«Αρκούδες» στην Τήνο! Διαδραστική παρουσίαση απο τη φιλόλογο Ιωάννα Τσιτσώνη, μέλος του Δικτύου Εθελοντών του Αρκτούρου

170 Views
«Αρκούδες» στην Τήνο! Διαδραστική παρουσίαση απο τη φιλόλογο Ιωάννα Τσιτσώνη, μέλος του Δικτύου Εθελοντών του Αρκτούρου «Αρκούδες» στην Τήνο! Διαδραστική παρουσίαση απο τη φιλόλογο Ιωάννα Τσιτσώνη, μέλος του Δικτύου Εθελοντών του Αρκτούρου

«Αρκούδες» στην Τήνο! Διαδραστική παρουσίαση απο τη φιλόλογο Ιωάννα Τσιτσώνη, μέλος του Δικτύου Εθελοντών του Αρκτούρου και αρθρογράφο της "Κ". 

Κι όμως συμβαίνει! Ο Αρκτούρος μέσω των εθελοντών του βρέθηκε στο όμορφο νησί της Τήνου και για λίγες μέρες έδωσε δυνατό παρόν ενημερώνοντας και ευαισθητοποιώντας μικρούς μαθητές μέσω του Περιβαλλοντικού Προγράμματος «Δάσος: Πηγή Νερού & Ζωής».
.
Το πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Δάσος: Πηγή Νερού και Ζωής σχεδιάστηκε από την παιδαγωγική ομάδα του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ με στόχο την ευαισθητοποίηση των παιδιών για τα δασικά οικοσυστήματα και το νερό. Απευθύνεται στους μαθητές του Δημοτικού και του Γυμνασίου που ζουν στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας μας και ως γενικό σκοπό έχει να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά την άμεση σχέση τους με τα δάση και το νερό, παρά το γεγονός ότι δεν ζουν κοντά σε αυτά, με εξαίρεση βέβαια τα περιαστικά δάση. Ο σχεδιασμός του είναι κατάλληλος για την αξιοποίησή του από τον εκπαιδευτικό τόσο στο επίσημο σχολικό πρόγραμμα όσο και στην Ευέλικτη Ζώνη στο πλαίσιο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Το περιεχόμενό του βασίστηκε στα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα των επιστημών της Βιολογίας, της Δασολογίας, της Ζωολογίας, της Υδραυλικής, της Αρχιτεκτονικής, της Διδακτικής και της Παιδαγωγικής, αλλά και σε κοινωνιολογικά δεδομένα που σχετίζονται με συγκεκριμένες στάσεις και αντιλήψεις παιδιών και ενηλίκων για τα περιβαλλοντικά προβλήματα.
.
Τη διαδραστική παρουσίαση ανέλαβε να υλοποιήσει η φιλόλογος Ιωάννα Τσιτσώνη, ενεργό μέλος του Δικτύου Εθελοντών του Αρκτούρου από το 2008. Οι μαθητές του 3ου Δημοτικού Σχολείου είχαν την ευκαιρία να μάθουν και να συμμετάσχουν παίζοντας μέσα από μία ευχάριστη διαδικασία. Η διευθύντρια του Δημοτικού κα Πηνελόπη Διaσκούφη καθώς και όλο το επιτελείο των δασκάλων του σχολείου ήταν πολύ φιλόξενοι κι ευγενικοί και αγκάλιασαν με χαρά την όλη προσπάθεια.
«Αισθάνθηκα πολύ οικεία στο χώρο, το σχολείο είναι πολύ όμορφο, καθαρό, ζεστό, με φιλική διακόσμηση, πολύ όμορφη θέα στη θάλασσα και προπαντώς πολύ καλά παιδιά. Οι μαθητές επέδειξαν ιδιαίτερο ζήλο και ήταν πολύ ανοιχτοί στο να αποκτήσουν καινούριες γνώσεις. Παρακολούθησαν με ενδιαφέρον την παρουσίαση, συζητήσαμε και προσπάθησα να καλύψω όσο το δυνατόν όλο το φάσμα των αποριών και ερωτήσεων των μικρών εξερευνητών. Η επαφή με τα παιδιά είναι κάθε φορά και μία μοναδική εμπειρία. Πρόκειται για ένα δούναι και λαβείν ενέργειας αλλά και μάθησης. Εντυπωσιάστηκα από τις γνώσεις των παιδιών, την ειλικρινή αθωότητα αλλά και το βάθος της ευαισθησίας τους. Θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας μερικές στιγμές που πιστεύω ότι θα σας εντυπωσιάσουν: έχοντας ολοκληρώσει την παρουσίαση και συζητώντας με τους μαθητές της γ΄τάξης σχετικά με την ονομασία του «Αρκτούρου» και τον αστερισμό της Μεγάλης και Μικρής Άρκτου μία μαθήτρια διηγήθηκε με ένα εύγλωττο τρόπο και ταυτοχρόνως τόσο απλό όλο το μύθο σχετικά με το Δία και την Ήρα! Τόσο μικρή κι όμως τόσο φιλομαθής!
.
Επιπλέον, αξίζει να αναφερθώ στην απορία ενός μαθητή της γ΄τάξης που ομολογώ ότι με άφησε άφωνη: Κοιτάζοντάς με, με μάτια όλο απορία και αθωότητα με ρώτησε αν «τα δέντρα πονάνε όταν καίγονται?». Είναι άσχημο να μην έχεις μία ξεκάθαρη απάντηση και ειδικά για τα παιδιά που νομίζουν ότι οι μεγάλοι τα ξέρουν όλα! Μετά από λίγες στιγμές αμηχανίας, παραδέχτηκα ότι δεν γνωρίζω την απάαντηση σε αυτό το ερώτημα αλλά υποθέτω ότι ίσως να πονάνε γιατί είναι κι αυτοί ζωντανοί οργανισμοί. Περιττό να σας πω ότι πέρασα όλο το απόγευμα ψάχνοντας στο διαδίκτυο μία ικανοποιητική απάντηση αλλά και μία επιβεβαίωση των όσων είχα σκεφτεί και δηλώσει επίσημα στην τάξη! Κι επειδή ίσως να αναρωτιέστε κι εσείς με τη σειρά σας, σας καταθέτω το εξής σύμφωνα με τις έρευνες. Τα φυτά δεν έχουν νευρικό σύστημα και ορισμένοι επιστήμονες δεν δέχονται ότι πονάνε. Υπάρχουν όμως φυτικοί οργανισμοί που διαθέτουν αισθητήρες που δείχνουν ότι τα φυτά νιώθουν και ακούν. Μάλιστα, πειράματα έδειξαν ότι τα φυτά που τα αγγίζουμε, τους μιλάμε και τους βάζουμε μουσική σε συγκεκριμένους τόνους αναπτύσσονται πιο γρήγορα! Θα παρακαλούσα θερμά όποιον γνωρίζει κάτι σχετικά με αυτό το θέμα να επικοινωνήσει μαζί μου. Σας αφιερώνω τα πορίσματα της δικής μου έρευνας: εδώ και εδώ
Η παρουσίαση που ανέλαβα να φέρω εις πέρας είναι τριμερής και θεωρώ ότι οι μαθητές ανταποκρίθηκαν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Το πρώτο μέρος αποτελείται από την παρουσίαση αυτή καθαυτή και τη διάδραση με τα παιδιά παίζοντας. Το δεύτερο μέρος αφορά τον διάλογο που πραγματοποιείται με το τέλος της παρουσίασης σχετικά με τα καταφύγια του Αρκτούρου, την αρκούδα χορεύτρια, πληροφορίες για τα άγρια ζώα, την υιοθεσία μίας αρκούδας, κ.ά. Στη συνέχεια, στα πλαίσια της δημιουργικής γραφής οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να γίνουν μικροί συγγραφείς και να γράψουν μία ιστοριούλα σύμφωνα με τα θέματα που έχουμε διαλέξει εμείς από πριν. Αφορμώμενοι από τα όσα έχουμε πει κατά την παρουσίαση και με εφόδιο τη φαντασία τους οι μαθητές συγγράφουν και ζωγραφίζουν χωρίς το φόβο του ορθογραφικού λάθους. Αυτά μπορούν να διορθωθούν έπειτα με τη βοήθεια του γονέα ή του δασκάλου. Τέλος, το πλάνο δράσης ολοκληρώνεται με το παιχνίδι «πες μου τι νιώθεις». Σε ένα κομμάτι χαρτί ανώνυμα τα παιδιά καλούνται να γράψουν με μία λέξη πως νιώθουν εκείνη τη δεδομένη στιγμή. Τα αποτελέσματα είναι πραγματικά εντυπωσιακά! Θαυμάστε μερικά από αυτά στα σxέδια που ακολουθούν:
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να ευχαριστήσω την Οργάνωση του Αρκτούρου για την ταχυδρομική αποστολή του υλικού καθώς και την πρώην υπεύθυνη των εθελοντών του Αρκτούρου κα Χαρούλα Κρομυάδου που με μύησε στο μαγικό κόσμο του εθελοντισμού και με ενέπλεξε στο συγκεκριμένο εκπαιδευτικό κομμάτι και όχι μόνο. Επιπλέον, θερμές ευχαριστίες θα ήθελα να αποτείνω στη διευθύντρια του 3ου Δημοτικού Σχολείου κα Πηνελόπη Διασκούφη για την αμέριστη συμπαράσταση και τη φιλοξενία καθώς και στους δασκάλους κάθε τμήματος που ήταν παρόντες και μου παρείχαν τεχνική και ηθική υποστήριξη.
.
Κλείνοντας, να τονίσουμε ότι η όλη προσπάθεια είναι καθαρά εθελοντική. Η έννοια του εθελοντισμού συνδέεται με την αλληλεγγύη και την ανιδιοτελή προσφορά. Ο εθελοντισμός δεν είναι απλά ένας όρος, είναι στάση ζωής και δρα εποικοδομητικά στο κοινωνικό στερέωμα καθώς αφορά όλους, ανεξάρτητα από κοινωνικές και οικονομικές διακρίσεις, προάγει την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στην προάσπιση των θεμελιωδών τους δικαιωμάτων και ενδυναμώνει την κοινωνική αλληλεγγύη και συνοχή. Μπορεί να θεωρηθεί ως ακτιβισμός, αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου και της ανιδιοτελούς προσφοράς. Ο εθελοντισμός εκφράζεται με ποικίλους τρόπους. Διάλεξε κι εσύ αυτό που σου αρέσει και πρόσφερε κομμάτι από την ψυχή σου. Τα συναισθήματα και οι αποκτηθείσες γνώσεις είναι αμέτρητα.
Καλή αρχή!



Φωτογραφικό υλικό





Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Αναμορφώνεται και ενοποιείται ο αρχαιολογικός χώρος Φιλίππων
Αναμορφώνεται και ενοποιείται ο αρχαιολογικός χώρος Φιλίππων
με 0 Σχόλια 386 Views

 Ο αρχαιολογικός χώρος των Φιλίππων, το τελευταίο μνημείο της Ελλάδας που εντάχθηκε στον Κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, ετοιμάζεται να αναμορφωθεί σε 

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή