Ο Ευριπίδης των ταινιών τεκμηρίωσης...

966 Views
Ο Ευριπίδης των ταινιών τεκμηρίωσης... Ο Ευριπίδης των ταινιών τεκμηρίωσης...


Από τον ΓΙΑΝΝΗ ΚΥΦΩΝΙΔΗ  - Artύσιμο...!!!  

Ένας Θεσσαλονικιός, με θητεία δημοσιογραφική στην ΕΡΤ, ο Ευρυπίδης Καρύδης, ζει τα τελευταία χρόνια στη Μ. Βρετανία και δημιουργεί ως σκηνοθέτης, κινηματογραφιστής και μοντέρ ταινιών τεκμηρίωσης ή αλλιώς ντοκιμαντέρ. Η περίπτωσή του χρήζει ιδιαίτερης προσοχής, καθώς διαμόρφωσε την τέχνη του in progress.
 
To πρώτο του κατά μία έννοια δείγμα το έδωσε με την ταινία του “The Crossing” που συμμετείχε με διακρίσεις και πολύ καλές κριτικές σε διάφορα φεστιβάλ της υφηλίου, ανάμεσά τους και αυτό του Καναδά για ταινίες εμπνευσμένες από τον αθλητισμό.
 
Η τελευταία ταινία ντοκιμαντέρ που συμμετέχει ως κινηματογραφιστής και μοντέρ τιτλοφορείται “ Age is just a bingo number” με σκηνοθέτη τη Simona Palladino. Η ταινία αφορά σε κοινότητα Ιταλών που μεγαλώνουν ηλικιακά και ζουν στο Νιουκάσλ της Αγγλίας.
 
O Καρύδης είναι μία περίπτωση πολύ ενδιαφέρουσα και πολύ διαφορετική σε σχέση με όλους τους άλλους Έλληνες που ζουν και δημιουργούν κινηματογραφικά στο εξωτερικό. Πρώτα και κύρια γιατί είναι πολύ λίγοι οι Έλληνες που κάνουν ντοκιμαντέρ. Δεύτερον γιατί εξέλιξε τις σπουδές και ανησυχίες του με τρόπο μη αναμενόμενο. Και τρίτον και πιο εντυπωσιακό γιατί έκανε εμφανή την παρουσία του με μία ταινία μικρού μήκους αθλητικού περιεχομένου και όχι μόνο.
 
Όπως άλλωστε λέει και μέσα από την ιστοσελίδα του ο σκηνοθέτης και παραγωγός Ηλίας Γιαννακάκης το είδος του αθλητικού ντοκιμαντέρ είναι σχεδόν άγνωστο στην Ελλάδα καθώς είτε πρόκειται για αυτόνομες ταινίες είτε, πολύ περισσότερο, για σειρές.
 
“Όταν μιλάμε για αθλητικό ντοκιμαντέρ ασφαλώς δεν αναφερόμαστε σε ρεπορτάζ ούτε σε εκπομπές ύφους και στιλ που παραπέμπουν σε ρεπορτάζ. Ούτε σε συζήτηση που εξαντλείται στο στούντιο.

Το αθλητικό ντοκιμαντέρ επιχειρεί να “κοιτάξει” ένα αθλητικό γεγονός, μια σημαντική ομάδα ή κάποιον σπουδαίο αθλητή με ένα τρόπο που δεν έχουμε την ευκαιρία να δούμε σε ένα δελτίο ειδήσεων ή σε μια κλασικού τύπου αθλητική εκπομπή επικαιρότητας.

Στο αθλητικό ντοκιμαντέρ τα πρόσωπα αναδεικνύονται ως χαρακτήρες σχεδόν λογοτεχνικοί. Δραματικοί ή κωμικοί. Και σίγουρα αυθεντικοί.

Τα γεγονότα και τα πρόσωπα συνδέονται με την Ιστορία και την κοινωνία.” λέει μεταξύ άλλων στο σάιτ του ο Έλληνας σκηνοθέτης, ο οποίος σκηνοθέτησε το αριστουργηματικό ντοκιμαντέρ για τον υπερμαραθωνοδρόμο Γιάννη Κούρο με τίτλο Γιάννης Κούρος - Αενάως κινούμενος.

 

Όπως σημειώνει ο Αντώνης Γκούμας στους http://cinepivates.gr «το ντοκιμαντέρ (ή αλλιώς ταινία τεκμηρίωσης) αποτελεί την σπουδή και την έρευνα πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα αποτυπωμένη σε φιλμ ή ψηφιακό μέσο. Ο χαρακτήρας του μπορεί να ποικίλλει από εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό, σε πολιτισμικό, ηθικοπλαστικό, εθνογραφικό, επιστημονικό, κοινωνικό, ιστορικό, πολιτικό ή εξειδικευμένο σε μια πτυχή ανθρώπινης δραστηριότητας (για παράδειγμα αθλητικό ή μουσικό). Ο χρόνος ενός ντοκιμαντέρ επίσης μπορεί να διαφέρει και να ασχολείται με το παρελθόν, το παρόν ή το μέλλον.”
Το ντοκιμαντέρ είναι είδος κινηματογραφικής ταινίας που πραγματεύεται ιστορικά, πολιτικά, καλλιτεχνικά ή άλλα θέματα, για την παρουσίαση των οποίων βασίζεται σε πραγματικά περιστατικά και αποδεικτικά στοιχεία. Ο όρος αποδίδεται στον Τζον Γκρίερσον και χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά για να περιγράψει την ταινία του Ρόμπερτ Φλάχερτι Moana (1926). Ο Γκρίερσον όρισε το ντοκιμαντέρ ως την «καλλιτεχνική αναπαράσταση της πραγματικότητας». Η ιστορία του είδους ξεκινά ωστόσο από τα τέλη περίπου του 19ου αιώνα, όταν προβάλλονται οι πρώτες ταινίες που σήμερα μπορούν να καταχωρηθούν στα ντοκιμαντέρ».
.
Κάθε 5, 15 και 25 του μηνός στις σελίδες του Kulturosupa.gr. 
 

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

kulturosupa.gr
kulturosupa.gr

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Πατέρας και γιος έβγαζαν την ίδια φωτογραφία για 26 χρόνια – Η συγκινητική τελευταία…
Πατέρας και γιος έβγαζαν την ίδια φωτογραφία για 26 χρόνια – Η συγκινητική τελευταία…
με 0 Σχόλια 477 Views

 Από το 1986 έως το 2012 πατέρας και γιος, στην Κίνα, έβγαζαν την ίδια ασπρόμαυρη φωτογραφία για να αποτυπώσουν χρόνο με το χρόνο τον καιρό που περνά.


Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή