«Promising young woman»: Άξια υποψηφίων για Όσκαρ μια από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς. Είδαμε & Σχολιάζουμε

5284 Views
«Promising young woman»: Άξια υποψηφίων για Όσκαρ μια από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς. Είδαμε & Σχολιάζουμε «Promising young woman»: Άξια υποψηφίων για Όσκαρ μια από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς. Είδαμε & Σχολιάζουμε

 

.

 
Με συνολικά 5 υποψηφιότητες στα φετινά Όσκαρ, συμπεριλαμβανομένου εκείνου της καλύτερης ταινίας, το «Promising Young Woman» είναι μια από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες της χρονιάς. Έχοντας κυκλοφορήσει από το 2020, αυτή η μαύρη κωμωδία θα συζητιέται για πολύ καιρό ακόμα.
 
Η ιστορία ακολουθεί την είκοσι εννιάχρονη Κάσση (Κάρεϊ Μάλιγκαν) η οποία σημαδεμένη από το θάνατο της καλύτερης της φίλης Νίνα έχει βρει έναν ιδιαίτερο τρόπο να εκδικηθεί εκείνους που της φέρθηκαν άσχημα. Η Νίνα είχε κακοποιηθεί σεξουαλικά, ενώ ήταν μεθυσμένη, από συμφοιτητή της στην ιατρική σχολή όπου σπούδαζαν μαζί, μπροστά στους φίλους του. Όταν κατήγγειλε το περιστατικό δεν βρήκε ανταπόκριση ούτε από τις αρχές ούτε από κάποιον άλλον που βρέθηκε μπροστά στο περιστατικό, καθώς δεν θεωρήθηκε αρκετά σημαντικό. Η Κάσση λοιπόν μετά από χρόνια έχει δημιουργήσει στο μυαλό της τον ιδανικό τρόπο για να δικαιώσει τη φίλη της. Βγαίνει ανά κάποιες μέρες σε νυχτερινά μαγαζιά και υποκρίνεται την μεθυσμένη «ψαρεύοντας» άνδρες που θέλουν πιθανόν να εκμεταλλευτούν την κατάσταση της. Τους πείθει ότι είναι μεθυσμένη και ευάλωτη και λίγο πριν εκείνοι προχωρήσουν, τους δίνει ένα μάθημα τρομάζοντας τους. Σε κάποιο σημείο της ιστορίας, ενώ μοιάζει να έχει πάρει απόφαση να ξεφύγει απ’ όλα αυτά, για ακόμα μια φορά η υπόθεση της Νίνα εμφανίζεται μπροστά της. Η απόφαση της να εκδικηθεί παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις όταν μαθαίνει πως εκείνος που την είχε κακοποιήσει παντρεύεται ενώ εκείνοι που συγκάλυψαν την υπόθεση συνεχίζουν ανενόχλητοι τη ζωή τους.
 
 
 
Η ταινία μιλά για ένα βιασμό και μια αυτοκτονία, όμως σε όλη της τη διάρκεια δεν αναφέρεται καμία από τις δύο λέξεις. Υπάρχουν υπονοούμενα, χρήση διαφορετικών λέξεων και εκφράσεων που χρησιμοποιούμε στη καθημερινότητα μας όταν θέλουμε να αποφύγουμε να κατονομάσουμε ακριβώς καταστάσεις που μας δυσαρεστούν. Κατά κάποιο τρόπο, το μεγαλύτερο ποσοστό των ανδρών που εμφανίζονται στη ταινία, είναι κακοποιητικοί ή υποκριτές, έτοιμοι να ωφεληθούν από οποιαδήποτε κατάσταση μπορούν.
 
 
Στη ταινία, κάνουν την εμφάνιση τους οι περισσότερες μορφές έμφυλης διάκρισης και τοξικής αρρενωπότητας που ενδεχομένως μια γυναίκα θα κληθεί να αντιμετωπίσει σε όλη τη διάρκεια της ζωής της. Ακόμα και εκείνη τη μορφή που δεν προέρχεται από άνδρες αλλά και από γυναίκες που υπερασπίζονται ή συγκαλύπτουν καταστάσεις. Αναδεικνύοντας μικρά «καθημερινά» περιστατικά δείχνει τον τρόπο που η κακοποίηση και η κουλτούρα του βιασμού είναι βαθιά ριζωμένες στις σύγχρονες κοινωνίες. Οι περισσότεροι βλέπουν στους χαρακτήρες της ταινίας τον εαυτό τους όταν χρειάστηκε να ανταπεξέλθουν σε αντίστοιχες περιστάσεις.
 
Σε μια εξαιρετική ερμηνεία, η Κάρεϊ Μάλιγκαν υποδύεται την απρόβλεπτη Κάσση.  Φαινομενικά η ιστορία με την σεξουαλική κακοποίηση και τον θάνατο της φίλης της, έχει επηρεάσει την νεαρή γυναίκα δημιουργώντας της έντονα ψυχολογικά προβλήματα και διαταραχές. Μια γυναίκα αγανακτισμένη και πληγωμένη που δεν δείχνει να θέλει να ανεχτεί περαιτέρω τον τρόπο που ο κόσμος γύρω της χειρίζεται αντίστοιχα περιστατικά. Όλη αυτή η πολυπλοκότητα αποτυπώνεται στα μάτια, τις κινήσεις και την φαινομενική απόδοση ενός ρόλου που θα χαρακτηρίσει για πολλά χρόνια την ηθοποιό. Άλλοτε ήρεμη σε ταραχώδεις καταστάσεις και άλλοτε εξαιρετικά νευρική, η ηθοποιός διαχειρίζεται όλες τις συναισθηματικές μεταπτώσεις που βιώνει η ηρωίδα με απόλυτη δεξιότητα.
 
 
Είναι απολαυστικό το γεγονός ότι η Μάλιγκαν καταφέρνει να μεταδώσει τα συναισθήματα του ρόλου της στο θεατή. Εκεί που εκείνη νιώθει αμηχανία νιώθει και ο θεατής. Έτσι και η αγωνία, η ένταση, η ευτυχία, η αγανάκτηση της και όλα τα υπόλοιπα συναισθήματα που ξετυλίγει με την ερμηνεία της, μεταδίδονται σε αυτόν που παρακολουθεί. Η Κάσση είναι σίγουρα θυμωμένη, κινείται ριψοκίνδυνα και είχε πάντα ένα σχέδιο, ακόμα και εκεί που φαίνεται να βαδίζει στα τυφλά, έχει έναν άσσο στο μανίκι της.
 
 
Η Έμεραλντ Φένελ είναι η σεναριογράφος, η σκηνοθέτης και μια εκ των παραγωγών της ταινίας. Έχοντας δουλέψει ως ηθοποιός σε σειρές όπως «Το Στέμμα», η βρετανίδα έκανε την απόπειρα να «κτίσει» μια ταινία δικιά της και τα κατάφερε εξαιρετικά. Σενάριο χωρίς κενά και παραλήψεις σε μια ταινία που είναι τόσο σωστά στημένη, που μαζί με την ερμηνεία της Μάλιγκαν απογειώνεται. Τα χρώματα και τα όμορφα σκηνικά μαζί με τα πλάνα της σκηνοθέτη βοηθούν να αντιληφθεί κανείς την εν μέρη πολύπλοκή περιπέτεια που είναι η ζωή της είκοσι εννιάχρονης Κάσση. Τα περισσότερα σκηνικά παραπέμπουν σε μια παλαιότερη εποχή με τη μουσική και να ρούχα να είναι τοποθετημένα στο σήμερα. Μια αντίθεση που κάνει την ταινία ακόμα πιο ενδιαφέρουσα.
 
Δύσκολα θα μπορούσε να εντοπιστεί κάτι αρνητικό (-) σε αυτή τη ταινία, ό, τι μπορεί να φανεί ξέμπαρκο και αταίριαστο, εξηγείται και συμπληρώνεται από κάτι άλλο που ακολουθεί. Το μόνο που δεν έφτασε σε πολύ καλό σημείο ήταν ο τρόπος που περιποιήθηκαν την εξωτερική εμφάνιση της Μάλιγκαν. Στις περισσότερες φάσεις ήταν υπερβολικά χλομή από το μακιγιάζ ενώ τα μαλλιά που της είχαν προσθέσει έμοιαζαν ξένα πάνω της, χαλώντας της πειστικότητα που έχτιζε η ερμηνεία της.
 
Ιδιαίτερα αν σκεφτεί κανείς πως στις σκηνές της καθημερινότητας της, η Κάσση είναι μια απλή κοπέλα. Επίσης, για πολλούς θα μπορούσε να θεωρηθεί  λάθος το γεγονός πως σχεδόν όλοι οι άνδρες που εμφανίζονται στην ιστορία αυτή είναι «σκάρτοι». Ίσως ναι, να είναι υπερβολή αλλά είναι και ένας τρόπος να καταδειχτούν όλα αυτά τα μικρά καθημερινά περιστατικά μαζί, ώστε να αντιληφθεί ο θεατής την μέγιστη επίδραση που αυτά μπορεί να έχουν στη ζωή κάποιου.
 
 
Συνοψίζοντας (+), θα μπορούσε να ειπωθεί από πολλούς ότι το «Promising Young Woman» είναι μια ιστορία εκδίκησης. Όμως στη πραγματικότητα είναι ένας καθρέφτης που προβάλει όλη την κουλτούρα της σεξουαλικής βίας και της ανεκτικότητας που υπήρχε και εξακολουθεί να υπάρχει στις κοινωνίες των ανθρώπων. Μια καλοφτιαγμένη ταινία που βάζει τον καθένα να σκεφτεί χωρίς να τον αφήνει να βαρεθεί.
 
Βαθμολογία

7/10

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Ελένη Μαντίκου
Ελένη Μαντίκου
Tεταρτοετής φοιτήτρια του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του Α.Π.Θ. Εθισμένη στις ταινίες, τη θέα της θάλασσας και την καφεΐνη, ανά διαστήματα ταξιδεύω με το νου μου. Μ’ αρέσει να γράφω γι’ αυτά που με απασχολούν και κεντρίζουν το ενδιαφέρον μου, αυτό για μένα είναι ο καλύτερος τρόπος έκφρασης.

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

τελευταιες αναρτησεις

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
Εφημερεύοντα Νοσοκομεία ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή