Ο Γιώργος Τζιαφέττας στην «Κ»: «Η μουσική αποτελεί ένα ολόκληρο σύμπαν για εμένα» | Interview

2857 Views
Ο Γιώργος Τζιαφέττας στην «Κ»: «Η μουσική αποτελεί ένα ολόκληρο σύμπαν για εμένα» | Interview Ο Γιώργος Τζιαφέττας στην «Κ»: «Η μουσική αποτελεί ένα ολόκληρο σύμπαν για εμένα» | Interview

 

Θεσσαλονικιός, αφοσιωμένος από μικρός στη μουσική και το όνειρό του. Απόφοιτος του Μουσικού Κολλεγίου Θεσσαλονίκης, και του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με σπουδές ανώτερων θεωρητικών και πιάνου, πλέον τον έχει κερδίσει η σύνθεση. Στο βιογραφικό του περιλαμβάνονται σεμινάρια και συνεργασίες με σημαντικά ονόματα της μουσικής και του πιάνου ενώ έχει γράψει μουσική για το θέατρο και τον κινηματογράφο.

Mε αφορμή την καταλυτική παρουσία του στα 11α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης ο αξιαγάπητος συνθέτης Γιώργος Τζιαφέττας μιλά στην Μαρία Γρηγοριάδου αποκλειστικά για την Κουλτουρόσουπα.




-Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με τη μουσική; Τι είναι για εσάς η μουσική;
Αποφάσισα να ασχοληθώ με την μουσική παιδιόθενέχοντας ως έρεισμα ένα τυχαίο αρμόνιο που μου έφερε ο θείος μου  από την Γερμανία ως δώρο χωρίς να το ζητήσω. Έκτοτε παίζοντας δικές μου μελωδίες και προσπαθώντας με σκεύη της κουζίνας να αναπαράγω ρυθμούς και μελωδίες με το αρμόνιο αντιλήφθηκα ότι δεν ήμουν ικανός να παίζω με παιχνίδια όπως τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας μου. Η μουσική αποτελεί ένα ολόκληρο σύμπαν για εμένα που τοποθετώ και ανακαλύπτω την ψυχή μου όταν το θέλω και χάνομαι μες το απέραντο της μουσικό γίγνεσθαι. Αποτελεί την κινητήριο δύναμη επιβίωσης, εκεί εγκαθιστώ τα καθημερινά μου συναισθήματα .

-Πώς αντέδρασαν οι δικοί σας άνθρωποι όταν τους ανακοινώσατε ότι θέλετε να ασχοληθείτε με την τέχνη και τη μουσική;
Οι δικοί μου άνθρωποι δεν υποστήριζαν την τέχνη. Δεν γνώριζαν πολλά για αυτήν. Άκουγαν μουσική στο σπίτι και λίγο παραπάνω αναζητούσε την μουσική ο πατέρας μου. Με έγραψαν με βαριά τη καρδία στο ωδείο γνωρίζοντας ενδόμυχα ότι θα με αποπροσανατόλιζε η μουσική από το να κάνω τα ως είθισται καθιερωμένα επαγγέλματα και είχαν απόλυτο  δίκιο.Θέλω να πιστεύω πως έχουν ανακαλέσει για την μέχρι πρότινος αμφιβολία τους περί της επιλογής μου.

-Μιλήστε μας λίγο για τις σπουδές σας στο πιάνο. Έχετε μαθητεύσει δίπλα σε Έλληνες και ξένους δασκάλους. Τι έχετε κρατήσει από αυτή τη διαδικασία;
Έχω μαθητεύσει δίπλα σε σπουδαίους δασκάλους που τους οφείλω ξεχωριστά στον καθένα ένα ευχαριστώ και ήταν τιμή μου που είχα την τύχη να τους γνωρίσω και να μάθω διαφορετικά πράγματα για τον κόσμο της μουσικής από  αυτούς. Από τον μαέστρο κ. Δημηνάκη τον συνοδό και μαέστρο Γ. Βαγιανό, την Κ.Σακέτα την Κ. Καρατζά την Borg Anne, τον πιανίστα Σπύρο Ρασσιά, τον πιανίστα Χαράλαμπο Αγγελόπουλο μέχρι την Γ. Καραμιχάλη με την οποία σπούδασα ανώτατα θεωρητικά και φυσικά τους καθηγητές μου στο πανεπιστήμιο αργότερα. Μεγάλη ευλογία!

-Επιλέξατε το δύσκολο δρόμο της σύνθεσης. Γιατί; Τι σας οδήγησε σ’ αυτήν;
Την σύνθεση την διάλεξα ή με διάλεξε δεν ξέρω. Είχα αρχίσει το όνειρο ως κλασσικός πιανίστας που καλώς άφησα στην άκρη. Το κλασσικό πιάνο απαιτούσε αποκλειστικότητα και εγώ ήμουν ατίθασος για να το κάνω αυτό. Ήθελα  πιο πολύ να παίζω με τις δικές μου μελωδίες αρχικά και εξάλλου κατά αυτόν τον τρόπο  γεννήθηκε και η αγάπη μου για την μουσική. Μέσα από ένα πρώιμο στάδιο σύνθεσης. Εκ των υστέρων αντιλήφθηκα πως είτε μελετούσα σύνθεση είτε μόνο πιάνο και τα δύο απαιτούν αφοσίωση και σοβαρή μελέτη. Έτσι προτίμησα την σύνθεση και ως τέχνη και ως φιλοσοφία στην ζωή μου.





-Από πού κι από τι εμπνέεστε για να συνθέσετε; Ποια θέματα σας απασχολούν στο έργο σας;
Οι πηγές της έμπνευσης διαφέρουν ανάλογα με την δύνη του συναισθηματικού μου κόσμου. Έχω γράψει τραγούδια και soundtrack για τον έρωτα, την μοναξιά, για σκηνές της καθημερινότητας που ζούμε. Θεωρώ πως η μεγαλύτερη δύναμη μέσα μου είναι η φύση. Τα περιέχει όλα ισόποσα, ισόρροπα  και αρμονικά. Δεν είναι συγκλονιστικό να φαντάζεσαι πως τα φύλλα  ερωτεύονται στο θρόισμα τους και τον βυθό της θάλασσας πως πλανεύει το αστείρευτο βασίλειο της;

-Ποιος ήταν ο πιο επιδραστικός άνθρωπος στην έως τώρα πορεία σας στη μουσική και γιατί;
Ο Χατζιδάκις και ο Θάνος Μικρούτσικος ήταν η ελληνική συνιστώσα της εμπνεύσεως μου. Με τον Θάνο Μικρούτσικο είχα την τύχη να κάτσω δίπλα του στο πιάνο και να μάθω γρήγορα πολλά! Τον άκουσα με τα μάτια ενός παιδιού που κοιτάει τον πατέρα του με δέος. Έμαθα για τον κόσμο της ποίησης μέσω του τεράστιου αυτού ανθρώπου! Ο Θάνος είχε ένα εκτόπισμα ως καλλιτέχνης μοναδικό και αξεπέραστο!
Μολαταύτα είχα ανοιχτές τις κεραίες μου ως παιδί, έτσι ώστε αργότερα να αγαπήσω την κινηματογραφική, θεατρική και ορχηστρική μουσική  και να ταυτιστώ με καλλιτέχνες όπως ο John Williams, ο Vangelis, ο Spanoudakis o Morricone ο Zimmer, o Kander, ο Webber κ.α. Ο Χατζιδάκις με ενέπνευσε γιατί δεν πιστεύω ότι ήταν ο σπουδαιότερος μουσικός της εποχής αλλά σίγουρα ήταν ο πιο αληθινός καλλιτέχνης. Είναι ένας μάγος της αρμονίας και ένας μάγος του λόγου. Ήταν εξαίρετος χειριστής της ελληνικής γλώσσας έτσι τον μελέτησα  και τον αγάπησα, ταυτίστηκα με τις απόψεις και την μουσική του και δεν τον απομυθοποίησα ποτέ.

-Πιστεύω πως η ώρα της δημιουργίας, η διαδικασία της σύνθεσης είναι μια μοναχική εσωτερική στιγμή. Πώς μετά από αυτή τη στιγμή έρχεται εκείνη της επικοινωνίας με το κοινό;
H κύηση είναι μια μοναχική στιγμή αλλά κανένας δεν θέλει τα παιδιά του να μην δουν τον έξω κόσμο. Η επικοινωνία είναι κάτι δύσκολο. Ο Χατζιδάκις έλεγε πως το να συνδιαλέγεσαι είναι εύκολο μπορείς και με τον μπακάλη της γειτονιάς σου, ωστόσο η επικοινωνία απαιτεί προϋποθέσεις και δεν γίνεται με οποιονδήποτε. Το ίδιο ισχύει για την μουσική, έχω την ανάγκη να μοιραστώ την μουσική μου αλλά όχι ως αυτοσκοπό για να την μοιραστώ. Ξέρω λίγο πολύ το κοινό που έχει κοινές ευαισθησίες με εμένα και με αυτό θα ήθελα να επικοινωνήσω.
 




-Ποιους καλλιτέχνες ή και συνθέτες θαυμάζετε και σας εμπνέουν;
Αυτούς που είναι καλλιτέχνες με «Κ» και όχι αυτούς που καλλιτεχνίζουν.
Έχω ιδιαίτερη σχέση με το τραγούδι που αποκαλύπτει και δεν διασκέδαζει.Εξ άλλου η διασκέδαση προέρχεται από το δια και το ρήμα «σκεδάννυμι» όπερ με θερμηνευόμενον: «Διασκορπίζομαι». Θαυμάζω και με εμπνέει από τους σύγχρονους τραγουδοποιούς ο Αλκίνοος Ιωαννίδης τον θεωρώ συγκλονιστικό  καλλιτέχνη. Ένας άνθρωπος που επίσης συνεχίζω να μελετώ και να θαυμάζω είναι ο πιανίστας και συνθέτης κ.Σταύρος Λάντσιας.
 
-Για εσάς υπάρχει διαχωρισμός ποιοτικής και μη ποιοτικής μουσικής;
Όχι! Υπάρχει διαχωρισμός ανθρώπων  που αντιλαμβάνεται την Τέχνη και ανθρώπων  που δεν έχει τα αισθητήρια και ευαισθητήρια να την αντιληφθεί. Την ευθύνη έχει η καλλιτεχνική παιδεία και καλλιέργεια που δυστυχώς στην χώρα μας δεν είναι ανθίζουσα.

-Ασχολείστε πολύ με τη μουσική στο θέατρο. Ποια είναι κατά τη γνώμη σας η θέση της μουσικής στο θέατρο;
Πρώτιστη και εξέχουσα είναι η θέση της μουσικής στο θέατρο. Αποτελεί την αέναη πνοή του θεάτρου. Βοηθά στον ρυθμό, στην απαγγελία του λόγου στην διαδικασία ευαισθητοποίησης του θεατή. Η μουσική αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του θεάτρου. Εν αρχή ην ο λόγος. Και ο λόγος είναι μουσική!

-Αν θα έπρεπε να επιλέξετε κάποιον τομέα στη μουσική που θα θέλατε να αφοσιωθείτε λίγο περισσότερο ποιος θα ήταν αυτός; Πχ τραγουδοποιία δισκογραφία, θέατρο, κινηματογράφος, συναυλίες…
Θα ήθελα να τα κάνω όλα τα προαναφερθέντα. Δεν το λέω επηρμένος ότι μπορώ να τα κάνω όλα τέλεια. Γνωρίζω την αγάπη και το μεράκι που έχω για όλα ξεχωριστά. Όλα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα της πολύπλευρης προσωπικότητας ενός καλλιτέχνη. Ωστόσο ο μεγάλος έρωτας είναι η κινηματογραφική μουσική!
 




-Τι θα συμβουλεύατε έναν νέο που μόλις ξεκινά να ασχολείται ουσιαστικά με τη μουσική;
Να μην σταματά να ελπίζει ,να μελετά από αγάπη και όχι από ανταγωνιστική ανάγκη να γίνει «πρωταθλητής». Θα του έλεγα να εκφράζεται αληθινά μέσω της μουσικής και μέσω της τέχνης ασχέτως αν θα ακολουθηθεί επαγγελματική σταδιοδρομία. Η μουσική σε ισορροπεί και σου δίνει την επιλογή να κοινωνικοποιηθείς  με τον πιο αρμονικό τρόπο. Σε τοποθετεί με ένα μαγικό τρόπο  στην κοινωνία ως ένα διαφορετικό όν και σου δίνει την δυνατότητα μια τρίτης οπτικής στην καθημερινότητα.
.
-Σίγουρα όπως κάθε καλλιτέχνης αλλά και κάθε επαγγελματίας θα αντιμετωπίσατε και δύσκολες στιγμές στην έως τώρα καριέρα σας. Πώς ξεπερνάτε αυτές τις στιγμές και τα εμπόδια;
Νομίζω πως εν τέλει  ίδια η μουσική και η τέχνη σου δίνει τις λύσεις ,διότι όσο περισσότερο ασχολείσαι με αυτήν ειδικά στις δύσκολες στιγμές τόσο περισσότερο ξεχνάς τα εμπόδια. Είναι θέμα σαφώς και ανθρώπινης υπόστασης και ψυχολογικής δύναμης του καθενός. Μεγαλώνοντας καλλωπίζεις τις γωνίες σου και μαθαίνεις να ζεις με τις αδυναμίες σου. Πάντα πίστευα ότι ο Θεός τα δύσκολα τα δίνει τους δυνατούς. Προσπαθώ μέσω της μουσικής ελευθερίας να κατακερματίζω τις δύσκολες στιγμές. Όπως έλεγε και ο αγαπημένος Καζαντζάκης: « Δεν φοβάμαι τίποτα, δεν ελπίζω τίποτα, είμαι λέφτερος».

-Νιώθετε και εσείς εγκλωβισμένος καλλιτεχνικά στην Θεσσαλονίκη;
Νοιώθω πως η Θεσσαλονίκη κάνει έναν διαρκή αγώνα καλλιτεχνικής και πολιτιστικής επιβίωσης .Έτσι δεν υπάρχει η δυνατότητα να φιλοξενήσει όσα της αρμόζουν και κυρίως να βοηθήσει τους νέους καλλιτέχνες με επάρκεια και ήθος.

-Ποια είναι η άποψή σας για Θεσμούς, Οργανισμούς, Δήμος, Περιφέρεια κοκ της πόλης μας και αν θεωρείτε πως θα βοηθήσουν –όπως οφείλουν-το τοπικό δυναμικό σε καλλιτεχνικές αναζητήσεις;
Η άποψη μου είναι συγκεκριμένη εδώ και χρόνια .Γίνονται φιλότιμες προσπάθειες να αποδείξουν το καλλιτεχνικό τους μεγαλείο και η Περιφέρεια και ο Δήμος και να δραστηριοποιηθούν καλλιτεχνικά και υπάρχουν και αρκετές εξαιρέσεις που αποδεικνύουν το μεράκι και την αγάπη για κοινωνικά και καλλιτεχνικά δρώμενα. Αλλά μάλλον υστερούν επί το πλείστο στην ανάδειξη νέων καλλιτεχνών, θεατρικών δρωμένων, συνθετών, μουσικών κτλπ. Θα πάρουν τους πέντε δέκα φημισμένους εκ των Αθηνών συνήθως καλλιτεχνών και θα πορευτούν με αυτούς. Έτσι θα αποδείξουν ότι κάνουν έργο και η βιτρίνα θα καλυφθεί με τα πιο φανταχτερά ρούχα. Λαϊκοτρόπως ο καθένας κοιτάει το δικό του μαγαζάκι να το περιποιηθεί όπως ο ίδιος το επιθυμεί.

-Στη μέχρι τώρα καριέρα σας ποιο καλλιτεχνικό γεγονός ξεχωρίζετε και θα θυμάστε πάντα με νοσταλγία;
Νοσταλγώ την πρώτη μου συναυλία που έπαιξα την πρώτη μου σύνθεση στο πιάνο σε μια μαθητική συναυλία του Ωδείου Μελωδία. Εκεί το δημιουργικό άγχος ήταν το  πιο αληθινό από ποτέ. Το ίδιο και εγώ.
 
-Ποια είναι η καθημερινότητά σας, όταν δεν ασχολείστε με δουλειές. Τι σας ευχαριστεί να κάνετε στον ελεύθερό σας χρόνο; Τι σας χαλαρώνει, με τι ψυχαγωγήστε πέραν της μουσικής;
Είμαι λάτρης της έβδομης τέχνης ,ταξιδεύω συχνά στην φύση, μου αρέσει να συλλέγω  μινιατούρες διάφορων ειδών και τα Σαββατοκύριακα καλώ φίλους στο σπίτι μου. Τους μαγειρεύω κάνουμε ένα «concept» γευσιγνωσίας και όταν καλυφθούν οι ανθρώπινες βουλιμικές ανάγκες μας κλείνω την βραδιά με λίγα τραγούδια στο πιάνο.(αστειεύομαι φυσικά) .Με πολλά τραγούδια στο πιάνο.
 



-Έχετε σκεφτεί τι αποτύπωμα θα θέλατε να αφήσετε στο χώρο της μουσικής;
Όσο καλοκουρδισμένη και να σας φανεί η απάντηση μου δεν με ενδιέφερε ποτέ! Δεν ήταν ποτέ ύψιστης σημασίας η καλλιτεχνική ματαιοδοξία. Έχει διαφορά με την αποδοχή. Δεν είναι αυτοσκοπός να είμαι αγαπητός ή να αφήσω σπουδαίο έργο. Είναι σκοπός να είμαι αληθινός απέναντι σε αυτό που υπηρετώ στο υλικό που αναδεικνύω, που υποστηρίζω και σέβομαι. Είμαστε αποτέλεσμα πολλών χιλιάδων χρόνων και όσο πιο γρήγορα αντιληφθούμε την μηδαμινότητα μας, τόσο πιο γρήγορα θα αποκαλυφθούμε στον ίδιο μας τον εαυτό.
 
-Πληροφορήθηκα πως επίκειται να κυκλοφορήσετε το πρώτο σας προσωπικό άλμπουμ, θα μας μιλήσετε για αυτό αλλά και  τα άμεσα σχέδιά σας;
΄Όσο αναφορά τον πρώτο προσωπικό δίσκο πρόκειται για μια συνεργασία με τον πολύ καλό φίλο και κατά την γνώμη μου σπουδαίο νέο ποιητή και στιχουργό Νίκο Παπακώστα. Ένας δίσκος που ευχόμαστε να κυκλοφορήσει σε ένα περίπου χρόνο και ετοιμάζεται εδώ και δύο χρόνια με πολλή αγάπη φροντίδα και συνέπεια. Θα υπάρχουν σημαντικοί ερμηνευτές που θα ανακοινωθούν συντόμως. Η ιστορία του δίσκου και των τραγουδιών αφορά την πορεία του ανθρώπου επί της γης, αφορά το αξιακό του σύστημα, την επιδίωξη για να απαντήσει σε πανανθρώπινα ερωτήματα, την αρχή και το τέλος της ανθρώπινης ύπαρξης. Ουσιαστικά πρόκειται για μια εξιστόρηση της ανθρώπινης ζωής από την αρχή ως το τέλος όπου εμπλέκεται ο έρωτας, η νοσταλγία, οι λαβύρινθοι της ζωής, οι ανθρώπινες απουσίες, η φύση, και κύριο στοιχείο σε αυτόν τον δίσκο το στοιχείο της θάλασσας...
Εν κατακλείδι αποτελεί μία σύγκρουση ζωής και θανάτου. Στα μελλοντικά σχέδια πέρα από το δίσκο έχω στα σκαριά κάποιες καινούργιες συνεργασίες με νέους ανθρώπους της πόλης αλλά και με γνωστούς  και σπουδαίους καλλιτέχνες μέσα στο 2023 όπου επίκειται η κυκλοφορία κάποιων μεμονωμένων τραγουδιών.
Ταυτόχρονα γράφω για το θέατρο παιδικές και άλλες παραστάσεις, μελετώ και προσπαθώ να εξελίσσομαι καθημερινά αντιστρόφως ανάλογα της πολιτικής υποκουλτούρας. Το σημαντικότερο όμως και αμεσότατο σχέδιο μου είναι να κρατήσω την παιδικότητα μου και... θα προσπαθώ να την κρατώ ανεξίτηλη!
 
Σας ευχαριστώ πολύ!

.
Φωτογραφίες: Ειρήνη Μπαιρακτάρη (Π. Τσαλδάρη 8, Νεάπολη, τηλ: 2310 611 979)
   

11α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης 2022 

ΤΕΛΕΤΗ ΑΠΟΝΟΜΗΣ ΒΡΑΒΕΙΩΝ
ΤΕΤΑΡΤΗ 28 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΘΕΑΤΡΟ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Ώρα προσέλευσης: 19:00 – Ώρα έναρξης: 20:00
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
 .
Ακολουθήστε μας στα social media
       

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Μαρία Γρηγοριάδου
Μαρία Γρηγοριάδου
Από μικρή λάτρευα τις Τέχνες και κυρίως τη μουσική ενώ μέχρι σήμερα νιώθω ότι έχω ανακαλύψει έναν σπουδαίο κόσμο μέσω αυτής. Έχοντας ασχοληθεί με τη μουσική πλέον νιώθω ότι μπορώ να ξεχωρίσω την ποιότητά της και να τη μοιραστώ μαζί σας. Μια πρόσφατη αγάπη που ανακάλυψα είναι τα εικαστικά και η ιερή στιγμή που πρέπει να αποκωδικοποιήσεις την επικοινωνία σου με ένα έργο τέχνης. Μέσω της Κουλτουρόσουπας θα ήθελα να μοιραστώ τις σκέψεις μου τόσο για τη μουσική όσο και για την τέχνη, πώς μπορούμε να τις βάλουμε σε κάθε πτυχή της ζωής μας και να σας παρουσιάσω αξιόλογους καλλιτέχνες, παραστάσεις, δρώμενα ή και εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσετε.Emailεπικοινωνίας: mariagr.music@gmail.com

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη

Περισσότερα Της «K» το κάγκελο