Η εκ βαθέων αποκαλυπτική συνέντευξη – ποταμός του Θάνου Μικρούτσικου στην Κουλτουρόσουπα το 2014

2850 Views
Η εκ βαθέων αποκαλυπτική συνέντευξη – ποταμός του Θάνου Μικρούτσικου στην Κουλτουρόσουπα το 2014 Η εκ βαθέων αποκαλυπτική συνέντευξη – ποταμός του Θάνου Μικρούτσικου στην Κουλτουρόσουπα το 2014

 

 
Ήταν Μάρτιος του 2014 όταν ο Θάνος Μικρούτσικος θα ερχότανε Θεσσαλονίκη για να παρουσιάσει στο Love Casual Living τη μουσική παράσταση «Trio»  με την Ρίτα Αντωνοπούλου και τον Θύμιο Παπαδόπουλο.
 
Του ζητήσαμε μια εκ βαθέων συνέντευξη και δέχτηκε να απαντήσει σε όλα και για όλα. Σήμερα που πενθούμε την απώλεια του θυμίζουμε στο κοινό μας το πόσο σπουδαίος ήταν μέσω αυτής της αποκαλυπτικής συνέντευξης – ποταμός, 4.400 λέξεων!
 
Καλό σου Ταξίδι.
.
.
.
Η μακριά σας πορεία ως δημιουργού χαρακτηρίζεται από κάποια ξεχωριστά στοιχεία, όπως: πολιτική στράτευση, μελοποίηση μεγάλων ποιητών, νεωτερισμούς στη σύνθεση. Υπάρχει κάποιο από αυτά τα στοιχεία που σας αντιπροσωπεύει περισσότερο;
Nομίζω όχι. Και τα τρία είναι βασικά, απλώς θα μείνω λίγο στο τρίτο, στο νεωτερισμούς, και θα πω ότι το δικό μου το κριτήριο, από την πρώτη στιγμή μέχρι τώρα, σε ό,τι αφορά τη μουσική, είναι, αυτό που μου παραδόθηκε να κάνω μια προσπάθεια να διευρύνω τα όρια του. Κάποιες φορές αισθάνομαι ότι το πέτυχα, κάποιες το προσπάθησα, νομίζω είναι πάρα πολύ ουσιαστικό αυτό, γιατί αν δεν το κάνεις ή δεν το προσπαθήσεις, θα καταλήξεις να ξαναγυρίζεις πίσω στις πηγές - όχι ότι αυτό είναι κακό - αλλά όταν οι εποχές περνάνε, αλλάζει και η φόρμα ως χαρακτηριστικό μίας συγκεκριμένης εποχής. Η φόρμα είναι κοινωνική εμπειρία αποκρυσταλλωμένη. Αυτό που μου παραδόθηκε, μέσα από το λαϊκό τραγούδι, μέσα από τους δύο μεγάλους τον Χατζηδάκι και τον Θεοδωράκη, αλλά και μέσα από άλλες φόρμες, όπως της ροκ ή της κλασσικής μουσικής, έκανα μια προσπάθεια να λειτουργήσω ή και να δημιουργήσω κάποιες φορές μία φόρμα,  και αναφέρομαι σε έργα  όπως η μουσική πράξη στον Μπρέχτ, η Καντάτα για την Μακρόνησσο . Απο εκεί και πέρα σε ό,τι αφορά την πολιτική στράτευση, θα έλεγα ότι αυτό το αποδέχομαι υπό την έννοια ότι έγραψα κατά καιρούς για πράγματα που με καίγανε. Κι αυτό θα μπορούσε να είναι η μελαγχολία μου, η ερωτική απογοήτευση, ο έρωτας μου για μια γυναίκα, η κοινωνική καταπίεση και όταν ήμουνα νέος και στην περίοδο της δικτατορίας υφιστάμην και εγώ, όσα κι η πλειοψηφία του λαού. Πολιτικά ήμουνα στρατευμένος σε επίπεδο ιδεών, αλλά καλλιτεχνικά έγραφα πάντοτε για ό,τι με έκαιγε. Σε κάποιες περιπτώσεις λοιπόν, ειδικά στη δεκαετία του 70, με έκαιγαν κάποια πράγματα έντονα λόγω και της  δικτατορίας και για αυτό αν θέλετε πήρα και το προσωνύμιο του πολιτικού συνθέτη για τη δουλειά μου εκείνης της εποχής.
.
Λέγεται ότι «τα μαθηματικά σχετίζονται άμεσα με τη μουσική αρμονία». Εσείς ως μουσικός και παράλληλα μαθηματικός, πώς το εξηγείτε, δεδομένου ότι φαινομενικά μοιάζουν «αντίθετοι κόσμοι»;
Ναι. Το ένα είναι επιστήμη το άλλο είναι τέχνη ως εκ τούτου καταρχήν είναι αντίθετοι κόσμοι, γιατί το ένα κινείται στο 1+1 κάνει δύο και στο άλλο, την τέχνη, πολλές φορές το 1+1… δεν κάνει δύο! Καταρχήν δεν αναφέρομαι  στη σύνδεση μαθηματικών και μουσικής όπως αυτή έχει εξελιχθεί σε κάποιες περιπτώσεις της σύγχρονης, της μεταμοντέρνας μουσικής, όπως η περίπτωση του Ξενάκη. Αναφέρομαι σε κάτι πιο δομικό στον τομέα, που το ένα το βρίσκουμε μόνο στη λόγια μουσική, το άλλο το βρίσκουμε και στο τραγούδι. Στη λόγια μουσική, (χρησιμοποιώ τον όρο λόγια και όχι σοβαρή γιατί δεν μου αρέσει ο όρος «σοβαρή μουσική»), είναι ότι τα στέρεα μουσικά έργα σε αυτό το είδος, χρειάζονται μία ιδιαίτερη δομή και τα μαθηματικά είναι η επιστήμη των δομών. Αυτό για να γίνει κατανοητό θα ήθελα πολλά παραδείγματα, αλλά ένα τέτοιο έργο, ένα κουαρτέτο, μία συμφωνία, ένα κοντσέρτο, πρέπει να είναι δομημένο και το ίδιο δομημένος πρέπει να είναι ένας μαθηματικός χώρος συναρτήσεων, τοπολογία κλπ. Εκεί λοιπόν πρέπει να υπάρχει μία πραγματκή σύνδεση. Το άλλο που βρίσκουμε και στο τραγούδι, είναι η έννοια της λιτής έκφρασης. Ο πατέρας μου ήταν μαθηματικός και θυμάμαι , όντας μαθητής, ότι μου ζητούσε να λύσω κάποιες ασκήσεις. Κατέληγα στη σωστή λύση, αλλά τον θυμάμαι να μου λέει : «δεν μου άρεσε αυτή η λύση διότι ήταν να πας από την Πάτρα στην Αθήνα και πήγες μέσω… Θεσσαλονίκης». Με δίδαξε λοιπόν ότι στα μαθηματικά γενικά, η έννοια της λιτής έκφρασης, χωρίς περιττά στολίδια είναι ουσιαστική. Κατάλαβα μετά από πολλά χρόνια ότι το ίδιο πρέπει να συμβαίνει και στο τραγούδι.
.
Έχετε υπηρετήσει συνειδητά τη στρατευμένη τέχνη, ειδικά στην περίοδο της μεταπολίτευσης. Με αφορμή αυτό, πιστεύετε γενικά στις «ταμπέλες» και την αποτελεσματικότητά τους;
Νομίζω έδωσα μία σχετική απάντηση στο πρώτο ερώτημα, θα πω όμως ότι εγώ δεν αποδέχομαι ακριβώς τον όρο στρατευμένη τέχνη, γιατί στρατεύεσαι σε κάτι που δεν είσαι. Εγώ ήμουνα πάντοτε υπέρ της δίκαιης κοινωνίας. Ήταν αυτοματοποιημένο αυτό, όπως  σας είπα εγώ δεν στρατεύτηκα πουθενά, στρατεύτηκα στην τέχνη μου να την κάνω με όρους και  προυποθέσεις τέχνης, να παίρνω ότι μου παραδίδεται από το παρελθόν κοιτώντας πάντα μπροστά και προσπαθώντας να δημιουργήσω ή να συμβάλλω στη δημιουργία μίας καινούργιας φόρμας, όπως οι καινούργιες εποχές επέβαλαν. Συνεπώς ο όρος στρατευμένη τέχνη δεν μου λέει τίποτα, απεναντίας μου λέει και θα το επαναλάβω «ότι γράφεις για ό,τι σε καίει». Εάν σε καίει αυτό που υφίστασαι ως μέλος της κοινωνίας σήμερα, αν σε καίει για παράδειγμα, ότι αύριο το πρωί 200.000 παιδιά στο λεκανοπέδιο δεν θα έχουν γάλα, μπορεί για αυτό το πράγμα να γράψεις. Δεν σημαίνει όμως ότι, επειδή αυτό σε καίει, την άλλη μέρα έκανες ένα τραγούδι… αυτά είναι αφελή πράγματα. Απλά αποθηκεύονται και κάποια στιγμή μετουσιώνονται σε έργο.
.
Πόσο ελεύθερος δημιουργικά είναι ένας καλλιτέχνης που θέτει την τέχνη του στην υπηρεσία μιας ιδέας; Μήπως «εγκλωβίζεται» οικειοθελώς σε δεσμευτικά πλαίσια κι όταν επιχειρεί ανοίγματα επικρίνεται γι αυτό;
.

Φωτογραφικό υλικό





Με ετικέτα: Θάνος Μικρούτσικος

Αρθρογραφος

Στασινοπούλου Πίτσα
Στασινοπούλου Πίτσα

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
So you think you can teach 49: Lady in black
So you think you can teach 49: Lady in black
με 0 Σχόλια 2664 Views

 Όταν στις 23 Μαρτίου ανακοινώθηκε η Μαύρη Ντίνα, πανικοβληθήκαμε. Στο messenger βάζαμε με τα κορίτσια μου στοίχημα, ποια θα αυτοκτονήσει πρώτη. Περνώντας όμως οι μέρες, το ματς ήρθε τούμπα, σαν τον τελικό τσου-λου του 2005. Γράφει ο Γιάννης Φασούλας

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή