Χιτόσι Ματσουμότο: Μια πραγματικά «ιδιαίτερη» περίπτωση. Αφιέρωμα σε έναν από τους πιο εκκεντρικούς Ιάπωνες σκηνοθέτες.

589 Views
Χιτόσι Ματσουμότο: Μια πραγματικά «ιδιαίτερη» περίπτωση. Αφιέρωμα σε έναν από τους πιο εκκεντρικούς Ιάπωνες σκηνοθέτες. Χιτόσι Ματσουμότο: Μια πραγματικά «ιδιαίτερη» περίπτωση. Αφιέρωμα σε έναν από τους πιο εκκεντρικούς Ιάπωνες σκηνοθέτες.

Χιτόσι Ματσουμότο: Μια πραγματικά «ιδιαίτερη» περίπτωση. Αφιέρωμα σε έναν από τους πιο εκκεντρικούς Ιάπωνες σκηνοθέτες.

Όπως γίνεται κατανοητό, σε ένα σινεμά όπως το ιαπωνικό, που η ασυναρτησία είναι συχνά ο κανόνας, όταν ένας δημιουργός καταφέρνει να ξεχωρίσει, τότε προφανώς έχουμε να κάνουμε με μια πραγματικά «ιδιαίτερη» περίπτωση.
 
Ο Ματσουμότο έχει σκηνοθετήσει μόλις τέσσερις ταινίες, οι οποίες είναι όμως τόσο εκκεντρικές ώστε η κατηγοριοποίηση τους είναι ουσιαστικά αδύνατη. Με κάθε του παραγωγή αποδεικνύει πως η λογική του ισχύει μόνο για αυτόν και πως είναι αδύνατον για κάποιον άλλο να κατανοήσει τι συμβαίνει στο μυαλό του. Ένα όμως είναι σίγουρο: και οι τέσσερις αποτελούν επιτομή του  καλτ κινηματογράφου.

 
 
Πάμε λοιπόν να τις δούμε, αφού πρώτα σημειώσουμε πως ο Ματσουμότο, πέρα από σκηνοθέτης, αποτελεί και μέλος ενός εξαιρετικά επιτυχημένου κωμικού διδύμου, εν ονόματι «Downtown» που συνεχίζει  να δίνει παραστάσεις από το 1982 μέχρι σήμερα.
΄΄
-Πολύ Μεγάλοι Γιαπωνέζοι (2007, προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης)
Ο Νταϊσάτο Μασάρου (τον υποδύεται ο ίδιος ο Ματσουμότο) είναι ένας μοναχικός μεσήλικας, που μένει μόνος του με τη γάτα του, ξεχασμένος από όλους. Όμως, όπως οι πρόγονοί του, είναι ένας υπερήρωας που μπορεί να φτάσει τα 30 μέτρα σε ύψος, χρησιμοποιώντας ηλεκτρική ενέργεια υψηλής τάσης. Με αυτήν του τη μορφή, μάχεται ενάντια σε πελώρια τέρατα που επιτίθενται στην Ιαπωνία.
 
Παρόλα τα ανδραγαθήματα του, και σε αντίθεση με τον πατέρα και τον παππού του, που απολάμβαναν την εκτίμηση και την ευγνωμοσύνη του κόσμου, ο ίδιος δέχεται συχνά παράπονα και ενίοτε βρισιές, λόγω της μεγάλης ποσότητας ηλεκτρισμού που ξοδεύει και των συντριμμιών που αφήνει πίσω του μετά από κάθε μάχη.
 
Πρόκειται ουσιαστικά, για ένα ντοκιμαντέρ-παρωδία (mockumentary) της καθημερινής ζωής της εργατικής τάξης στην Ιαπωνία. Όμως, και εδώ το όμως είναι πολύ μεγάλο, λόγω των αλλοπρόσαλλων ιδεών που έχει συμπεριλάβει, όπως τα σεξουαλικά αχόρταγα τέρατα και η γενικότερη εμφάνιση του υπερήρωα, τελικώς στερούν από το φιλμ κάθε σοβαρότητα και συνοχή.  
΄λ
 -Σύμβολο (2009, προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας το 2010)
Η ταινία εκτυλίσσεται σε δύο άξονες. Στον πρώτο, ένας Ιάπωνας μεσήλικας (πάλι ο Ματσουμότο) ξυπνάει φορώντας τις επιληπτικά πολύχρωμες πιτζάμες του σε ένα κατάλευκο δωμάτιο χωρίς πόρτες. Κάποια στιγμή ανακαλύπτει πως το δωμάτιο είναι γεμάτο διακόπτες σε φαλλικό σχήμα, τους οποίους όταν πιέζει εμφανίζονται διάφορα αντικείμενα, μορφές, ή ανοίγουν πόρτες και ένα σωρό άλλα ευτράπελα. Κάποια στιγμή συνειδητοποιεί πως πρέπει να χρησιμοποιήσει κατάλληλα τους διακόπτες για να δραπετεύσει.
 
Ο δεύτερος εκτυλίσσεται σε ένα χωριό στο Μεξικό, όπου ένας μασκοφόρος παλαιστής πρόκειται να δώσει έναν αγώνα ενώ η οικογένεια του παρακολουθεί.
 
Ο δεύτερος αυτός άξονας μοιάζει ρεαλιστικός, ιδιαίτερα να εξαιρέσουμε το γεγονός πως ο παλαιστής δεν φαίνεται να βγάζει την μάσκα του ούτε όταν τρώει καθώς και την παρουσία μιας καλόγριας που είναι οδηγός του. 
 
Παρόλα αυτά σύντομα το φιλμ αποδεικνύει τον παραλογισμό του, ιδιαίτερα με τον τρόπο που οι δύο άξονες τελικώς συνδέονται. Από κείνο το σημείο και μετά το φιλμ ξεφεύγει ακόμα περισσότερο και γίνεται εντελώς υπερρεαλιστικό.   
΄΄
-Scabbard Samurai (2010)
Μετά τον θάνατο της γυναίκας του, ο Νόμι Κάντζουρο εγκαταλείπει τη φατρία του παρανόμως και αφήνει στην άκρη το σπαθί του, σε μία κίνηση που τον βάζει αυτομάτως στη λίστα των επικηρυγμένων. Καθώς γυρίζει την χώρα με την εννιάχρονη κόρη του, Τάε, τρεις δολοφόνοι βρίσκονται στο κατόπι του και τελικώς καταφέρνουν να τον συλλάβουν.
 
Καταδικάζεται σε θάνατο, αλλά παράλληλα του δίνεται μια ευκαιρία να αποφύγει τη μοίρα του αν καταφέρει να κάνει τον αγόρι-διάδοχο να γελάσει μέσα σε τριάντα μέρες. Το αγόρι δεν έχει γελάσει από τότε που πέθανε η μητέρα του παρά τις προσπάθειες πολλών.
 
Παρά τον παραλογισμό των ενεργειών του Νόμι για να κάνει τον πρίγκηπα να γελάσει, οι οποίες όσο περνούν οι μέρες γίνονται και πιο μεγαλειώδεις, ο συγκεκριμένος τίτλος μοιάζει  ο πιο «λογικός» του Ματσουμότο, έχοντας διακριτή ροή και δομή. Επιπλέον, συμπεριλαμβάνει και στοιχεία οικογενειακού δράματος, το οποίο εκτυλίσσεται ανάμεσα σε πατέρα και κόρη, αν και κάπου χάνεται ανάμεσα στις προσπάθειες του Νόμι.  
΄΄
-R100 (2013)
Ο Τακαφούμι Τακαγιάμα είναι ένας συνηθισμένος πωλητής επίπλων που βρίσκει διέξοδο από την υπερβολικά συνηθισμένη ζωή του, υπογράφοντας ένα συμβόλαιο με μία εκκεντρική λέσχη S&M, το οποίο δηλώνει πως διάφορες «αφέντρες» θα εμφανίζονται σε απρόσμενες στιγμές και θα τον σακατεύουν στο ξύλο. Ο μόνος όρος του συμβολαίου είναι πως δεν μπορεί να το τερματίσει αν δεν περάσει ένας χρόνος. Κάποια στιγμή όμως το πράγμα ξεφεύγει και ο Καταγιάμα αρχίζει να φοβάται για την ζωή της οικογένειάς του.
 
Ο παραλογισμός του φιλμ ξεκινά με τον τίτλο, ο οποίος δηλώνει πως επιτρέπεται μόνο σε άτομα άνω των 100 χρονών να παρακολουθήσουν την ταινία και αναμενόμενα συνεχίζει και στο υπόλοιπο φιλμ. Μαύρη κωμωδία, περιπέτεια, δράση και αγωνία συνυπάρχουν με τον υπερρεαλισμό και κάποιες πραγματικά αποκρουστικές εικόνες, όπως αυτή με την χοντρή αφέντρα, η οποία είναι η βασίλισσα του φτυσίματος.
 
Η ταινία από ένα σημείο και μετά ξεφεύγει από κάθε λογική, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη σκηνή όπου η το σενάριο κάνει ένα διάλειμμα για να συζητήσουν οι σεναριογράφοι ενώ ο 100χρονος σκηνοθέτης επιμένει πως μόνο όταν κάποιος φτάσει την ηλικία του θα μπορέσει να κατανοήσει την δουλειά του.  
Προφανώς έχουμε να κάνουμε με έναν σκηνοθέτη που δεν απευθύνεται στους πολλούς, οι οπαδοί όμως του καλτ κινηματογράφου αξίζει να ρίξουν μια ματιά στις ταινίες του θεότρελου Ματσουμότο. 

Φωτογραφικό υλικό





Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Reuters: «Ανοίγει» η Ελλάδα για τουρίστες από 20-25 χώρες
Reuters: «Ανοίγει» η Ελλάδα για τουρίστες από 20-25 χώρες
με 0 Σχόλια 365 Views

 Η Ελλάδα θα επιτρέψει σε τουρίστες από 20-25 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, της Κύπρου και του Ισραήλ να επισκεφθούν από τα μέσα Ιουνίου χωρίς την επιβολή καραντίνας, ανέφεραν στο Reuters 

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο
  • Το.. λάθος της στο σεξ που προδίδει ότι σας απατά
    Το.. λάθος της στο σεξ που προδίδει ότι σας απατά

     Σε κάθε ζευγάρι υπάρχει το "πράσινο τερατάκι" της ζήλειας και της αμφισβήτησης για το κατά πόσον ο ένας είναι αφοσιωμένος και πιστός στον άλλο. Όσον αφορά τις γυναίκες, ωστόσο, υπάρχει μια μικρή λεπτομέρεια που μπορεί να "προδώσει" το αν έχουν απατήσει τον σύντροφό τους...


    Περισσότερα ...
  • Αφθώδης Στοματίτιδα.
    Αφθώδης Στοματίτιδα.

     Στη χαβούζα του ’20 επιπλέουν (με σειρά εμφάνισης) ένας καράφλας οδηγός ΚΤΕΛ, η γιαγιά μου, ο Τζορτζ Όργουελ, ο Αμβρόσιος, η θεία Τούλα, ο Μπακογιάννης, η Λέχου, ένας υποψήφιος πανελληνίων με αφθώδη στοματίτιδα, εγώ, εσύ που διαβάζεις αυτό το άρθρο και ο άλλος που θα το αγνοήσει. Γράφει η Ντόρα Παπάζη.

    Περισσότερα ...
  • Αύγουστος Κορτώ: «Οταν είπα στη μάνα μου ότι μου αρέσουνε τ΄αγόρια»…
    Αύγουστος Κορτώ: «Οταν είπα στη μάνα μου ότι μου αρέσουνε τ΄αγόρια»…

     Ο Έλληνας συγγραφέας, που δεν έχει κρύψει τις σεξουαλικές του προτιμήσεις, γράφει με αφορμή τη σημερινή, Παγκόσμια Ημέρα κατά της Ομοφοβίας, για την ανάγκη να σκοτώσουμε τη ντροπή...


    Περισσότερα ...

Περισσότερη Παράξενη ζωή