Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΝΔΡΕΟΥ σε μια εξαιρετική συνέντευξη στο kulturosupa.gr

2285 Views
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΝΔΡΕΟΥ σε μια εξαιρετική συνέντευξη στο kulturosupa.gr Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΝΔΡΕΟΥ σε μια εξαιρετική συνέντευξη στο kulturosupa.gr

 Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΝΔΡΕΟΥ σε μια εξαιρετική συνέντευξη στο kulturosupa.gr

Για ακόμα μια φορά, η περίπτωση του συγκεκριμένου καλλιτέχνη, επιβεβαιώνει ότι οι αυθεντικές αξίες δεν… κάνουν θόρυβο! Ούτε χρειάζονται δανεικές και ετερόκλητες λάμψεις. Είναι αυτόφωτες και επιλέγουν τα δημιουργικά έργα στη θέση των παραπανίσιων λόγων. Διότι πρόκειται για έναν συνθέτη, στιχουργό, ενορχηστρωτή, ποιητή- παρεμπιπτόντως και… νομικό, που έχει συνεργαστεί με την αφρόκρεμα των εγχώριων ερμηνευτών, έχει δώσει  τραγούδια καταξιωμένα, έχει ντύσει με τις μουσικές του ταινίες και παραστάσεις, έχει συγγράψει μεταξύ άλλων ποίηση,  και παρόλα αυτά παραμένει σεμνός, διακριτικός, αποτραβηγμένος από τους προβολείς. Χαρακτηριστικό των σπουδαίων… που επιπλέον διαθέτουν συγκροτημένη σκέψη, παρρησία στο λόγο, πολύτιμο ήθος, ακολουθώντας απαρέγκλιτα μια μακριά ποιοτική πορεία. Με αφορμή την παράσταση «Στουρνάρα και Πατησίων γωνία» που ντύνει με τη μουσική του και θα δούμε στο θέατρο Μ. Μερκούρη στις 13 και 20 Φεβρουαρίου (έξτρα παράσταση λόγω εξαντλημένων εισιτηρίων), ο Γιώργος Ανδρέου παραχώρησε μια εξαιρετική συνέντευξη στην Κουλτουρόσουπα
 
1.  Ξεκινήσατε από τις Σέρρες για μια μακρινή μουσική διαδρομή. Υπήρξαν πρώτα ακούσματα στη μακεδονική πόλη που επηρέασαν την μετέπειτα πορεία;
Ο νομός Σερρών είναι κέντρο συνάντησης εκδοχών της Παράδοσης (Αναστενάρια Αγ. Ελένης, Ζουρνάδες Ηράκλειας, Τσαμπούνες Ξηρότοπου. Μουσικές Ποντιακές, Νταρνακοχωρίτικες, Βλάχικες, Τσιγγάνικες). Κι από την άλλη, για μένα πάντα το Ωδείο (του Νικολαΐδη), με την ηχώ της Κλασσικής μουσικής. Αυτό το "μείγμα" παραμένω μέχρι σήμερα. Αυτό το μείγμα, το Σολωμικό "είδος μικτόν και νόμιμον" που πιστεύω πως είναι το αυθεντικό πολιτισμικό σήμα του Ελληνισμού.
 
2. Πρώτος σταθμός Θεσσαλονίκη ως φοιτητής Νομικής και με το πρώτο μουσικό συγκρότημα. Τί είδους αίσθηση και αναμνήσεις σας άφησαν εκείνα τα φοιτητικά χρόνια;
Η ηχώ της Μεταπολίτευσης - πολιτικοποίηση, ροκ και ρεμπέτικα, αισιοδοξία. Ο Νίκος Παπάζογλου - η "Ταχεία Θεσσαλονίκης" του (έπαιξα μαζί τους) και το στούντιο του, το "Αγροτικόν" (πρώτες επίσημες ηχογραφητικές μου απόπειρες). Οι "ΑΛΕΡΕΤΟΥΡ" με τον Στάθη Παχίδη, τον Βαγγέλη Κοντόπουλο, τον Βασίλη Καλφόπουλο, τον Μπάμπη Αγαθαγγελίδη - ο δίσκος μας μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Ο παραγωγός μας Γιώργος Μητρόπουλος (της Ραδιοφωνίας) κι  ο εκδότης μας (ο εκλιπών Γιώργος Ξυλούρης). Ένα φως μέσα μας που υποσχόταν καλύτερες και δημιουργικότερες μέρες. Η Θεσσαλονίκη της Μουσικής, της Λογοτεχνίας, της Ζωγραφικής.
 
3. Κατεβαίνοντας στην Αθήνα, πόσο εύκολη ή δύσκολη ήταν η προσαρμογή και ποιες διαφορές- σε οποιοδήποτε επίπεδο-  εντοπίσατε μεταξύ πρωτεύουσας και συμπρωτεύουσας;
Η Αθήνα - χαοτική αλλά φιλόξενη - και με πολύ ενδιαφέρον για το   τί συνέβαινε τότε στην Θεσσαλονίκη και για τον "ήχο" που είχε γεννηθεί εκεί ("Η εκδίκηση της Γυφτιάς" και τα "Δήθεν" του Ξυδάκη και του Ρασούλη - με Σαββόπουλο παραγωγό. Το "Χαράτσι" του Παπάζογλου. Η μίξη Ηλεκτρισμού και Παράδοσης). Χρωστώ τις πρώτες προσφορές εργασίας ως ενορχηστρωτή στην Αθήνα, στην προσδοκία των παραγωγών πως κάτι ξέρω από τον ήχο και τον τρόπο αυτόν. Και ναι - κάτι ήξερα και πολλά έμαθα μέσα από αυτόν αλλά και πέρα από αυτόν. Στο "πέρα" με βοήθησε η Αθήνα. Είμαι ηχητικό "παιδί" συμπρωτεύουσας  και πρωτεύουσας.
 
4. Η εμπειρία σας από μουσικές σπουδές στο εξωτερικό, σε ποια συμπεράσματα σας οδήγησε σε σχέση με τις αντίστοιχες στην Ελλάδα;
Οι μουσικές σπουδές στην Ελλάδα είναι εξαρτημένες από την "καλή θέληση" και την υπευθυνότητα των ωδείων. Είναι απαράδεκτο το ότι δεν υπάρχει στην Ελλάδα Ανώτατη Μουσική Ακαδημία Ακαδημαϊκής (αλλά και Παραδοσιακής) μουσικής (consevatoire). Αλλά μήπως υπάρχει αντίστοιχη ανώτατη Θεατρική ακαδημία ή ακαδημία Χορού; Απίστευτα και θλιβερά πράγματα.
 
5.  Από τις πολλές σας καλλιτεχνικές ιδιότητες, τόσο στον τομέα της μουσικής όσο και του γραπτού λόγου, ξεχωρίζετε κάποια που σας εκφράζει περισσότερο;      
Όλες συμπληρώνουν το καλλιτεχνικό μου "πρόσωπο" κι όλες τις αγαπώ. Έγραψα και εξέδωσα ένα σωρό μουσικές και στίχους, ένα μυθιστόρημα ("ΔΑΙΜΟΝΑΣ ΞΕΝΟΣ") και μια ποιητική συλλογή ("Ο ΑΠΕΡΙΣΚΕΠΤΟΣ ΠΛΟΗΓΟΣ"). Πιστεύω πως ο καλλιτέχνης οφείλει να δημοσιοποιεί κάθε αυθεντική του απόπειρα έκφρασης. Είναι χρέος του κι όχι προνόμιο.
 
6. Μεταξύ άλλων, έχετε συνθέσει μουσική για τον κινηματογράφο και το θέατρο και θα ρωτήσουμε ποιο είναι το βασικό στοιχείο που σας εμπνέει σε παρόμοιες περιπτώσεις και ποια η διαφορά από άλλες συνθέσεις για τον δημιουργό;
Στο θέατρο και το σινεμά υπηρετείς το κεντρικό όραμα ενός άλλου καλλιτέχνη, του σκηνοθέτη. Είσαι υποχρεωμένος να πειθαρχήσεις στην δική του οπτική γωνία, στην δική του ερμηνευτική προοπτική. Αυτή η "παραγγελία" δεν είναι κατ' ανάγκη κάτι αρνητικό - αντίθετα: Μπορεί να σου αποκαλύψει διαδρομές που δεν είχες υποψιαστεί. Εγώ έτσι κι αλλιώς "βλέπω" τις μουσικές μου οραματικά - ως τοπία, ως πίνακες εικαστικούς, ως σχήματα και σχέδια. Πάντα πίστευα στην υψηλή σχέση ήχου και εικόνας.
 
7.  Ως γνώστης όλων των παραμέτρων ενός τραγουδιού, πώς θα αξιολογούσατε τη βαρύτητα στο τελικό αποτέλεσμα μεταξύ στίχου, σύνθεσης, ερμηνείας και ενορχήστρωσης;
Στο Τραγούδι τον πρώτο ρόλο έχει ο Ερμηνευτής - όσον αφορά το ακροατήριο, από το οποίο συμβολικά αντιμετωπίζεται ως "Σαμάνος" του, ως πνευματικός του εκπρόσωπος. Κατά τα άλλα, ένα έργο τέχνης αποτελεί αποκλειστικό προϊόν της ιδιοφυίας και της έμπνευσης των πρωτότυπων δημιουργών του (και του τρόπου που έχουν επιλέξει να το μορφοποιήσουν και να το παρουσιάσουν).
.
8.  Έχοντας μια προτίμηση στον ηλεκτρονικό ήχο, βλέπετε τα τελευταία χρόνια να γίνεται μια «κατάχρηση» σε βάρος του παραδοσιακού;
Δεν νομίζω πως έχω κάποια προτίμηση προς τον ηλεκτρονικό ήχο - με απασχολεί η ακρίβεια της μουσικής μου έκφρασης και χρησιμοποιώ κάθε είδους ήχο για να την αποτυπώσω πειστικά. Η Παράδοση είναι πηγή πολύτιμη - χρειάζεται ωστόσο να ανανεώνουμε διαρκώς το "βλέμμα" μας απέναντι της, ειδάλλως την οδηγούμε σε σκονισμένο κι αραχνιασμένο...μουσείο. Κι αυτό είναι μεγάλο κρίμα κι άδικο - και για μας και για εκείνη.
 
9.   Επίσης τα τελευταία χρόνια κυριαρχεί η τάση του «πειράγματος» κλασικών τραγουδιών, άλλοτε με εξαιρετικά δείγματα κι άλλοτε κακά. Θεωρείτε ότι πρέπει να υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις και ποιες;
Ο διασκευαστής κρίνεται από  το αποτέλεσμα. Το πρωτότυπο έργο (ευτυχώς) υπάρχει, κι έτσι μπορούμε πάντοτε   να αναφερόμαστε στην πρόθεση και το ύφος του δημιουργού του. Αγαπώ τις δημιουργικές επανεκτελέσεις. Διαφωνώ με επιπόλαιες, καιροσκοπικές προσεγγίσεις. Είναι πάντα ζήτημα ήθους, ταλέντου και γούστου (του διασκευαστή).
 
10. Έχετε συνεργαστεί με σπουδαία ονόματα του μουσικού χώρου και θα θέλαμε ένα μικρό δείγμα από συνεργασίες με καλλιτέχνες που σας άφησαν ένα ιδιαίτερο στίγμα…
Έχω συνεργαστεί με το σύνολο σχεδόν των προσώπων που καθορίζουν  το σύγχρονο Ελληνικό Τραγούδι. Όλους τους τιμώ. Από τον καθένα τους κάτι ουσιαστικό διδάχτηκα. Προσπαθώ όλη αυτή μου την εμπειρία να την μεταφέρω στους νεώτερους καλλιτέχνες με τους οποίους τα τελευταία χρόνια συνομιλώ και συνεργάζομαι.
 
11. Υπηρετώντας σταθερά τον χώρο του έντεχνου τραγουδιού, υιοθετείτε προσωπικά τις ταμπέλες περί έντεχνου και εμπορικού και πώς τις μεταφράζετε;
"Έντεχνο" είναι μια έκφραση σχεδόν ατυχής, αφού κάθε είδους αξιόλογο τραγούδι είναι...έντεχνο!  Ο  χαρακτηρισμός επινοήθηκε για το έργο της δικής μου μουσικής γενιάς (του '90) και μετά επεκτάθηκε στα έργα του παρελθόντος - έτσι δεν μπορώ να τον διαγράψω. Φυσικά κάθε δημιούργημα του "Εντέχνου" δεν είναι λόγω...κατηγοριοποίησης αριστούργημα. Ούτε κάθε "Εμπορικό" τραγούδι είναι κατ' ανάγκην "σκουπίδι". Ωστόσο υπάρχουν πολύ περισσότερα (κατά την γνώμη μου) κακά τραγούδια στο Εμπορικό Ελληνικό Τραγούδι παρά στο Έντεχνο.
 
12. Η ενασχόλησή σας με τον στίχο και την ποίηση, ποια βαθύτερη εσωτερική ανάγκη ικανοποιεί και πόσο δημιουργικό χώρο και χρόνο καταλαμβάνει;
Ο Λόγος είναι ένα μεγάλο κι αναπόσπαστο κομμάτι της καλλιτεχνικής μου έκφρασης. Εξίσου σημαντικός με την Μουσική.
 
13. Ποια είναι η γνώμη σας για το μουσικό τοπίο και τους νέους δημιουργούς στην σημερινή Ελλάδα των «ιδιαίτερων» συνθηκών;
Υπάρχουν αξιόλογοι και δημιουργικοί νέοι καλλιτέχνες. Χρειάζονται την συμπαράσταση και την στήριξη όλων μας, για να μην καταλήξουν "χαμένη γενιά", όπως αναιδώς χαρακτηρίζουν τους σημερινούς νέους μας κάποιοι ανεύθυνοι αναλυτές της εποχής της Κρίσης που διάγουμε.
 
14. Πώς κρίνετε από την εμπειρία σας το μέλλον της δισκογραφίας γενικότερα και τον καταλυτικό ρόλο του διαδικτύου στη μουσική παραγωγή;
Η δισκογραφία,   με τον παλιό τρόπο του CD  και της αγοράς ηχογραφήματος προς κτήση, είναι πια μια τελειωμένη ιστορία. Από το δικαίωμα "κτήσης" έχουμε περάσει στο δικαίωμα "χρήσης" - κι αυτό είναι καθαρό δημιούργημα της ψηφιακής εποχής και του διαδικτύου. Ωστόσο πρέπει να βρεθούν πειστικές λύσεις για την χρηματοδότηση των δημιουργών, την προστασία από την πειρατεία, την υπεράσπιση και ανάδειξη του Πνευματικού Δικαιώματος κι ένα σωρό άλλα κεντρικά ζητήματα δημόσιας διαχείρισης  της ηχογραφημένης μουσικής (αλλά και της εικόνας).
 
15. Πολλοί κάνουν λόγο για ισχυρές «παρέες» με την έννοια της κλίκας στον καλλιτεχνικό χώρο. Εσείς στην μακρόχρονη πορεία σας συναντήσατε κάτι παρόμοιο; Και αν συναντήσατε… θα το λέγατε δημόσια;
Κλίκες δεν υπάρχουν    ούτε μπορούν να υπάρξουν. Το τοπίο του Τραγουδιού είναι από τους ελάχιστους βαθειά δημοκρατικούς κοινωνικούς χώρους. Κανείς δεν μπορεί να αγαπηθεί με το... στανιό  από το ακροατήριο (και για μακρύ χρονικό διάστημα), όσες "κλίκες" κι αν ενεργοποιήσει. Παρέες υπάρχουν, με συγγενή καλλιτεχνική όσμωση, με αντίστοιχο όραμα και ηχητικές επιλογές - αλλά αυτό δεν είναι κακό, κάθε άλλο. Οι μεγάλοι καλλιτέχνες του Ελληνικού Τραγουδιού παραμένουν δημοφιλείς για δεκαετίες - αυτό μόνο με την αγάπη και την ειλικρινή εκτίμηση του ακροατηρίου μπορεί να συμβεί - δεν "αγοράζεται" ούτε "πωλείται".
 
16. Πώς σας φαίνεται η υπερπληθώρα μουσικών talentshows και τί είδους προοπτικές πιστεύετε ότι έχουν όλα αυτά τα νέα παιδιά, κάποια όντως ταλαντούχα;
Απαράδεκτα όλα τους και παρελκυστικά - τους ενδιαφέρει η τηλεθέαση  και μόνον. Χρησιμοποιούν τους νέους ανθρώπους και τις προσδοκίες τους ως...τυράκι για την μιντιακή φάκα. Και μετά τους πετούν στα σκουπίδια, για να αναδείξουν νέα παροδικά είδωλα-θύματα...
 
17. Με ποια κριτήρια επιλέγετε τις συνεργασίες σας και – πέραν του ταλέντου- ποια στοιχεία του χαρακτήρα σάς ελκύουν στον άνθρωπο- καλλιτέχνη και ποια σάς απωθούν εντελώς;
Το καλλιτεχνικό ταλέντο με "αφοπλίζει" και μπορώ να υποχωρήσω ως ένα σημείο σε άλλα ελαττώματα της προσωπικότητας. Ιδανικά ζητώ ισορροπία καλλιτέχνη και ιδιωτικού προσώπου, ήθος και αίσθηση πως η δουλειά και η τέχνη μας είναι Μαραθώνιος κι όχι δρόμος ταχύτητας 100 μέτρων.
 
18. Μιλώντας για την παράσταση «Στουρνάρα & Πατησίων γωνία» που θα δούμε  στη Θεσσαλονίκη, τί θα μπορούσατε να μας πείτε για να μας βάλετε βαθύτερα στο κλίμα;
Κείμενα θεατρικά και τραγούδια με θέμα σπουδαίες γυναίκες - ιστορικά πρόσωπα ή της λογοτεχνίας - στο πρώτο μέρος της παράστασης, με τίτλο "Καρόλου Ντηλ και Τσιμισκή". Τραγούδια ανέκδοτα από την επί πολλά χρόνια συνομιλία μου με τον Θοδωρή Γκόνη στο δεύτερο μέρος. Με σπουδαίους συνεργάτες: Ελένη Κοκκίδου και Μυρτώ Γκόνη (στα θεατρικά κείμενα). Ελένη Τσαλιγοπούλου με Γιώτα Νέγκα (εναλλάξ) και Κορίνα Λεγάκη (στα τραγούδια). Ο Μιχάλης Πορφύρης στο Τσέλο. Ο Ανδρέας Γεωργιάδης και η Ματίνα Μέγκλα στην σκηνογραφική επιμέλεια. Ο Παναγιώτης Πετρονικολός στον ήχο.
 
19. Ποιο ήταν το ερέθισμα για το ανέβασμά της και πώς εισπράττετε τη συνεργασία με τον Θοδωρή Γκόνη και τους υπόλοιπους συντελεστές, αλλά και την αντίδραση του κοινού;
Επειδή πρόκειται για υλικό ανέκδοτο κι αδισκογράφητο, η αντίδραση του ακροατηρίου είναι "παρθενική" κι αυτό έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον. Οι συντελεστές συμμετέχουν με πολλή χαρά και θετική διάθεση. Ο Γκόνης κι εγώ είμαστε φίλοι δημοσίως και ιδιωτικά - κι αυτό τα λέει όλα. Έχουμε άλλωστε συνεργαστεί στην δισκογραφία και σε θεατρικές παραστάσεις πολλές φορές - είμαστε "παλιοί" πια αλλά όχι "γινωμένοι", διατηρούμε την φρεσκάδα μας ευτυχώς και την πρόθεση μας να "ψαχτούμε", να βρούμε τρόπο και δρόμο.
 
20. Πέραν της δεδομένης ψυχαγωγίας, φιλοδοξείτε να μεταφέρετε κάτι περισσότερο  στο σημερινό θεατή μέσα από τη συγκεκριμένη παράσταση;
Την δική μας οπτική πάνω στους τρόπους και τις εκδοχές μιας μουσικοθεατρικής παράστασης. Και φυσικά  την διάθεση μας να προτείνουμε και να μοιραστούμε καινούργια πράγματα - να ρισκάρουμε, να μην βασιστούμε "στα μάρμαρα και στα παλιά τραγούδια" (όπως γράφω  σ' ένα ποίημα μου από τον "ΑΠΕΡΙΣΚΕΠΤΟ ΠΛΟΗΓΟ").
 
21. Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας κάτι χαρακτηριστικό από τα παρασκήνια ή την προετοιμασία της; Συναντήσατε ιδιαίτερες δυσκολίες;
Τις γνωστές και μη...εξαιρετέες δυσκολίες και καταστάσεις που συμβαίνουν όταν πολλοί δημιουργικοί άνθρωποι συμπλέκονται, συγκλίνουν και αποκλίνουν - πάντα για το καλό της παράστασης.
 
22. Κλείνοντας, ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια στους πολυσύνθετους… χώρους δράσης;
Συναυλίες το καλοκαίρι, εκδόσεις δίσκων (ανάμεσα τους και το "ΚΑΡΟΛΟΥ ΝΤΗΛ ΚΑΙ ΤΣΙΜΙΣΚΗ"), το Φεστιβάλ Αστυπάλαιας που διευθύνω, μουσικές για θεατρικές παραστάσεις. Πολλά και ενδιαφέροντα (πιστεύω).
 
ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΛΥ και ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ! 
.

Φωτογραφικό υλικό





Με ετικέτα: Γιώργος Ανδρέου

Αρθρογραφος

Γιώργος Κελεσίδης
Γιώργος Κελεσίδης

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Σε σοβαρό τροχαίο ο ηθοποιός Νίκος Κορεξιανός -  Αναρρώνει στο σπίτι του (φωτό)
Σε σοβαρό τροχαίο ο ηθοποιός Νίκος Κορεξιανός - Αναρρώνει στο σπίτι του (φωτό)
με 0 Σχόλια 1185 Views

«Ήρωας» του επεισοδίου ο γνωστός ηθοποιός της Θεσσαλονίκης, Νίκος Κορεξιανός που ενεπλάκη σε σοβαρό τροχαίο ατύχημα με αποτέλεσμα να επιβληθεί σε χειρουργική επέμβαση.


Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή