συμβαίνει και πάντοτε.Κάνουμε σε κάθε φάση ό,τι θεωρούμε καλύτερο ή αρκετά καλό, αυτό είναι το νόημα της πορείας.
 
Σε σχέση με τον δίσκο Trenova, που έχει τις συνθέσεις για σόλο Fingerstyle κιθάρα, ναι, έχω την αίσθηση ότι πήγε καλά, από διάφορες απόψεις και κυρίως από την άποψη ότι ενέπλεξε ανθρώπους που δεν άκουγαν τέτοιου είδους μουσική ως τότε. Είμαι κι εγώ από αυτούς!
 
Δεν ξέρω πού μπορεί να οφείλεται αυτό. Πέρα από το τεράστιο βήμα που μου έδωσε η Candyrat σε διεθνές επίπεδο, νομίζω ότι έπαιξε ρόλο η ειλικρίνεια με την οποία προσέγγισα τον τρόπο με τον οποίο «ακούω»τη μουσική μέσα στο κεφάλι μου. Απέφευγα δηλαδή οτιδήποτε δεν ένιωθα προσωπικό ή να με κινητοποιεί στα αλήθεια. Στην ουσία τόλμησα τη διαφορετικότητά μου.
 


-Τα ονόματα «Μάταιο Ροζ» και «TRENOVA» συμβολίζουν κάτι; Πώς προέκυψαν;
Το Μάταιο Ροζ είναι ο τίτλος ενός τραγουδιού που συμπεριλαμβάνεται στον δίσκο. Η επιλογή βασίστηκε σε τυχαία και άσχετα περιστατικά που έγιναν την περίοδο που αναρωτιόμουν για τον τίτλο του δίσκου, που όμως έμοιαζαν να έχουν ένα κοινό μοτίβο, ένα ροζ μπαλόνι και μια κάπως ενθαρρυντική και αυτοσαρκαστική διάθεση.
 
Ο δίσκος TRENOVA είναι αφιερωμένος στη γιαγιά μου. Τρένοβα (όπως το έλεγε η γιαγιά μου) ή Δρένοβο είναι το χωριό στο οποίο εγκαταστάθηκαν οι δικοί μου, όταν ήρθαν ως πρόσφυγες εδώ (Κρανιά Πέλλας). Χρησιμοποίησα τη λέξη αυτή συμβολικά. Όπως γράφω και στο σημείωμα του δίσκου, «Τρένοβα» για μένα είναι το απάγκιο, «κάθε μέρος στο οποίο μπορεί κανείς να βρει γαλήνη και ελπίδα, οποιαδήποτε γη, πάνω στην οποία μετά από ένα μακρύ ταξίδι, μπορείς να ακουμπήσεις τις αποσκευές σου και να χαμογελάσεις στον εαυτό σου και σε μια νέα, καλύτερη ζωή». Αυτό είναι για μένα η μουσική και αυτό ήταν αυτές οι συνθέσεις για μένα εκείνη την περίοδο.
 
-Από πού αντλείς έμπνευση;
Αυτό είναι κάτι που αλλάζει και στην πορεία του χρόνου, αλλά και ανάλογα με το μέσο με το οποίο θα επιχειρήσω να εκφραστώ. Όταν η έκφρασή μου εμπεριέχει λόγο, είναι δηλαδή κάποιο ποίημα ή στίχοι, με κινητοποιεί συνήθως ο Έρωτας. Σίγουρα και κάποια υπαρξιακά ή κάπως πολιτικά ζητήματα, όμως κυρίως ο έρωτας πάντως (τι να κάνουμε).
 
Όταν το μέσο έκφρασης είναι η μουσική, με εμπνέουν τελείως διαφορετικά πράγματα: δομές, ηχητικοί όγκοι, χρώματα, ηχοχρώματα, μελωδικά σχήματα, αρχιτεκτονικές, η καινοτομία, η σχέση με τον χρόνο,σύγκλιση μεταξύ διαφορετικών τεχνών. Τέτοια πράγματα σκέφτομαι.
 
Η αλήθεια είναι ότι είμαι συναισθητική. Όταν συνθέτω, μαζί με τους ήχους βλέπω χρώματα, σχήματα και δομές, τόσο έντονα, που με έναν τρόπο θα μπορούσα να πω ότι συνθέτω μάλλονως κάποιου είδους εικαστικός, παρά ως συνθέτρια. Αυτό από μόνο του είναι πηγή έμπνευσης και τόσο ενδιαφέρον για εμένα που με κινητοποιεί.
 


-Δέχεσαι την κριτική; Θεωρείς ότι σε ωφελεί;
Αγαπώ και επιζητώ την αμφισβήτηση, ακόμα και από τους μαθητές μου. Προσπαθώ πραγματικά να τους το διδάσκω και να τους αποδεσμεύω από τις αυθεντίες, με πρώτη αυτήν του οποιουδήποτε δασκάλου. Η αμφισβήτηση είναι πηγή εσωτερικής κίνησης και προόδου, πιστεύω βαθιά σε αυτό και με κάνει καλύτερη χωρίς να με καθορίζει. Με κάνει να πηγαίνω όσο πιο κοντά γίνεται στην πιο καλή εκδοχή του εαυτού μου. Όχι μόνο σε καλλιτεχνικό επίπεδο. Ωστόσο, σιχαίνομαι την ημιμάθεια, την εξουσία και τις κακές προθέσεις. Εννοώ ότι έχω κι εγώ γνώμη για όσους έχουν γνώμη. Αν μια διατύπωση δεν εμπεριέχει στοιχεία υγιούς αμφισβήτησης, αλλά ασκεί κριτική που με κάποιον τρόπο κουνάει το δάχτυλο ή προσβάλλει, θα αντιδράσω αντανακλαστικά στο κομμάτι της βίας και της εξουσίας που η κίνηση αυτή υπονοεί απέναντι στη σκέψη και τη δημιουργία κάποιου. Δεν έχει σημασία αν απευθύνεται σε εμένα ή κάποιον άλλον.
 
-Πέρα από τις μουσικές σου σπουδές, έχεις αποφοιτήσει και από το τμήμα Ψυχολογίας του ΑΠΘ. Θεωρείς ότι η μουσική έχει όντως ευεργετικές ιδιότητες όσον αφορά την ψυχή; 
Νομίζω ότι ο καθένας είναι σε θέση να το γνωρίζει αυτό, ανεξάρτητα από σπουδές και ανεξάρτητα και από το τι εννοεί με τη λέξη «ψυχή», ναι.
 
-Έχεις συνεργαστεί με πολλούς Έλληνες και ξένους καταξιωμένους καλλιτέχνες. Υπάρχει κάτι που να σε εντυπωσίασε σε αυτές τις συνεργασίες;
Ναι! Η ανθρώπινη πλευρά τους! Το ότι είναι και άνθρωποι εννοώ! Ότι μπορεί να διψάνε, να κουράζονται, να αγαπάνε. Ότι έχουν σπίτι! Είναι εντυπωσιακό να συνειδητοποιείς τη δύναμη της τέχνης από μια τέτοια οπτική γωνία, από αυτήν του να βρίσκεσαι «δίπλα σε κάποιον» που όντως θαυμάζεις. Γιατί ο θαυμασμός που είχα για αυτούς πραγματικά με είχε κάνει να μην υποθέτω καν την ανθρώπινη πλευρά τους. Αυτό το συνειδητοποίησα μόνο όταν τους γνώρισα! Έστω και εκ των υστέρων, νομίζω ότι αυτό ήταν υπέροχο.
 



-Γνωρίζουμε πως έχεις δημοσιεύσει και την πρώτη σου ποιητική συλλογή με τίτλο «Παριστάνοντας τον ερωτευμένο». Πώς προέκυψε η ενασχόλησή σου με την ποίηση; Τι μηνύματα στοχεύεις να περάσεις μέσα από το έργο σου;
Χαίρομαι που το γνωρίζετε, γιατί η αλήθεια είναι ότι δεν το πολυλέω. Έχω γράψει και ένα δεύτερο «Το πιο αργό λουλούδι», εκδόθηκε μέσα στην καραντίνα.
 
Γράφω από μικρή. Όσο έγραφα τραγούδια, πρακτικά έγραφα στίχους. Όταν άρχισα να γράφω μόνο ορχηστρική μουσική, απελευθερώθηκε και το κομμάτι του λόγου και πήρε τον δικό του δρόμο, ανεξάρτητο από αυτό που αντιλαμβανόμουν ως τραγουδοποιία.
 
Δεν ξέρω αν αυτά που γράφω αποτελούν έργο. Μακάρι. Ξέρω ότι αποτελούν έναν προσωπικό, πειραματικό και ζωτικό χώρο για εμένα, που διαφοροποιείται αισθητά από αυτόν της μουσικής,όχι μόνο κατά τη δημιουργική διαδικασία, αλλά και μετά.Οι λέξεις που γράφω υπάρχουν πια εκεί χωρίς εμένα. Η μουσική, από τη στιγμή που παίζω η ίδια τις συνθέσεις μου, με απαιτεί. Αυτό αλλάζει πολλά.
 
Ως προς τα μηνύματα, δεν προσπαθώ να περάσω κανένα μήνυμα νομίζω.Ο αναγνώστης ζει ό,τι χρειάζεται και αντέχει.
 
-Έχεις προγραμματίσει εμφανίσεις για αυτό το καλοκαίρι;
Για το καλοκαίρι δεν ξέρω ακόμη, η αλήθεια είναι ότι δεν έχω ασχοληθεί με αυτό, αν και μου έχει λείψει στα αλήθεια πολύ αυτή η αλληλεπίδραση των live. Δεν έχω προλάβει.
 
Έχω κάποιες συναυλίες που με κινητοποιούν ιδιαιτέρως τον Σεπτέμβριο και έχω εστιάσει κάπως σε αυτές.Θα παίξω και θα κάνω master class σε ένα μεγάλο Φεστιβάλ στην Αγγλία, το πρώτο European Fingerstyle Collective Guitar Festival, που διοργανώνεται και ανυπομονώ, όχι μόνο για αυτά που θα παίξω, αλλά και για αυτά που θα ακούσω και θα δω εκεί, όπως και στο Βερολίνο, που θα παίξω λίγες μέρες νωρίτερα. Ίσως παίξω και κάποια τραγούδια μετά από πολύ καιρό, πέρα από τις συνθέσεις μου για σόλο κιθάρα. Αυτά είναι τα πιο σύντομα και τα πιο κοντινά!
 
-Ποια θα είναι τα επόμενά σου βήματα; Πού στοχεύεις;
Νομίζω να συγκεντρώσω τις δυνάμεις και τον χρόνο μου στο να ολοκληρώσω τις επόμενες συνθέσεις μου για κιθάρα και ενδεχομένως να μοιραστώ κάποια τραγούδια που έχω γράψει, με φίλους και καλλιτέχνες που εκτιμώ. Να δώσω δηλαδή μια πιο προσβάσιμη και απτή μορφή σε όσα έχω στο μυαλό μου, γιατί αλλιώς δεν έχουν και νόημα όλα όσα σκέφτομαι και με απασχολούν.
 
-Κι ένα μήνυμα προς τους αναγνώστες μας;
Όχι σκουπίδια, όχι πλαστικά σε θάλασσες και ακρογιαλιές! Με σεβασμό και αγάπη για τη διαφορετικότητα και τη φύση!
  
Ευχαριστούμε!
.
.

 Εύα Ατματζίδου social media: Facebook - YouTube - Site - instagram

photos: Site Elamine Photography, Vasia Anagnostopoulou Photography, Eleuthera Anthi Photography.

 ..
Ακολουθήστε το Kulturosupa.gr στα social media

      

Φωτογραφικό υλικό





Με ετικέτα: InTempοΕύα ΑτματζίδουInterview

Αρθρογραφος

Β. Αδαμάκου
Β. Αδαμάκου
Φιλόλογος που δεν καταλαβαίνει όσους αδυνατούν να διαβάσουν με συνοδεία μουσικής! Μαζί στην κατηγορία «Μουσικομανία» θα ανακαλύπτουμε τις καλύτερες μουσικές εκδηλώσεις και θα γνωρίζουμε νέους καλλιτέχνες της πόλης.Θα με βρίσκεις κάθε Δευτέρα στη στήλη «Εκεί που τρέχουν οι Θεσσαλονικείς – Μουσικές προτάσεις εξόδου»και κάθε 20 του μήνα στη συνεντευξιακή στήλη «In Tempo».Θα χαρώ να επικοινωνήσω μαζί σου στο μέιλ veniaadamakou@outlook.com.

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Ο Γιώργος Τζιαφέττας στην «Κ»: «Η μουσική αποτελεί ένα ολόκληρο σύμπαν για εμένα» | Interview
Ο Γιώργος Τζιαφέττας στην «Κ»: «Η μουσική αποτελεί ένα ολόκληρο σύμπαν για εμένα» | Interview
με 0 Σχόλια 1862 Views

Mε αφορμή την καταλυτική παρουσία του στα 11α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης μιλά  ο αξιαγάπητος συνθέτης Γιώργος Τζιαφέττας μιλά στην Μαρία Γρηγοριάδου αποκλειστικά για την Κουλτουρόσουπα.


Περισσότερα ...

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη

Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή