Η συνθέτρια Ελένη Καραΐνδρου μιλά στο Kulturosupa.gr για όλα!

344 Views
Η συνθέτρια Ελένη Καραΐνδρου μιλά στο Kulturosupa.gr για όλα! Η συνθέτρια Ελένη Καραΐνδρου μιλά στο Kulturosupa.gr για όλα!

 Η συνθέτρια Ελένη Καραΐνδρου μιλά στο Kulturosupa.gr για όλα!

Έναν «Αγγελοπουλικό καιρό», όπως τον περιέγραψε είχε την Κυριακή που μιλήσαμε και μάλιστα ήταν η επέτειος 4 χρόνων από το θάνατο του σπουδαίου σκηνοθέτη. Ότι έπρεπε για ξεκούραση στη ζεστασιά του σπιτιού της με θέα τη θάλασσα και τα νησιά του Σαρωνικού και φυσικά κουβεντούλα. Ευδιάθετη, με θετική στάση απέναντι στη ζωή, επιλέγει να βλέπει τις ομορφιές γύρω της και να παραμένει ενεργή στη ζωή. Δεν ξεχνά από πού ξεκίνησε, το χωριό της, και επιστρέφει συχνά στο πατρικό σπίτι όπου καλλιεργεί και δέντρα.
.
Εν όψει της συναυλίας της 14 κ 15 Φεβρουαρίου στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, συνεργαζόμενη με την Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Θεσσαλονίκης σε διεύθυνση Λουκά Καρυτινού και με συμμετοχή της Μαρίας Φαραντούρη και του Τρίο Τζαζ των David Lynch, η κορυφαία ελληνίδα συνθέτρια Ελένη Καραΐνδρου μιλά στην Κουλτουρόσουπα για όλα!
 
Όντως η ζωή μου είναι σαν σενάριο ταινίας, που ίσως κάποτε γράψω κάτι γι’ αυτή. Τα πρώτα 7 χρόνια της ζωής μου ήταν στο χωριό μες το δάσος, χωρίς ηλεκτρικό, αλλά και με τις ομορφιές της φύσης βλέποντας τις εποχές να αλλάζουν. Μετά από αυτή την περίοδο έρχομαι στην Αθήνα για το σχολείο, όπου μέναμε αρχικά στο υπόγειο ενός παλιού σχολείου, το οποίο ήταν δίπλα σ’ένα θερινό σινεμά. Ανακαλύπτω λοιπόν το σινεμά και μαζί μ’αυτό και το πιάνο που βρισκόταν εκεί μέσα και αρχίζω να το γρατζουνάω. Άλλη μία καταπληκτική περίοδος ανακαλύψεων, μέσα στην οποία όμως χάνω τη μάνα μου. Ο πατέρας μου ήταν νέος, 37 χρονών, και ξεκινάει ένα διάστημα συνοικεσίων, εγώ όμως δεν δίνω τη συγκατάθεσή μου για κανένα, παρά μόνο όταν γνωρίζει μία ξεπεσμένη αριστοκράτισσα από την Πάτρα, η οποία είχε ένα πιάνο με ουρά και κηροπήγια. Ξαφνικά λοιπόν, βρίσκω ξανά την θαλπωρή της οικογένειας με το δικό μου πιάνο, όπου μπορούσα να συνεχίσω τα μαθήματα και να μπω στο ωδείο. Αργότερα, όταν ήδη είχα μπει και στο Πανεπιστήμιο, είχα παντρευτεί και έκανα παιδί, γίνεται η Χούντα και με πιάνουνε. Αν και ήμουν πολιτικά ελεύθερο άτομο, ήμασταν μία παρέα με την κόρη της Λιλής Ζωγράφου και πιάσαν καμιά 20ρια άτομα. Με άφησαν, αλλά έπρεπε να με βλέπουν συνέχεια, οπότε οι γονείς μου και ο πρώην άντρας μου, με φυγαδεύουν στη Γαλλία με το μωρό. Εκεί ξεκινάει άλλη μια συγκλονιστική εμπειρία ανακαλύπτοντας καινούρια πράματα στη μουσική. Κάνω κι ένα διδακτορικό πάνω στην Εθνομουσικολογία και επιστρέφω στη Μεταπολίτευση ξεκινώντας την καριέρα μου εδώ.
 
Η τύχη, οι συγκυρίες είναι πολύ σημαντικές στη ζωή.  Όπως το πιάνο που βρήκα μες το σχολείο ή το σινεμά που ήταν δίπλα σ’αυτό. Είναι όμως και θέμα επιλογών, δλδ αργά ή γρήγορα εγώ τη μουσική θα την ανακάλυπτα. Πριν ακόμη έρθω στην Αθήνα, στο χωριό μου έβρισκα φυλλαράκια και κατασκεύαζα κάτι που έβγαζε ήχο! Και όταν είδα ότι μου άρεζε το πιάνο και είχα ταλέντο, πίεσα τον πατέρα μου να κάνω μαθήματα. Και μολονότι ο ίδιος ήθελε να σπουδάσω, τελείωσα το Ιστορικο-Αρχαιολογικό, η μουσική δεν έφυγε ποτέ απ’τη ζωή μου. Αλλά και αργότερα, οι επιλογές των συνεργασιών μου, όπως και σε ποιους είπα όχι, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην καριέρα μου, σε συνδυασμό βέβαια και με τον παράγοντα τύχη.
 
Η πειθαρχία είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο για την επιτυχία. Ένιωθα ως παιδί για παράδειγμα, ότι έπρεπε να πειθαρχήσω για να τα καταφέρω να παίζω πιάνο ώστε να γίνω αρεστή στου ανθρώπους. Όσο αφορά στα σημερινά παιδιά, έχω ιδία εμπειρία απ’τα εγγόνια μου. Είναι εξπέρ στην τεχνολογία και όλα αυτά μπορούν να τα χρησιμοποιούν και στα μαθήματα του σχολείου. Κάνουν και μαθήματα πιάνου και είναι καλοί μαθητές. Είναι θέμα οικογένειας, αν οι γονείς τα καθοδηγούν σωστά και τους δώσουν τα εργαλεία για πλατιά γνώση τότε η τεχνολογία μπορεί να γίνει ένα σωστό βοήθημα για την κατάκτηση της γνώσης. Χρειάζεται βέβαια κι ένα μέτρο που είναι θέμα παιδείας.
 
Κάποια στοιχεία της ιστορίας μας επαναλαμβάνονται και κυρίως τα λάθη μας. Μετά τη Μεταπολίτευση, υπήρξε συνεχώς κακή πολιτική διαχείριση του τόπου μας, της οικονομίας μας με αποτέλεσμα να χάνουμε τεράστια μυαλά, επιστήμονες και καλλιτέχνες. Αυτό είναι ό,τι χειρότερο, οι νέοι άνθρωποι είναι το μέλλον, αλλά έξω βλέπουν ότι θα αποκατασταθούν επαγγελματικά. Κι εγώ όταν πήγα στο Παρίσι είχα πολλές ευκαιρίες, πάλεψα όμως για να πετύχω.
 
Θαύμασα την ομοψυχία των Γάλλων το Μάη του ’68. Λεγαν π.χ. «Δεν θα πάρει κανείς λεωφορείο!» και δεν έπαιρνε κανένας! Ενώθηκαν για να πετύχουν τους στόχους τους. Κάτι που δεν υπάρχει στον Έλληνα, ούτε σε πολιτικό επίπεδο για το καλό της πατρίδας μας. Το ίδιο συμβαίνει και σε διάφορους κλάδους. Οι μουσικοί για παράδειγμα, αλληλοϋπονομεύονται, όπως και οι ηθοποιοί. Επίσης, έχουν εκλείψει οι πολύ πλούσιοι ευεργέτες του τόπου, που παλιότερα είχαν κάνει θαυμαστά έργα. Σήμερα βγάζουν τα λεφτά τους στο εξωτερικό. Σίγουρα υπάρχουν φωτεινές εξαιρέσεις, αλλά δεν επαρκεί αυτό. Λείπει η ενότητα, η ομοψυχία.
 
Γενικά έχουμε την τάση να είμαστε απαισιόδοξοι, γιατί δεν έχουμε πολύ φως μπροστά μας να περιμένουμε. Επειδή όμως σπούδασα ιστορία και βλέπω τα πράματα πιο σφαιρικά περιμένω την έκπληξη. Υπάρχει πάντα ο αστάθμητος παράγων και δεν αποκλείονται οι ανατροπές. Το προσφυγικό θέμα το οποίο είναι τραγικό, ίσως κάνει την Ευρώπη να αποκτήσει αλληλεγγύη, μόνο έτσι μπορεί να σωθεί. Η απραξία της Ευρώπης έδωσε την ευκαιρία να αναπτυχθεί ο ISIS. Πολλά προβλήματα έχουν αναπτυχθεί από την οικονομική απληστία των λαών. Και ο κόσμος πρέπει να αποκτήσει συνείδηση γιατί όλοι μαζί μπορούμε.
 
Για να γράψω τη μουσική μιας ταινίας, πρέπει να έχω στενή σύνδεση με τον δημιουργό, να μου μιλήσει το σενάριο, να μου ξυπνήσει πράματα μέσα μου. Και τις πιο πολλές φορές έγραφα μαζί με τη γέννηση του σεναρίου. Δεν είμαι «επαγγελματίας» μουσικός κινηματογράφου, αναζητώ τον ψυχισμό της ταινίας και του δημιουργού, πρέπει να’χω μια συγγένεια πνευματική μαζί του. Λατρεύω βέβαια και το θέατρο όπου εκεί έχουμε να κάνουμε και με το συγγραφέα, την εποχή, τον σκηνοθέτη, τους ηθοποιούς, είναι άλλου είδους στοίχημα.
 
Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος ήταν σπουδαίος πρεσβευτής του Ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό. Ένας άνθρωπος με πολύτιμη σκέψη, με προφητικά στοιχεία, υπέροχος συζητητής, πολιτικοποιημένος με την πλατειά έννοια. Στοχαζόταν με οξυδέρκεια πνεύματος την παγκόσμια, όσο και την Ελληνική ιστορία που τη φώτιζε με το δικό του τρόπο. Τον απασχόλησαν οι έννοιες των συνόρων, του πρόσφυγα που είναι παγκόσμιες. Το πρώτο πλάνο στο «Μετέωρο Βήμα του Πελαργού» το 1991 ξεκινάει με πλάνο που δείχνει πάνω από το Αιγαίο πτώματα προσφύγων! Πόσο προφητικός ήταν!
 
Η εταιρία ECM Records που συνεργάζομαι είναι μια μοναδική ιδέα ίσως σε όλο τον κόσμο του Μάνφρεντ Άιχερ. Είναι ένας Γερμανός μουσικός που ήθελε να «αγκαλιάσει» σπουδαίους καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο, από διάφορα κράτη. Είναι μία σπουδαία μονάδα πολιτισμού στην Ευρώπη από έναν ιδιοφυή και μορφωμένο άνθρωπο, μεγάλο φιλέλληνα επίσης. Συνεργάζομαι μαζί του από το 1989, όπως και άλλοι Έλληνες, ο Λεωνίδας Καβάκος, ο Σωκράτης Σινόπουλος, η Σαβίνα Γιαννάτου.
 
Έχουμε και θα έχουμε μεγάλους μουσικούς σ’αυτή τη χώρα, που έχει τόσο μεγάλη παράδοση. Και δεν είναι μόνο η Κάλλας και ο Μητρόπουλος που έγιναν γνωστοί στο εξωτερικό. Ο Θόδωρος Κουρεντζής έχει δική του ορχήστρα στη Ρωσία, είναι νεότατος, έχει διακριθεί πολλές φορές στο εξωτερικό και γίνεται το «έλα να δεις» στις συναυλίες του. Έχουμε μεγάλα ταλέντα που διαπρέπουν έξω. Ο Καβάκος επίσης είναι ένα φαινόμενο βιολονίστα, το κατάλαβαν όμως στην Ελλάδα? Είμαι περήφανη γι’αυτούς.  Αν συνεχίσω να μιλάω, θα βγάλω κάλο στο λαιμό για να σου λέω πόσοι είναι αυτοί! Δυστυχώς δεν έχουμε ποτέ από το Κράτος μια συνειδητοποίηση του τι σημαίνει Τέχνη/Πολιτισμός στην Ελλάδα! Αν ο Φειδίας ζούσε σήμερα με την απαξίωση του Κράτους, δεν θα είχε κάνει τίποτα! Οι νέοι άνθρωποι όμως θα πρέπει να παλέψουν να δημιουργήσουν το χώρο τους σ’αυτή τη χώρα για να κατακτήσουν τη θέση που θα έπρεπε αυτοδίκαια να την παίρνουνε.
 
Η έμπνευση προκαλείται από εσωτερικά ερεθίσματα και συναντήσεις. Συνάντηση με ένα ποίημα π.χ. ή με έναν άνθρωπο. Εμπνέομαι επίσης από την ίδια τη ζωή, από την καθημερινότητα, τις σχέσεις μου, την αγάπη μου για τον άνθρωπο.
 
Ευτυχία είναι να είσαι καλά με τον εαυτό σου, να έχεις ανθρώπους που τους αγαπάς. Ευτυχία είναι να ζεις σε μια πατρίδα όμορφη, να μη βασανίζεται. Είναι και σε συνάρτηση με τους γύρω μας. Γι’αυτό πρέπει να ενεργοποιηθούμε όλοι και να μην κοιτάζουμε μόνο τον εαυτό μας.
 
Στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης συνεργάζομαι με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου σε διεύθυνση Λουκά Καρυτινού. Τραγουδάει η Μαρία Φαραντούρη τραγούδια για το θέατρο και τον κινηματογράφο και παίζει το Τρίο Τζαζ των David Lynch, Γιώτη Κιουρτσόγλου, Σταύρος Λάντσιας. Θα ακουστούν πολλά θεατρικά που έχω γράψει από παραστάσεις του Ντασσέν, του Αντώνη Αντύπα και θα αυτοσχεδιάσω κιόλας μαζί με τον David Lynch. Επίσης πολύ Αγγελόπουλος, αλλά και από τηλεοπτικές σειρές. Γενικά ερχόμαστε πάνοπλοι!
 
Είμαι πολύ χαρούμενη που θα κάνω ξανά συναυλία στη Θεσσαλονίκη, πάει καιρός από το 2012. Αγαπώ πολύ το κοινό της Θεσσαλονίκης, ένα από τα πιο ζεστά κοινά που έχω συναντήσει!
 
-Αναλυτικές πληροφορίες για την συναυλία της Ε.Κ. 14 κ 15 Φεβρουαρίου στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, θα βρείτε εδώ
.
Χορηγός επικοινωνίας www.kulturosupa.gr
.
-Aπο Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου διεκδικήστε διπλές προσκλήσεις για να απολαύσετε τις μοναδικές αυτές εμφανίσεις.

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Ρένα Καλπάκη
Ρένα Καλπάκη

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Ο Νίκος Κουρής διαβάζει το πεζογράφημα Ιογενής πνευμονία του Ζήσιμου Λορεντζάτου
Ο Νίκος Κουρής διαβάζει το πεζογράφημα Ιογενής πνευμονία του Ζήσιμου Λορεντζάτου
με 0 Σχόλια 624 Views

 Την Τετάρτη 27 Μαΐου στις 19.00 συνεχίζεται η διαδικτυακή ηχητική σειρά του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) Αναγνώσεις με το πεζογράφημα Ιογενής πνευμονία του Ζήσιμου Λορεντζάτου.

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή