Ο εικαστικός Ανδρέας Μπαλαούρας μιλά στην Κουλτουρόσουπα: Βλέπω τη σκηνή σαν καμβά ζωγραφικής.

1629 Views
Ο εικαστικός Ανδρέας Μπαλαούρας μιλά στην Κουλτουρόσουπα: Βλέπω τη σκηνή σαν καμβά ζωγραφικής. Ο εικαστικός Ανδρέας Μπαλαούρας μιλά στην Κουλτουρόσουπα: Βλέπω τη σκηνή σαν καμβά ζωγραφικής.

.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΝΙΚΟ ΓΡΥΛΛΑΚΗ

Η αλήθεια είναι ότι στο άκουσμα του παντρέματος των τεχνών που επιχειρεί ο Ανδρέας Μπαλαούρας στο νέο του πόνημα «Ο Γάμος Σου» το ενδιαφέρον γεννάται αυτόματα και είναι μεγάλο. Εικαστικός και εκπαιδευτικός, ο Ανδρέας Μπαλαούρας θεώρησε ότι αυτά μάλλον δεν ήταν αρκετά και γέμισε τον ελεύθερο χρόνο του με ακόμη περισσότερη δημιουργικότητα με την στροφή του και στον θεατρικό χώρο. Όπως μου εξήγησε στη συζήτησή μας, το ερέθισμα για να ασχοληθεί με το θέατρο ήταν ο ίδιος ο χώρος ενός θεάτρου αλλά και η θεατρική συνθήκη που θα έπαιρνε το εικαστικό του έργο.
.
Έτσι, λοιπόν, οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ένα ιδιαίτερο – μεικτό – θέαμα στο Θέατρο Αυλαία από τις 7 Νοεμβρίου και για λίγες παραστάσεις. Λίγες μέρες πριν την πρεμιέρα του «Γάμου» ο Ανδρέας Μπαλαούρας μας μίλησε για το εικαστικό του έργο, για το χώρο που δίνεται στους καλλιτέχνες, την περσινή του εμπειρία στους «Κρημνούς», τη γραφικότητα του γάμου αλλά και για τη σχέση του Έλληνα με τους γονείς του.
 
Τι πιστεύετε ότι άρεσε πέρυσι στους Κρημνούς και σας έδωσε τη φόρα για να προχωρήσετε και άλλο και στα επόμενα;
Εγώ δεν έχω εικόνα διότι ζω στον μικρόκοσμό μου σαν καλλιτέχνης. Φτιάχνω το έργο μου όπως το βλέπω εγώ. Από αυτά που μου είπε ο κόσμος νομίζω ότι αυτό που είδανε ήταν αρκετά διαφορετικό από τα συνηθισμένα. Μια παράσταση με εικόνες που εξιστορούν μια ιστορία χωρίς λόγια χωρίς να είναι μίμηση. Παρακολούθησαν μια δράση όπου κουράζεις το μυαλό σου για να μην χάσεις ούτε δευτερόλεπτο γιατί διαφορετικά χάνεις κάτι που σου δίνει το έργο. Αυτή ήταν η διαφορά τουλάχιστον στη δική μου δουλειά.
 
-   Είναι κουραστικό ή απαιτητικό θεωρείτε για τους θεατές να δουν μια παράσταση η οποία δεν βασίζεται στον λόγο;
Η ταυτότητα η δική μου είναι αυτή του εικαστικού. Είμαι εικαστικός. Δεν με ενδιαφέρει το να παίρνω τον ρόλο του σκηνοθέτη ή να δίνω συνεντεύξεις ή να περνάω τέλος πάντων σε άλλα κομμάτια. Είμαστε εδώ μαζί και συζητάμε για την παράστασή μου σαν φίλοι. Μόνο έτσι μπορώ να το δω. Από τη στιγμή που είμαι εικαστικός και βλέπω τη σκηνή σαν ένα καμβά ζωγραφικής βάζω ένταση και τα χρώματά μου είναι οι ηθοποιοί. Όλο αυτό μαζί είναι ένας αφηρημένος πίνακας ζωγραφικής. Θέλω να ανοίξω τους ορίζοντες σε όποιον έρθει να το δει και να λάβει κάποια μηνύματα όπως ο ίδιος θέλει να τα εκλάβει. Όπως τα εκλαμβάνει από την κοινωνία μας. Διότι τις ιστορίες δεν μας τις λέει κανείς. Γυρνάμε και κοιτάμε και βλέπουμε κινήσεις των ανθρώπων και από εκεί παίρνουμε και βγάζουμε μόνοι μας στο μυαλό μας τα συμπεράσματά μας. Τα σημαντικότερα πράγματα στη ζωή μας ή και τα σκληρότερα δεν λέγονται με λέξεις. Τα συναισθήματα τα αντιλαμβάνεσαι. Με πράξεις, με κινήσεις, με συμπεριφορές, με θυσίες, με αγκαλιές, με βλέμματα. Επομένως, ο λόγος δεν χρειάζεται. Όπου χρησιμοποιούμε λόγο ίσως και να πρέπει να κάνουμε και κάτι ψεύτικο.
 
-  Προτιμάτε την ποιητικότητα της εικόνας.
Ακριβώς. Επίσης δεν θεωρώ ότι είναι τελείως γυμνό το έργο από τον λόγο γιατί υπάρχει η μουσική στην οποία πατάνε οι ηθοποιοί.
 
.
Πιστεύετε ως εικαστικός ότι ο μέσος Έλληνας είναι συνδεδεμένος με την έννοια της εικόνας στην τέχνη; Επισκέπτεται γκαλερί, έχει επαφή με τα εικαστικά;
Αυτό που πιστεύω είναι ότι αν ο καλλιτέχνης προσπαθήσει να συνομιλήσει με τη μάζα και την πάρει ως ένα σημείο μαζί του θα είναι πολύ δύσκολο αυτή η μάζα, ο μέσος Έλληνας όπως είπατε, να έρθει στη γκαλερί. Σχεδόν απίθανο. Θεωρώ όμως ότι είναι πιο εύκολο να πάει ο καλλιτέχνης εκεί που είναι η μάζα.
 
-  Το θεωρείτε υποχρέωσή του;
Δεν ξέρω αν είναι υποχρέωσή του. Θεωρώ ότι αν θες να λέγεσαι καλλιτέχνης πρέπει να κάνεις και κάτι. Εννοώ ότι πρέπει να σηματοδοτείς κάτι καινούριο. Να αφυπνίσεις. Στην εποχή μας καλλιτέχνης λέγεται οποιοσδήποτε. Κατά τη γνώμη μου καλλιτέχνης είναι ένας άνθρωπος που αφού πεθάνει θα δούμε το έργο του και την πορεία του και θα έχει δώσει κάποια νέα γνωρίσματα στην κοινωνία μας.
 
-   Το να κάνει κανείς τέχνη λειτουργεί και βιοποριστικά;
Ένας άνθρωπος που είναι πραγματικός καλλιτέχνης δεν ενδιαφέρεται καθόλου για το πώς θα ζήσει. Κοιμάται και ξυπνάει, πετάγεται από τον ύπνο του γιατί οι εμμονές του και οι ιδέες του δεν τον αφήνουν σε ησυχία. Ο βιοπορισμός του περνάει σε δεύτερη και τρίτη κλίμακα. Αν δείτε τις βιογραφίες των καλλιτεχνών κανένας δεν πέθανε σε καλή οικονομική κατάσταση. Δεν υπάρχει περίπτωση να μπορείς να ζήσεις από την τέχνη σου. Διότι κανείς δεν αγαπάει το οτιδήποτε καινούριο. Οι δουλειές όλων των εικαστικών που παρουσιάστηκαν ανά τους αιώνες δεν εκτιμήθηκαν την εποχή που παρουσιάστηκαν.
 
-   Θεωρείτε ότι υπάρχουν τέχνες λιγότερο ή περισσότερο απαιτητικές;
Νομίζω έχει να κάνει με τον άνθρωπο. Όλες οι τέχνες κάπου συγκλίνουν και κάπου διαφοροποιούνται μεταξύ τους. Έχει να κάνει περισσότερο με τον άνθρωπο και με το πόσο ψηλά έχει ανεβάσει τον πήχη της δουλειάς που θέλει να παρουσιάσει, σε οποιοδήποτε τομέα και αν είναι αυτό. Αν μιλάμε για εμπορικότητα και ποιότητα μιλάμε για ένα κύκλο. Οι πιο ποιοτικοί τραγουδιστές μας είναι και οι πιο εμπορικοί. Δεν έχει πουλήσει κανείς περισσότερο από την Χαρούλα Αλεξίου στην Ελλάδα. Όσον αφορά τη δουλειά του εικαστικού, έχει περισσότερο να κάνει με το πόσο δίνεται κανείς μέσα σε αυτό.
 
.
-   Πόση αφοσίωση θέλει για να αναγνωριστεί η δουλειά ενός εικαστικού;
Η αναγνώριση έρχεται όταν αξίζει να έρθει σ’ έναν άνθρωπο. Και όταν μιλάμε για εικαστικά και θέατρο δεν μπορείς να ξεγελάσεις τον κόσμο. Όταν είναι μια δουλειά καλή, άσχετα αν μας ταιριάζει ή αν μας αρέσει, αναγνωρίζουμε ότι οι άνθρωποι δούλεψαν. Φαίνεται η δουλειά από πίσω. Η αναγνώριση μπορεί να έρθει με χίλιους τρόπους στη ζωή μας. Και από ευτελή πράγματα και από ποιοτικά. Το θέμα είναι ποιον δρόμο επιλέγει ο καλλιτέχνης.
 
-  Είναι μια εποχή αυτή που ζούμε φιλική προς την τέχνη και τον καλλιτέχνη; Δίνεται ο χώρος στην τέχνη να ευδοκιμήσει;
Καμία εποχή δεν υπηρέτησε κανέναν καλλιτέχνη. Οποιοσδήποτε καλλιτέχνης σε οποιαδήποτε εποχή έρχεται κόντρα στο ρεύμα και πρέπει να έρχεται κόντρα στο ρεύμα. Πρέπει να λέει αυτά που έχει να πει, να περνάει τα μηνύματά του και αυτό είναι ένα ακόμη στοίχημα για τον καλλιτέχνη.
 
-   Είναι καταδικασμένοι οι καλλιτέχνες;
Είναι. Ένας άνθρωπος που θα πει κάτι καινούριο στην τέχνη δεν είναι αποδεκτός. Όλοι είναι δύσπιστοι. Με τον καιρό εκτιμάς κάτι το οποίο είναι διαφορετικό από το προηγούμενο.
 
-   Αυτή η δυσπιστία γιατί θεωρείτε ότι προκύπτει;
Έχει να κάνει με εμάς και το μέσα μας. Κατά πόσον είμαστε ανοιχτοί κάθε φορά να δεχτούμε νέα ερεθίσματα, να παρακολουθήσουμε νέα πράγματα και να ξεφύγουμε από τα στεγανά. Να δούμε τη ζωή μας και το μέσα μας με άλλη οπτική. Αν ο καθένας δει το μέσα του και αναζητήσει κάτι καινούριο νομίζω ότι θα το βρει.
 
-  Ποιο είναι αυτό το καινούριο το οποίο έχετε εσείς στις παραστάσεις σας; Ποια είναι η υπογραφή σας σε κάθε δουλειά σας;
Πιστεύω πολύ στις ανθρώπινες σχέσεις. Αν προσέξετε, όταν έχουμε πρόβλημα στις ανθρώπινες σχέσεις αναγκαζόμαστε να το συζητήσουμε. Και να το ξανασυζητήσουμε. Και μετά να μαλώσουμε, να φωνάξουμε, να τεντώσουν οι τένοντες του λαιμού μας. Όταν περνάμε καλά στη ζωή μας δεν χρειάζεται να μιλάμε καθόλου. Μπορούμε να επικοινωνούμε με έναν άνθρωπο με το βλέμμα μας, με τα μάτια μας και αυτό να είναι τόσο γεμάτο που να μην χρειάζεται καν ο λόγος. Αυτό είναι η ταυτότητά μου σαν εικαστικός και αυτό θέλω να πω στις παραστάσεις. Αυτό είμαι εγώ σαν άνθρωπος. Είμαι αρκετά ρομαντικός για την εποχή μας.
 
-  Όσον αφορά τη καινούρια σας δουλειά «Ο Γάμος Σου», πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με κάτι τέτοιο;
Ο Γάμος είναι για μένα το εφαλτήριο φέτος για να πω αυτά που συμβαίνουν κάποιες φορές στην κοινωνία μας. Αυτό ήταν το ερέθισμα. Μέσα σε αυτό ανέπτυξα τις σχέσεις της μάνας με την κόρη και το οιδιπόδειο σύμπλεγμα που στην Ελλάδα υπάρχει μεταξύ μάνας και γιου, τη σχέση του ζευγαριού, τις σχέσεις του ζευγαριού με τους κουμπάρους. Σχολιάζω την ανηθικότητα των ανθρώπων στην κοινωνία μας, την γραφικότητα αυτών των θεμάτων.
.
.
-  Θεωρείτε ότι το πώς πραγματοποιούμε ένα γάμο μας χαρακτηρίζει; Μιλάω συγκεκριμένα για τους Έλληνες.
Το σύνολο των Ελλήνων είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι. Πολλές οικογένειες μεγαλώνουν τις κόρες τους για να γίνουνε «νυφούλες», να φορέσουν το νυφικό. Οι κοπέλες μεγαλώνουν με αυτήν την προσδοκία. Και ο άντρας αντίστοιχα νιώθει ότι κάποια στιγμή πρέπει να δημιουργήσει την οικογένειά του. Όλα αυτά νομίζω ότι είναι γραφικά. Δεν ξέρω αν οι άνθρωποι επιλέγουν συνειδητά να παντρευτούν. Ή αν γίνεται ασυναίσθητα επειδή απλά συμβαίνει. Δεν ξέρω αν είναι όλοι άξιοι να ζήσουν μια συντροφικότητα σε ένα γάμο. Έχει να κάνει με το ότι οι περισσότεροι άνθρωποι ακολουθούμε μια γραμμή από αυτά που βλέπουμε να συμβαίνουν γύρω μας.
 
-    Είναι δύσκολο να διαφοροποιηθεί κάποιος;
Είναι πάρα πολύ δύσκολο να διαφοροποιηθείς απ’ τη μάζα.
 
-  Πιστεύετε ότι καθορίζεται η σχέση του ζευγαριού από το πώς μεγάλωσαν ο καθένας ξεχωριστά; Επηρεάζεται η σχέση του ζευγαριού από τη σχέση με τους γονείς τους;
Απόλυτα. Είμαστε ο καθρέφτης των γονιών μας. Παίρνουμε ερεθίσματα από το σπίτι μας και είμαστε ένα κομμάτι της οικογένειάς μας. Καθοδηγούμαστε και χειραγωγούμαστε από τους γονείς μας είτε αισθητά είτε ανεπαίσθητα είτε το καταλαβαίνουμε είτε όχι.
 
-   Και είναι κακό να διατηρούμε αυτή τη στενή σχέση με τους γονείς μας;
Είναι κακό να μην έχουμε προσωπικότητα. Είναι κακό να είμαστε άβουλα πλάσματα. Να μην απαιτούμε και να μην έχουμε θέλω πάνω από την κοινωνία και πάνω από τα θέλω των γονιών μας. Αυτό νομίζω είναι άσχημο.
 
-  Σας ευχαριστώ πολύ!
Και εγώ ευχαριστώ!
,
Δείτε επίσης:
«Ο Γάμος σου»: Δηλώσεις και βίντεο από τη συνέντευξη Τύπου στο θέατρο Αυλαία
,
.
«Ο ΓΑΜΟΣ ΣΟΥ»  του Ανδρέα Μπαλαούρα.
Πρεμιέρα Τετάρτη 7 Νοεμβρίου στις 21:00             
Όλα τα πρόσωπα υποφέρουν χαμογελαστά. Αυτοί οι ευδαίμονες άνθρωποι ποια μορφή θα έχουν όταν θα πέσει το… πέπλο; Τα πρέπει και τα θέλω χορεύουν αντικριστά. Το «φαίνομαι» και το «θέλω» υπάρχει περίπτωση να συνυπάρξουν; Ερωτήματα που τίθενται στους θεατές με μια θεατρική performance που θα συζητηθεί.
 
Ημέρες & ώρες παραστάσεων:  7-11 Νοεμβρίου - Ωρα: 21.00

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Νίκος Γρυλλάκης
Νίκος Γρυλλάκης
Με αφορμή κάποια από τις δουλειές τους, βρισκόμαστε με ανθρώπους της τέχνης για να μας πουν τις σκέψεις τους, τις ελπίδες τους, τις απογοητεύσεις τους και γενικότερα ό,τι τους απασχολεί. Ηθοποιοί, σκηνοθέτες και άνθρωποι που φέρνουν κοντά μας την θεατρική τέχνη θα βρίσκουν φωνή σ’ αυτήν την στήλη και θα μας απαντούν σε κάθε ερώτημα.

Γραψε το σχολιο σου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Μουγκάνισμα δεύτερο: Το παιχνίδι της σφαγής – είναι πόκερ-
Μουγκάνισμα δεύτερο: Το παιχνίδι της σφαγής – είναι πόκερ-
με 0 Σχόλια 847 Views

 Ένα καθημερινό παιγνίδι μασκών και προσώπων, γύρω μας. Παντού γύρω μας. Πάνω σε ένα τραπέζι πωλούνται και αγοράζονται σώματα χωρίς ψυχή. Μα το παιχνίδι είναι στημένο. Από τον Δημήτρη Χατζηθεοδοσίου.

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο
  • Εταιρία δίνει άδεια… αυνανισμού στους υπαλλήλους της, για να μην έχουν άγχος
    Εταιρία δίνει άδεια… αυνανισμού στους υπαλλήλους της, για να μην έχουν άγχος

    Υπάρχουν πολλά είδη αδειών που μπορεί να πάρει κάποιος, εκτός από την κανονική... Υπάρχει η αναρρωτική όταν αρρωσταίνει, η άδεια γάμου όταν παντρεύεται, η άδεια γέννησης παιδιού και πολλές άλλες ακόμα που αντιστοιχούν σε συγκεκριμένες περιπτώσεις. Μία εταιρία Σουηδών με έδρα την Μεγάλη Βρετανία όμως, αποφάσισε να δημιουργήσει ακόμη ένα είδος. Την άδεια αυνανισμού...

    Περισσότερα ...
  • Το να πιστεύουμε στον εαυτό μας, μας εξυψώνει το ηθικό
    Το να πιστεύουμε στον εαυτό μας, μας εξυψώνει το ηθικό

     Το να πιστεύουμε στον εαυτό μας και στις δυνατότητες μας, μόνο σε καλό μπορεί να μας βγει. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει να μπορούμε να πούμε την άποψη μας και να πράξουμε αυτό που επιθυμούμε, χωρίς να φοβηθούμε τι γνώμη θα... Γράφει ο Ψυχολόγος-Σύμβουλος Γάμου Γιάννης Ξηντάρας


    Περισσότερα ...
  • «Φορές που η ποίηση καθρέφτισε τον έρωτα»
    «Φορές που η ποίηση καθρέφτισε τον έρωτα»

    5 έργα της νεώτερης ελληνικής ποίησης που αποτύπωσαν πτυχές του έρωτα και συγκινούν. Η σωματική έλξη στον Καβάφη, ο εύθραυστος ψυχισμός της ερωτευμένης από την Πολυδούρη, οι ερωτικές μνήμες στην Δημουλά και η άρνηση του ίδιου του συναισθήματος στους στίχους του Χριστιανόπουλου.  Από την Ντόρα Παπάζη

    Περισσότερα ...

Περισσότερη Παράξενη ζωή