Ήταν καλοκαίρι του 1973 όταν το τηλέφωνο του σπιτιού της ηθοποιού Εύας Κοταμανίδου, που έφυγε τα ξημερώματα από τη ζωή, χτύπησε και στην άλλη γραμμή βρισκόταν ο σπουδαίος σκηνοθέτης Θόδωρος Αγγελόπουλος. Παρότι εκείνη είχε ξεχωρίσει με τις εντυπωσικές ερμηνείες της στο Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν», δεν είχε τύχει να συναντηθεί ποτέ μαζί του. Εξ ου και στο άκουσμα της φωνής του έμεινε έκπληκτη αλλά και ενθουσιασμένη. Χωρίς πολλά λόγια ο Αγγελόπουλος μπήκε κατευθείαν στο θέμα και τής είπε πως θέλει να τη δει για μια ταινία που ετοίμαζε. Επρόκειται για τον «Θίασο» που συγακταλέγεται ανάμεσα στις 100 σημαντικότερες ταινίες του παγκόσμιου κινητογράφου.

Το πρώτο ραντεβού κλείστηκε στο γραφείο που διατηρούσε ο Θόδωρος Αγγελόπουλος στην Αριστοτέλους. Κι εκείνη την παρθενική τους συνάντηση η ηθοποιός δεν την ξέχασε ποτέ: «Η πρώτη μας επαφή ήταν συγκλονιστική. Μιλήσαμε, με τράβηξε κάποιος συνεργάτης του φωτογραφίες και μου είπε ότι θα με πάρει τηλέφωνο για να μου πει το τελικό ‘’εντάξει’’, οπότε καταλαβαίνετε την απογείωση που ένιωθα» είχε εξομολογηθεί το 2012, σε εκδήλωση του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Το πρώτο γύρισμα για την ταινία πραγματοποιήθηκε στην Πλατεία της Καρδίτσας αλλά μετά τα γεγονότα του Πολυτεχνείου τα γυρίσματα διακόπηκαν για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα: «Ξαναρχίσαμε στην πιο σκληρή περίοδο, της χούντας επί Ιωαννίδη. Τα γυρίσματα κράτησαν σχεδόν δύο χρόνια. Όταν ξεκίνησε ο «Θίασος» την περίοδο της χούντας, κανείς από μας τους ηθοποιούς δεν ήξερε τι ταινία γυρίζαμε, ποιο είναι το σενάριο, ούτε τι ρόλο είχαμε. Ήταν δύσκολες εποχές και ο Θόδωρος δεν ήξερε ποιοι είμαστε. Γυρίζαμε πλάνα μακριά και αποστασιοποιημένα και όταν άρχισε να μας γνωρίζει, μια μέρα στο ξενοδοχείο στα Γιάννενα μας κάλεσε όλους στο δωμάτιό του και μας διηγήθηκε το σενάριο» περιέργραφε χαρακτηριστικά η ίδια σκιαγραφώντας τον μαγικό κινηματογραφικό κόσμο του μεγάλου σκηνοθέτη αλλά και τον ιδιαίτρο τρόπο με τον οποίον εργαζόταν.


Μετά από αυτή την πρώτη, ευτυχή κινηματογραφική τους συνάντηση η Εύα Κοταμανίδου μπήκε πλέον στην επιλεκτική λίστα των αγαπημένων ηθοποιών του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Η μορφή της, ο ιδιαίτερος τρόπος των ερμηνειών της πρόσφεραν στον πολυβραβευμένο σκηνοθέτη αυτά ακριβώς που ζητούσε. Γι' αυτό, εξάλλου, και επέλεξε να την συμπεριλάβει στο καστ κι άλλων ταινιών που γύρισε τα επόμενα χρόνια μεταξύ των οποίων και ο «Μεγαλέξαντρος», το «Τοπίο στην Ομίχλη» και το «Βλέμμα του Οδυσσέα», «Το Λιβάδι του Δακρύζει» κ.α.
Αν και φανατική λάτρης της θεατρικής πράξης η Εύα Κοταμανίδου ανακάλυψε έναν νέο, διαφορετικό αλλά εξίσου γοητευτικό κόσμο χάρη στον Θόδωρο Αγγελόπουλο. Κι εκείνο που κατά κύριο λόγο την μαγνήτιζε ήταν ο τρόπος με τον οποίον διαχειριζόταν τα ιστορικά γεγονότα: «Ο Θόδωρος ήταν πάντα λάτρης της Ιστορίας. Οι ταινίες του εστίαζαν πάντα στα ιστορικά γεγονότα, αλλά δεν έκανε αναπαράσταση της Ιστορίας. Ουσιαστικά χρησιμοποιούσε την Ιστορία, χωρίς να την αλλοιώνει βέβαια, για να μιλήσει μέσα από τη δική του αισθητική, καλλιτεχνική, δημιουργική ματιά» υπογράμμιζε η ίδια συμπληρώνοντας με νόημα: «Οι ταινίες του και κυρίως ο Θίασος ανταποκρίθηκε πάρα πολύ έντονα στο λαϊκό συναίσθημα της μεταπολίτευσης. Εγώ δε θα έλεγα ότι είναι μόνο λαϊκός. Ο Θόδωρος ήταν ένας άνθρωπος ευφυής, διαβασμένος, με υψηλή αισθητική, με πολλές γνώσεις οπότε νομίζω ότι ανταποκρινόταν το κοινό ανάλογα και με τη δική του παιδεία».
Πηγή: Πρώτο Θέμα