Νέα, πετυχημένη και δημιουργική: Η συνθέτρια Λίνα Τόνια μιλά στην Κουλτουρόσουπα | Interview

4876 Views
Νέα, πετυχημένη και δημιουργική: Η συνθέτρια Λίνα Τόνια μιλά στην Κουλτουρόσουπα  | Interview Νέα, πετυχημένη και δημιουργική: Η συνθέτρια Λίνα Τόνια μιλά στην Κουλτουρόσουπα | Interview

.

Συνέντευξη στην Μαρία Γρηγοριάδου για την Κουλτουρόσουπα.

 
Είναι μια νέα, πετυχημένη και δημιουργική γυναίκα συνθέτρια. Έχει εμφανιστεί σε πολλές σκηνές του εξωτερικού ενώ έργα της έχουν ακουστεί και βραβευθεί στο Παρίσι, στη Βιέννη, στο Λονδίνο, στη Νέα Υόρκη, στη Βοστώνη, την Ιαπωνία, στη Μόσχα, στη Βαϊμάρη, στο Βερολίνο, στο Εδιμβούργο, στο Ζάγκρεμπ, στη Σόφια, στη Φιλιππούπολη, στα Τίρανα, στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα. Έχει λάβει δεκάδες βραβεία και τιμητικές διακρίσεις ενώ το 2020 της απονεμήθηκε ο τίτλος της Συνθέτρια της Χρονιάς στα Διεθνή Μουσικά Βραβεία της Νέας Υόρκης από την Ένωση Αμερικανών Μουσικών, Τραγουδιστών και Καλλιτεχνών του θεάματος.
 
Σπούδασε Σύνθεση στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης με καθηγητή τον Χρήστο Σαμαρά, συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης με καθηγητή τον MichaelJarrell, είναι διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου όπου ολοκλήρωσε με διάκριση καλύτερης επίδοσης. Από το 2016 διδάσκει σύνθεση στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.
 
Την Παρασκευή 18 Μαρτίου θα συμπράξει με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης για να παρουσιάσει σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση το νέο της έργο με τίτλο Oceanus Procellarum (Ο Ωκεανός των Καταιγίδων).
 
Ο λόγος για την Λίνα Τόνια που αφορμή την πρεμιέρα του έργου της μιλά αποκλειστικά στην «Κ» και τη Μαρία Γρηγοριάδου.
 


-Πότε και πώς αποφασίσατε να ακολουθήσετε τη μουσική; Ποια ήταν τα ερεθίσματά σας;
Ξεκίνησα μουσική σε ηλικία έξι ετών. Θυμάμαι ότι ζήτησα από τους γονείς μου να μάθω μουσική επηρεασμένη από τον μεγαλύτερο αδερφό μου. Η μουσική από τα πρώτα χρόνια της ζωής μου λειτούργησε σαν ένα παράθυρο που με βοηθούσε να δραπετεύω σε έναν άγνωστο κόσμο που με γοήτευε όλο και περισσότερο. Στην πραγματικότητα έτσι γνώρισα τον εαυτό μου.
 
-Γεννηθήκατε στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας. Τι θυμάστε από τα παιδικά σας χρόνια εκεί ; Πώς ήταν ένα παιδί που ήθελε να γίνει μουσικός αλλά ζούσε σε στην επαρχία;
Η επαρχία στερεί την ευκαιρία στη γνώση σε σχέση με τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα που διαθέτουν πλούσια ερεθίσματα, εκπαιδευτικά ιδρύματα και χώρους συναυλιών. Ιδιαίτερα εκείνα τα χρόνια όπου το διαδίκτυο δεν είχε μπει στις ζωές μας και δεν προσέφερε τις ίδιες ανέσεις που έχουμε σήμερα, ήταν πραγματικά δύσκολο για ένα παιδί να έρθει σε επαφή με την κλασική μουσική, να γνωρίσει κάτι καινούριο, να δημιουργήσει ένα ισχυρό πρότυπο. Παρόλα αυτά η αγάπη μου για τη μουσική μου με καθοδηγούσε αδιάκοπα και μου έδινε κίνητρο για να αναζητήσω περισσότερους δρόμους με την επιμονή και την πίστη ότι θα με οδηγήσουν σε κάτι όμορφο και δημιουργικό. 
 


-Έχετε σπουδάσει σε Ελλάδα και εξωτερικό. Τι σας πρόσφεραν τα διάφορα εκπαιδευτικά συστήματα;
Οι σπουδές μου στην Ελλάδα τόσο στα ωδεία αλλά ιδιαίτερα στο πανεπιστήμιο ήταν τα θεμέλια στις μουσικές μου γνώσεις στη σύνθεση μουσικής και γενικότερα. Θεωρώ ότι είμαι τυχερή που αυτή η αφετηρία έγινε σε ένα ελληνικό πανεπιστήμιο και συγκεκριμένα στο Αριστοτέλειο. Στη συνέχεια οι σπουδές μου στο εξωτερικό μου έδωσαν την ευκαιρία να εστιάσω σε ζητήματα εξειδικευμένα όπως η σύνθεση σύγχρονης όπερας όπου ήταν το διδακτορικό μου στο πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου. Ταυτοχρόνως στο εξωτερικό είχα πολλαπλάσιες ευκαιρίες να ακούσω έργα μου σε συναυλίες, να συνεργασθώ με δεκάδες μουσικούς, να βρεθώ σε σεμινάρια και εργαστήρια σύνθεσης με πασίγνωστα ονόματα στο χώρο όπως οι Arditti Quartet, ο Toshio Hosokawa, ο Michael Jarrell. Όλα αυτά μου έδωσαν ώθηση και με γέμισαν με γνώση και εμπειρία. 
 
-Οι περισσότεροι μουσικοί, αν όχι όλοι, ειδικά όσοι ακολούθησαν μια διεθνή καριέρα ή συνεργάζονται με καλλιτέχνες στο εξωτερικό έχουν κάνει και σπουδές στο εξωτερικό. Τι είναι αυτό που κάνει τόσο σημαντικό αυτό το βήμα;
Είναι γεγονός ότι στο εξωτερικό εκτός από τις περισσότερες ευκαιρίες που δίνονται σε επίπεδο γνώσης, υπάρχει σε αρκετά μεγαλύτερο βαθμό η εκτίμηση προς ανθρώπους που καταβάλλουν μία προσπάθεια στο αντικείμενο τους και για το λόγο αυτό ως συνέπεια προκύπτουν περισσότερες συνεργασίες. Υπάρχει εκτίμηση και αξιολόγηση με μεγαλύτερη ειλικρίνεια αν θέλετε σε σχέση με τον τόπο μας.
 
-Ποια είναι η θέση μιας σύγχρονης γυναίκας δημιουργού στην Ελλάδα και ποια στον υπόλοιπο κόσμο;
Τόσο στην Ελλάδα όσο και στον υπόλοιπο κόσμο τιμάται η παρουσία της γυναίκας δημιουργού όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια. Αυτό είναι ένα ελπιδοφόρο μήνυμα το οποίο καταρρίπτει συντηρητικές αντιλήψεις διακρίσεων μεταξύ των δύο φύλων.
 


-Έχετε λάβει πολλά βραβεία και τιμητικές διακρίσεις. Τι σημαίνει μια διάκριση για εσάς; Πώς λειτουργεί αυτή στο έργο σας;
Η επιβράβευση είναι μία ώθηση, ένα θετικό κίνητρο για μεγαλύτερη προσπάθεια και δημιουργία. Πολλές φορές η ανακοίνωση ενός τέτοιου αποτελέσματος μου δίνει τη χαρά και την ικανοποίηση ορισμένων λεπτών και στη συνέχεια προσηλώνομαι ακόμα πιο εμφατικά στη δουλειά μου γιατί θεωρώ ότι το βραβείο δεν είναι ο τελικός στόχος στην τέχνη.
 
-Από πού αντλείτε έμπνευση και τι θέματα σας απασχολούν κυρίως;
Ένα ορμητικό ηφαίστειο, η άτακτη κίνηση ενός ανεμοστρόβιλου, η ασυμμετρία των κυμάτων στον παφλασμό της θάλασσας, οι πλανήτες, το φως, ένα βαθύ συναίσθημα μπορούν να γίνουν η αφορμή στη σκέψη μου για να συνθέσω. Η έμπνευση είναι μία πνευματική έξαρση η οποία μπορεί να πηγάζει από οπουδήποτε δίνοντας ερέθισμα στη φαντασία μου για να ερμηνεύσει κάτι συνήθως μη ορατό. 

-Τι μηνύματα θέλετε να περάσετε μέσω της τέχνης σας;
Ότι δεν υπάρχουν όρια και ότι οι γραμμές των οριζόντων στην τέχνη μπορούν συνεχώς να μεταβάλλονται ανάλογα με τις ανάγκες του εσωτερικού μας κόσμου.
 


-Υπάρχουν κάποιοι συνθέτες, σύγχρονοι και κλασικοί, που να σας αρέσουν και να σας έχουν επηρεάσει πιο πολύ;
Έχω αγαπημένους συνθέτες από όλες τις εποχές, με δεκάδες θαυμαστά έργα που το καθένα έχει τη μοναδικότητα του. Δε θεωρώ ότι επηρεάστηκα προσωπικά από έναν συγκεκριμένο συνθέτη γιατί εξαρχής μου άρεζε να δίνω έμφαση στο προσωπικό στοιχείο έκφρασης. Θεωρώ την δημιουργία καλλιτεχνικής ταυτότητας ένα βασικό χαρακτηριστικό για ένα συνθέτη και πιστεύω ότι αν υπάρχει κάτι που με επηρέασε δημιουργικά ήταν η συνεχής επαφή με σύγχρονα μουσικά έργα που διαπραγματεύονταν το ηχόχρωμα μέσα από ιδιαίτερες τεχνικές παιξίματος των οργάνων.
 
-Πόσο ανοιχτό είναι το κοινό στο να ακούσει ένα νέο ή παλαιότερο έργο κλασικής μουσικής ή κάτι πιο ποιοτικό σε χώρους όπως ένα Μέγαρο, μια Λυρική Σκηνή ή ακόμα και σε ανοιχτούς συναυλιακούς χώρους;
Παρατηρώ ότι όλο και περισσότερος κόσμος έχει την τάση να βρίσκεται σε χώρους ποιοτικούς όπως αναφέρετε και να γνωρίζει νέα ή παλαιότερα ποιοτικά ακούσματα. Παρόλο που η σύγχρονη μουσική δεν είχε ποτέ πολλούς οπαδούς, παρατηρώ ότι τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα διευρύνεται ο κύκλος των ακροατών. Σημαντικό ρόλο σε αυτό έχουν παίξει τα κοινωνικά δίκτυα που μεταφέρουν αμεσότερα και ευκολότερα την πληροφορία στο κοινό και επηρεάζουν θετικά κάποιους ανθρώπους στο να έρθουν σε επαφή με κάτι πρωτόγνωρο και διαφορετικό.
 
-Ποια είναι η γνώμη σας για την παραγωγή Πολιτισμού στη χώρα μας και κυρίως μουσικής; Θεωρείτε ότι γίνονται τα κατάλληλα βήματα, δίνεται χώρος για να αναδειχθεί η σύγχρονη δημιουργία;
Σχετικά με την παραγωγή πολιτισμού στην Ελλάδα υπάρχει μία εμφανής προσπάθεια τα τελευταία χρόνια που προέρχεται από δημόσιους φορείς που αποκαλύπτει την ανάγκη βελτίωσης. Περισσότερες δραστηριότητες, συναυλίες, συνέδρια, καλλιτεχνικά εργαστήρια και περισσότερες φιλοξενίες ξένων καλλιτεχνών δίνουν θετικά ερεθίσματα στο ελληνικό κοινό. Αναφορικά όμως με την ανάδειξη της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας λείπει η φροντίδα και η υποδομή από το κράτος που θα επέτρεπε σε έναν Έλληνα συνθέτη τη δυνατότητα να είναι παραγωγικός. Η ανάθεση έργων στην Ελλάδα αναφορικά με τη σύγχρονη μουσική δημιουργία μειονεκτεί σε σχέση με τις αναθέσεις έργων που δίνονται στο εξωτερικό.



-Έχετε παίξει με πολλές ορχήστρες σε πολλές και σημαντικές αίθουσες του εξωτερικού. Ποιο είναι το πιο φιλόδοξο όνειρό σας που θα θέλατε να πραγματοποιήσετε;
Δεν μπορώ να εστιάσω σε ένα όνειρο μόνο! Πιστεύω ότι κανένας στόχος δεν είναι ο τελευταίος και ότι το ταξίδι μου στη μουσική έχει ακόμη πολύ δρόμο μπροστά του.
 
-Την Παρασκευή 18 Μαρτίου θα παρουσιάσετε, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, σε παγκόσμια πρεμιέρα το έργο σας Oceanus Procellarum ( Ο Ωκεανός των Καταιγίδων). Μιλήστε μας λίγο γι’ αυτό.
Το έργο αυτό το συνέθεσα το 2018 με αφορμή την επέτειο των 50 ετών από τη στιγμή που πάτησε ο άνθρωπος στο φεγγάρι. Ο Ωκεανός των Καταιγίδων είναι μία περιοχή στην επιφάνεια της σελήνης η οποία αποτελεί το μεγαλύτερο σκοτεινό σημείο. Πρόκειται για έναν τεράστιο κρατήρα που δημιουργήθηκε πριν από 3,5 περίπου δισεκατομμύρια χρόνια προφανώς από πρόσκρουση κάποιου αστεροειδούς. Η σκοτεινή όψη του φεγγαριού δημιούργησε την έμπνευση αυτού του έργου.Η βασική ιδέα του έργου είναι να δημιουργήσει ηχητικές μάζες σμιλεύοντας μία πληθώρα ηχοχρωμάτων. Τα ηχοχρώματα εναλλάσσονται και αναμειγνύονται μετά από ενορχηστρωτικές εκρήξεις δημιουργώντας διαφορετικές υφές μέσα σε έναν ωκεανό ηχοχρωμάτων το ίδιο σκοτεινό, μακρινό και άγνωστο με τον «Ωκεανό των Καταιγίδων».

-Είναι η δεύτερη φορά που συνεργάζεστε με την ΚΟΘ. Πώς αισθάνεστε γι’ αυτήν τη συνεργασία;
Είναι ιδιαίτερη χαρά να ακούσω τη μουσική μου από την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και να συνεργαστώ πάλι με τους μουσικούς της.
 
Σας ευχαριστώ πολύ! Καλή επιτυχία!
.
Ακολουθήστε το Kulturosupa.gr στα social media
      

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Μαρία Γρηγοριάδου
Μαρία Γρηγοριάδου
Από μικρή λάτρευα τη μουσική και μέχρι σήμερα νιώθω ότι έχω ανακαλύψει έναν σπουδαίο κόσμο μέσω αυτής. Ασχολούμενη με τη μουσική πλέον νιώθω ότι έχω εκπαιδεύσει το αυτί μου σε πολλά ακούσματα και ξεχωρίζω την ποιότητα της μουσικής. Μέσω της Κουλτουρόσουπας θα ήθελα να μοιραστώ τις σκέψεις για τη μουσική και να παρουσιάσω αξιόλογους καλλιτέχνες και παραστάσεις που δεν πρέπει να χάσετε. Email: mariagr.music@gmail.com

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Γιατρομανωλάκης: Υπέρ της επιλογής διεμφυλικής γυναίκας ως βασικής ερμηνεύτριας στην «Στρέλλα» της Λυρικής
Γιατρομανωλάκης: Υπέρ της επιλογής διεμφυλικής γυναίκας ως βασικής ερμηνεύτριας στην «Στρέλλα» της Λυρικής
με 0 Σχόλια 2404 Views

 Πώς σχολιάζει την απόφαση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής να συνεχίσει τις ακροάσεις για τον ρόλο μετά τις αντιδράσεις που ξέσπασαν από την queer κοινότητα

Περισσότερα ...

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη

Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή