Οι εξαίσιες γυναίκες τραγουδίστριες. Γράφει ο μουσικοσυνθέτης Γιώργος Ανδρέου.

6202 Views
Οι εξαίσιες γυναίκες τραγουδίστριες. Γράφει ο μουσικοσυνθέτης Γιώργος Ανδρέου. Οι εξαίσιες γυναίκες τραγουδίστριες. Γράφει ο μουσικοσυνθέτης Γιώργος Ανδρέου.

       

Σ’ όλη την καθ’ ημάς Ανατολή η θέση της γυναίκας διαφέρει από εκείνη των δυτικών κοινωνιών, κι αυτή η διαφορά πάει πίσω, πολύ μακριά στο χρόνο: στην Θεά μεγάλη Μητέρα της Μεσογείου, που εξουσίαζε τις ψυχές των ανθρώπων πριν την ανάδυση της πατριαρχίας, στη Δήμητρα που - αναζητώντας την κόρη της - κληροδότησε στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό το μέγα για μας αίνιγμα των Ελευσινίων μυστηρίων. Αυτό το δέος απέναντι στην γυναικεία φύση- με την διττή υπόσταση Μητέρας και Ερωμένης – δεν έσβησε ποτέ στην Ανατολή την δική μας, έμεινε ζωντανό και καθόρισε σχέσεις και προσεγγίσεις του γυναικείου «ρόλου» στη ζωή και την Τέχνη.
 
Οι γυναίκες τραγουδίστριες του πολιτισμού μας υπήρξαν περισσότερες, λαμπρότερες και μεγαλύτερου καλλιτεχνικού «εκτοπίσματος» από τους άνδρες συναδέλφους τους. Από τις πρώτες επί σκηνής ηθοποιούς-τραγουδίστριες των Καφέ Αμάν μέχρι τις λαϊκές τραγουδίστριες της εποχής μας (και εννοώ αυτές που δύνανται να φέρουν επάξια αυτόν τον τίτλο τιμής κι όχι τα θλιβερά φαντάσματα της τηλεοπτικής αφασίας), οι γυναίκες του πάλκου υπηρέτησαν με έμπνευση και πίστη, με ερωτισμό και συγκίνηση αυτό το κέντρο «πρώτων βοηθειών» της ψυχής, που υπήρξε πάντα το Λαϊκό τραγούδι στην «ζωντανή» του τελετουργική αναπαράσταση και εκτέλεση. Και μέσα από την δύναμη της ερμηνείας και την λάμψη της παρουσίας τους επηρέασαν με πλάγιο αλλά καθοριστικό τρόπο τις αντιλήψεις ενός ολόκληρου πολιτισμού για την συναισθηματική και ηθική θέση της γυναίκας στην κοινωνία, για την βαθύτερη φύση    του ψυχισμού της, για τις ανάγκες έκφρασης και εκπροσώπησης της, για την μητρότητα και τον ερωτικό της σπαραγμό. Επιτρέψτε μου να θεωρώ ως μέγιστο εγκώμιο αυτής της παρέμβασης των γυναικών καλλιτεχνών του τραγουδιού στο σώμα της Ελληνικής Τέχνης τον χαρακτηρισμό που έδωσε ο Βασίλης Τσιτσάνης στην ερωτικά ανυπότακτη αλλά εξαίσια γοητευτική και αυτάρκη γυναίκα-θύτη των τραγουδιών του: την αποκαλεί «Τρελλή». Κι αυτός ο χαρακτηρισμός περιέχει όλο το θαυμασμό, την αμηχανία, το κρυμμένο δέος απέναντι στην βαθειά σωματικότητα και πνευματικότητα του Θηλυκού, απέναντι στην μεγάλη Ερωμένη και Μητέρα όλων των ανδρών του κόσμου.
 
'Έτσι ενδεικτικά: Μαρίκα Παπαγκίκα, Μαρίκα Φραντζεσκοπούλου (Πολίτισσα), Ρόζα Εσκενάζυ, Μαρίκα Νίνου, Ρίτα Αμπατζή, Σοφία Βέμπο, Στέλλα Χασκίλ, Ιωάννα Γεωργακοπούλου, Σωτηρία Μπέλλου, Καίτη Γκρέυ, Πόλυ Πάνου, Γιώτα Λύδια, Μαίρη Λίντα, Μαρινέλλα, Τασία Βέρρα, Ειρήνη Λεγάκη... Σταματώ πριν το 1970. Οι νεότερες σπουδαίες τραγουδίστριες είναι κοντά μας - ανάμεσα μας...Άξιες!
 
*Το κείμενο είναι απόσπασμα από μια εισαγωγή μου για ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο που εξέδωσε πριν από δέκα χρόνια το εξαιρετικά δραστήριο Μουσικό Σχολείο Καλαμάτας, με ευθύνη της διακεκριμένης καθηγήτριας του, κας Εύης Ντινοπούλου.

Φωτογραφικό υλικό





Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή