Ο εξάρχων βιολιστής της ΚΟΘ, Σίμος Παπάνας, μιλά στην Κουλτουρόσουπα.

3489 Views
Ο εξάρχων βιολιστής της ΚΟΘ, Σίμος Παπάνας, μιλά στην Κουλτουρόσουπα. Ο εξάρχων βιολιστής της ΚΟΘ, Σίμος Παπάνας, μιλά στην Κουλτουρόσουπα.

 




 
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και σπούδασε βιολί, μπαρόκ βιολί, σύνθεση και μαθηματικά. Οι σπουδές του ξεκίνησαν από το νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης και ολοκληρώθηκαν στο στο Oberlin College και το Yale Universlty στις Η.Π.Α. Έχει συνεργαστεί με μεγάλες ορχήστρες ανά τον κόσμο όπως η ορχήστρα του θεάτρου Bolshoi, η Geneva Camerata, η Kammerorchester Basel, οι Κρατικές Ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης, η Καμεράτα της Αθήνας, η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, η Φιλαρμονική της Σόφιας και πολλές άλλες κι έχει συμμετάσχει σε φεστιβάλ όπως το φεστιβάλ του Verbier, τα Sommets Musicaux Gstaad, τα Bristol Proms, το φεστιβάλ Αθηνών και άλλα. Έχει ηχογραφήσει ως σολίστ για τις εταιρίες Deutche Grammophon, BIS και Centaur ενώ συνθέσεις του έχουν παρουσιαστεί και ηχογραφηθεί σε πολλά μέρη του κόσμου όπως στις Η.Π.Α., στη  Ρωσία, στον Καναδάς, στο  Περού, στο  Ιράν, στην  Ιαπωνία, στην Ταιβάν και στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες.
 
Μετά από αρκετούς μήνες απουσίας, λόγω των περιοριστικών μέτρων, από τις μουσικές σκηνές, η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης θα παρουσιάσει το έργο του Μπέλα Μπάρτοκ Ντιβερτιμέντο για ορχήστρα εγχόρδων και το διάσημο έργο του Αντόνιο Βιβάλντι Οι τέσσερις εποχές, 4 κοντσέρτα για βιολί και ορχήστρα εγχόρδων σε μουσική διεύθυνση της αρχιμουσικού κ. Ζωής Τσόκανου.
.
Ο Σίμος Παπάνας, (εξάρχων βιολιστής της ΚΟΘ ) θα είναι σόλο βιολί και θα έχει τη διεύθυνση ορχήστρας στο έργο " Οι 4 εποχές του Βιβάλντι " στις συναυλίες της ΚΟΘ σε Θέατρο Κήπου (20/7) και Ηρώδειο (23/7) και με αυτήν την αφορμή μιλά στην Κουλτουρόσουπα .
 
 
·  Τι ήταν αυτό που σας οδήγησε να ασχοληθείτε με τη μουσική και ιδιαίτερα με το βιολί και το μπαρόκ βιολί;
Είναι εύκολο να αγαπήσει κανείς τη μουσική- νομίζω πως όλοι μας την έχουμε αγαπήσει κάποιες στιγμές. Το να ασχοληθεί κανείς επαγγελματικά είναι, βέβαια, κάτι διαφορετικό. Εκεί χρειάζονται χρόνια πειθαρχίας και αφοσίωσης. Και τελικά, "μουσικός" δεν (θα έπρεπε να) είναι απλώς επάγγελμα, αλλά η περιγραφή ενός είδους ανθρώπινης φύσης. Αφήνεις τη μουσική να σε καταλάβει και να σε αλλάξει, ή όχι.
 
Για το μπαρόκ βιολί συγκεκριμένα, είχα την τύχη να έρθω σε επαφή μαζί του ήδη το 1996 όταν σπούδαζα στην Αμερική. Τον καιρό εκείνο, στην Ελλάδα, όπως και στις περισσότερες χώρες, δεν ήταν τόσο γνωστό ή διαδεδομένο. Αμέσως με γοήτευσε ο ήχος του, η ξεχωριστή ερμηνευτική του δύναμη με χρήση στοιχείων όπως ο αυτοσχεδιασμός, αλλά και η δυνατότητα εξερεύνησης μουσικών αριστουργημάτων, που λόγω διαφορών στο όργανο και στον τρόπο ανάγνωσης παρέμεναν στην αφάνεια. Στην αρχή, η πρακτική αυτή θεωρούνταν αμφιλεγόμενη- σήμερα, μερικές δεκαετίες αργότερα έχει πια κυριαρχήσει. Είναι ένας λόγος να είμαστε περήφανοι όσοι πιστέψαμε σ’ αυτήν από την αρχή.
 
 
·  Παράλληλα με τις μουσικές σας σπουδές, σπουδάσατε και μαθηματικά. Πολλοί λένε ότι πίσω από τη μουσική υπάρχουν τα μαθηματικά. Τελικά συνδέονται αυτά τα δύο; Εσείς θα μπορούσατε να τα συνδυάσετε ή σας κέρδισε γρήγορα το βιολί;
 Μαθηματικά υπάρχουν πίσω από τα πάντα. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι είναι η γλώσσα του σύμπαντος (για την ακρίβεια της ανθρώπινης κατανόησης του). Οπότε, φυσικά και υπάρχουν μαθηματικά και στη μουσική. Το πώς τελικά έκανα μουσική είναι μεγάλη ιστορία- αλλά, τελικά, η ανάγκη αρτιότητας σε επαγγελματικό επίπεδο, με υποχρέωσε να επιλέξω.
 
φωτό: ( Γιάννης Γούτμαν )
 
·  Έχετε σπουδάσει και δραστηριοποιηθεί στο εξωτερικό, πλέον έχετε επιστρέψει στην Ελλάδα. Υπάρχουν ευκαιρίες στην Ελλάδα;
Είμαι περήφανος ως εξάρχων της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, και πιστεύω πως η συμμετοχή σε μία τέτοια ορχήστρα ήδη αποτελεί μία θαυμάσια "ευκαιρία". Κατά τ' άλλα, η Ελλάδα έχει λίγες αλλά καλές και εύκολα προσβάσιμες σκηνές και δυνατότητες. Όμως, ιστορικά, η καθημερινότητα των μουσικών ήταν πάντα μία καθημερινότητα συνυφασμένη με το ταξίδι, την ανταλλαγή ιδεών με άλλους μουσικούς και την άντληση έμπνευσης από διαφορετικά μέρη και πολιτισμούς. Ακόμα και σε εποχές όπως το μπαρόκ ή ακόμα και ο μεσαίωνας, όταν οι περισσότεροι άνθρωποι ταξίδευαν ελάχιστα, οι μουσικοί περιπλανιόνταν από πόλη σε πόλη, και από χώρα σε χώρα. Αυτό δεν έχει αλλάξει καθόλου έως σήμερα. Με αυτό το σκεπτικό, η "επιστροφή" στην Ελλάδα δεν αποτελεί περιορισμό.
 
·   Το ελληνικό κοινό είναι έτοιμο να ακούσει κλασική μουσική; Υπάρχει ενδιαφέρον;
Το ελληνικό κοινό φυσικά και είναι έτοιμο! Είναι εξαιρετικό κοινό, και καλό είναι να μην το υποτιμούμε. Ενδεικτικά σάς αναφέρω ότι το φεστιβάλ μπαρόκ μουσικής που διοργανώνεται από το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης τα τελευταία χρόνια, είναι σχεδόν ανελλιπώς sold out! Τολμώ να πω ότι το πρόβλημα είναι πως συχνά οι ασκούντες την πολιτική πολιτισμού στη χώρα είναι πίσω από το ελληνικό κοινό σε επαφή και γνώσεις, αντί να το καθοδηγούν μέσω της πολιτικής που χαράσσουν.
 
 
 
·   Υπήρξε στιγμή που σκεφτήκατε ότι κάνατε λάθος που γυρίσατε στην Ελλάδα; Ή ότι εδώ δε θα καταφέρετε να εδραιωθείτε μουσικά;
Όχι, ποτέ! Ούτε καν στα χρόνια της βαθύτερης οικονομικής κρίσης.
 
·   Πώς βλέπετε τον καλλιτεχνικό χώρο στις μέρες μας, ειδικά τώρα με τα νέα δεδομένα;
Η τέχνη μας είναι μία τέχνη πολλών αιώνων. Έχει περάσει πολέμους, καταστροφές, επιδημίες, λοιμούς... έχει συνοδέψει τους ανθρώπους στις μεγάλες και στις δύσκολες στιγμές τους, στον αγώνα, τη χαρά, τον πόνο, τον έρωτα, την συντριβή- παντού. Και πάντα προσαρμόζεται ώστε να εκφράζει αυτό που είναι ανάγκη να εκφραστεί, ή αλλιώς μένει στην αφάνεια. Αλλά αν μιλάμε για την κλασσική μουσική, πρόκειται για έκφραση διαχρονικής ομορφιάς που πάντα θα αξίζει να είναι ζωντανή.
 
Σε ότι αφορά τους καλλιτέχνες ως ανθρώπους, σίγουρα είναι μία παράξενη και μεταβατική περίοδος, αλλά ούτε και οι δυσκολίες στην καθημερινότητα είναι κάτι καινούριο στην ιστορία της καλλιτεχνικής ζωής!
 
·    Όταν έχετε κάποιο ελεύθερο χρόνο, όταν θέλετε να χαλαρώσετε, πώς περνάτε το χρόνο σας; Με τι ασχολείστε μακριά από την ΚΟΘ;
Οι μουσικοί είμαστε κατά τ' άλλα κανονικοί άνθρωποι (τουλάχιστον έτσι θέλουμε να πιστεύουμε!). Αυτά που αρέσουν σε όλους, αρέσουν και σε μας (συνήθως!). Πάντως, προσπαθώ να είμαι δραστήριος μουσικά και πέρα από την ΚΟΘ, είτε παίζοντας είτε συνθέτοντας.
 
·   Ετοιμάζετε μια επανεκκίνηση με την ΚΟΘ για το φετινό διαφορετικό καλοκαίρι. Τι θα μας παρουσιάσετε και πού;
Οι καινούργιες συνθήκες απαιτούν μικρότερα σύνολα και λήψη απαραίτητων προφυλάξεων. Με βάση αυτά τα δεδομένα, η ΚΟΘ προγραμματίζει μια πληθώρα εκδηλώσεων σε ανοιχτούς καταρχήν χώρους, με ρεπερτόριο που ταιριάζει στις απαιτούμενες συνθήκες, αλλά χωρίς κανένα συμβιβασμό στην ποιότητα ή το ενδιαφέρον των μουσικών έργων. Είδαμε τους περιορισμούς σαν ευκαιρία να επεκτείνουμε το ρεπερτόριό μας σε χώρους που δεν είχαμε εξερευνήσει τόσο στο παρελθόν
 
·   Θα διευθύνετε από το βιολί την ΚΟΘ στην συναυλία στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και το ίδιο πρόγραμμα θα ακούσουμε και στο θέατρο Κήπου. Τι να περιμένουμε να δούμε και να ακούσουμε ;
Τα έγχορδα της ΚΟΘ θα σάς παρουσιάσουμε το ντιβερτιμέντο του Μπάρτοκ με μαέστρο τη Ζωή Τσόκανου, και εγώ θα διευθύνω από το βιολί τις περίφημες 4 εποχές του Βιβάλντι. Θέλαμε η πρώτη "κανονική" συναυλία να περιλαμβάνει το εμβληματικό και δημοφιλές αυτό έργο, σαν καλωσόρισμα στο κοινό μας, από το οποίο αναγκαστήκαμε να χωριστούμε για κάποιους μήνες. Θα προσπαθήσουμε να σάς το παρουσιάσουμε με έναν ιστορικά ενημερωμένο τρόπο: η δεξιοτεχνία του Βιβάλντι μνημονεύεται με εντυπωσιακό τρόπο στα κείμενα της εποχής. Ο Βιβάλντι είχε το προσωνύμιο "κόκκινος παπάς" από το χρώμα των μαλλιών του, την ιδιότητά του ως κληρικός, αλλά και την περίφημη "φλόγα" με την οποία έπαιζε. Πάνω σε αυτές τις καταγεγραμμένες εντυπώσεις θα κατευθύνουμε και την δική μας ερμηνεία.
 
Σας ευχαριστώ πολύ!
.
Πληροφορίες για τη συναυλία στο θέατρο Κήπου θα βρείτε εδώ

Φωτογραφικό υλικό





Με ετικέτα: Σίμος Παπάνας

Αρθρογραφος

Μαρία Γρηγοριάδου
Μαρία Γρηγοριάδου
Από μικρή λάτρευα τη μουσική και μέχρι σήμερα νιώθω ότι έχω ανακαλύψει έναν σπουδαίο κόσμο μέσω αυτής. Ασχολούμενη με τη μουσική πλέον νιώθω ότι έχω εκπαιδεύσει το αυτί μου σε πολλά ακούσματα και ξεχωρίζω την ποιότητα της μουσικής. Μέσω της Κουλτουρόσουπας θα ήθελα να μοιραστώ τις σκέψεις για τη μουσική και να παρουσιάσω αξιόλογους καλλιτέχνες και παραστάσεις που δεν πρέπει να χάσετε. Email: mariagr.music@gmail.com

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Δήμος Θεσσαλονίκης: συγκέντρωση ανθρωπιστικής βοήθειας προς τους πληγέντες της Βηρυτού
Δήμος Θεσσαλονίκης: συγκέντρωση ανθρωπιστικής βοήθειας προς τους πληγέντες της Βηρυτού
με 0 Σχόλια 436 Views

 Ο Δήμος Θεσσαλονίκης οργανώνει συλλογή ανθρωπιστικής βοήθειας προς τον δοκιμαζόμενο λαό του Λιβάνου μετά τις ανυπολόγιστες καταστροφές στην πρωτεύουσα Βηρυτό.


Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή