Ο Τάσος Αγγελίδης Γκέντζος συνομιλεί με τη δημοσιογράφο και συγγραφέα Ιουστίνη Φραγκούλη Αργύρη: «Από την Ελλάδα στη Διασπορά πετώντας με τα φτερά της λογοτεχνίας».

8629 Views
Ο Τάσος Αγγελίδης Γκέντζος συνομιλεί με τη δημοσιογράφο και συγγραφέα Ιουστίνη Φραγκούλη Αργύρη: «Από την Ελλάδα στη Διασπορά πετώντας με τα φτερά της λογοτεχνίας». Ο Τάσος Αγγελίδης Γκέντζος συνομιλεί με τη δημοσιογράφο και συγγραφέα Ιουστίνη Φραγκούλη Αργύρη: «Από την Ελλάδα στη Διασπορά πετώντας με τα φτερά της λογοτεχνίας».

Ο Τάσος Αγγελίδης Γκέντζος μισεί τις κλειδαρότρυπες και συνομιλεί με εκείνους τους εργάτες της τέχνης που του δανείζουν τα κλειδιά και τα αντικλείδια για τις πόρτες του νου και της ψυχής!

.

1. Ένας από τους βασικούς στόχους μιας συνέντευξης είναι να φιλοξενήσει μέσα στις γραμμές της τις αλήθειες κι ένας δεύτερος να διαβαστεί από όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους. Φυσικά μέσω αυτής “διαφημίζεται” και αυτός που την παραχωρεί στο μέσο. Έχετε την ευκαιρία να διαφημίσετε ανοιχτά και ξεκάθαρα αυτό που θα θέλατε και να πείσετε τους αναγνώστες μας για την αλήθεια σας.
Πιστεύω ότι μια συνέντευξη λειτουργεί περισσότερο ως καθρέφτης του συνεντευξιαζόμενου, δείχνει τα αντανακλαστικά του, το βάθος της σκέψης του πάνω σε συγκεκριμένα ερωτήματα. Προσωπικά , σε όλες τις συνεντεύξεις και στην δική σας, μου αρέσει να απαντώ όχι για να διαφημίσω το έργο μου ή την Ιουστίνη αλλά για να δώσω το στίγμα της προσωπικής μου τοποθέτησης σε διάφορα μείζονα ζητήματα, κυρίως του λογοτεχνικού κόσμου. Διασκεδάζω απόλυτα με το να απαντώ σε ψαγμένες ερωτήσεις, προπάντων όταν στις ίδιες ερωτήσεις έχουν απαντήσει και θα απαντήσουν ομότεχνοί μου. Είναι ενδιαφέρον να βλέπω απο πού ερχόμαστε και πού συναντιόμαστε εμείς οι συγγραφείς. Ευχαριστώ που μου δίνετε βήμα δημιουργώντας μια πρόκληση στην συγγραφική μου ταυτότητα.
 
2. Θα σας προκαλούσα να σκεφτείτε την μέχρι τώρα ζωή σας και να επιλέξετε στην συνέχεια να μας παρουσιάσετε τα ελαττώματα ή τα προτερήματά σας. Ξέρω πως όλοι οι άνθρωποι έχουν και ελαττώματα και προτερήματα. Στην παρούσα στιγμή θα με ενδιέφερε να επιλέξετε μόνο την αυτοσύσταση των προτερημάτων σας ή μόνο την αυτοσύσταση των ελαττωμάτων σας.
Προτερήματα: γρήγορη, σαφής, εξυπνοπούλι, εξωστρεφής, γενναιόδωρη με τους ανθρώπους, δοτική, φιλαλήθης.
Ελαττώματα: Ανυπόμονη, πολλάκις εριστική, με ελάχιστη ανοχή στα όρια του μηδέν, ασύμφορη σε ένα άντρα λόγω απλωμένων ενδιαφερόντων...
 
