Συνέντευξη: O Βρετανός σχεδιαστής και εικονογράφος Rob Snow, μιλά στην Κουλτουρόσουπα.

339 Views
Συνέντευξη: O Βρετανός σχεδιαστής και εικονογράφος Rob Snow, μιλά στην Κουλτουρόσουπα. Συνέντευξη: O Βρετανός σχεδιαστής και εικονογράφος Rob Snow, μιλά στην Κουλτουρόσουπα.

Συνέντευξη: ο Βρετανός Graphic Designer - Eικονογράφος  Rob Snow μιλά στην Κουλτουρόσουπα...

Ο Rob Snow είναι ένας δημιουργικός σχεδιαστής που ελίσσεται ανάμεσα στη γραφιστική, (graphic design), στην εικονογράφηση (illustration), στο webdesign(σχεδιασμό ιστοσελίδων) και στη διδασκαλία. Εργάζεται και ζει στην Ελλάδα, παρ’ όλο που γεννήθηκε στην Αγγλία και σπούδασε Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και Σχέδιο σε προπτυχιακό αλλά και σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Ο Rob λατρεύει να σχεδιάζει με μολύβι και να μετατρέπει τα τελικά αποτελέσματα στον υπολογιστή. Εδώ και 25 χρόνια δουλεύει για μικρούς και μεγάλους οργανισμούς ως ελεύθερος επαγγελματίας - σχεδιαστής.
Παράλληλα, συνδυάζει τις γνώσεις του και την εμπειρία του πάνω στην τέχνη ως καθηγητής Ιδιωτικού Πανεπιστημίου, όπου διδάσκει Δημιουργική/Παράπλευρη -Εναλλακτική σκέψη.(Creative/Lateral Thinking) Kαι αν ζητάτε τη γνώμη μου είναι ο μόνος που θα μπορούσε να το κάνει τόσο καλά…!!! Η αφορμή για αυτή τη συνέντευξη δόθηκε στο πλαίσιο της έκθεσης του, Animal's Behavior, που εκτίθεντο στην αίθουσα τέχνης Ρω  προ ολίγων ημερών.
Ευτυχώς, όσοι δεν είχατε την τύχη να επισκεφθείτε την έκθεση του, που σημείωσε σημαντική απήχηση από το φιλότεχνο κοινό, τα έργα του θα βρίσκονται μέχρι το τέλος του έτους και ένα μέρος τους θα εκτίθενται και στο Βazaar που διοργανώνει ο εν λόγω χώρος από τις 19 έως 21 Δεκεμβρίου. Αξίζει να δείτε!!
Η συνέντευξη έγινε εξολοκλήρου στα αγγλικά οπότε προσπαθήσαμε να την αποδώσουμε στα ελληνικά χωρίς να χαθεί κάτι στη μετάφραση!!! Enjoy it!
Πες μας λίγα πράγματα για σένα Rob. Από πού κατάγεσαι;
   Kατάγομαι από ένα μέρος της κεντρικής Αγγλίας, το Leicester , 100 μίλια μακριά από το Λονδίνο. Όταν ενηλικιώθηκα, έμεινα στο Newcastle για να πραγματοποιήσω τις σπουδές μου. Επέστρεψα για λίγο πίσω στη γενέτειρα μου και στη συνέχεια ήρθα στην Ελλάδα. Μένω στην Ελλάδα περίπου 15 χρόνια, η κόρη μου μεγάλωσε εδώ. Ο λόγος για τον οποίο παρέμεινα στην Ελλάδα είναι γιατί παντρεύτηκα Ελληνίδα. Δεν έχει σημασία πάντως πού ζεις για να είσαι δημιουργικός, είτε βρίσκεσαι στην Ελλάδα είτε στη Βρετανία.
Τι είναι αυτό που σου αρέσει στην Ελλάδα και τι όχι;
   Όπως όλα τα μέρη στον κόσμο, η Ελλάδα έχει και τα πάνω της και τα κάτω της. Προσωπικά μου αρέσει η φύση που έχει, τα βουνά της, όπως ο Όλυμπος. Έχω ανέβει αρκετές φορές εκεί. Είναι ένα φανταστικό μέρος, όταν πηγαίνω στον Όλυμπο το μυαλό μου διώχνει όλες τις σκέψεις, σου δημιουργεί μία τέτοια ηρεμία το βουνό με την ησυχία που το διακατέχει. Αυτό που δεν μ’ αρέσει είναι να ζω μέσα στην πόλη. Έχει πολύ φασαρία, πολλά graffitis  στους τοίχους. Ίσως φταίει το γεγονός που κατάγομαι από την Αγγλία και εκεί το κάθε σπίτι έχει το δικό του κήπο, στον οποίο μπορείς να κάνεις ένα σωρό πράγματα. Εδώ είναι σαν να ζεις σ’ ένα κουτί, κάτι που από ψυχολογικής πλευράς αν με ρωτάς δεν μου αρέσει. Αυτό που  μου αρέσει εδώ είναι επίσης ο καλός καιρός, οι καθαρές θάλασσες, το καλό φαγητό.
Ποιο είναι το κύριο χαρακτηριστικό της προσωπικότητάς σου; Πώς  θα αυτοπαρουσιαζόσουν  στον κόσμο;
   Όταν πήγα στο Πανεπιστήμιο να σπουδάσω η νοοτροπία και η ψυχοσύνθεση μου ήταν διαφορετική απ ‘ ότι είναι τώρα. Ήμουν ντροπαλός, με απασχολούσε το πώς έδειχνα στους γύρω μου. Με το που άρχισαν οι πρώτες εργασίες στο Πανεπιστήμιο και έπρεπε να τις παρουσιάσω στον κόσμο, παρόλο που συνέχιζα να είμαι ντροπαλός ανέπτυξα ένα σύστημα αυτοπροστασίας. Όσο μεγάλωνα η προσωπικότητα μου γινόταν όλο και πιο δυνατή. Ένοιωθα πιο σίγουρος για τον εαυτό μου. Δεν κρύβομαι πίσω από τα έργα μου πια. Δεν μ’ ενδιαφέρει όμως και να προβάλλομαι εγώ πιο πάνω από τα έργα μου, θέλω να υπάρχει μία αλληλεπιδρώμενη σχέση ανάμεσα σε μένα, στα έργα μου και το κοινό που θα έρθει να δει. Θα αυτοπαρουσιαζόμουν ως ένας χαρούμενος άνθρωπος, σε καμία περίπτωση ως ένας μίζερος που βλέπει τα άσχημα πράγματα της ζωής.
Ποια είναι η ταυτότητα σου;
   Δεν παρουσιάζομαι ως Βρετανός αλλά ως Ευρωπαίος πολίτης. Υπάρχει μία ενότητα μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, παρ’ όλο που υπάρχουν συμπάθειες και αντιπάθειες μεταξύ τους. Π.χ. Οι Βρετανοί δεν συμπαθούν τους Γερμανούς, οι Γερμανοί δεν συμπαθούν τους Βρετανούς  και πάει λέγοντας. Παρ’ όλα αυτά, νοιώθω μέρος τους συνόλου αυτού. Βέβαια η εμφάνιση μου προδίδει την καταγωγή μου, είμαι ανοιχτός στα χρώματα με γαλάζια μάτια. Και να θέλω να κρύψω την καταγωγή μου είναι δύσκολο. (γέλια) Πολλοί λένε ότι μοιάζω στον Michael Stipe  των REM.
Όντως μοιάζεις…(γέλια)
   Πολλές φορές έχουν συμβεί σκηνικά που νομίζουν ότι είμαι εκείνος.
Τι συμβουλεύεις στους μαθητές σου;
   Θέλω να βοηθάω τον κόσμο και να είμαι φιλικός. Αν κάποιος έχει κάποια δυσκολία με την τεχνική του δεν θα του πω μην το κάνεις έτσι ή κάντο αλλιώς. Όμως στο διαδίκτυο βρίσκεις στις μέρες μας πάρα πολλά σχέδια. Αυτό που δεν θέλω είναι να βλέπω κλεμμένες ιδέες από άλλους. Όταν παράγεις κάτι το δημιουργικό, πρέπει να το κάνεις μόνος σου. Σίγουρα οι πελάτες σου, σου δημιουργούν ένα άγχος για το τι όρια σου θέτουν κάθε φορά, ίσως να περιορίζουν τις δυνατότητες σου με τα όρια που σου βάζουν. Πρέπει να βρεις το σωστό τρόπο, ώστε να  ισορροπείς κάθε φορά ανάμεσα σε αυτούς τους δύο παράγοντες.
Πώς εξελίσσεται η τέχνη στην Αγγλία;
   Υπάρχουν κάποιοι καλοί καλλιτέχνες στην Αγγλία. Βέβαια έχω πολλά χρόνια να την επισκεφθώ. Παρ’ όλα αυτά βλέπω πως δεν εξελίσσεται τόσο σε ακαδημαϊκό επίπεδο, όσο σε κοινωνικό. Σε γενικές γραμμές υπάρχουν πολλοί που η τέχνη γι’ αυτούς είναι ένας τρόπος που τους αποφέρει χρήματα.  Αυτό δεν ισχύει μόνο στην Αγγλία, αλλά και σε όλο τον κόσμο. Βλέπεις και κακή τέχνη στα μουσεία και στους χώρους τέχνης. Είναι λίγο προσποιητό να πούμε ότι δεν υπάρχει κακή τέχνη, που στόχο έχει μόνο να προκαλέσει, για να αποφέρει κέρδη στους εκάστοτε καλλιτέχνες και στους χώρους που φιλοξενούν τα έργα τους. Όμως για ένα αληθινό καλλιτέχνη η τέχνη είναι η ζωή του, είναι τρόπος ζωής. Δηλαδή  ένας αληθινός καλλιτέχνης πρέπει να  είναι και να σκέφτεται συνέχεια τρόπους, έτσι ώστε να είναι συνεχώς  δημιουργικός. Τέτοιοι καλλιτέχνες υπήρχαν στο παρελθόν, όπως ο Βίνσεντ βαν Γκογκ και γι’ αυτό άλλωστε είναι ένας από τους αγαπημένους μου.
Ποια είναι η γνώμη σου για τα ζώα; Στην Αγγλία σέβονται τα δικαιώματα τους;
   Και στην Αγγλία αλλά και εδώ υπάρχουν κάποιοι οργανισμοί που τα προστατεύουν. Φυσικά υπάρχουν και ενσυνείδητοι και ασυνείδητοι πολίτες. Όμως παρ’ όλα αυτά, δεν μπορούμε να αποποιηθούμε την σχέση μας με αυτά. Ακόμα και όταν ο άνθρωπος κατοικούσε στα σπήλαια είχε άρρηκτη σχέση μαζί τους, σχέση  που εξελίσσεται μέχρι και σήμερα. Αυτό βέβαια που παρατηρείται στη σύγχρονη εποχή είναι η εκμετάλλευση των ζώων σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό. Πολλά ζώα προορίζονται για σφαγή. Και αυτό συμβαίνει  για να καλυφθούν οι απαιτήσεις του σύγχρονου κόσμου να καταναλώνει σε υπερβολικό βαθμό κρέας. Παλιότερα δεν ήταν έτσι τα πράγματα. Ο κόσμος σέβονταν περισσότερο τα ζώα. Κυνηγούσε όταν πραγματικά χρειάζονταν τροφή, τέτοιου είδους. Υπήρχε μία ισορροπία στη φύση.
Πόσο σημαντική είναι, κατά  τη γνώμη σου, η συμπεριφορά των ζώων στην καθημερινότητά μας;
   Εδώ στην Ελλάδα οι άνθρωποι έχουν μία ιδιαίτερη σχέση με το παρελθόν τους σε σύγκριση με τους ανθρώπους της Αγγλίας, που είναι πιο αποστασιοποιημένοι από αυτό.  Ωστόσο, αυτό που συμβαίνει στις μέρες μας είναι ότι φτάσαμε στο σημείο να αγνοούμε το πόσο σημαντικά είναι όλα τα πλάσματα που ζουν μαζί μας στη γη. Είμαστε όλοι μέρος ενός συστήματος, του οικοσυστήματος. Όλοι παίζουμε το ρόλο μας και αυτός ο ρόλος έχει άμεση επίδραση και επιρροή και στα άλλα μέρη. Το περιβάλλον καταστρέφεται εξαιτίας μας. Για παράδειγμα το λιώσιμο των πάγων προκαλείται από εμάς. Ακόμα και τα πιο στοιχειώδη πράγματα που θα μπορούσαμε να κάνουμε όπως η ανακύκλωση πραγματοποιούνται από ένα πολύ μικρό ποσοστό ανθρώπων.
Τι μηνύματα θέλεις να περάσεις μέσα από την έκθεσή σου στον κόσμο;
   Όταν βλέπει ο κόσμος τις εικόνες μου θέλω να βλέπει τις αξίες που βρίσκονται πίσω από αυτές. Να μην βλέπει το γραφιστικό κομμάτι του πράγματος. Δεν ήθελα να δείξω εικόνες ζώων που να σοκάρουν τον κόσμο. (όπως σφαγές ζώων που θα μπορούσα να σχεδιάσω). Εμένα στόχος μου είναι να κάνω τον κόσμο να τα αγαπήσει, καθώς επίσης και όλο το οικοσύστημα που τον περιβάλλει. Η κάθε εικόνα μου έχει μία ιστορία που συνδέεται με το κάθε ζώο ξεχωριστά,  έτσι ώστε  ο καθένας να μπορεί να βρει κοινά στοιχεία της συμπεριφοράς του με αυτή του ζώου.
Τι σε ενέπνευσε γι’ αυτή την έκθεση; Η φύση σε τι βαθμό έπαιξε ρόλο στην πραγματοποίηση των δημιουργιών σου;
   Το φυσικό περιβάλλον είναι ο μεγαλύτερος σχεδιαστής του κόσμου. Διδάσκω στο Πανεπιστήμιο LateralThinking -Παράπλευρη Εναλλακτική σκέψη, όπου εκεί φροντίζω να παροτρύνω τους μαθητές να μελετούν τη φύση, όχι να την αντιγράφουν, να αναρωτιούνται πώς και γιατί το καθετί είναι σχεδιασμένο έτσι. H φύση συνεχώς αλλάζει, το κλίμα το ίδιο, με τις αλλαγές των εποχών. Είναι ωραίο να παρακολουθείς τις αλλαγές αυτές, να τις παρατηρείς και  στο τέλος να εμπνέεσαι από αυτές. Έχω παρατηρήσει πως ένα μεγάλο ποσοστό του κόσμου δεν παρακολουθεί ντοκιμαντέρ που αφορούν το φυσικό περιβάλλον στην τηλεόραση, προτιμούν να δουν κάτι άλλο. Εννοείται πως  η φύση έπαιξε σημαντικό ρόλο στις δημιουργίες μου και πάντα παίζει.
Με τι εργαλεία-μέσα φτιάχνεις τα έργα σου;
   Στην αρχή σχεδιάζω τις εικόνες μου με το μολύβι. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, ελέγχω εάν είναι σχεδιασμένο σωστά το ζώο που εικονογραφώ, συγκρίνοντας το με εικόνες των αληθινών ζώων. Αυτό το κάνω για να διορθώσω τυχόν λάθη στα φυσιογνωμικά τους χαρακτηριστικά. Με ενδιαφέρει να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Σε ένα τρίτο και τελικό στάδιο,  χρησιμοποιώ το Photoshop, με το οποίο χρωματίζω τις εικονογραφήσεις μου χρησιμοποιώντας πάρα πολλά layers(ορολογία του Phοtoshop)έτσι ώστε να έχω το επιθυμητό χρωματικό αποτέλεσμα. Με ενδιαφέρει δηλαδή να φαίνεται σαν να είναι ζωγραφισμένο με χρώματα που χρησιμοποιούν στη ζωγραφική(π.χ. λάδια κ.λπ.) αλλά και να μην έχουν την τόσο τραχιά υφή που παρατηρούμε σε αυτά. Επίσης χρησιμοποιώ το Photoshop, γιατί σε περίπτωση κάποιου λάθους δεν θα έχω καταστρέψει όλο το έργο, αλλά μέρος αυτού. Κάτι που διορθώνεται εύκολα.
Ποιο είναι το αγαπημένο σου έργο;
   Είναι δύσκολο να απαντήσω σε αυτό. Πολλά είναι τα αγαπημένα μου, το καθένα για ένα ξεχωριστό λόγο. Ίσως το πρώτο που σχεδίασα να ήταν το πιο σημαντικό γιατί μου έδωσε το έναυσμα να συνεχίσω αυτή τη σειρά των εικονογραφήσεων. Μιλάω για το sneaker(πάνινο παπούτσι) με το σαλιγκάρι. Το χταπόδι μου αρέσει πολύ και είχε πολύ δουλειά. Η χελώνα επίσης, απαίτησε πολύ χρόνο, διότι το καβούκι της θέλοντας να το αποδώσω ως τροχόσπιτο με μεταλλική επιφάνεια, έπρεπε να αντανακλά το γύρω περιβάλλον. Αυτές οι αντανακλάσεις, καθώς και η ένωση του σώματος της με το καβούκι ήταν πολύ δύσκολες να επιτευχθούν με σωστή συνοχή, υφή και απόχρωση. Κάτι που ίσως να μην αντιλαμβάνεται ο κόσμος όταν το παρατηρεί. Πιθανόν να θεωρήσει ότι π.χ. ο παπαγάλος ήταν πολύ πιο δύσκολος στη δημιουργία του απ’ αυτό, αλλά αυτό είναι κάτι που το συναντάς συχνά στις εκθέσεις, το να κάνουν περισσότερο εντύπωση στον κόσμο τα έργα που «παίδεψαν» λιγότερο τον καλλιτέχνη.
Πόσο καιρό σου πήρε να οργανώσεις την έκθεση; Είχες άγχος;
   Mου πήρε 3 μήνες για να οργανώσω την   προτελευταία έκθεση που είχα κάνει τον περασμένο Σεπτέμβριο. Είχα κάνει μία συμφωνία με μία αμερικάνικη εταιρία, για να μου τυπώσουν τα έργα, οπότε και περίμενα πότε θα τα στείλουν στην Ελλάδα. Όσο γι’ αυτή μου πήρε 3 εβδομάδες. Και αυτό γιατί τα περισσότερα πράγματα που χρειάζονταν στον συντονισμό  τα είχα ήδη έτοιμα από την προηγούμενη έκθεση. 
Τι περιμένεις από αυτή την έκθεση; Να έχει μεγάλη απήχηση στον κόσμο;
   Μου αρέσει να ακούω τη γνώμη του κόσμου που θα έρθει να δει την έκθεσή μου, καθώς και να υπάρχει ένας διάλογος με αυτούς. Κάποιοι άνθρωποι όμως  θέλουν να πουν μόνο καλά λόγια και κάποιοι άλλοι μόνο κακά, είτε επειδή δεν θέλουν να φανούν αγενείς, είτε για τον αντίθετο λόγο. Σίγουρα ο πιο ουσιαστικός διάλογος είναι αυτός που προέρχεται από ειλικρινείς απόψεις του κοινού για το έργο του καλλιτέχνη. Έτσι ώστε και ο καλλιτέχνης να δικαιολογήσει τους λόγους για τους οποίους έκανε το έργο του με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Επίσης μία εποικοδομητική συζήτηση μπορεί να αποτελέσει κίνητρο για την βελτίωση του έργου μου.
Τι σχέδια έχεις για το μέλλον;
   Μ’ αρέσει να κοιτάω το τώρα και όχι τόσο, το να σκέφτομαι τι θα κάνω στο μέλλον. Αλλιώς περιμένεις πως θα εξελιχθούν τα πράγματα και αλλιώς εξελίσσονται. Για παράδειγμα, μου έκανε εντύπωση  ότι ο παπαγάλος τράβηξε πιο πολύ την προσοχή του κόσμου  στην έκθεσή μου και όχι άλλα έργα που με «παίδεψαν» περισσότερο. Αυτό ας πούμε δεν το περίμενα!  Δεν μπορείς να υπολογίζεις τα πάντα στη ζωή. Γι’ αυτό το λόγο έχω βραχυπρόθεσμα σχέδια, όχι μακροπρόθεσμα. Θέλω να κερδίζω πράγματα από την κάθε μέρα. Σίγουρα έχω κάποια σχέδια, όπως ότι θέλω να κάνω την επόμενη μου έκθεση, να δημοσιευτούν τα έργα μου στην Κουλτουρόσουπα (γέλια).
Rob σ’ ευχαριστούμε!!
Εγώ σας ευχαριστώ!!

robsnow@mac.com

facebook :   /rob.p.snow
twitter: /RobPSnow


Φωτογραφικό υλικό





Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή