Δέσποινα Καλαϊτζίδου: «Η φαντασία είναι η πρωταρχική πηγή δημιουργίας»

1652 Views
Δέσποινα Καλαϊτζίδου: «Η φαντασία είναι η πρωταρχική πηγή δημιουργίας» Δέσποινα Καλαϊτζίδου: «Η φαντασία είναι η πρωταρχική πηγή δημιουργίας»

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΝΙΚΟ ΓΡΥΛΛΑΚΗ


Eίναι μια θεατρική συγγραφέας η οποία ξεχώρισε με το ιδιαίτερο έργο της «Οι Καιόμενοι», για το οποίο έλαβε το Β’ Κρατικό Βραβείο Συγγραφής Θεατρικού έργου ενώ το 2016 διακρίθηκε και στον διαγωνισμό Greek Play Project στον οποίο κατάκτησε την πρώτη θέση. Λίγο πριν το ανέβασμα του έργου της «Δεσποινίς Χάος» στο Θέατρο Μαίωτρον, η Δέσποινα Καλαϊτζίδου μίλησε στην Κουλτουρόσουπα για την ιδέα πίσω από αυτό το κείμενο, για το θέατρο, τη μοναχικότητα, την πολιτική, τη φαντασία αλλά και τις λογοτεχνικές της επιρροές.
 
Πώς γεννήθηκε η ιδέα του έργου «Δεσποινίς Χάος»;
Η ιδέα ξεκίνησε από έναν μονόλογο του Beckett, το Rockaby, όπου μια γυναίκα βρίσκεται λίγο πριν το θάνατο σε μια κουνιστή καρέκλα και κατά μια έννοια συνομιλεί με τον εαυτό της. Γι’ αυτό άλλωστε θα δείτε και αποσπάσματα από το ίδιο κείμενο.
 
Το έργο είναι η ιστορία μιας γυναίκας που φτάνει σε ένα κομβικό σημείο αναζητώντας δύναμη. Από πού αντλούν δύναμη οι άνθρωποι όταν φτάνουν σε κομβικά σημεία στις ζωές τους; Από πού αντλείτε δύναμη εσείς;
Οι άνθρωποι θεωρώ ότι αντλούν δύναμη από τις σχέσεις που έχουν με άλλους ανθρώπους και σε δεύτερη φάση από τον ίδιο τους τον εαυτό. Είμαστε κοινωνικά όντα από τη φύση μας, όμως η εξέλιξη της κοινωνίας μας έχει απομονώσει, ειδικά στην εποχή των social media και της κρίσης. Ένας μοναχικός άνθρωπος αντλεί δύναμη από τις αναμνήσεις του. Αυτό μάλλον προσπαθεί να κάνει και η ηρωίδα, αλλά δεν είναι πάντοτε εφικτό. Μάλλον το ίδιο κάνουμε οι περισσότεροι.
 
Η μοναχικότητα τι θέση έχει στη ζωή της ηρωίδας; Ποια είναι αυτά που την οδηγούν στο να επιλέξει την μοναξιά;
Η μοναξιά δεν είναι καθαρή επιλογή. Δηλαδή, όπως και όλοι οι άνθρωποι, θέλει κι εκείνη στιγμές μοναξιάς. Αλλά μπροστά σε έναν πιθανό θάνατο κανείς δεν θέλει να είναι απόλυτα μόνος. Κι αν λέει ότι θέλει, είναι μια επιθυμία διαστρεβλωμένη, από τον ενδόμυχο φόβο μήπως γίνει βάρος σε άλλους ανθρώπους, επειδή την έχουν κάνει να πιστεύει ότι δεν αξίζει την αγάπη και τη συντροφικότητα.
 
Πόσο εύκολο είναι να αναδειχθούν νεόκοπα κείμενα από θεατρικούς συγγραφείς στις συνθήκες που βρίσκεται αυτή τη στιγμή το νεοελληνικό θέατρο;
Καθόλου εύκολο. Είναι θέμα συγκυριών, γνωριμιών, και τύχης. Αλλά θέλω να πιστεύω ότι ένα πραγματικά καλό κείμενο θα βρει το δρόμο του στη σκηνή.
 
Ο μονόλογος είναι το θεατρικό είδος στο οποίο ξαναγυρίζετε μετά το «Ελένη ή Σούλα». Ποιες είναι οι αρετές των μονολόγων που σας κάνουν να επιστρέφετε σε αυτούς;
Μα πώς αλλιώς να μιλήσει ένας μοναχικός χαρακτήρας για να τον ακούσουν;
 
Ποια θεωρείτε ότι ήταν τα εφόδια εκείνα τα οποία σας κατήρτισαν για να εξελιχθείτε στον χώρο των τεχνών;
Φαντασία, αγάπη για τον λόγο, τη μουσική και το θέατρο, και επιμονή. Δε θεωρώ ότι έχω «εξελιχθεί» στον χώρο των τεχνών. Αλλά είναι αυτό το «χούι», όπως λέω και στους Καιόμενους, που δεν μου επιτρέπει να μην γράψω, να μην πλάσω μια ιστορία, και να μην θέλω αυτή η ιστορία να παιχτεί στο σανίδι, ή και στον κινηματογράφο, γιατί έχω συμμετάσχει και σε συγγραφή κινηματογραφικού σεναρίου.
 
Είστε αισιόδοξη αναφορικά με το πώς έχει εξελιχθεί ο θεατρικός χώρος τα τελευταία χρόνια;
Θεωρώ το θέατρο ύψιστη τέχνη και αναγκαία, αλλά δεν είναι κάτι στο οποίο η σύγχρονη κοινωνία και το σύγχρονο κράτος συμφωνεί. Είναι πολύ περίπλοκα τα πράγματα όταν υπάρχει στη μέση το κέρδος ή και η επιβίωση. Το μόνο που με κάνει και χαίρομαι είναι ότι άνθρωποι κάνουν ερασιτεχνικές ομάδες, νιώθουν όμορφα, παράγουν τέχνη, και την προσφέρουν ελεύθερα στο κοινό. Από εκεί που ξεκίνησα, δηλαδή.
 
Από πού αντλείτε εσείς προσωπικά ως θεατρική συγγραφέας τα θέματά σας και πόσο προσωπική γίνεστε στα έργα σας;
Συνήθως παίρνω έμπνευση από κάποιο λογοτεχνικό κείμενο, από μια φράση ή μια ιστορία, ή από πραγματικά γεγονότα που τα μεταλλάσσω. Γίνομαι προσωπική, επειδή προσπαθώ σε κάθε χαρακτήρα να εισβάλλω στη σκέψη του, μέσω της ενσυναίσθησης, ακόμα κι αν αυτός ο χαρακτήρας είναι «κόντρα ρόλος» για μένα.
 
Κάποιος που έχει δει το ανέβασμα του κειμένου σας «Οι καιόμενοι» θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι απασχολούν σε μεγάλο βαθμό κοινωνικοπολιτικά ζητήματα τη σκέψη σας. Είναι η πολιτική με την ευρεία έννοια κάτι που σας καθορίζει και πόσο πολύ θεωρείτε ότι επηρεάζει τη γραφή σας;
Νομίζω ότι έχω ασχοληθεί αρκετά με την πολιτική σε πολλά επίπεδα για να μπορώ με βεβαιότητα να πω ότι ναι, με καθορίζει σαν άνθρωπο. Στο «Δεσποινίς Χάος» θα δείτε να ακούγονται κάποια αποσπάσματα, «φωνές», όπως τις ονομάζω, από θεωρητικούς της πολιτικής. Είναι «φωνές» του Thomas Hobbes, για παράδειγμα, και του Κορνήλιου Καστοριάδη, αλλαγμένες, βέβαια, για να ακούγονται ως μνήμες μέσα στη σκέψη της ηρωίδας.
 
Ποιοι καλλιτέχνες καθόρισαν εσάς προσωπικά ως συγγραφέα αλλά και ως προσωπικότητα; Ποιες είναι οι δικές σας προτιμήσεις σήμερα σε θεατρικούς συγγραφείς και ποιητές; Το έργο «Οι καιόμενοι» παρέπεμπε ατμοσφαιρικά στη Σάρα Κέιν.
Βασικοί θεατρικοί συγγραφείς που με επηρέασαν είναι ο Samuel Beckett, ο August Strindberg, ο Tennessee Williams, αλλά και ο Edward Bond και η Sarah Kane. Από ποίηση θα παρέπεμπα σε T.S. Eliot, Anne Sexton, Dylan Thomas, William Blake… Είναι πραγματικά πολλά τα ονόματα. Από Έλληνες θα μιλήσω για Καρυωτάκη, Καβάφη, που διάβαζα από μικρή, αλλά και Αναγνωστάκη, πιο μετά, και Κατερίνα Γώγου. Αλλά και η μουσική έχει επηρεάσει τα γραπτά μου, ειδικά όταν σκηνοθετώ εγώ η ίδια τα έργα μου. Ας πούμε λατρεύω το soundtrack του The Virgin Suicides των Air, που έχω χρησιμοποιήσει σε παράσταση, ή τους Γερμανούς Bohren & der Club of Gore, με την μουσική των οποίων γράφω.
 
Τι σημαίνει για εσάς θέατρο και πόσο καθοριστικό μπορεί να γίνει για τις ζωές αυτών που θα το ακολουθήσουν;
Το θέατρο δεν είναι ένα. Μπορεί να δεις κάτι ένα βράδυ και να ξεχάσεις ότι το είδες. Μπορεί να δεις μια παράσταση και να λειτουργήσει σαν ρεύμα ηλεκτρικό. Για μένα το θέατρο είναι ένα παράλληλο σύμπαν. Το πρωί χτυπάς κάρτα στη δουλειά, το βράδυ γίνεσαι η Ωραία Ελένη της Τροίας και μιλάς εξ ονόματός της.
 
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά μιας καλής παράστασης; Τι θεωρείτε ότι λείπει από το θέατρο στην Ελλάδα του σήμερα;
Θα ξαναμιλήσω για τη φαντασία, γιατί είναι η πρωταρχική πηγή δημιουργίας. Αγάπη για την τέχνη, χρόνο για αρκετές πρόβες, όχι εγωισμούς… Πάντως θα ήθελα μια διαφορετική θεώρηση του θεάτρου, η οποία να μη βασίζεται στο κέρδος. Να μην έχουμε επαγγελματίες του θεάτρου, να μην περιμένουμε να ζήσουμε από αυτό. Να είμαστε το πρωί υδραυλικοί, καθηγητές, μηχανικοί, και το απόγευμα να κάνουμε πρόβες, να χαιρόμαστε παίζοντας περίεργους ρόλους ή σκηνοθετώντας τους, και να γυρνάμε σπίτι αργά με μια ικανοποίηση που δεν την γνωρίζουν εύκολα όλοι οι άνθρωποι.
 
Έχουν υπάρξει στιγμές που θελήσατε να αφήσετε κείμενο γιατί δεν μπορούσατε να το εξελίξετε παραπάνω;
Έχω τρία-τέσσερα μισοτελειωμένα. Ίσως μου δώσουν έμπνευση για κάτι καινούριο. Τίποτα δεν πάει χαμένο.
 
Πότε θεωρείτε ότι επιτυγχάνει ένα έργο την πορεία του; Πώς προσδοκάτε ότι θα δεχθεί το κοινό της Θεσσαλονίκης τον μονόλογο «Δεσποινίς Χάος»;
Αν έρθει αρκετός κόσμος και δει την παράσταση και του αρέσει, τότε μια παράσταση είναι πετυχημένη. Το «του αρέσει» μπορεί να το ερμηνεύσει κάποιος με πολλούς τρόπους. Το κείμενο είναι αρκετά δύσκολο, επειδή είναι «θρυμματισμένο», χαοτικό, μυστηριώδες. Το ίδιο μυστηριώδης θα είναι και η αποδοχή του κοινού.
-k-
.
ΜΑΙΩΤΡΟΝ
«ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΧΑΟΣ» της Δ. Καλαϊτζίδου.
Πρεμιέρα: Τετάρτη 30 Ιανουαρίου στις 9.00 μμ.

Κοινωνικός μονόλογος.
Ένας εκρηκτικός μονόλογος μιας γυναίκας που έρχεται συνειδητά αντιμέτωπη με το υποσυνείδητό της, προσπαθώντας να αντλήσει τη δύναμη που τόσο χρειάζεται σε ένα κομβικό σημείο της ζωής της.
 
Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 9μ.μ.
.
Avant premiere στη νέα θεατρική Κουλτουροβραδιά
(Τρίτη 29/1/2019 πληροφορίες – προσκλήσεις ΕΔΩ)
.
-k-
.

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Νίκος Γρυλλάκης
Νίκος Γρυλλάκης
Με αφορμή κάποια από τις δουλειές τους, βρισκόμαστε με ανθρώπους της τέχνης για να μας πουν τις σκέψεις τους, τις ελπίδες τους, τις απογοητεύσεις τους και γενικότερα ό,τι τους απασχολεί. Ηθοποιοί, σκηνοθέτες και άνθρωποι που φέρνουν κοντά μας την θεατρική τέχνη θα βρίσκουν φωνή σ’ αυτήν την στήλη και θα μας απαντούν σε κάθε ερώτημα.

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

τελευταιες αναρτησεις
Αναβάλλεται η Θεατρική Κουλτουροβραδιά στο studio Νέμεση λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών
Αναβάλλεται η Θεατρική Κουλτουροβραδιά στο studio Νέμεση λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών
με 0 Σχόλια 322 Views

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ: Λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών η Θεατρική Κουλτουροβραδιά αυτοσχεδιασμού στο studio Νέμεση που ήταν προγραμματισμένη για σήμερα Σάββατο 23.02.19, αναβάλλεται για την επόμενη εβδομάδα. 

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
...
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο
  • Σούπερ (άτακτη) γιαγιά γιόρτασε τα 100στα της γενέθλια με γυμνούς «μπάτλερ»
    Σούπερ (άτακτη) γιαγιά γιόρτασε τα 100στα της γενέθλια με γυμνούς «μπάτλερ»

     Με δύο «μπάτλερ» (βλέπε στρίπερ) δώρο γιόρτασε την επέτειο των 100στων της γενεθλίων την Παρασκευή μια (σούπερ άτακτη) προπρογιαγιά που σίγουρα το λέει η… περδικούλα της.


    Περισσότερα ...
  • Τι θεωρείται σήμερα φυσιολογικό στο σεξ;
    Τι θεωρείται σήμερα φυσιολογικό στο σεξ;

     Ψάχνουμε στο ίντερνετ, κοιτάμε πορνό, διαβάζουμε βιβλία αυτοβοήθειας, παρακολουθούμε εκπομπές και αν είμαστε λίγο τολμηροί, το συζητάμε με τους φίλους  μας. Τα ερωτήματα πάνω – κάτω τα ίδια. Πόσο συχνά, πόσα λεπτά, πόσοι οργασμοί, πόσα εκατοστά, πού, πόσο, πότε και πώς;


    Περισσότερα ...
  • Στ’ άη Βαλεντίνου το πανηγύρι.
    Στ’ άη Βαλεντίνου το πανηγύρι.

    Επτά από τα πιο ερωτικά τραγούδια των εποχών για επτά διαφορετικές ιστορίες. Βρες τη δικιά σου και γιόρτασε τον Άγιο Βαλεντίνο με Πάριο ή Placebo και άμα δε σε έψησα ακόμη, παράγγειλε σουβλάκια και άκου το ερωτικό playlist της Κ. Happy Valentine’s Day, καλέ! Στ’ άη Βαλεντίνου το πανηγύρι Από την Ντόρα Παπάζη. 


    Περισσότερα ...

Περισσότερη Παράξενη ζωή