3. Δώστε μόνη σας έναν τίτλο από την ψυχή και το μυαλό σας για αυτή την συνέντευξη. Θα ήθελα αυτός ο τίτλος αρχικά να προβληματίσει τον αναγνώστη μας και στην συνέχεια να του δημιουργήσει την επιθυμία να διαβάσει τις απόψεις σας. Εφόσον καταφέρει να την διαβάσει μέχρι το τέλος... να του αφήσει και κάποιον προβληματισμό.
Ιουστίνη Φραγκούλη: Απο την Ελλάδα στη Διασπορά πετώντας με τα φτερά της λογοτεχνίας.
.
4. Αν δεν απαντήσετε σε κάποια από τις ερωτήσεις, κάτω από την ερώτησή μου θα βάλω μία παύλα. Θεωρώντας αυτονόητο πως όλες οι ερωτήσεις μου θα κινούνται στα πλαίσια της κοσμιότητας και θα έχουν να κάνουν με το μυαλό, την ψυχή και την ιδεολογία σας θεωρώ την αποφυγή μιας απάντησης ως αδυναμία έκφρασης και επικοινωνίας. Ποια είναι η δική σας άποψη περί του θέματος αυτού, αλλά και γενικότερα για την “ελευθερία” αυτού που παραχωρεί την συνέντευξη;
Πιστεύω ότι όλες οι ερωτήσεις έχουν μια απάντηση ακόμη κι αν είναι άβολη.
 
.
5. Όταν ρωτάς μια συγγραφέα να σου αναφέρει κάποιο βιβλίο που του άρεσε μετρημένες είναι οι φορές που δεν απαντά αναμενόμενα. Αναφέρει κάποιο ξένο βιβλίο, αποφεύγει επιμελώς τους έλληνες συγγραφείς και τα βιβλία τους για να μην κακοκαρδίσει κανέναν και σχεδόν πάντα δεν σου λέει γιατί του άρεσε το συγκεκριμένο βιβλίο. Υπάρχει και η άποψη πως οι συγγραφείς μας δε διαβάζουν... Είμαι περίεργος τι θα σκεφτώ όταν θα διαβάζω την δική σας απάντηση.
Η αλήθεια είναι όπως την καταγράφετε, δεν έχω κάτι να προσθέσω ή να αλλάξω. Εμένα πάντως απο τη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνική γενιά μου αρέσει “Η Ελένη ή ο Κανένας” της Ρέας Γαλανάκη. Θεωρώ ότι η Γαλανάκη γεφυρώνει το χάσμα ανάμεσα στον Καζαντζάκη και το σήμερα.
 
6. Η τέχνη ξεκινάει από το εξώφυλλο ενός βιβλίου ή από το εσωτερικό του; Το εσωτερικό του βιβλίου στην δική σας περίπτωση συμβαδίζει με το εξωτερικό ή βαδίζουν σε εντελώς αντίθετους δρόμους; Ανάμεσα στις απαντήσεις που θα μου δώσετε για αυτή την συνέντευξη θα βάλω και μερικά από τα εξώφυλλα των βιβλίων σας. Ποια έχετε να μου προτείνετε;
Εννοείται ότι η τέχνη ξεκινάει απο τις γραμμένες σελίδες του βιβλίου, το εξώφυλλον είναι προϊόν εξωγενών παραγόντων. Συνήθως ενημερώνω περιληπτικά τον καλλιτέχνη των εξωφύλλων μου για το περιεχόμενο του εκάστοτε βιβλίου μου. Θεωρώ πως όλα τα εξώφυλλα των βιβλίων μου είναι επιτυχέστατα, θα διάλεγα τα Ψηλά Τακούνια και τις Ξυπόλυτες στην Αμμο που έχουν μια νοηματική και αισθητική συγγένεια.
 
7. Η φιλοσοφία κάνει λόγο για την αυτοαναφορικότητα στην τέχνη. Στοιχεία από την προσωπική ζωή, την ιδεολογία, την προσωπική φιλοσοφία του συγγραφέα που περνούν με μιαν άλλη μορφή μέσω της τέχνης του στο ευρύ κοινό. Μπορείτε να μου υποδείξετε κάποια στοιχεία αυτοαναφορικότητας στο έργο σας.
Μα βέβαια, όλα τα έργα μου πατούν στην αυτοαναφορικότητα γι αυτό έχουν μια γνησιότητα. Απο το θέμα της αποδημίας που είναι παρόν σε κάθε μυθιστόρημα μέχρι τα βιώματα στη Λευκάδα (Ψηλά Τακούνια για Πάντα, Ξυπόλυτες στην Αμμο) μέχρι τα απομνημονεύματα του παππού μου που έγραψα σε μυθιστορηματική μορφή (Πετάει, πετάει το Σύννεφο”), η αυτοαναφορικότητα αποτελεί μοτίβο της γραφής μου.
 
8. Οι ερωτήσεις οφείλουν να ψάχνουν το γιατί και το πως. Δε θεωρώ έξυπνες τις απαντήσεις που ξεφεύγουν με νηπιακά τεχνάσματα από την ουσία και δεν απαντούν στο ερώτημα. Έχοντας στον νου μου την ειδοποιό διαφορά... θα ήθελα λοιπόν να μου πείτε γιατί να επιλέξω να διαβάσω και τα δικά σας βιβλία ανάμεσα στα τόσα άλλα βιβλία που κυκλοφορούν σε βιβλιοπωλεία και διαδίκτυο.
Αυτό είναι ένα καλό ερώτημα. Θα επιλέξετε να τα διαβάσετε γιατί αναφέρονται σε πραγματικές ιστορίες, γιατί τρέχουν γρήγορα σε επίπεδο γραφής και γιατί έχουν μια αναπόδραστη αληθινότατα. Εγώ γι αυτό διαλέγω να διαβάσω ανάλογα βιβλία. Γράφω όπως μου αρέσει να διαβάζω...
 
9. Κανένας άνθρωπος της τέχνης δεν πιστεύει πως έχει καβαλήσει το καλάμι. Το καλάμι το καβαλάς είτε επειδή πιστεύεις πως γράφεις καλά, είτε επειδή πουλάς πολύ, είτε επειδή ακούς καλά λόγια από τους άλλους. Θα μπορούσα να προσθέσω κι άλλα πολλά. Αν διαθέτετε αυτογνωσία, μέτρο και σεμνότητα τότε μιλήστε μου για αυτά. Αν πάλι τυχαίνει να διαθέτετε και τα αντίθετά τους... με το ίδιο ενδιαφέρον θα ακούσω την απάντησή σας.
Το καλάμι το καβαλάμε όλοι όσοι έχουμε τυπωθεί σε πάνω απο ένα αντίτυπο ή το όνομά μας κυκλοφορεί ευρέως.. Δεν βρίσκω το καλάμι κακό μέσον, μου θυμίζει τις μαγισσούλες.. Αν με τα μέσα μυαλά έχουμε πιστέψει ότι είμαστε καλύτεροι άλλων, αυτό το θέμα χρήζει ψυχοθεραπείας. Προσωπικά χρησιμοποιώ το καλάμι για τις διαδρομές μου ως μαγισσούλα, αλλά το παίρνω απο την αφετηρία των καλαμιών επι ενοικίω...
 
10. Ο συγγραφέας είναι ένας πνευματικός άνθρωπος της εποχής του. Ποιος λοιπόν θα έπρεπε να είναι ο ρόλος ενός συγγραφέα στα σημερινά δίσεκτα χρόνια που ταλανίζουν την πατρίδα μας; Εσείς τι ακριβώς κάνετε για να δικαιολογήσετε στον εαυτό σας και στους γύρω τον “τίτλο” σας;
Ο συγγραφέας δεν είναι τίτλος, διαφωνούμε κάθετα επ΄αυτού. Είναι τρόπος ζωής, είναι επάγγελμα. Εγώ με το διττό μου επάγγελμα ως δημοσιογράφος προσπαθώ να αλλάξω την εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό με όσα μέσα διαθέτω. Ως λογοτέχνις δρώ ατομικά και όχι συλλογικά καθώς γράφω και ζω στο εξωτερικό...
 
11. Κατά την εκτίμησή μου λογοτεχνία δίχως “έρωτα” και “θάνατο” δεν μπορεί να υπάρξει. Ανεξάρτητα με το αν ενστερνίζεστε ή βρίσκεστε απέναντι στην παραπάνω άποψη θα ήθελα να μάθω πως διαχειρίζεστε εσείς στην γραφή αλλά και στην ζωή σας τις έννοιες του έρωτα και του θανάτου;
Η λογοτεχνία αν δεν προσφέρει δράμα δεν είναι ευανάγνωστη. Φανταστείτε πόσο βαρετή θα ήταν η απλή περιγραφή της αδιάφορης πραγματικότητας σε ένα μυθιστόρημα! Η έννοια του θανάτου με έχει προσωπικά σημαδέψει, το πένθος σκεπάζει ως σύννεφο τη ζωή και τη γραφή μου. Ο έρωτας είναι κάποιες στιγμές ευτυχίας που δεν θα μπορούσα να αρνηθώ στους αναγνώστες μου. Για μένα το κεφάλαιο έρωτας έχει κλείσει μετά το γάμο μου. Γι αυτόν τον έρωτα ξενιτεύτηκα στο Μόντρεαλ...
 
.
12. Μέσα από αυτή την συνέντευξη θα ήθελα να δώσω στους αναγνώστες μας την ευκαιρία να γνωρίσουν καλύτερα την συγγραφική σας τέχνη. Δώστε μας ένα δείγμα πέντε έως δέκα σειρών από κάποιο έργο σας.
…Κάθε Σαββάτο ανελλιπώς της έφερνε λουλούδια και τη ζήλευε όλη η γειτονιά. Χρυσάνθεμα το φθινόπωρο, βιολέτες και κρινάκια την άνοιξη, Πασχαλιές τον Απρίλη. Το καλοκαίρι πάλι ανακάλυπτε γαρύφαλλα μοσχομυριστά για να μην της λείπει η ευωδία, που έτσι κι αλλιώς ήταν διάχυτη στο σπίτι, καθώς εκείνη συνήθιζε να βάζει σε όλα τα ντουλάπια της άρωμα λεβάντας. Όσο για τη γιορτή της μάνας, η Σοφία ήταν η μόνη στη φαμίλια που έπαιρνε μια αγκαλιά τριαντάφυλλα απ’ τα παιδιά της, ακόμη κι αν η βαρυχειμωνιά είχε κάψει τις τριανταφυλλιές. Λες και άνθιζαν πάντα σε πείσμα των καιρών μόνο για κείνη.
 
13. Τι σας έκανε να διαλέξετε το παραπάνω;
Το διάλεξα γιατί αυτό είναι ένα δείγμα αυτοαναφοράς. Ο πατερούλης έφερνε κάθε Σάββατο λουλούδια στη μανούλα...
 
14. Θα ήθελα να μας μιλήσετε για τα όνειρα και τα οράματά σας που δεν είδαν ακόμα το φως του ήλιου, δηλαδή για εκείνα τα κομμάτια της ψυχής σας που έμειναν μέχρι σήμερα κλεισμένα στα συρτάρια της εσωτερικότητας παρόλο που θα ήθελαν πολύ να περπατήσουν την ύπαρξή τους στον παρόντα χρόνο.
Αυτό το κομμάτι είχε κλειδί αλλά το έχω χάσει. Οταν το βρώ θα είστε ο πρώτος που θα του το ψιθυρίσω...
 
15. Στην ερώτησή μου για το τι είναι τέχνη οι περισσότεροι μου λένε πως είναι ένα μεγάλο θέμα και πως θέλει χρόνο μια τέτοια συζήτηση. Έχετε όλο τον χρόνο να σκεφτείτε και να μου δώσετε τον δικό σας “ορισμό” για την τέχνη.
Τέχνη είναι να παίρνεις την πεζή πραγματικότητα και να τη χρωματίζεις με πινέλλο ή με λέξεις. Να πιάνεις το παραμικρό ερέθισμα στον αέρα και να το επεκτείνεις σε μια απρόβλεπτη μορφή, αυτό είναι τέχνη!
 
16. Υπήρξατε “αιρετικός” στην τέχνη και στη ζωή ή για να μπορέσετε να προχωρήσετε συμβιβαστήκατε με το σύστημα αξιών, τις σκληρές απαιτήσεις και την περιρρέουσα ατμόσφαιρα της εποχής σας;
Αιρετική δεν θα με έλεγες ποτέ. Απο παιδί μέχρι γυναίκα, απο δημοσιογράφος έως συγγραφέας, βαδίζω την πεπατημένη. Βαρετή αλλά σίγουρη...
 
.
17. Σήμερα δεν υπάρχουν μόνο πολλοί εκδοτικοί οίκοι και συγγραφείς, αλλά και πολλοί κριτικοί. Δεν είναι λίγοι εκείνοι οι συγγραφείς που γράφουν σε περιοδικά – ηλεκτρονικά και μη – κριτικές για το έργο των ομοτέχνων τους. Κατά πόσο ο μέσος αναγνώστης είναι σε θέση να διαχωρίσει την βιβλιοκριτική του ανθρώπου που κουβαλά σπουδές, γνώση και εμπειρία στις πλάτες του από εκείνη την γνώμη που προβάλλει την θετική ή αρνητική ενός έργου με μοναδικό ίσως σκοπό να εξυπηρετήσει τα προσωπικά του συμφέροντα και να διατηρήσει τις δημόσιες σχέσεις του στο βάθρο του προσκηνίου;
Να σας πω, θεωρώ ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχουν κριτικοί βιβλίου με την αυστηρή έννοια του όρου. Δηλαδή άτομα που πληρώνονται και ζουν μόνο απο την κριτική του βιβλίου. Ολοι όσοι ασχολούνται με τα βιβλία γράφουν γενικώς, απο παρουσιάσεις μέχρι κριτικές κάποιου τύπου. Επίσης, διατηρούν ιστοσελίδες με διαφημίσεις απο οίκους που δεν εκδίδουν απολύτως ποιοτικά βιβλία. Εκεί υπάρχει ο συμβιβασμός που δεν επιτρέπει την αληθινή κριτική. Τώρα το γεγονός πως όλοι γράφουν για όλους , αυτό είναι φυσικό σε μια εξελισσόμενη περιρρέουσα ατμόσφαιρα λογοτεχνικής παραγωγής.
 
18. Ευτυχισμένες και δυστυχισμένες ώρες του παρελθόντος έρχονται στην σκέψη σας σε μια στιγμή προσωπικού απολογισμού. Η ευτυχία και η δυστυχία κουμπώνουν την ύπαρξή τους με την επιτυχία και την αποτυχία; Πως διαχειρίζεστε στον παρόντα χρόνο την χαρά και την λύπη του χθες;
Οι δυστυχισμένες μνήμες μου επιτίθενται συχνά και με ισιώνουν όταν είμαι υπεραισιόδοξη. Η δυστυχία μου κράτησε πολύ και είχε οξύτατο πόνο, η ευτυχία μου κρατάει λίγες στιγμές και με απογειώνει. Δεν συνδέω την ευτυχία με την επιτυχία και την αποτυχία με τη δυστυχία. Για μένα μόνο η ανθρώπινη απώλεια συνιστά δυστυχία! Η ευτυχία είναι ένα σύμπλεγμα στιγμών με υψηλή έκκριση αδρεναλίνης!
 
19. Λένε πως η γραφή είναι μια εσωτερική ανάγκη του συγγραφέα. Τα τμήματα δημιουργικής γραφής βοηθούν αυτή την ανάγκη να βγει προς τα έξω με τρόπο που να διαμορφώσει σταδιακά την μοναδικότητά της ή της δίνουν μια μορφή – φόρμα πάνω στην οποία το υποκείμενο θα στηρίξει την ασαφή ύπαρξή της καινούργιας γνώσης και θα προχωρήσει;
Για μένα η δημιουργία είναι η αδήριτος εσωτερική ανάγκη κάθε καλλιτέχνη. Η γραφή του συγγραφέα, η ζωγραφική του ζωγράφου κοκ. Δεν έχω παρακολουθήσει μαθήματα δημιουργικής γραφής για να κρίνω πώς λειτουργούν και πώς μορφοποιούν την εξωτερίκευση της γραφής. Φαντάζομαι θα δίνουν συμβουλές και φόρμες γραφής, αλλά η ίδια η συγγραφή είναι ένα ποτάμι που δονεί το μυαλό και τις ίνες του συγγραφέα, δύσκολο να μπει σε νόρμα.
 
20. Το “είναι” και το “φαίνεσθαι” ενός πετυχημένου συγγραφέα μπορεί να μπει στα καλούπια του κομφορμισμού και να δημιουργήσει; Στην λέξη πετυχημένος θα ήθελα να δώσω την έννοια του πετυχημένου δημιουργού που είναι αποδεκτός από το συνάφι και τους αναγνώστες του.
Κομφορμιστές είναι όλοι οι ευρείας αποδοχής συγγραφείς, έχουν βρει μια φόρμα που αρέσει στο ευρύ κοινό. Οι αντικομφορμιστές απο έλλειψη διάθεσης για συμβιβασμό ή απο έλλειψη συντονισμού με τις ανάγκες του αναγνωστικού κοινού, παραμένουν στα αζήτητα. Αυτή είναι η πικρή αναπόδραστη αλήθεια.
 
21. Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω και να κλείσουμε την κουβέντα μας με κάτι δικό σας. Κάτι που θα βγαίνει από τη ψυχή σας και θα θέλατε να το μοιραστείτε με τους νέους ανθρώπους αυτής της χώρας
Να διαβάζουν, να διαβάζουν πολύ οι νέοι άνθρωποι. Να διαβάζουν την ποίηση των Ελλήνων για να εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο και τις εικόνες τους, για να αποκτούν ρυθμό στη σκέψη τους! Αυτή είναι η συμβουλή μου!
.

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Τάσος Αγγελίδης Γκέντζος
Τάσος Αγγελίδης Γκέντζος
Ένας άνθρωπος που μισεί τις κλειδαρότρυπες συνομιλεί με εκείνους τους εργάτες της τέχνης που του δανείζουν τα κλειδιά και τα αντικλείδια για τις πόρτες του νου και της ψυχής! 21 ερωτήσεις από τον συγγραφέα Τάσο Αγγελίδη – Γκέντζο…

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή