Ο Άνθιμος Κατιρτζόγλου μιλά στην Κουλτουρόσουπα: «το θέατρο ανήκει σε όλους και όχι σε εμβολιασμένους και μη».

2577 Views
Ο Άνθιμος Κατιρτζόγλου μιλά στην Κουλτουρόσουπα: «το θέατρο ανήκει σε όλους και όχι σε εμβολιασμένους και μη». Ο Άνθιμος Κατιρτζόγλου μιλά στην Κουλτουρόσουπα: «το θέατρο ανήκει σε όλους και όχι σε εμβολιασμένους και μη».

 


 
Επίκαιρος όσο ποτέ, εν μέσω πλείστων δυσκολιών και σε κόντρα όλων των δυσοίωνων προβλέψεων για το μέλλον του θεάτρου, δεν σταματά να δημιουργεί, αντιθέτως γράφει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί σε μια παράσταση εμπνευσμένη από τον ιό που μας απειλεί. 
 
Για την νέα του παράσταση «CΟVIDπου ανεβαίνει από τις 24 του Σεπτέμβρη στο Θέατρο Σοφούλη, αλλά και γενικότερα για τις σκέψεις και τις ανησυχίες του ενόψει των πρωτοφανών καταστάσεων που ζει ο κόσμος του θεάτρου και όχι μόνο εξαιτίας του κορονοϊού, ο Άνθιμος Κατιρτζόγλου μιλά στην Αννιά Κανακάρη  Κουλτουρόσουπα
 
 
1) Σε λίγες μέρες, στο θέατρο Σοφούλη, ξεκινάει (κορονοϊού επιτρέποντος) η νέα σου παράσταση «CΟVID 9», η οποία επρόκειτο να ανέβει τον χειμώνα του 2020. Μίλησε μας για αυτήν.
Είναι ένα έργο ψυχολογικού μυστηρίου, που όπως σε όλα τα έργα μου, έτσι και σε αυτό, υπάρχουν αρκετά στοιχεία τόσο κωμικά, αλλά περισσότερο δραματικά, κατά την εξέλιξη της ιστορίας. Στο έργο αυτό πηγαίνουμε στο 2029, σε ένα φανταστικό μέλλον και παρακολουθούμε το τι συμβαίνει σε ένα ζευγάρι, όπου ο ιός δεν έχει φύγει και τα σωστά εμβόλια δεν έχουν βρεθεί. Παρακολουθούμε τις εξελίξεις της 10χρονης καραντίνας μέσα από τη ζωή τους, τη συμπεριφορά τους, αλλά και τις συνέπειες που δημιουργεί αυτή η καραντίνα στη σχέση τους. Όλα αυτά θα γίνουν ακόμα πιο έντονα, όταν κάποιος άγνωστος εισβάλλει στο σπίτι τους.
 
2) Η πηγή της έμπνευσης σου είναι προφανής. Πώς όμως και πότε προέκυψε η ιδέα; Είναι «παιδί» της καραντίνας;
Θα έλεγα ότι, όχι μόνο είναι παιδί της καραντίνας, αλλά ίσως και δίδυμο αδελφάκι της. Γραφόταν παράλληλα με την πρώτη καραντίνα και γι’ αυτό το λόγο, μπορώ να εξομολογηθώ ότι πολλές φορές πατούσα delete στον υπολογιστή και ξεκινούσα από την αρχή. Ανάλογα με τα γεγονότα, αλλά και την ψυχοσύνθεση μου, άλλαζαν πολλά στο κείμενο, ακόμα και το είδος του έργου, το οποίο ξεκίνησε στις σκέψεις μου σαν καθαρή κωμωδία, αλλά τελικά έγινε ψυχολογικού μυστηρίου με κάποια κωμικά στοιχεία.
 


3) Σκηνοθέτης, σεναριογράφος και ηθοποιός. Περιέγραψε μου πώς νιώθεις συνδυάζοντας όλες αυτές τις ιδιότητες.
Κάθε τομέας έχει και τη δική του ευθύνη. Σαν ηθοποιός έχω τον ίδιο ρόλο με όλους τους ηθοποιούς, να καταλάβουμε το έργο και να το αποδώσουμε σωστά, ανάλογα με τον χαρακτήρα που μας δίνεται κάθε φορά. Έχει τύχει, σε παλιότερο έργο μου, να διαλέξω έναν άλλο ρόλο από αυτόν που είχα στο μυαλό μου όταν το έγραφα. Δε θέλω να μπαίνω σε τέτοιου είδους καλούπια. Στο σκηνοθετικό κομμάτι, πρέπει να κοιτάζω και να εξερευνώ όλους τους χαρακτήρες, πέρα από το δικό μου και αυτό είναι τεράστια ευθύνη, αλλά με καλούς συνεργάτες τα πράγματα είναι πολύ πιο εύκολα. Όσο για το κείμενο, κάθε φορά που γράφω κάτι, είμαι πολύ περήφανος που καταφέρνω να ολοκληρώνω τις σκέψεις και οτιδήποτε αισθάνομαι και στη συνέχεια να μπορώ, όταν ανεβαίνει το εκάστοτε έργο μου, να παίρνουν όλα αυτά σάρκα και οστά.
 
 
4) Μίλησε μας για τον δικό σου ρόλο στην παράσταση;
Ο ρόλος που ενσαρκώνω είναι ένας ηθοποιός, που μέχρι το 2019 ήταν αρκετά πετυχημένος, αλλά τα τελευταία 10 χρόνια της καραντίνας, είναι άνεργος. Η ζωή μου- στο ρόλο αυτό-έχει αλλάξει 180 μοίρες. Φανταστείτε, πως θα ήταν τα πράγματα, αν αυτή καραντίνα διαρκούσε 10 χρόνια. Φανταστείτε, πώς θα ήμασταν εμείς, αν ζούσαμε κλεισμένοι τόσα χρόνια μέσα στο σπίτι. Ήδη, μέσα στην καραντίνα που ζήσαμε, είδαμε αύξηση της ενδοοικογενειακής βίας και της κατάθλιψης. Το θέμα είναι, αν θα καταφέρω να προσαρμοστώ στις νέες συνθήκες και πόσο εύκολη μπορεί να είναι η συμβίωση με την θεατρική μου σύζυγο, με την οποία διαφωνούμε στο γνωστό θέμα: Υπάρχει ιός; Πώς δημιουργήθηκε; Εδώ το ζευγάρι έχει τις ‘’κόντρες’’ του... Μάλιστα, δίνω την ευκαιρία στον θεατή να γνωρίσει και το παρελθόν του χαρακτήρα μου, αφού το έργο ξεκινάει από το 2019. Οπότε δείχνω στον κόσμο πως ήμουν πριν φτάσουμε στο ‘’μελλοντικό’’ παρόν.
 

 
5) Ποια είναι τα συναισθήματα σου επί σκηνής σε έναν ρόλο, που λίγο καιρό πριν θα τον χαρακτηρίζαμε φανταστικό, πλέον όμως έχει πολλά στοιχεία της πραγματικότητας που ζούμε;
Επειδή μου αρέσει να γράφω μέσα από την επικαιρότητα, τα στοιχεία και τα συναισθήματα δε διαφέρουν από αυτά που νιώθουμε και στην πραγματικότητα τους τελευταίους μήνες. Καθημερινά η ψυχολογία μας αλλάζει πολλές φορές, τη μία στιγμή αγωνιούμε, την άλλη ψάχνουμε να βρούμε κάτι που θα μας κάνει να χαμογελάσουμε, να ανέβει η ψυχολογία μας, ακόμα και αν αυτό που ψάχνουμε, είναι κάτι ευκαιριακό και ίσως και ασήμαντο. Όταν όμως, μιλάμε για 10 χρόνια καραντίνα, καταλαβαίνεις ότι μπορεί κάποιος να ξεπεράσει τον ίδιο του τον εαυτό, να μην τον αναγνωρίζει. Νομίζω ότι πολύς κόσμος θα ταυτιστεί με το ρόλο μου, τουλάχιστον μέχρι ένα σημείο. Υπάρχουν πολλά φανταστικά στοιχεία στο έργο μου, που όσο περνάει ο καιρός, κάποια δυστυχώς επιβεβαιώνονται.
 
6) Ποιοι είναι οι λοιποί συντελεστές της παράστασης;
Τη θεατρική μου σύζυγο ενσαρκώνει η Μαρία Βαή. Υποδύεται μία αστυνομικό. Σαν χαρακτήρας είναι ακριβώς διαφορετική από μένα. Αντιμετωπίζει διαφορετικά τη δεκάχρονη καραντίνα, είναι πιο αισιόδοξη και πιο δυναμική σαν χαρακτήρας, λόγω και του επαγγέλματος της. Ο Δημήτρης Ελιάς και ο Γιώργος Γκόντος έχουν διπλή διανομή και υποδύονται τον ‘’εισβολέα’’, τον άνθρωπο που μπαίνει στο σπίτι του ζευγαριού και αλλάζει όλο το ύφος του έργου. Είμαι πραγματικά πολύ χαρούμενος που συνεργάζομαι με αυτούς τους ανθρώπους. Την μουσική και τα γραφιστικά έχει υπογράψει ο Λευτέρης Παπασταύρου, που είναι μόνιμος συνεργάτης μου, στα σκηνικά (που παίζουν σημαντικό ρόλο στο έργο) και τα κοστούμια η Ελίζα Μοσχοπούλου, το ΙΕΚ ΑΛΦΑ με supervisor τη Σοφία Βουλαλά στο makeup, στη φωτογράφιση και το τρέιλερ η Ιφιγένεια Λογοθέτη, ενώ πρέπει να ευχαριστήσω και τους Αχιλλέα Παπαμόσχο, ΝόνικαΜαλκουτζή, Λευτέρη Κατιρτζόγλου και Αγγελική Σεμάση στα υπέροχα τραγούδια που θα ακουστούν στην παράσταση.
 
 
7) Οι πρόβες πέρσι είχαν ξεκινήσει σε μια δύσκολη περίοδο, εν μέσω περιοριστικών μέτρων (με μάσκες και αποστάσεις). Υπήρξαν δυσκολίες κατά την προετοιμασία σας; Υπήρχε ανησυχία ή φόβος; Πως ήταν φέτος τα πράγματα;
Υπήρχαν μεγάλες δυσκολίες. Από τη συγγραφή του έργου, στα πόσα άτομα θα έχω στο κομμάτι της συνεργασίας, τόσο πάνω στο σανίδι,όσο και στο υπόλοιπο τμήμα της παραγωγής, όσο και στις πρόβες, αλλά και στην ψυχολογία μας, αφού τα μέτρα άλλαζαν κάθε εβδομάδα.. Έχουμε περάσει από όλα τα επίπεδα του ιού και σε μία αναβολή της παράστασης. Και φέτος, τα πράγματα δεν ήταν τόσο εύκολα. Αλλάξαμε κάποιους συνεργάτες, ξεκινήσαμε πρόβες από την αρχή… γενικά ήταν η πιο δύσκολη περίοδος για να γίνει μία θεατρική παραγωγή.
 


8) Θέλεις να μας διηγηθείς κάποιο αστείο ή σοβαρό απρόοπτο που συνέβη κατά την προετοιμασία και τις πρόβες;
Κάτι που μας έκανε να γελάσουμε πάρα πολύ και ακόμα και τώρα, να το θυμόμαστε και να σταματάμε τις πρόβες είναι… δε θα σου πω.. δε μπορώ να σου πω, για να μην αποκαλύψω πολλά που έχουν να κάνουν με την υπόθεση. Πάντως, προσπαθούμε να βάλουμε το γέλιο στις πρόβες, για να φεύγει και η στεναχώρια από αυτά που ακούμε και που βλέπουμε με τον ιό. Δεν είναι καθόλου εύκολο να ανεβάζεις ένα έργο που ταυτόχρονα το βιώνεις παγκοσμίως και στην πραγματικότητα.
 
9) Ποιο σκοπό θέλεις/ θέλετε να επιτελέσει η παράστασή σας πρώτα απ’ όλα; Υπάρχει κάποιο μήνυμα που θέλετε να μεταφέρετε στο κοινό;
Δεν είναι απαραίτητο να προσπαθείς να περάσεις πάντα ένα μήνυμα. Ειδικά σε ένα τέτοιο θέμα που δε μπορείς να το διαχειριστείς τόσο εύκολα. Αυτό που θέλω να περάσω, είναι η εικόνα που ζούμε και που πιστεύω ότι θα μπορούσαμε να ζούμε σε ένα φανταστικό 2029. Όλες οι γνώμες, οι απόψεις, όλα αυτά που ακούμε και ζούμε με βάση την μυθοπλασία και τη φαντασία του κειμένου. Από κει και πέρα και μηνύματα βγαίνουν και σίγουρα ο κόσμος θα ταυτιστεί με πολλές σκέψεις για το άμεσο ή έμμεσο μέλλον. Ήδη, όπως ανέφερα και πριν, το έργο γράφτηκε πέρυσι τους 2 πρώτους μήνες της καραντίνας και ήδη κάποια πράγματα έχουν γίνει πραγματικότητα.


 
10) Πώς κρίνεις την τρέχουσα κατάσταση με την επιτρεπόμενη λειτουργία των θεάτρων μόνο για εμβολιασμένους ή με επίδειξη πρόσφατου rapidtest;
Κατ’ αρχάς, δεν ξέρουμε ακόμα τι θα ισχύει. Τα μέτρα αλλάζουν κάθε εβδομάδα. Στο τέλος θα μας πουν να ανεβάζουμε τα έργα χωρίς θεατές. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι δεν μπορούμε να διαχωρίζουμε τους ανθρώπους σε εμβολιασμένους και μη. Από τη στιγμή, που όλοι μας πρέπει να πάρουμε τα μέτρα μας και είμαστε υπεύθυνοι για τον εαυτό μας, το θέατρο ανήκει σε όλους.
 
11) Ως παραγωγός αλλά και ως άνθρωπος, πιστεύεις πως ακόμα κι αν ο αριθμός των κρουσμάτων συνεχίσει να ανεβαίνει, πρέπει τα θέατρα να μείνουν ανοιχτά; Τι προτείνεις;
Αυτό που γίνεται με το θέατρο, είναι ντροπή. Τα θέατρα πρέπει να είναι πάντα ανοιχτά. Εννοείται ότι ο καθένας πρέπει να παίρνει τα μέτρα του, τόσο η παραγωγή, όσο και ο θεατής, για να νιώθουμε όλοι ασφάλεια, αλλά δεν μπορεί να κλείσουν. Ο χώρος μας θεωρήθηκε από την αρχή, σαν την μεγαλύτερη πηγή κινδύνου. Αποκλεισμός από την πρώτη μέρα και αυστηρότατα μέτρα με την επανέναρξη. Ας δουν κάποιοι ‘’υπεύθυνοι’’ τι γίνεται στα λεωφορεία και ας μην ψάχνουν τα ‘’θύματα’’ μόνο στα θέατρα. Σε χωρητικότητα 10 μέτρων σε ένα λεωφορείο, υπάρχουν 50 άνθρωποι αγκαλιά και ο ένας πάνω στον άλλον. Εκεί δεν είδαμε κανένα μέτρο. Τα θέατρα στο παρελθόν ήταν ανοιχτά σε πολύ δύσκολες εποχές. Πρέπει να είναι ανοιχτά. Το θέατρο, όποιο είδος και να υπηρετεί, είναι τρόπος έκφρασης και η έκφραση πρέπει να βγαίνει στον κόσμο.
 
12) Τι σε φοβίζει περισσότερο σε όλη αυτή την κατάσταση που ζούμε;
Το ότι δεν είδαμε ακόμα τίποτα. Δε νομίζω ότι υπάρχει κάποιος που πιστεύει ότι έχουμε ξεμπερδέψει. Και τα προβλήματα συνεχίζονται σε όλους τους τομείς. Ήδη η ανεργία θερίζει πιο πολύ από τον ιό. Ειδικά στη χώρα μας που αποδεκατίστηκε οικονομικά τη δεκάχρονη κρίση, ήρθε τώρα και αυτό να μας αποτελειώσει.
 


Από τη συμμετοχή του στο τηλεοπτικό αριστούργημα "Αγριες Μέλισσες"

13) Εκτός από το θέατρο έχεις ασχοληθεί και με την τηλεόραση. Τι προτιμάς από τα δύο;
Το θέατρο δεν έχει σχέση με την τηλεόραση. Αυτή η άμεση επαφή με τον κόσμο είναι κάτι που δεν περιγράφεται. Σαφέστατα, η τηλεόραση σου δίνει καλύτερα χρήματα και μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα. Εγώ είχα και την τύχη να εμφανιστώ σε μία σειρά που θεωρείται η καλύτερη των τελευταίων χρόνων. Είναι δύο τόσο διαφορετικά πράγματα. Το καλύτερο είναι να μπορείς να συνδυάζεις και τα δύο.
 
14) Δραστηριοποιείσαι στην Θεσσαλονίκη, μια πόλη με πολλές παραγωγές, που αναμφίβολα αγαπά και στηρίζει το θέατρο. Πόσο εύκολο ή πόσο δύσκολο είναι να επιβιώνεις θεατρικά;
Πολύ δύσκολο. Ακριβώς όπως το είπες. Προσπαθείς να επιβιώσεις. Δυστυχώς για την πόλη μας, αυτό που λένε ότι στην Αθήνα σου δίνονται περισσότερες ευκαιρίες, ισχύει.
 
15) Πόσο σε επηρεάζει μια αρνητική κριτική;  
Εξαρτάται την κριτική. Αν υπάρχει επιχειρηματολογία σε αρνητική κριτική, όχι μόνο τη δέχομαι, αλλά έχει τύχει να μιλήσω με αυτόν που την έγραψε και να του πω και ότι συμφωνώ. Έχω δεχτεί όμως και κάποιες κριτικές, χωρίς να αιτιολογεί κάποιος τίποτα, λέγοντας πράγματα που απορώ αν είδε την παράσταση ή του είπαν τι να γράψει. Με αυτές γελάω και δεν ασχολούμαι. Οι περισσότερες πάντως κριτικές ήταν και είναι θετικές. Και μη ξεχνάμε ότι ο μεγαλύτερος κριτής είναι ο κόσμος που πληρώνει και οφείλουμε να σεβόμαστε, ειδικά αυτά τα χρόνια που δεν μας περισσεύουν και χρήματα. Και σε τελική ανάλυση, δεν υπάρχει κανένα έργο, κανένας σκηνοθέτης, κανένας ηθοποιός και συγγραφέας που να αρέσει σε όλους.
 


16) Υπήρξε κάποια ιδιαίτερη – αξιοσημείωτη στιγμή από κάποια παράσταση σου που θα ήθελες να μοιραστείς μαζί μας;
Πάρα πολλές. Επειδή μου αρέσουν οι ανατροπές στα έργα μου, θυμάμαι μία πελάτισσα που στο τέλος μίας παράστασης μου έδωσε συγχαρητήρια και μου είπε ότι, της άρεσε τόσο πολύ η ανατροπή, που ήρθε δεύτερη φορά για να δει λεπτομέρειες που πιθανόν να είχε χάσει την πρώτη φορά. Τη δεύτερη φορά μου είπε για το πόσο καλά είχα δουλέψει στο κείμενο και την παραμικρή λεπτομέρεια.
 
17) Σε χαρακτηρίζει γενικά η αισιοδοξία στην ζωή σου; Πιστεύεις ότι   μπορούμε να συνεχίσουμε να ονειρευόμαστε;
Αισιόδοξος είμαι, αλλά μεγαλώνοντας είμαι και ρεαλιστής. Ξέρω τα όρια μου, ξέρω που βαδίζω συναισθηματικά πάντως με τη δουλειά μου, αν και πάντα υπάρχουν οι απρόβλεπτοι παράγοντες, όπως αυτός που ζούμε αυτή την περίοδο. Πόσο θα μας αφήσουν να ονειρευόμαστε;
 
18) Ποια είναι τα μελλοντικά επαγγελματικά σου σχέδια;
Θα γελάει ο Θεός αν απαντήσω. Κάνω όνειρα, αλλά πλέον τα σχέδια βήμα βήμα. Το βήμα μου τώρα είναι να ανέβει επιτέλους η Covid-9 και να τη στηρίξει ο κόσμος.

Ευχαριστώ, καλή επιτυχία.

    
-k-
.
ΘΕΑΤΡΟ ΣΟΦΟΥΛΗ
«Covid-9» του Άνθιμου Κατιρτζόγλου.
Πρεμιέρα Παρασκευή 24/09

2019.. Κάτι συνέβη στον κόσμο μας... 2029... Η πανδημία έχει επιδεινωθεί. Κάθε χρόνο και ένας νέος ιός χτυπάει την πόρτα της ανθρωπότητας. Ένα αντρόγυνο προσπαθεί να αντιμετωπίσει τους αλλεπάλληλους ιούς…. αλλά πολύ περισσότερο πρέπει να αντιμετωπίσει τις συνέπειες και τα προβλήματα που δημιουργούνται στην κοινή ζωή τους.
 
Σκηνοθεσία: Άνθιμος Κατιρτζόγλου.
Ερμηνεύουν: Μαρία Βαή, Άνθιμος Κατιρτζόγλου, Δημήτρης Ελιάς και Γιώργος Γκόντος (διπλή διανομή).
 
Ήμερες και ώρες παραστάσεων:  κάθε Παρασκευή και Σάββατο (εκτός 9/10) στις 21.00 και Κυριακή στις 20.00, έως 17/10/2021.
.
Ακολουθήστε το Kulturosupa.gr στα social media

 ..

      
 
      

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Ανια Κανακάρη
Ανια Κανακάρη

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Το κανιβαλίζειν εστί φιλοσοφείν | Ρένα Καλπάκη | «Από την καλή κι από την ανάποδη».
Το κανιβαλίζειν εστί φιλοσοφείν | Ρένα Καλπάκη | «Από την καλή κι από την ανάποδη».
με 0 Σχόλια 769 Views
«Ο άνθρωπος είναι έλλογο ον, προικισμένο με τον λόγο, που δεν είναι μόνο η #λογική μα και η δυνατότητα έκφρασης. #Τρώμε τις #σάρκες μας λοιπόν καθημερινά και όσο πιο πολύ «βιάζουν» τόσο πιο πολύ ικανοποιούνται..   Γράφει η Ρένα Καλπάκη για την Κουλτουρόσουπα.
Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
Εφημερεύοντα Νοσοκομεία ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή