Ο Δημήτρης Μαραμής μιλά στην «Κ»: «Αισθάνομαι πως έχει δικαιωθεί η συνέπεια στη συνθετική μου εργασία».

2194 Views
Ο Δημήτρης Μαραμής μιλά στην «Κ»: «Αισθάνομαι πως έχει δικαιωθεί η συνέπεια στη συνθετική μου εργασία». Ο Δημήτρης Μαραμής μιλά στην «Κ»: «Αισθάνομαι πως έχει δικαιωθεί η συνέπεια στη συνθετική μου εργασία».

.

Συνέντευξη στην Μαρία Γρηγοριάδου.

 
 
Είναι ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες της γενιάς του. Εργάζεται ακατάπαυστα με πάθος και αγάπη για τη μουσική γι’ αυτό κάθε έργο του χαρακτηρίζεται από ποιότητα και κομψότητα. Κατάφερε και εισήγαγε ένα νέο είδος μουσικού θεάτρου και όπερας στην Ελλάδα, το σύγχρονο ελληνικό μιούζικαλ, με δυο έργα που εντυπωσίασαν κοινό και κριτικούς, τον πολύκροτο «Ερωτόκριτο» και τους «Στοιχειωμένους». Στα έργα του θα συναντήσει κανείς την παράδοση με τη ματιά της σύγχρονης εποχής και επιρροές από την κλασική, μπλουζ, τζαζ ακόμα και ροκ μουσικής. Στο ενεργητικό του μετρά πολυάριθμες συνθέσεις για θεατρικές παραστάσεις, προσωπικούς δίσκους και πολλές συνεργασίες με αξιόλογους και καταξιωμένους καλλιτέχνες. Παρόλες τις επιτυχίες του, δε σταματά να συνθέτει στοχεύοντας στο συναίσθημα και τη συγκίνηση του ακροατή, ενώ εκείνος παραμένει σεμνός και ειλικρινής.
 
Με αφορμή την παρουσίαση του έργου του « Η Μουσική που κάνει τη Σιωπή και Κλαίει» στο Διαχρονικό Μουσείο της Λάρισας, ο σπουδαίος συνθέτης Δημήτρης Μαραμής μιλά αποκλειστικά στην Κουλτουρόσουπα.
 
 
 Έχετε δηλώσει ότι από παιδική ηλικία είχατε ανακαλύψει την κλίση σας στη μουσική. Ποιες ανάγκες σας οδήγησαν στην απόφαση να ασχοληθείτε ολοκληρωτικά με τη μουσική και τη σύνθεση;
Η εσωτερική μου ανάγκη η οποία δεν μπορεί να εξηγηθεί με λογική και λέξεις. Η έλξη που ασκούσε η κλασσική μουσική στα αυτιά μου από την παιδική ηλικία ήταν απερίγραπτη. Δεν ήθελα τίποτα άλλο. Όταν συνειδητοποίησα πόσο δύσκολος και απαιτητικός δρόμος είναι, έπρεπε να πάρω την απόφασή μου για το απόλυτο τάξιμο του εαυτού μου στην τέχνη που τόσο αγαπώ, τη μουσική.
 
 Σας βλέπουμε από το 2017 μέχρι σήμερα να βρίσκεστε σ’ ένα πολύ υψηλό σημείο της καριέρας σας, καθώς τα δύο σύγχρονα μιούζικαλ σημείωσαν μεγάλη επιτυχία, αναλάβατε το Φεστιβάλ Δελφών, παρουσιάζετε όλο και περισσότερα έργα σας. Πώς αισθάνεστε γι’ αυτήν την επιτυχία και μάλιστα σε μια χώρα που της λείπει η μουσική παιδεία;
Αισθάνομαι πως έχει δικαιωθεί ως ένα βαθμό η συνέπεια στη συνθετική μου εργασία. Οι δυσκολίες όμως και τα εμπόδια συνεχίζουν να υπάρχουν, όπως επίσης υπάρχει και η εμμονή μου να περπατήσω μουσικά από πιο δύσκολα και δύσβατα μονοπάτια. Πάντως εμπόδιό μου δεν ήταν ποτέ ο κόσμος, που ίσως ναι... δεν έχει τη μεγαλύτερη μουσική παιδεία στην Ευρώπη, αλλά έχει κριτήριο να καταλαβαίνει πότε του προσφέρουν αληθινή και καλοδουλεμένη έκφραση και πότε όχι.
 
 Τελικά υπάρχει διαχωρισμός ποιοτικής και μη ποιοτικής μουσικής;
Φυσικά. Υπάρχει καλή και κακή μουσική. Η ποιοτική μουσική, όπως κάθε τι το ποιοτικό, δεν είναι τόσο προσιτό στην πρώτη του ακρόαση αλλά αντέχει στο χρόνο μετά. Το καλό έργο είναι άφθαρτο στο χρόνο και πέραν της εποχής του. Ενώ το μη ποιοτικό έργο έχει ημερομηνία λήξης, είτε πολύ σύντομη είτε όχι τόσο σύντομη. Όμως η Τοκκάτα και Φούγκα του Μπαχ, το Ρέκβιεμ του Μότσαρτ, η Πέμπτη Συμφωνία του Μπετόβεν - ενδεικτικά παραδείγματα - θα είναι πάντα πρωτάκουστες, φρέσκιες, σύγχρονες μουσικές, γιατί είναι αριστουργήματα που γράφτηκαν για να εκφραστούν με το πιο δυνατό τρόπο οι αθάνατοι δημιουργοί τους. 
 
.
 Πιστεύω πως η ώρα της δημιουργίας, η διαδικασία της σύνθεσης είναι μια μοναχική εσωτερική στιγμή. Πώς μετά από αυτή τη στιγμή έρχεται εκείνη της επικοινωνίας με το κοινό; Υπάρχει άγχος, αγωνία, ανησυχείτε για κάτι;
Πάντα υπάρχει μία μικρή αγωνία. Ειδικά όταν παρουσιάζεις πρώτη φορά ένα έργο. Αλλά αυτό έχει μία γοητεία. Όπως όταν κάνεις μία ερωτική εξομολόγηση. Δεν μπορείς να ξέρεις από πριν αν θα έχει αποδοχή. Ωστόσο κάνεις ό,τι καλύτερο μπορείς για να είσαι αληθινός με το έργο σου.
 
 Ως καλλιτέχνης θα έχετε αντιμετωπίσει θετική και ίσως και αρνητική κριτική, αλλά και πολλά εμπόδια. Πώς τα αντιμετωπίζετε; 
Δεν είναι φυσιολογικό να δέχεσαι μόνο θετική κριτική. Δεν είναι λογικό να μην έχεις εμπόδια. Δεν είναι δυνατό να αρέσει σε όλους η δουλειά σου. Κι επίσης είναι ανθρώπινη αδυναμία να μην αισθάνονται άνετα κάποιοι με μία επιτυχία σου. Τα αντιμετωπίζω όλα με αρχοντιά. Δε βιάζομαι, δεν πιέζομαι. Κάνω την αυτοκριτική μου και προχωράω θαρρετά. Ο δημιουργός δεν πρέπει να φοβάται τίποτα, ούτε και το θάνατο ακόμα. 
 
 Μετανιώνετε για πράγματα που έχετε ή που δεν έχετε κάνει;
Το να μετανιώνεις για πράγματα του παρελθόντος το θεωρώ αντιπαραγωγικό και καταθλιπτικό. Προτιμώ να κοιτάω μόνο μπροστά.
 
.
 Τι θα συμβουλεύατε έναν νέο που μόλις ξεκινά να ασχολείται ουσιαστικά με τη μουσική;
Το ίδιο που λέω πάντα όποτε με ρωτούν για τους νέους: να μη βιάζονται και να έχουν μεγάλη υπομονή και τόλμη που είναι και χαρακτηριστικό της νεότητας. 
 
Είναι δύσκολο να φανταστούμε τη ζωή ενός καλλιτέχνη, πόσο μάλλον ενός συνθέτη. Περιγράψτε μας μια τυπική μέρα σας. Υπάρχει ελεύθερος χρόνος και πώς τον εκμεταλλεύεστε;
Όσον αφορά εμένα, υπάρχουν οι περίοδοι που κάνω την έρευνά μου με πολύ διάβασμα και οι περίοδοι που ξεκινάει το γράψιμο. Υπάρχουν περίοδοι εξωστρέφειας που πρέπει να κάνω συζητήσεις και συναντήσεις για την προώθηση των προτάσεών μου και περίοδοι εσωστρέφειας που δε σηκώνω κεφάλι από το πιάνο. Ελεύθερος χρόνος υπάρχει πάντα, αλλά για πολύ προσωπικές ανάγκες  και όχι για κοινωνικές συναναστροφές. 
 
 Σαν άνθρωπος φαίνεστε πολύ προσιτός και κοινωνικός. Αντίθετα οι μελωδίες σας χαρακτηρίζονται από έντονα εσωτερικά συναισθήματα, ευαισθησία, λεπτότητα και κομψότητα. Πώς καταφέρνετε και τα συνδυάζετε αυτά;
Κάποιοι θα μπορούσαν να υποστηρίξουν το ακριβώς αντίθετο. Πως φαίνομαι πολύ απρόσιτος και αυστηρός ενώ η μουσική μου είναι προσιτή.
Ας μείνουμε λοιπόν στη μουσική μου όπως την περιγράψατε...
 
.
 Σας βλέπουμε να δραστηριοποιείστε πολύ πηγαίνοντας έργα σας σε πόλεις εκτός Αθηνών. Χανιά, Ηράκλειο, Δελφοί, Λάρισα είναι πόλεις που σας είδαμε να αγαπάτε το 2019. Τι είναι αυτό που σας κάνει να ταξιδεύετε ακατάπαυστα τη μουσική σας στην επαρχία;
Καταρχάς αναφέρατε πόλεις οι οποίες μου άνοιξαν και μου ανοίγουν πλέον κάθε χρόνο τις πόρτες τους. Δέχονται τις προτάσεις μου κι έχει δημιουργηθεί ένα κοινό το οποίο με ακολουθεί. Η Αθήνα είναι ένα υπερφορτωμένο κέντρο με πάρα πολλές καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, εκ των οποίων λίγες είναι εξαιρετικές και οι περισσότερες κακές, δυστυχώς, που μέσα στην οχλαγωγία τους πνίγουν και τις καλές. Αντίθετα η επαρχία επιτρέπει στο ανήσυχο πνεύμα που ζει στην περιφέρεια να μπορεί πολύ πιο εύκολα να διακρίνει και να επιλέξει το καλό από το κακό. Δεν ενοχλώ λοιπόν τον κεντρικό πυρήνα του κέντρου και μπορώ κι εγώ ανενόχλητος να υλοποιώ αυτά που οραματίζομαι καλλιτεχνικά και να τα προσφέρω σε ένα κοινό αμύητο μεν, διψασμένο δε. Τέλος με εμπνέουν οι τόσο όμορφοι τόποι και πόλεις εκτός Αθηνών, με την ανόθευτη νοοτροπία τους, την  αγνή παράδοσή τους, την αφοπλιστική ειλικρίνειά τους. 
 
 Το κοινό της επαρχίας είναι έτοιμο να ακούσει τέτοιες δημιουργίες υψηλών προδιαγραφών και σύνθετων θεμάτων;
Μπορεί και να μην είναι πανέτοιμο, όμως είναι ανοιχτό σε σοβαρές προσπάθειες ουσιαστικής καλλιτεχνικής έκφρασης.
 
.
 Ας μιλήσουμε λίγο αναλυτικότερα για το δρώμενο που θα παρουσιαστεί στο Διαχρονικό Μουσείο της Λάρισας. «Η μουσική που κάνει τη σιωπή και κλαίει». Πόσο βαθιά μπορεί να μας αγγίξει η μουσική ώστε ακόμα και η σιωπή να λυγίσει;
Η “μουσική που κάνει τη σιωπή και κλαίει” είναι μία μυστηριακή ελεγειακή σύνθεση, μία μυσταγωγική λειτουργία χωρίς λόγια, για τετράφωνο φωνητικό σύνολο και τετράδα εγχόρδων με στόχο την ανάληψη του ακροατή μέσω του αινίγματος των ήχων και των σιωπών. Με το έργο αυτό ανιχνεύω τη σύζευξη μουσικής και αρχιτεκτονικής σημαντικών μνημείων αλλά και τη σύζευξη μουσικής και εκθεμάτων σημαντικών μουσείων της χώρας. Ο βασικότερος στόχος ωστόσο, είναι το συγκινησιακό άγγιγμα των ακροατών επιτυγχάνοντας ένα καθολικό βίωμα διαμέσου της μουσικής εμπειρίας και του περιβάλλοντος στο οποίο παρουσιάζεται το δρώμενο. To πόσο βαθιά μπορεί να μας αγγίξει θα μας το πει ο κόσμος στο τέλος...
 
 
 Από τι εμπνευστήκατε μια τέτοια σύνθεση με φωνές και έγχορδα να αποδίδουν μια μουσική με σπαράγματα μέσα σε μνημειακούς χώρους;
Το έργο γεννήθηκε από την ανάγκη της δημιουργίας μίας μυσταγωγικής μουσικής που να διεγείρει στους ανθρώπους αρχέγονες μνήμες μέσα από εμβληματικούς μνημειακούς χώρους όπως αυτοί της Ροτόντας της Θεσσαλονίκης, του Αγίου Πέτρου των Δομινικανών στο Ηράκλειο, του Μουσείου των Δελφών και του Διαχρονικού Μουσείου της Λάρισας τώρα. Η Ροτόντα για παράδειγμα, είναι ένας ενεργειακός κι επιβλητικός χώρος αλλά από την άλλη είναι ένας αντιμουσικός, αντισυναυλιακός χώρος, καθώς ο αντίλαλός της πνίγει τις αρμονίες της μουσική. Προσπάθησα να γράψω κάτι και να το παρουσιάσω με τέτοιον τρόπο ώστε να λειτουργεί μέσα σε αυτό το μεγαλοπρεπές μνημείο των τριών αυτοκρατοριών, κι έτσι γεννήθηκε η ιδέα της συγκεκριμένης σύνθεσης. Αρχικά ανατέθηκε και στηρίχτηκε από το Κέντρο Πολιτισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας με τον τίτλο "Η Μουσική της Ροτόντας". Έπειτα, επειδή έπρεπε το έργο να ταξιδέψει και να παραλλαχτεί ανάλογα με τους χώρους, εξελίχτηκε στη "μουσική που κάνει τη σιωπή και κλαίει". 
 
.
 Αυτή τη φορά στο δρώμενο επιλέξατε να βάλετε τους ακροατές να παρακολουθήσουν ένα μέρος όρθιοι κι ένα μέρος καθιστοί. Τι θέλετε να πετύχετε με αυτό;
Αυτό γίνεται επειδή θα είναι μέσα σε ένα μουσείο κι επιθυμώ να περιφέρονται σιγανά ακούγοντας τη μουσική ώστε να συνομιλούν και με τα εκθέματα. 
 
 Ποια είναι τα άμεσα μελλοντικά σας σχέδια;
Εργάζομαι σκληρά για τις επόμενες δύο χρονιές, αλλά δεν είναι ανακοινώσιμα ακόμα.
 
 Τι εύχεστε για το νέο χρόνο που θα έρθει;
Υγεία, ειρήνη, λογική.
 
Σας ευχαριστώ πολύ!
.
.
Στα 8α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης ο Δημήτρης Μαραμής βραβεύτηκε με το βραβείο καλύτερης μουσικής της χρονιάς 2018  για τη παράσταση "Ερωτόκριτος".

. .

-----------------------------
-------------------
----------------
----------------------
Ακολουθήστε μας στα social media
       
.

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Μαρία Γρηγοριάδου
Μαρία Γρηγοριάδου
Από μικρή λάτρευα τη μουσική και μέχρι σήμερα νιώθω ότι έχω ανακαλύψει έναν σπουδαίο κόσμο μέσω αυτής. Ασχολούμενη με τη μουσική πλέον νιώθω ότι έχω εκπαιδεύσει το αυτί μου σε πολλά ακούσματα και ξεχωρίζω την ποιότητα της μουσικής. Μέσω της Κουλτουρόσουπας θα ήθελα να μοιραστώ τις σκέψεις για τη μουσική και να παρουσιάσω αξιόλογους καλλιτέχνες και παραστάσεις που δεν πρέπει να χάσετε. Email: mariagr.music@gmail.com

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή