Moving Docs: τα ντοκιμαντέρ βρίσκουν το κοινό τους εκτός συνόρων

1140 Views
Moving Docs: τα ντοκιμαντέρ βρίσκουν το κοινό τους εκτός συνόρων Moving Docs: τα ντοκιμαντέρ βρίσκουν το κοινό τους εκτός συνόρων


Για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη φιλοξενείται το εξαιρετικά σημαντικό πρόγραμμα Moving Docs, στο πλαίσιο της Αγοράς Ντοκιμαντέρ του 20ού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, από την Πέμπτη έως το Σάββατο 10 Μαρτίου 2018, στην Αποθήκη Γ’ και την αίθουσα «Τάκης Κανελλόπουλος», εντός του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Μέσα από ένα δίκτυο 19 Ευρωπαίων εταίρων, η πλατφόρμα Moving Docs επιτρέπει σε μια επιλογή από τα καλύτερα ευρωπαϊκά ντοκιμαντέρ να περάσουν τα σύνορα των χωρών παραγωγής τους και να βρουν το κοινό τους σε περισσότερες από 20 επικράτειες.

 
Η πρώτη μέρα του workshop του Moving Docs περιελάμβανε τρεις παρουσιάσεις. Τους συμμετέχοντες καλωσόρισε στη δράση η Cecilie Bolvinkel, EDN Network and Partnerships Manager στο Moving Docs, δίνοντας αρχικά τη σκυτάλη στους Andrea Arvidsson και Maja Lindquist, που διευθύνουν την εταιρεία Doc Lounge με έδρα το Μάλμε της Σουηδίας. Ο φορέας δραστηριοποιείται σε 19 σκανδιναβικές πόλεις και έχει ως αντικείμενο τόσο τη διανομή σκανδιναβικών ντοκιμαντέρ όσο και τη διεξαγωγή προωθητικών παράλληλων εκδηλώσεων. Τα κυριότερα σημεία που έθιξαν οι δύο ομιλήτριες, με βάση την εμπειρία τους από τις δραστηριότητες της εταιρίας Doc Lounge ήταν τα εξής:
 
  • Το ντοκιμαντέρ οφείλει να ανοίξει τους ορίζοντές του και να απεμπλακεί από το στενό κύκλωμα του art-house cinema.
  • Η μουσική βιομηχανία αποτελεί ιδανικό παράδειγμα μίμησης όσον αφορά την προσέλκυση νεανικού κοινού.
  • Η εξωστρέφεια είναι βασικό συστατικό μιας επιτυχημένης προωθητικής καμπάνιας, με απώτερο σκοπό την παροχή μιας εμπειρίας που δεν θα εξαντλείται στην παρακολούθηση ενός ντοκιμαντέρ.
  • Η βασικότερη ιδέα - κλειδί είναι η διεύρυνση του περιεχομένου στο οποίο αποκτά πρόσβαση ο θεατής - καταναλωτής (ποικιλία θεμάτων, καλεσμένοι που εμπλουτίζουν το βασικό θέμα που πραγματεύεται το εκάστοτε ντοκιμαντέρ, παράλληλα καλλιτεχνικά δρώμενα, όπως συναυλίες και εκθέσεις).
  • Η ανάπτυξη συνεργασιών είναι ουσιώδης παράγοντας επιτυχίας (ακαδημαϊκοί φορείς, ΜΚΟ, οργανώσεις πολιτών, σωματεία και φορείς με εξειδικευμένο αντικείμενο δράσης).
  • Η ανάπτυξη αυτού του δικτύου συνεργασιών προϋποθέτει την αλληλεπίδραση μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών.
  • Είναι καίριας σημασίας το χτίσιμο ενός αυτόνομου και αυτόφωτου brand name, καθώς είναι εξαιρετικά αμφίβολο το κατά πόσο είναι εφικτή η επιτυχής στοχευμένη προώθηση κάθε ξεχωριστού ντοκιμαντέρ.
  • Ένας ιδανικός τρόπος για να καμφθούν οι περιορισμοί του χώρου είναι η διεξαγωγή προβολών και events μέσω live streaming, που προσφέρει πρόσβαση σε περιοχές που ενδέχεται να μην διαθέτουν αίθουσες.
  • Το Doc Lounge παρέχει, επίσης, υπηρεσίες διεξαγωγής και διοργάνωσης tailored events (συνέδρια μικρής κλίμακας για εταιρίες, εκδηλώσεις στον τομέα του gaming).
  • Καινοτόμες ιδέες, όπως η διοργάνωση events σε χώρους που δεν σχετίζονται άμεσα με τον κινηματογράφο και το ντοκιμαντέρ μπορούν να αυξήσουν ραγδαία τον θετικό αντίκτυπο (Παράδειγμα: το Doc Lounge διοργάνωσε προβολές του ντοκιμαντέρ MonaLisa Story στις έξι γυναικείες φυλακές της Σουηδίας).
  • Η διοργάνωση προβολών για ηλικίες κάτω των 18 ετών ενδέχεται να ενεργοποιήσει ένα αναξιοποίητο target group.
 
Στη συνέχεια, πήρε τον λόγο ο Ben Kempas, ιθύνων νους της εταιρίας Film & Campaign, που εδρεύει στο Εδιμβούργο και αναλαμβάνει την εκπόνηση προωθητικών εκστρατειών, με τομέα εξειδίκευσης τα ντοκιμαντέρ, ο οποίος έδωσε έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
  • Κατά βάση, το ντοκιμαντέρ, ως είδος, αντλεί κοινό μέσα από τη θεματική που πραγματεύεται, αλλά αυτός ο παράγοντας καταλήγει να είναι εξαιρετικά περιοριστικός.
  • Είναι απαραίτητη η ενδελεχής μελέτη του στοχευμένου κοινού, μέσα από ειδικά διαμορφωμένα εργαλεία και επιστημονικές μεθόδους, που θα υπερβαίνουν την απλή μελέτη των βασικών δημογραφικών αξόνων.
  • Το κοινό μπορεί να λειτουργήσει, πέρα από πρεσβευτής της αξίας ενός ντοκιμαντέρ, ακόμη και ως διοργανωτής προβολών και events, μέσα από ειδικές πλατφόρμες.
  • Το Video on Demand μπορεί να εξυπηρετήσει συμπληρωματικούς εξειδικευμένους σκοπούς (επιμόρφωση, συγκέντρωση δωρεών, διενέργεια events).
  • Μια ακόμη πλατφόρμα που αξίζει προσοχής είναι το σχήμα “pay it forward” όπου κάποιοι θεατές παρακολουθούν ένα ντοκιμαντέρ επειδή κάποιοι άλλοι έχουν πληρώσει για την προβολή αυτού, και κατόπιν, τους ζητείται να πράξουν το ίδιο προς όφελος ενός καινούργιου κοινού.
  • Μια ιδέα με πολλά πλεονεκτήματα είναι η δυνατότητα της παρακολούθησης ενός ντοκιμαντέρ στο οικιακό περιβάλλον, η οποία θα προσφέρεται σε μια πλειάδα θεατών, μέσω streaming που θα ξεκινά συντονισμένα σε μια κοινή ώρα.
  • Ο αντίκτυπος ενός ντοκιμαντέρ μπορεί να αποκρυσταλλωθεί σε πέντε άξονες: συνειδητοποίηση - αλλαγή ενδιάθετης στάσης - αλλαγή εξωτερικής συμπεριφοράς - υιοθέτηση νέων δομών καθημερινότητας - χτίσιμο «κοινοτήτων» κοινής δράσης και σκέψης.
  • Ο καταρτισμός ενός χρονοδιαγράμματος προώθησης αρκετό καιρό πριν την έξοδο του ντοκιμαντέρ στις αίθουσες μπορεί να αποδειχθεί κομβικής σημασίας.
Ακολούθως, οι συμμετέχοντες στο workshop χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες εργασίας, με την καθεμία από αυτές να επικεντρώνεται σε ένα ξεχωριστό case study, με κεντρικό θέμα τα ντοκιμαντέρ Over the Limit, Golden Dawn Girls και Silvana, τα οποία προβάλλονται στο φετινό φεστιβάλ. Η ομάδα εργασίας με αντικείμενο το ντοκιμαντέρ Over the Limit της Marta Prus, που έχει στο επίκεντρό του τη ζωή της ρωσίδας αθλήτριας της ρυθμικής γυμναστικής Margarita Mamun, είχε ως συντονίστρια τη Johanna Solecka, υπεύθυνη στον τομέα του Facebook marketing για λογαριασμό διεθνών φεστιβάλ, και κατέληξε στις εξής διαπιστώσεις:
 
Προσδοκώμενο κοινό του συγκεκριμένου ντοκιμαντέρ:
  • Αθλητές
  • Δάσκαλοι
  • Γονείς
  • Ψυχολόγοι
 
Φορείς με τους οποίους θα μπορούσε να δομηθεί μια συνεργασία για την προώθηση του συγκεκριμένου ντοκιμαντέρ:
  • Σχολεία
  • Εταιρείες με αντικείμενο τον αθλητικό εξοπλισμό
  • Εταιρείες με αντικείμενο το μακιγιάζ και το γυναικείο make-up
  • Γυμναστήρια - χώροι άθλησης
  • Οργανώσεις ολυμπιονικών / αθλητικά σωματεία
 
Ενέργειες που θα μπορούσαν να συνδράμουν στην προώθηση του συγκεκριμένου ντοκιμαντέρ:
 
  • Εμπλοκή της ίδιας της πρωταγωνίστριας, λόγω της υψηλής δημοφιλίας που εμφανίζει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μέσα από συνεντεύξεις ή δηλώσεις.
  • Αναφορά της προσωπικής ιστορίας της σκηνοθέτιδας, η οποία ασχολούταν εντατικά με τη ρυθμική γυμναστική μέχρι την ηλικία των 15 ετών.
  • Διακεκριμένοι προσκεκλημένοι από τον συγκεκριμένο χώρο στα διάφορα προωθητικά events.
  • Συνοδευτικό περιεχόμενο σε μορφή video και εικόνων από τις εντυπωσιακότερες στιγμές της καριέρας του προβαλλόμενου προσώπου.
 
Στο φινάλε της διαδικασίας του brainstorming, τον λόγο πήρε η Amilie Leenahardt του τηλεοπτικού δικτύου ARTE, η οποία ανέφερε πως το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ θα κάνει πρεμιέρα τον Οκτώβριο του 2018 στους γαλλικούς και γερμανικούς τηλεοπτικούς δέκτες, στην prime time ζώνη, ενώ στην πλατφόρμα του ARTE θα κυκλοφορήσει σε τέσσερις ακόμη γλωσσικές εκδοχές: αγγλικά, ιταλικά, ισπανικά, πολωνικά. Αμέσως μετά, τη συζήτηση έκλεισε η συντονίστρια κα. Solecka, η οποία υπογράμμισε τη σημασία της δημιουργίας μιας βασικής σελίδας στο Facebook, παγκόσμιας εμβέλειας, ξέχωρα από τις επιμέρους σελίδες σε κάθε χώρα όπου θα κυκλοφορεί το εκάστοτε ντοκιμαντέρ, ενώ διευκρίνισε πως τα προωθητικά βίντεο στο Facebook θα ήταν προτιμότερο να μην προέρχονται από το YouTube, καθώς, σε μια τέτοια περίπτωση, ο αλγόριθμος του facebook θα τα «εξαφάνιζε».
 
Η τρίτη και τελευταία παρουσίαση της πρώτης ημέρας του workshop στο πλαίσιο του Moving Docs ήταν η εισήγηση του Ben Johnson, Διευθύνοντα Συμβούλου στην εταιρεία τεχνολογίας μέσων Gruvi, που βοηθά επιχειρήσεις ψυχαγωγίας να προσεγγίσουν και να αποκτήσουν ένα σταθερό διαδικτυακό κοινό. O κ. Johnson μοιράστηκε πολύτιμες πληροφορίες που μπορούν να βοηθήσουν στο ψηφιακό μάρκετινγκ των ταινιών, ενώ παράλληλα μίλησε για τις δυνατότητες προσέγγισης και επικοινωνίας με το κοινό, καθώς και για τα νέα εργαλεία και τις πρακτικές του μάρκετινγκ:
 
Ποιοι είναι οι παράγοντες που δεν λαμβάνει υπόψη της η κινηματογραφική βιομηχανία στην εποχή μας;
  • Πρωτίστως, το γεγονός πως το κοινό που είναι διατεθειμένο να δει ταινίες στις αίθουσες βιώνει την πολυδιάσπαση προσοχής και την έλλειψη ελεύθερου χρόνου, που χαρακτηρίζουν την εποχή μας.
  • Την υπερπληθώρα των διαθέσιμων επιλογών, καθώς ένας πολύ υψηλός αριθμός ταινιών προβάλλεται στις αίθουσες κάθε εβδομάδα, με αποτέλεσμα ορισμένες ταινίες να αποσύρονται από τους κινηματογράφους προτού οριστικοποιήσει το κοινό την απόφασή του να τις δει.
  • Το γεγονός ότι παρατηρείται πλέον μια ανησυχητική απόκλιση ανάμεσα στα εισιτήρια (που ολοένα μειώνονται) και στην τιμή τους, η οποία σίγουρα δεν μειώνεται.
  • Την εξαιρετικά σύνθετη και μακροσκελή αλυσίδα που μεσολαβεί μεταξύ του δημιουργού και του κοινού, στην οποία παρεμβάλλονται πολλά ενδιάμεσα στάδια και πολλοί μεσάζοντες, οι οποίοι, ενώ έχουν ως απώτερο στόχο την ικανοποίηση του κοινού, επί της ουσίας δεν γνωρίζουν σε βάθος ούτε τις προτιμήσεις ούτε τα παράπονά του.
 
Ποια στοιχεία πρέπει να εξεταστούν προσεκτικά προκειμένου να διαμορφωθεί μια ξεκάθαρη εικόνα του σύγχρονου τοπίου όσον αφορά τις ταινίες που βγαίνουν στις αίθουσες, αλλά και τον τομέα του home entertainment;
 
  • Πρέπει επιτέλους να μελετηθεί προσεκτικά και με την αρωγή επιστημονικών εργαλείων η ψυχολογία του καταναλωτή, ο οποίος δεν έχει καμία σχέση με τον παραδοσιακό θαμώνα των κινηματογράφων των περασμένων δεκαετιών.
  • Η πειρατεία εξακολουθεί να είναι μάστιγα, παρά την υποχώρηση του downloading σε παγκόσμια κλίμακα, καθώς η άνοδος του live streaming είναι ραγδαία. Η πειρατεία ποντάρει στο γεγονός ότι ανάμεσα στην πρώτη ανακοίνωση μιας επερχόμενης ταινίας και την έξοδό της στις αίθουσες, μεσολαβεί ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Τα νούμερα είναι τόσο αποθαρρυντικά ώστε ακόμη και η επαναπροσέγγιση ενός 10% των καταναλωτών που καταφεύγουν στην πειρατεία θα άλλαζε ριζικά το τοπίο.
  • Οι εξαιρετικές βαθμολογίες που λαμβάνουν οι καλογυρισμένες σειρές, σε σύγκριση με τις αντίστοιχες πολύ χαμηλές των χολιγουντιανών blockbusters, από τους χρήστες του διαδικτύου καταδεικνύουν πως, ακόμη και στην εποχή μας, μια στέρεα δομημένη πλοκή και μια ικανοποιητική δραματουργία μπορούν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον ενός μαζικού κοινού.
  • Το Χόλιγουντ μοιάζει να έχει στερέψει από ιδέες στον τομέα των σεναρίων, καθώς είναι εντυπωσιακά υψηλό το ποσοστό των sequels και των remakes την τελευταία δεκαετία.
  • Νέοι πανίσχυροι παίκτες κυριαρχούν στον χώρο, καθώς, πέρα από την ιλιγγιώδη άνοδο του Netflix την τελευταία τριετία, η Amazon, η Hulu και η Apple θα καταλαμβάνουν ολοένα μεγαλύτερο κομμάτι από τη διαθέσιμη πίτα.
  • Τα μεγάλα στούντιο βρίσκονται σε κατάσταση αμηχανίας όσον αφορά τη διαδικασία της παραδοσιακής διανομής και τις δυνατότητες άντλησης κέρδους που αυτή προσφέρει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πρόσφατη ταινία Annihilation, την οποία επί της ουσίας ξεφορτώθηκε η Paramount, παραχωρώντας τη διανομή της στο Netflix, παρά το γεγονός ότι διέθετε ισχυρό καστ και υψηλό προϋπολογισμό.
 
Ποια είναι τα σημεία στα οποία πρέπει να διαφοροποιηθούν οι δημιουργοί από τις συνήθεις πρακτικές των εταιρειών διανομής;
 
  • Θα πρέπει να απομακρυνθούν από τη λογική της προώθησης διάρκειας μόλις δύο εβδομάδων που σχεδόν συμπίπτει με την έξοδο της ταινίας στις αίθουσες και να έχουν κατά νου ότι πρέπει να ξεκινήσουν την όλη διαδικασία, ή έστω να προβούν σε διάφορα δοκιμαστικά τεστ για το πού και πώς πρέπει να στοχεύσουν, πολύ νωρίτερα.
  • Είναι χρήσιμο να θυμούνται πως ενώ η απόφαση για μια έξοδο στον κινηματογράφο είναι σε μεγάλο βαθμό αποτέλεσμα αυθορμητισμού, η απόφαση περί του ποια ταινία θα επιλέξει να δει ο καταναλωτής σε αυτή την έξοδο στον κινηματογράφο είναι προϊόν προεργασίας και «σκαναρίσματος» μεταξύ διάφορων υποψήφιων ταινιών.
  • Είναι απαραίτητο να έχουν υπόψη πως το κυριότερο θέλγητρο προκειμένου να δεχτεί μια πλατφόρμα να αγοράσει την ταινία τους δεν έγκειται στο τι ακριβώς έχουν δημιουργήσει, αλλά στο γιατί επέλεξαν να το δημιουργήσουν κατά ένα συγκεκριμένο τρόπο, η λογική δηλαδή που κρύβεται πίσω από το ίδιο το έργο και αποτελεί το «καταστατικό» του.
  • Η ταινία τους, καθώς και η προώθηση αυτής, είναι αναγκαίο να προκαλεί μια άμεση συναισθηματική και εγκεφαλική εμπλοκή του θεατή, η οποία θα αποκρυσταλλώνεται σε πέντε άξονες: την αίσθηση διαθεσιμότητας και προσβασιμότητας σε επίπεδο απτό αλλά και υποσυνείδητο, την αίσθηση μονιμότητας που πρέπει να προκαλούν οι πρώτες θετικές εντυπώσεις, την υπογράμμιση όλων των ατού που διαθέτει το έργο τους, την αίσθηση συνοχής ανάμεσα στην ταινία και την προώθησή της και τέλος, το προσεκτικό και επιμελές «καδράρισμα» του στοχευμένου κοινού.
  • Την απαγκίστρωση από το λανθασμένο στερεότυπο ότι οι επιτυχημένες ταινίες είναι «ταινίες για όλους», καθώς ισχύει μάλλον το αντίθετο: πρέπει να γνωρίζουν πολύ καλά σε ποιους απευθύνεται η ταινία τους, τουλάχιστον σε αρχικό επίπεδο.
  • Την αναγκαιότητα του άλματος από το target group των φανατικών σινεφίλ και του καταρτισμένου κοινού προς τις πολύ πιο πολυπληθείς ομάδες των ανθρώπων που συγχρωτίζονται με το σινεφίλ και καταρτισμένο κοινό και των ανθρώπων που επηρεάζουν τη μαζική και δημοφιλή κουλτούρα.
  • Τον προσδιορισμό του στοχευμένου κοινού λεπτομερώς και μεθοδικά, με τη χρήση εξειδικευμένων δημογραφικών φίλτρων, καθώς και αναλυτικών μεθόδων υπολογισμού αυτού του στοχευμένου κοινού. Παράδειγμα: η μέθοδος audience calculator που χρησιμοποιεί η εταιρεία Gruvi.
  • Τη δοκιμή, σε παράλληλο χρόνο, κάποιων βασικών υποθέσεων, βάσει των οποίων θα καταρτιστεί η εκάστοτε στρατηγική. Οι λιγότερο επιτυχείς υποθέσεις θα πρέπει να εγκαταλειφθούν άμεσα, ενώ οι πιο επιτυχείς θα πρέπει να αποτελέσουν τον θεμέλιο λίθο της προώθησης της ταινίας. Case Study: η προώθηση της ταινίας Iron Lady στη Σκανδιναβία. Αρχικές υποθέσεις για το βασικό target group: γυναικεία χειραφέτηση / παραλληλισμοί με σπουδαίες γυναίκες πολιτικούς στη Σκανδιναβία / κοινό που θαυμάζει την πρωταγωνίστρια Μέριλ Στριπ (που αποδείχτηκε η πλέον εύστοχη υπόθεση).

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

kulturosupa.gr
kulturosupa.gr

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
«Περσέας και Ανδρομέδα»: Η πιο παραμυθένια ιστορία της μυθολογίας ταξιδεύει σ' όλη την Ελλάδα από την Κάρμεν Ρουγγέρη
«Περσέας και Ανδρομέδα»: Η πιο παραμυθένια ιστορία της μυθολογίας ταξιδεύει σ' όλη την Ελλάδα από την Κάρμεν Ρουγγέρη
με 0 Σχόλια 1395 Views
«Περσέας και Ανδρομέδα»:  Η πιο παραμυθένια ιστορία της Μυθολογίας μας ταξιδεύει σ' όλη την Ελλάδα από την παιδική σκηνή της Κάρμεν Ρουγγέρη
Περισσότερα ...

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη

Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή